Logga in

Visa fullständig version : frukost

pumpiron
2004-06-06, 08:14
Hej på er!!!

Är det någon som har ett bra alternativ till havregrynsgröt till frukost? Jag har ätit gröt varje morgon i över ett år, men nu går det inte längre, jag får inte ner skiten.
Skulle vara glad om någon kunde komma med ett bra och iaf relativt gott alternativ till "kungen av frukostar".

Munter
2004-06-06, 08:17
En sökning (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=176341&sortby=lastpost&sortorder=descending) ...

King Grub
2004-06-06, 08:18
Andra kolhydratkällor som fungerar lika bra: All-Bran Plus, rågflingegröt, pasta, parboiled ris, flerkornsbröd, korngryn, osv. Alla kolhydratkällor med lågt GI. Det behöver inte vara klassisk "frukostmat". Det är bara att välja precis vad du vill; maten blir inte sämre bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.

pumpiron
2004-06-06, 16:11
Originally posted by King Grub
Andra kolhydratkällor som fungerar lika bra: All-Bran Plus, rågflingegröt, pasta, parboiled ris, flerkornsbröd, korngryn, osv. Alla kolhydratkällor med lågt GI. Det behöver inte vara klassisk "frukostmat". Det är bara att välja precis vad du vill; maten blir inte sämre bara för att klockans visare pekar på en viss siffra.

Asså jag är så inkörd på havregrynsgröt till frukost så jag har inte ens tänkt på det du skriver!!!

Tack så mycket för hjälpen, ska genast kolla på Pauluns sida efter bra produkter.

Tack igen!!! :thumbup:

B-jay
2004-06-06, 22:00
Jag käkade havrepannkaka med keso till frukost idag! det var förbannat gott och mättande faktiskt!

Hittade recepter här på kolo, det var grub som postade om jag inte minns helt fel.

tog i allfall 4 äggvitor, 2 hela ägg.
150 g havregryn och 2 mosade bananer och blandade ihop och stekte.

funkade kanon

King Grub
2004-06-07, 08:55
Originally posted by B-jay
Jag käkade havrepannkaka med keso till frukost idag! det var förbannat gott och mättande faktiskt!

Hittade recepter här på kolo, det var grub som postade om jag inte minns helt fel.

funkade kanon

Pannkakor värda guld! :eating:

B-jay
2004-06-07, 09:31
ja dom var helt suveräna, det blev en laddning i morse med!
man står sig rätt bra. :eating: :D

alle
2004-06-07, 09:59
Originally posted by B-jay

funkade kanon
Ska det inte vara någon mjölk i?

Kan du posta receptet Grub? sökte på det men hittade inte.

King Grub
2004-06-07, 10:00
2 pannkakor:

200 gram rå äggvita
1 gula
125 gram havregryn
200 gram mosad mogen banan

Rör ihop klabbet och stek ett par pannkakor, ett par minuter på varje sida. Ta inte fler gulor; konsistensen blir otrevlig. Otroligt mycket godare än det låter. För fler pannkakor, dubbla ingredienserna.

alle
2004-06-07, 10:03
2 pannkakor:

200 gram rå äggvita
1 gula
125 gram havregryn

Rör ihop klabbet och stek ett par pannkakor, ett par minuter på varje sida. Ta inte fler gulor; konsistensen blir otrevlig. Otroligt mycket godare än det låter. För fler pannkakor, dubbla ingredienserna.

Ser gott ut :) Jag är dålig på det här med gram dock, ungefär hur många gram äggvita är det i ett normal stort ägg och hur många gram är ungefär en oskalad banan, vet att det kan variera, men på en höft sådär.

Verkar som om jag får köpa en matvåg.

GhostFace
2004-06-07, 10:12
ca 30-35 gr äggvita. (Äggda)

ca 80-100 gr ren banan, normalstor, inte oskalad utan skalad. Man har inte i bananskalet i pannkakssmeten.

King Grub
2004-06-07, 10:16
Originally posted by GhostFace

ca 80-100 gr ren banan, normalstor, inte oskalad utan skalad. Man har inte i bananskalet i pannkakssmeten.

150 gram ätlig banan brukar mina, rätt normalstora, innehålla.

Och skalet... vem vet? Det kanske gör det där lilla extra?

alle
2004-06-07, 10:16

Haha pinsamt :D menade faktiskt skalad men lyckades vända på det :em:

Metal_boy_
2004-06-07, 10:20
2 pannkakor:

200 gram rå äggvita
1 gula
125 gram havregryn

du och många andra rekomenderar ett lågt GI även på morgonen då det höjer GI:t på dagens andra måltider...vad ligger denna troligen goda måltid på?

King Grub
2004-06-07, 10:23
Originally posted by Metal_boy_

du och många andra rekomenderar ett lågt GI även på morgonen då det höjer GI:t på dagens andra måltider...vad ligger denna troligen goda måltid på?

Höjer GI:t på dagens andra mål? Sänker, menar du väl?

Strax över 80 på pankisarna, kanske.

Jag hade aldrig avsett dem för frukost.

Aeis
2004-06-07, 10:30
Jag brukar dricka en stor kopp med med tjock välling + några smörgåsar med pålägg.
Om det är en bra frukost vet jag inte men gott är det=)

Har slutat äta havregrynsgröt då jag blir dålig i magen av det. (Mest troligt annars misstänker jag svartpeppar)

King Grub
2004-06-07, 10:32
Originally posted by Aeis
Om det är en bra frukost vet jag inte men gott är det=)

Jodå!

GhostFace
2004-06-07, 11:33
Originally posted by Aeis
Har slutat äta havregrynsgröt då jag blir dålig i magen av det. (Mest troligt annars misstänker jag svartpeppar)

Varför just svartpeppar?

Ervin
2004-06-07, 11:54
gröt tycker jag är kanon till frukost, ser faktiskt fram emot mina frukostar varje morgon :P

3 dl Fiberberikade havregryn
1 dl mjölk
1 msk äppelmos

2 dl mjölk o en skopa choklad protein pulver

40 g salta jordnötter

Fröbannat gott o blanda ner protein drinken i gröten!

Sedan blir man så förbannad mätt, vilket jag har svårt för o bli med annan mat på morgonen.

Ekonomiskt, gott o mättande :thumbup:

Mac
2004-06-07, 13:17
Jag vet att en del brukar ha i proteinpulver i gröten.......när häller man ner det..?

typ så här eller
först 2dl havregryn i kastrull sen 4 dl vatten å sen brukar man ju koka.....men om man ska ha i proteinpulver gör ni så här då --- först 2dl havregryn i kastrull sen 4 dl vatten och sen proteinpulver å sen koka? eller när häller ni ner det?

Ervin
2004-06-07, 13:24
proteinet koaguilierar (vet inte riktigt hur det stavas) då man kokar eller steker det.

Darför kan man inte stoppa ner det i kokande gröt... jag brukar blanda ut proteinet med mjölk o sedan häller jag det i gröt tallriken som jag ska äta ur.

Aeis
2004-06-07, 13:47

Varför just svartpeppar?

För att jag ätit det innan det blivit riktigt dåligt. Pepparsalami och pepparbiff. Dock gröt samma dag också.. Kombination kanske...

pumpiron
2004-06-07, 18:22
är det nån som har provat att blande proteinpulver i filmjölk?

Mac
2004-06-07, 19:26
japp,,, proteinpulver med jordgubbssmak...å de blir mumma kan jag lova....bara å :eating:

emlo
2004-06-07, 20:43
Originally posted by Mac
Jag vet att en del brukar ha i proteinpulver i gröten.......när häller man ner det..?

typ så här eller
först 2dl havregryn i kastrull sen 4 dl vatten å sen brukar man ju koka.....men om man ska ha i proteinpulver gör ni så här då --- först 2dl havregryn i kastrull sen 4 dl vatten och sen proteinpulver å sen koka? eller när häller ni ner det?

* Gör gröten på vanligt vis.

* Låt svalna något

* I med valfri mängd pulver och blanda ordentligt!

Jag brukar koka gröten med massor av kanel och sedan blanda ner vaniljproteinpulver (typ 50 g pulver till 2 dl gryn). Det blir läskigt gott... :love:

Metal_boy_
2004-06-07, 21:51

Höjer GI:t på dagens andra mål? Sänker, menar du väl?

Strax över 80 på pankisarna, kanske.

Jag hade aldrig avsett dem för frukost.

oj skulle stå sådär fast ..då det med högt GI gör att det höjs på resten av dagens måltider:)

va lite otydligt att det va så jag menade

bulldozer
2008-09-21, 19:28
2 pannkakor:

200 gram rå äggvita
1 gula
125 gram havregryn

Elve gjorde precis såna till mig, jätte-goda!!! Tack Grub, posta gärna fler recept
som han kan få testa på mig :D

King Grub
2008-09-21, 19:54
http://www.cheesebuerger.de/images/smilie/nahrung/f070.gif

cosmic_dancer
2008-09-21, 20:01
Jag käkar oftast fil med antingen Pauluns gi-musli eller fiberflingor och någon frukt elle rolika sorters bär. Idag had ejag blåbär, björnbär, lite kruskakli och havregryn i filen. Vart jäkligt gott. Brukar röra ner lite ingefära och pyssaliumfrön (stavning?) också. Till det åt jag bröd med sallad, skinka, keso och tomat.

cosmic_dancer
2008-09-21, 21:28
Angående bra och dåliga frukostar. Är en portion osötadnyponsoppa med en äggmacka på en halv skiva rågbröd (ciabattaliknande, fast typ hälften så stor) en bra brukost?

Eddie Vedder
2008-09-21, 21:41
Angående bra och dåliga frukostar. Är en portion osötadnyponsoppa med en äggmacka på en halv skiva rågbröd (ciabattaliknande, fast typ hälften så stor) en bra brukost?

Javisst. Helt okej frukost. Dessutom fins inget krav på superoptimal kost vid varje måltid varje dag jämt och ständigt.

Även en mindre nyttig frukost, typ cornflakes med sockrad yogurt, är ingen "katastrof". Består din frukost dagligen av rostat bröd med ett tjockt lager nutella börjar det nog bli dags att fundera dock::D

cosmic_dancer
2008-09-21, 21:53
Javisst. Helt okej frukost. Dessutom fins inget krav på superoptimal kost vid varje måltid varje dag jämt och ständigt.

Även en mindre nyttig frukost, typ cornflakes med sockrad yogurt, är ingen "katastrof". Består din frukost dagligen av rostat bröd med ett tjockt lager nutella börjar det nog bli dags att fundera dock::D

Nä det är ju sant. Måste bara övertala hela mig det, får börja lite lätt med att ta en kopp varm choklad lite då och då till frukosten. :)

riotous
2008-09-21, 22:01
2 pannkakor:

200 gram rå äggvita
1 gula
125 gram havregryn

Men alltså 200g äggvita, det blir ca 7 st ägg..vilken lyxfrukost! Den får det bli på helgerna max :)

zeroqp
2008-09-23, 19:47
Men alltså 200g äggvita, det blir ca 7 st ägg..vilken lyxfrukost! Den får det bli på helgerna max :)

Jag tänkte också på det. Vad ska man göra med äggulorna? Och vad ska man äta till frukost varje morgon? Det där är helt enkelt för dyrt.

EDIT: För dyrt att äta varje dag. Missförstå mig rätt.

King Grub
2008-09-23, 19:51
När jag skrev det där, var inte äggpriserna vad dom är i dag. Ett ägg kostade typ 50 öre till en krona.

Musique
2024-08-15, 18:16
bomp

Nästan 20 år sedan denna artikel. Är nyfiken, äter ni frukost? Känns som det blir mer och mer trendigt att inte göra det. Spännande om det fanns någon forskning om frukost

tomten1
2024-08-16, 08:48
Jag kör bara på vassleprotein, ibland även ett glas vatten med spenatpulver. Är jag väldigt hungrig kan det även bli en liten påse pinjenötter.

Musique
2024-08-16, 08:53
Jag börjar tro att 16:8 kanske inte är så bra för mig. Blir väldigt stora måltider. Ett tag åt jag 3-4 gånger per dag. Upplevde nog jämnare energi då. Fick för mig att fasta var bra för hälsan.

skyffelmördarn
2024-08-16, 08:55
Brukar skalla en liter kefir när jag kliver upp, bra sätt att få i sig vätska på också samtidigt. Fick med mig det från Magnus Samuelsson som drack 1 liter yoghurt varje morgon.

Frukost på helgerna är tidig brunch strax innan 10, brukar bli vanlig mat då oftast kyckling med ris.

tomten1
2024-08-16, 09:03
Jag börjar tro att 16:8 kanske inte är så bra för mig. Blir väldigt stora måltider. Ett tag åt jag 3-4 gånger per dag. Upplevde nog jämnare energi då. Fick för mig att fasta var bra för hälsan.

Jag har slutat med den typen av fasta, även om jag körde på det en väldans många år.

Numera består min dag av en större måltid på eftermiddagen och en hel del vassleprotein (och lite pinjenötter) däremellan.

När jag väl fastar blir det 24h torrfasta. I sammanhanget kan nämnas att jag har upplevt radikalt mycket bättre resultat alltsedan jag slutat hinka i mig vatten, i synnerhet under träning.

Musique
2024-08-16, 09:10
Jag har slutat med den typen av fasta, även om jag körde på det en väldans många år.

Numera består min dag av en större måltid på eftermiddagen och en hel del vassleprotein (och lite pinjenötter) däremellan.

När jag väl fastar blir det 24h torrfasta. I sammanhanget kan nämnas att jag har upplevt radikalt mycket bättre resultat alltsedan jag slutat hinka i mig vatten, i synnerhet under träning.

Äter du en gång per dag...? Det måste vara jobbigt?

tomten1
2024-08-16, 09:11
Äter du en gång per dag...? Det måste vara jobbigt?

Nä? Förbrukar jag mycket energi kan det bli två gånger om dagen. Men mestadels, nä, vassleproteinet mättar bra, likaså pinjenötterna.

Sedan blir det ju lite blåbär här och var osv.

Ett Orm
2024-08-16, 11:01
Nu när man är tillbaka i rutinerna så tar jag vasssle 09, rejäl lunch 1130 och ännu rejälare middag kl 18-19.
Undviker så gott det går att äta nått mellan dessa.
Ska nog kapa lite på lunchen två gånger i veckan för att tappa ett par kilo under hösten.

1x0
2024-08-16, 12:07

Utveckla fetstilta? Vad för resultat har blivit bättre av att sluta hinka i dig vatten? Bättre prestation i träningen att inte dricka _för mycket_ vatten?

tomten1
2024-08-16, 12:18
Utveckla fetstilta? Vad för resultat har blivit bättre av att sluta hinka i dig vatten? Bättre prestation i träningen att inte dricka _för mycket_ vatten?

Det är naturligtvis mycket möjligt att jag inbillar mig, men jag känner mig bara extremt mycket bättre fysiskt. Känns som att fettförbränningen är större, känner mig mindre inflammerad och bättre muskeltillväxt. Känns även som att det påverkar huden positivt.

Kommer aldrig dricka vatten under träning igen.

Musique
2024-08-16, 16:39
Nu när man är tillbaka i rutinerna så tar jag vasssle 09, rejäl lunch 1130 och ännu rejälare middag kl 18-19.
Undviker så gott det går att äta nått mellan dessa.
Ska nog kapa lite på lunchen två gånger i veckan för att tappa ett par kilo under hösten.

Nä? Förbrukar jag mycket energi kan det bli två gånger om dagen. Men mestadels, nä, vassleproteinet mättar bra, likaså pinjenötterna.

Sedan blir det ju lite blåbär här och var osv.

Hur sover ni efter en brakmåltid? Jag sover mina sämsta nätter med jättenycket mat innan läggdags. Svettigt och obekväm.

tomten1
2024-08-16, 17:10
Minns inte sist jag åt en brakmåltid innan läggdags, så jag är fel person att fråga. :)

Ett Orm
2024-08-17, 15:47
Hur sover ni efter en brakmåltid? Jag sover mina sämsta nätter med jättenycket mat innan läggdags. Svettigt och obekväm.

Just innan vet jag inte riktigt, me de gånger man ätit riktigt mycket sent och toppat med chips mm så har jag inte reflekterat över att sömnen blivit sämre.