handdator

Visa fullständig version : Olestra


JLL
2004-06-05, 20:23
Vad hände med det där fettet, olestra, som kroppen inte kunde ta upp? Har väl funnits i staterna många år nu...kommer det komma hit? Fettfria Pringles låter ju inte fel:) Det jag hört har väl inte låtit så skoj men det kanske är skräckpropaganda liknande det för aspartam.

z_bumbi
2004-06-05, 21:11
Vad är det som är så gott med chips att man vill ha magproblem?

Allt fett som kroppen inte tar upp åker ner i tjocktarmen och ställer till otrevligheter, sen kommer det ut betydligt fortare än vad som är trevligt i många fall.

JLL
2004-06-06, 06:03
Skulle det ge mig magproblem skulle jag inte äta det men det vet jag inte innan jag testat. Är fortfarande nyfiken på om det kommer komma hit?

z_bumbi
2004-06-06, 08:40
JLL: Det är väl ingen tvekan om att det ger magproblem? Det är möjligtvis bara graden av problem du får som kan vara intressant om du nu vill testa. Fettet måste ju ta vägen någonstans och då hamnar det i tjocktarmen, tjocktarmen är inte van vid att ha så mycket fett där så då blir det problem.

Varför inte bara äta de vanliga chipsen någon gång i veckan och sen vara nöjd med det? Har du något tävlingsmål får du väl strunta i chipsen men alla som inte ska uppnå tälvingssdeff har plats för lite chips då och då i sin diet.