handdator

Visa fullständig version : snabb gi-fråga


Big_Vik
2004-06-06, 17:11
Är det någon, och isåfall hur stor GI-skillnad mellan på råa havregryn och de man kokat i micro?

Whey
2004-06-06, 17:13
Gröt har ju lägre GI än otillagade gryn... Dock fick jag till min förskräckelse reda på att detta inte gäller microvågsugnspreparerad gröt. GI - värdet höjs då med ca 5-10 om jag inte minns fel... :(

Big_Vik
2004-06-06, 17:15
Originally posted by Whey
Gröt har ju lägre GI än otillagade gryn... Dock fick jag till min förskräckelse reda på att detta inte gäller microvågsugnspreparerad gröt. GI - värdet höjs då med ca 5-10 om jag inte minns fel... :(

Jag misstänkte det också. Då blir det köra på med råa havregryn, md blådär och mjölk :) eller kanske koka gröt i kastrull då..tar väl inte så lång tid?

King Grub
2004-06-06, 17:21
Havregrynsgröt kan ha ett GI på allt från under 70 om du kokar gröten på grova, tjocka gryn i kastrull, till ett GI på över 110 om du micrar fina gryn.

Ju längre du kokar, desto lägre GI, även om det finns en gräns där alla vattenlösliga fibrer trängt ut, och därefter borde det bli en mer lättupptaglig sörja i stället. Säg cirka 5 minuter för lägsta GI.

kharon
2004-06-06, 17:23
Micrad gröt är ju förträffligt efter träning, snabba kolisar och mycket fina näringsämnen! :thumbup:

WHITEFOLKS
2004-06-06, 17:24
jag brukar köra på låg värme i micron och inbilla mig att det blir lika bra som på spisen ;)

King Grub
2004-06-06, 17:27
Originally posted by kharon
Micrad gröt är ju förträffligt efter träning, snabba kolisar och mycket fina näringsämnen! :thumbup:

Moreover, there is a direct relationship between carbohydrate absorption rate and fat content. This is because fat acts to delay gastric emptying.

This makes oat fiber perhaps the worst carbohydrate source post-workout, as it not only slows gastric emptying to a halt, but also suppresses insulin release.

Johansen, J.N., Knudsen, K.E.B., Sandstrom, B., and Skjoth, F revealed this truth by testing various controls such as wheat flour, oat flour, rolled oats, and oat bran for gastric emptying rates."

David S. Ludwig Dietary Glycemic Index and Obesity 1, 2.
Division of Endocrinology, Children’s Hospital, Boston.

Deanna K. Levenhagen1, Jennifer D. Gresham1, Michael G. Carlson3, David J. Maron3, Myfanwy J. Borel1, and Paul J. Flakoll1,2 Postexercise nutrient intake timing in humans is critical to recovery of leg glucose and protein homeostasis. Am J Physiol Endocrinol Metab 280: E982-E993, 2001;

Johansen, J.N., Knudsen, K.E.B., Sandstrom, B., Skjoth, F. Effects of varying content of soluble dietary fibre from wheat flour and oat milling fractions on gastric emptying in pigs. Br. J. Nutr. 75:339-351, 1996.)

kharon
2004-06-06, 17:27
Originally posted by WHITEFOLKS
jag brukar köra på låg värme i micron och inbilla mig att det blir lika bra som på spisen ;)

Du sparar säkert riktigt många minuter på det! :smokin:

WHITEFOLKS
2004-06-06, 17:28
går väl inte snabbare direkt men är bekvämt.. slänger in det i micron och låter den surra medans man fixar annat.

kharon
2004-06-06, 17:29
Originally posted by King Grub


Moreover, there is a direct relationship between carbohydrate absorption rate and fat content. This is because fat acts to delay gastric emptying.

This makes oat fiber perhaps the worst carbohydrate source post-workout, as it not only slows gastric emptying to a halt, but also suppresses insulin release.


Ah, där ser man! :thumbup:

Jag tar tillbaka mitt tidigare uttalande... :em:

kharon
2004-06-06, 17:31
Originally posted by WHITEFOLKS
går väl inte snabbare direkt men är bekvämt.. slänger in det i micron och låter den surra medans man fixar annat.

Jo jag förstår det, men det är inte direkt jobbigt att koka i kastrull heller, man behöver ju inte stå och röra om hela tiden. Men, visst är det bekvämare med micron.

King Grub
2004-06-06, 17:31
Originally posted by kharon

Jag tar tillbaka mitt tidigare uttalande... :em:

Havregryn är inget att skämmas för! :cheers: