handdator

Visa fullständig version : Koncentrationssvårigheter...


Bamse
2002-05-17, 18:57
... finns det något kosttillskott mot sånt? :confused:

Sverker
2002-05-17, 19:04
Lågt blodsocker ? Ladda med kolhydrat kanske.
Lågt blodsocker ? Gör vad du kan med koffein.

Pudzianovski
2002-05-18, 12:02
meditation kanske :rolleyes:

antagligen! :rolleyes:

supremo
2002-05-18, 12:28
Det finns s.k. koncentrationspiller, vet jag. Men deras verkan har jag inte en aning om, eftersom jag aldrig testat dem själv...Antagligen bara placebo, men vem vet...

Jocketiger
2002-05-18, 14:20
Testa ginseng, finns på de flesta hälsokoster.

/Jocke

GhostFace
2002-05-18, 21:09
Följ PK´s råd, undvik gym m tjejer...inte bra för fokuseringen.

nahh, okey...slag under bältet... :D ;)

Petrus
2002-05-18, 21:11
Bästa "tillskottet" för koncentrationen borde väl vara hörselproppar... :D ;)
Vänligen,

Petrus

Bamse
2002-05-18, 21:36
Hehe, menade inte koncentrationssvårigheter på gym, även om jag lätt blir psykad när jag ser folk som kastar och slänger med vikterna (helt vansinnigt utförande m.a.o). :eek:

Men hur som helst. Det jag menade var att jag ofta har enorma koncentrationssvårigheter när jag ska få något gjort, t.ex. plugga / skriva arbeten. Har så jäkla svårt att sätta mig ner o börja! Sitter bara och stampar fötter o rullar tummar istället!
:confused:

[ 18 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Bamse ]

Flood
2002-05-18, 22:22
Motivation? :)

Har du det övverallt eller bara i skolrelaterade grejjer?

Har du det på gymet kan det va överträning, men det vet du ju om du har.

är det skolgrejer så beror det garranterat på att det bara är 2-3 veckor kvar, det suger dom sista veckorna, fint väder ute och tenta eller uppsats utan motivation, jag har också ett helvete nu :D

Viveqa
2002-05-18, 22:38
Förbättra studietekniken?

Antagligen så är det ej koncentrationen det är fel på eftersom den funkar i andra sammanhang.

supremo
2002-05-19, 07:33
Kan ju oxå bero på ointresse för ämnet ifråga ;)

Bamse
2002-05-19, 07:44
Jag har alltid haft samma problem! Högstadiet, gymnasiet, och nu på universitetet...

Jag har studieteknik NOLL. Måste ha mega-press på mig för att prestera. När jag väl kommer igång presterar jag hur bra som helst, men det är just det där med att koncentrera sig - komma igång! :rolleyes: :(

Viveqa
2002-05-19, 11:02
Ett sätt som funkar för mig när man ska ta tag i saker som man drar sig för att göra är att avsätta ex. 2h till att ex. enbart städa och absolut ingetting annat, eller till läsa igenom kapitel nio och anteckna det viktigaste, men att göra det helt utan några prestationskrav.

Det brukar fungera avstressande och väldigt snart så kommer lusten att få någonting gjort på denna tid utav sig själv.

Du kan dessutom sätta dig på ett bibliotek eller d.y.l. utanför hemmet där inte telefonen plötsligt ringer, det är för lätt att kolla kolozzeum i 5 min o.s.v.

Gjorde likadant när jag började träna, d.v.s. sa till mig själv att gå till gymmet i 1h 2 gånger i veckan och bara vara där, och snart så får man lust att göra allt mer krävande saker.

Bara ett tips ;) , som fungerar på någon som är född lika lat.

Flood
2002-05-19, 15:12
Testa med Heroinegirls (fan det ser ut som heroin hur jag än stavar det, men det är inte meningen :) ) sätt, jag satt på balkongen och läste 80-sidor juridik igår och jag kan lätt sitta och stirra 6 tim in i words utan att skriva en bokstav.

Jag har pratat med massa folk som har gått ur och som går och det är en jävla massa som är såhär, det är inte förrän tiden blir knapp man kommer igång.

mane
2002-05-19, 15:25
ginseng har beviat resultat att förbättra minnet, men det varierar från person till person.

behöver man plugga om man är tillräklig stor?? :confused:

[ 19 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: mane ]

Flood
2002-05-19, 23:02
mane: Nej, kanske inte, men tills dess kan det va bra med en reservplan ;)

Viveqa
2002-05-19, 23:19
Att ständigt tänka på "varför" är det bästa studieknepet.

Är ditt enda varför att ej sabba din utbildning och ej få csnpengar längre så blir det lätt som det blir..

Vet inte vad du läser, men försök hitta på olika praktiska användningar för dina kunskaper i ditt vardagsliv.
Innan du öppnar kapitel nio, ägna en kort stund åt att fundera över vad det egentligen handlar om och vad vill lära dig.

Markera allt du ej förstår och skriv frågor.

Pumping
2002-05-19, 23:46
Titta förbi på icqn nån gång så kan vi utbyta erfarenheter, har själv varit så men har varit tvungen att ändra på de för att klara mig nu... :eek:

robb
2002-05-20, 00:05
Du borde skriva en uppsats om ämnet heroinegirl :)
Jag skulle se fram emot en sån iaf ;)

Själv kan man sitta o göra ingenting flera dar i rad fastän man har 1000 måsten

[ 20 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Lyftar Leffe ]

Pumping
2002-05-20, 01:55
sitter å pluggar själv... nyss i alla fall. ett tipps är att försöka sluta skaffa sig måsten. man kommer ingenstans i livet om det är måsten som driver en. måste är ett dåligt ord som man bör undvika... leta reda på några jag vill, jag kan eller de här vill jag bli de kommer bli roligt... etc, i stället. ja de är svårt. har själv läst en del skitkurser som man bara velat lägga ner. men har man något som motiverar en så går det mycket bättre... tex en bra studiekompis.

sen fins de ju mycket studieteknik att använda sig av... en bra början är att efter föreläsningar sätta sig och gåigenom de som sagts och renskriva... i början kommer de kanske kännas som de tar mer tid men i längden då man fått fart på de känar man mycket på det. sen slipper man panikångesten innan tentorna oxå...

lite små saker.. fins mycket att säga om ämnet
gonatt för i veckan....

robb
2002-05-20, 02:31
Finns det några websidorna om sånt här?
Har precis lyckats sitta en hel natt utan att göra nåt vettigt trots att jag borde gjort en massa "kul saker" (inte måsten :D )

Pecca
2002-05-20, 12:50
Ta en snabb promenad i naturen med bra musik, rensar tankarna. duscha sen och käka en bit mat. efter det brukar koncentrationen och skärpan finnas där.

Allt detta är skrivet av en skoltrött 18-åring som väntar på studenten och inte rört en sida på en bok dom senaste veckorna :)

Razzel
2002-05-20, 23:49
Jag tror att tricket är att ha diciplin, så att när du skall plugga så går du till bibblan. Där läser du i perioder och tar regelbundna pauser och snackar skit med kompisar, där bestämmer ni när ni skall ha nästa paus.

Detta fungerar bra för mig som har liknande problem ibland.

Miko
2002-05-22, 21:53
Jag rekommenderar vissa nootropics (smart drugs).
DMAE (det "smarta" ämnet i fisk), är som rena godiset för hjärnan.
Pregnonelone - Som DMAE fast bättre (men dyrare)
Sibirisk Ginseng - Som koreansk fast bättre.
Ginko Biloba - Ökar blodcirkulationen till hjärnan.

Se även till att du får tillräckligt med sömn. Har du sömnsvårigheter, se till att inte ta en massa stims (koffein, ephedrin..)typ 4 timmar före sömn, är du över 40 kan du kanske undersöka om du har melatoninbrist (vanligt), och isåfall kan du få tag på melatonin vilket gör sömnen bättre och djupare.
Sov 8-9 timmar per natt. Sömnen är det bästa smart drugen ;).

Var ute mycket, sitt inte inne vid en datorskärm eller se på TV. Ut och njuut :D

[ 22 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Miko ]