handdator

Visa fullständig version : Hur mycket behövs för att sänka GI/II?


Whey
2004-06-06, 17:11
Hittade inget vid sökning så jag gjorde en ny tråd...

Hur mycket linfrön behövs för att sänka GI och II på ett 88 grams hamburgerbrad (ca. 250 kcal) till acceptabla nivåer?

Hur mycket sänks GI / II av en matsked linfrön om man utgår ifrån 100, alltså 50 g kolhydrater från vitt bröd eller 240 kcal från vitt bröd?

WHITEFOLKS
2004-06-06, 17:16
äter du hamburgare en gång så skit samma, äter du det varje dag så bör det ju inte lösas med frön, bättre att äta bra från början.

Big_Vik
2004-06-06, 17:17
Har för mig att II-värdena inte slås samman på samma sätt som GI och inte går att sänka. du får alltså samma II-höjning än vad du äter till.
GI får grub hjälpa dig med

King Grub
2004-06-06, 17:18
Det finns inte så där väldigt många studier på just linfrön och GI. Psylliumfrön är betydligt mer förekommande i det sammanhanget.

Hade det varit psylliumfrön det var frågan om hade du behövt 10 gram frön för att sänka GI:t till 80 och 20 gram frön för att sänka det till strax under 60.

Munari Frati AC et al: Lowering glycemic index of food by acarbose and Plantago psyllium mucilage, Arch Med Res 1998; 29(2): 137-41.

Endast en tredjedel av linfrönas fibrer är vattenlösliga, dvs av den GI-sänkande sorten, vilket innebär att du får dosera högre för att nå samma effekt. Och då kan du hamna över den rekommenderade dagliga dosen (2 matskedar) för att undvika för mycket vätecyanidproducerande glykosider.

Och oavsett hur mycket du manipulerar med fröna blir det inte ett dugg nyttigare! Är det bara ett enstaka mål det är frågan om: strunta i fröna och ät. Är det vad du baserar hela din kost på: lägg om den.

Grahn
2004-06-06, 17:21
Fröna är vettiga att använda när man bakar bröd eller liknande.

Whey
2004-06-06, 17:30
Originally posted by King Grub
Det finns inte så där väldigt många studier på just linfrön och GI. Psylliumfrön är betydligt mer förekommande i det sammanhanget.

Hade det varit psylliumfrön det var frågan om hade du behövt 10 gram frön för att sänka GI:t till 80 och 20 gram frön för att sänka det till strax under 60.

Munari Frati AC et al: Lowering glycemic index of food by acarbose and Plantago psyllium mucilage, Arch Med Res 1998; 29(2): 137-41.

Endast en tredjedel av linfrönas fibrer är vattenlösliga, dvs av den GI-sänkande sorten, vilket innebär att du får dosera högre för att nå samma effekt. Och då kan du hamna över den rekommenderade dagliga dosen (2 matskedar) för att undvika för mycket vätecyanidproducerande glykosider.

Och oavsett hur mycket du manipulerar med fröna blir det inte ett dugg nyttigare! Är det bara ett enstaka mål det är frågan om: strunta i fröna och ät. Är det vad du baserar hela din kost på: lägg om den.

Det är ett engångsfall, min kost är i övrigt riktigt bra - i alla fall vad jag äter. Hur mycket jag äter och när jag äter är dock saker som kan förbättras drastiskt...

Hur är det med II?!?!

Hermes
2004-06-06, 21:08
Originally posted by Whey


Det är ett engångsfall, min kost är i övrigt riktigt bra - i alla fall vad jag äter. Hur mycket jag äter och när jag äter är dock saker som kan förbättras drastiskt...

Hur är det med II?!?!

Om din kost i övrigt är väldigt bra behöver du som sagt inte bekymmra dig. Du kan inte sänka II på brödet som man kan med GI

Grahn
2004-06-06, 22:47
Originally posted by Hermes


Om din kost i övrigt är väldigt bra behöver du som sagt inte bekymmra dig. Du kan inte sänka II på brödet som man kan med GI

Iom att just bröds II direkt kommer från dess GI så jo det kan man.

Whey
2004-06-06, 22:47
Originally posted by Hermes


Om din kost i övrigt är väldigt bra behöver du som sagt inte bekymmra dig. Du kan inte sänka II på brödet som man kan med GI

Vet man vad som påverkar insulinutsöndringen? Jag menar, man får ju långsammare upptag om man käkar frön/vinäger - och om det inte påverkar insulinindex nämnvärt, vad är det då som påverkar insulinutsöndringen?

Whey
2004-06-06, 22:48
Originally posted by Grahn


Iom att just bröds II direkt kommer från dess GI så jo det kan man.

Men om det kommer från t.ex. mjölkproteiner kan man det inte, eller?

Grahn
2004-06-06, 22:50
Originally posted by Whey


Men om det kommer från t.ex. mjölkproteiner kan man det inte, eller?

Nej då blir det svårare, bröd är mest kolhydrater så dess II stämmer ganska bra mot dess GI.

KIRE
2004-06-07, 08:54
Ärligt talat tycker jag att det är dags för en sticky där någon som folk har har stort förtroende för (tex grub) förklarar lite på ett lättbegripligt vis om hur stor roll II och GI egentligen spelar för den genomsnittliga koloanvändaren.

Bara en tanke...

Big_Vik
2004-06-07, 08:55
Originally posted by KIRE
Ärligt talat tycker jag att det är dags för en sticky där någon som folk har har stort förtroende för (tex grub) förklarar lite på ett lättbegripligt vis om hur stor roll II och GI egentligen spelar för den genomsnittliga koloanvändaren.

Bara en tanke...

kika i best of

King Grub
2004-06-07, 08:59
Originally posted by Whey


Vet man vad som påverkar insulinutsöndringen? Jag menar, man får ju långsammare upptag om man käkar frön/vinäger - och om det inte påverkar insulinindex nämnvärt, vad är det då som påverkar insulinutsöndringen?

Både vinäger och loppfrön sänker II:t.

Men om det är ett enstaka mål:

STRUNTA i det! Ät och var glad. Speciellt som du enligt egen utsago har en bra kosthållning i övrigt.

Din kropp är faktiskt så finurligt konstruerad att den kan ta hand om ett insulinpåslag utan att din hälsa eller träning blir lidande.

Metal_boy_
2004-06-07, 10:23
Originally posted by King Grub


Både vinäger och loppfrön sänker II:t.

Men om det är ett enstaka mål:

STRUNTA i det! Ät och var glad. Speciellt som du enligt egen utsago har en bra kosthållning i övrigt.

Din kropp är faktiskt så finurligt konstruerad att den kan ta hand om ett insulinpåslag utan att din hälsa eller träning blir lidande.

håller me där..gör som mig ..jag äter strikt kost hela veckan för att släppa lös på Lördagen och då äter jag riktigt gott istället för att försöka modifiera mat i veckorna:thumbup:

Whey
2004-06-07, 18:40
Originally posted by Big_Vik


kika i best of


Det finns ingen bra sammanfattande tråd som talar om sådant där vad jag kan se i alla fall...

Whey
2004-06-07, 18:43
Både vinäger och loppfrön sänker II:t.

Men om det är ett enstaka mål:

STRUNTA i det! Ät och var glad. Speciellt som du enligt egen utsago har en bra kosthållning i övrigt.


Varför strunta i något man kan förbättra utan att anstränga sig eller förlora smak/dylikt?

Själv förbättrade jag den väntade hamburgermiddagen genom att byta ut brödet mot pasta. Hamburgarna var hemagjorda och bestod enbart av mager nötfärs stekt i olivolja så det blev ett riktigt trevligt mål. Självklart med massa sallad till :eating:

Din kropp är faktiskt så finurligt konstruerad att den kan ta hand om ett insulinpåslag utan att din hälsa eller träning blir lidande.

Jo, jag börjar förstå det. Men det måste ju ha en viss negativ inverkan och därför vara bättre att undvika insulinpåslag om det är möjligt...