handdator

Visa fullständig version : Tips på ett bra proteinpulver till hyfsat pris???


Henkan
2004-06-06, 15:37
Tjena

Kör med Gainers efter träningen och det funkar bra. Äter bra och seriös mat men tänkte komplettera lite med ett proteinpulver att ta tillsammans med vissa måltider. Tänkte ta extra protein c.a 2ggr om dagen + min vanliga gainers efter träningen.
Har även funderat på Glutamin men vad är det? Har hört mkt om det men tänkte ställa frågan här..och om man bör införskaffa det??

Så ett bra proteinpulver...gärna med c.a 30gram protein/servering och med en "bra" proteinkälla.....sökes???

Vill gärna ha tips på pulver som smakar hyfsat gott och kostar rimligt.....Kanske en svår kombination men man måste ju fråga.

ÄR MKT tacksam för svar!

pellepedal
2004-06-06, 15:50
Jag tycker att Twinlabs Triple Whey är väl värd pengarna! :hbang:

HenrY
2004-06-06, 15:52
Originally posted by Henkan
Tjena

Kör med Gainers efter träningen och det funkar bra. Äter bra och seriös mat men tänkte komplettera lite med ett proteinpulver att ta tillsammans med vissa måltider. Tänkte ta extra protein c.a 2ggr om dagen + min vanliga gainers efter träningen.
Har även funderat på Glutamin men vad är det? Har hört mkt om det men tänkte ställa frågan här..och om man bör införskaffa det??

Så ett bra proteinpulver...gärna med c.a 30gram protein/servering och med en "bra" proteinkälla.....sökes???

Vill gärna ha tips på pulver som smakar hyfsat gott och kostar rimligt.....Kanske en svår kombination men man måste ju fråga.

ÄR MKT tacksam för svar!

Antar att det är kasein pulver du e ute efter?

Henkan
2004-06-06, 16:04
Originally posted by HenrY


Antar att det är kasein pulver du e ute efter?


Inte för att vara jobbig men vad är kaseinpulver? Är det något speciellt inom själva proteinpulvret??

aliquis
2004-06-06, 16:12
kika webshoppen :rolleyes:

cali
2004-06-06, 16:12
Billiga är Whey-80 samt Exell.
Jag vet då inga billigare.

aliquis
2004-06-06, 16:13
Originally posted by Henkan

Inte för att vara jobbig men vad är kaseinpulver? Är det något speciellt inom själva proteinpulvret??
vassle är vanligast och är ett snabbt protein med högt biologiskt värde som kommer från mjölk, kasein är ett annat protein som även det kommer från mjölk men som har ett långsammare upptag i kroppen.

Kebab-Arne
2004-06-06, 17:50
Märken som är billiga som jag kommer på just nu är: Star/Top of the Line, Exell (jordgubben är fan det godaste jag smakat), Self Omninutrition och Dalblads.

Star och Exell hör dock till de allra billigaste, men de har inge kaseinpulver i sortimentet.

Vars är Fairing och Optimum maffian? :D

lauria
2004-06-06, 19:02
Originally posted by Henkan



Inte för att vara jobbig men vad är kaseinpulver? Är det något speciellt inom själva proteinpulvret??


Det är det långsammaste protinet...

Testa ultra milk whey (50%vassle och 50%kasein) från dalblads, jag ska själv beställa 8kg!
Just nu kör jag whey 80 men ja har gjort de i 1,5år nu så det skulle vara kul med lite omväxling..
Och jag tror att ultra milk whey är mer lämpat mellan måltiderna än whey80..



////Tobbe

Sparrisen
2004-06-06, 19:03
vanlig mjölk = 80% kasein (långsamt) och 20% vassle (snabbt)


Satsa på kaseinpulver om du ska ha det till dagens måltider. Vassle bör du enbart ta efter träningen och ev efter frukosten. Din gainer innehåller garanterat vassle.



tar du vassle till de vanliga måltiderna så kan aminosyrorna/proteinet "ta slut" väldigt fort i kroppen. Kasein tar kroppen däremot upp lite i taget (eftersom kaseinet koagulerar i magen), vilket gör att du minskar risken för att hamna i katabolt tillstånd.

Tips: vanlig mat innehåller långsamt protein. Enbart vassle och ren äggvita anses vara snabbt. Exempåel på kaseinpulver: Protec från Eiselt

fitness-bunny
2004-06-06, 19:29
Tja Henkan!
Du kan ju alltid prova ****** provit85, den kör jag på till mina måltider.
Den innehåller ägg, soja och vasslehydrolysat, är billig och smaken (choklad) e bland det bästa jag provat.

Toker
2004-06-06, 19:42
eiselts protec+ har jag kört med ett bra tag där har du en mix av kassin och vassle perfekt som mellanmål och innanläggdax.

väntar idagarna att progen från self ska komma lite billigare än eiselt men ungefär samma blandning.

z_bumbi
2004-06-06, 19:43
Originally posted by fitness-bunny
Den innehåller ägg, soja och vasslehydrolysat

Det där vinner nog pris som mest konstiga proteinkombination sen man slutade med fiskprotein i början på 80-talet. :D

Finns det någon förklaring till sammansättningen eller har man bara plockat tre slumpvisa protein?

Edit: Kom på att du bara har nämnt det samt länkat till det någon gång.

fitness-bunny
2004-06-06, 20:13
Originally posted by z_bumbi


Det där vinner nog pris som mest konstiga proteinkombination sen man slutade med fiskprotein i början på 80-talet. :D

Finns det någon förklaring till sammansättningen eller har man bara plockat tre slumpvisa protein?

Du säljer väl märket har jag för mig..

Jag önskar jag sålde detta märke, för då hade jag varit stenrik idag.
På tal om kombinationen av proteiner så, tror jag att tillverkaren tänkt sig att soja och ägg är medelsnabba proteiner och att vasslehydrolysatet tillför aminosyror direkt. Dessutom är äggproteinet rikt på svavelbindningar som är viktiga för uppbyggnaden av muskelproteiner och sojaproteinet innehåller naturligt lecitin som hjälper upptag av flera ämnen. Detta är i alla fall varför jag köpte pulvret.
Vad tor du?
/Camilla:cool:

King Grub
2004-06-06, 20:14
Innehåller soja och ägg medelsnabbt protein?

fitness-bunny
2004-06-06, 20:23
Ja, om vasslesorterna e snabba så hamnar soja och ägg på medelsnabba/halvslöa och kassein på supertrög.

/Camilla

King Grub
2004-06-06, 20:24
Hela ägg räknas också till de långsamma, för att inte tala om soja, vilket inte är alltför långt ifrån kaseinet. Är det äggvita det handlar om så är det snabbt, nästan i vassleklass.

fitness-bunny
2004-06-06, 20:29
Det är aggvita och supro-sojaisolat om jag inte misstar mej, enligt info på burken. Då är detta (****** provit85), ett pulver med tre olika snabba proteinkällor.

/Camilla

z_bumbi
2004-06-06, 20:55
Originally posted by fitness-bunny
Det är aggvita och supro-sojaisolat om jag inte misstar mej, enligt info på burken. Då är detta (****** provit85), ett pulver med tre olika snabba proteinkällor.

/Camilla

Det är väl ingen mening med att bromsa ett hydrolysat? Särskilt i den mängd som det kan finnas i det pulvret så gör det ju varken till eller från för någon snabbhet, speciellt som man blandar med soja som ju inte är känt som något snabbt protein.
Blandar man vassle av olika typer med vasslehydrolysat så finns det ju i alla fall en möjlighet att man får upp snabbheten men här har man ju medvetet bromsat blandningen.

Att blanda ägg och soja ser jag som något mycket positivt då man får ett laktos- och mjölkfritt pulver men sen förstör man det med hydrolysatet.

Därav min undran varför de blandat som de gjort.

Kossa Mu
2004-06-06, 21:56
American whey är också ett billigt proteinpulver, har dock inte testat det än.

cali
2004-06-06, 22:44
Originally posted by z_bumbi

Finns det någon förklaring till sammansättningen eller har man bara plockat tre slumpvisa protein?

Edit: Kom på att du bara har nämnt det samt länkat till det någon gång.

Att blanda vassle med äggprotein ger bla ett högre biologiskt värde än de olika var för sig.
Kroppen får lättare att ta upp de olika aminosyrorna.

Exempelvis ger
Ägg + mjölk 122 Bv

Kan vara bra att veta att ta en snabb kolhydratkälla till sitt vassleprotein för det ger ett högre BV, vilket ger att man inte behöver äta lika mycket av pulvret. Kan vara rätt markant skillnad faktiskt!

Vassle ca 105 BV
Vassle +snabb kolhydrat 140 BV ( om inte högre, minns själv inte riktigt var jag har fått siffran ifrån.)

Markant skillnad som sagt, käka därför alltdi en snabb kolis till ditt proteinpulver om du vill ha ut det mesta av det.

aliquis
2004-06-07, 00:34
Originally posted by fitness-bunny
Det är aggvita och supro-sojaisolat om jag inte misstar mej, enligt info på burken. Då är detta (****** provit85), ett pulver med tre olika snabba proteinkällor.
/Camilla
och hur blev sojaproteinet snabbt helt plötsligt?

fitness-bunny
2004-06-07, 00:50
Originally posted by aliquis

och hur blev sojaproteinet snabbt helt plötsligt?

Det jag menar är att pulvret har tre olika proteinkällor med olika upptagshastighet, inte att alla är snabba. Det blir en "time-release" funktion som något märke uttryckte det. Det är i största allmänhet vad jag är ute efter.
Man kan grubbla mycket över i vilka banor tillverkaren tänkt vid sammansättandet av detta pulver, men en sak är säker för mej och det är att detta pulver passar mina behov - billigt, bra reultat, snällt för magen och smakar gott.

/Camilla

muzzelman
2004-06-07, 01:10
Originally posted by Kebab-Arne

Vars är Fairing och Optimum maffian? :D

Han frågade efter ett billigt protein, inte världens bästa protein! ;)
Fairing slår allt ja!

Sverker
2004-06-07, 05:38
Ja, lecithin kan öka upptaget av fettlösliga vitaminer och antioxidanter.

Lecithin är ju i sig själv, två ämnen, som ibaland räknas till vitaminerna och ibland inte, kolin och inositol.

Äggula är synnerligen rikt på lecithin. Klart bättre källa än sojaprotein som är avfettat. Då är det bättre med sojamjöl som protein och lecithinkälla.

Annars finns det sojalecithin att köpa som kosttillskott i större burkar för ca hundralappen.
Lecithin ser ut som sirap men är betdyligt segare och kletigare :D

GhostFace
2004-06-07, 10:15
Originally posted by muzzelman


Han frågade efter ett billigt protein, inte världens bästa protein! ;)
Fairing slår allt ja!

...men hamnar på en god 2:a plats, för ON´s produkter är guld värda !

100% Whey Strawberry & Vanilla :thumbup:

Q-sem
2004-06-07, 20:46
Originally posted by fitness-bunny
Tja Henkan!
Du kan ju alltid prova ****** provit85, den kör jag på till mina måltider.
Den innehåller ägg, soja och vasslehydrolysat, är billig och smaken (choklad) e bland det bästa jag provat.

För närvarande käkar jag en gainer från ***** som e helt gudomlig i smaken, men min polare har käkat denna provit 85 i ca två veckor och han tycker att den e grym. Ska nog prova den senar. Det är ju mer än en som har bra o säga om denna blandning i provit 85
/Q-sem

muskelbyggarn
2004-06-08, 07:41
>GhostFace *puss på dig då* :D

Fairing
2004-06-08, 08:31
Ibland kan man tro att någon som importerar Polska ***** försöker att göra smygreklam här på kolo:D

GhostFace
2004-06-08, 10:50
>GhostFace *puss på dig då*
Hysschh, behärska dig. Få inga idéer! ;) :D

Action
2004-06-08, 11:52
SELF´s Progen är mycket gott, prisvärt och framförallt lättblandat. :thumbup:

Angus
2004-06-12, 22:32
Viker mig dubbelt av gapskratt åt Q-sem och fitness-bunny ni är bara för roliga med er smygreklam:booty: :laugh:

förövrigt kul att action gör lite reklam för sin sponsor:D