handdator

Visa fullständig version : När träna? Tips om maten och vad bör jag ta för tillskott?


Jacobg
2004-06-05, 19:05
Hej!

Har sökt runt på forumet men frågorna kvarstår lite halft.

När bör man lägga sitt träningspass?
Kosttillskotten jag tänkt köpa.
Gainer + proteinpulver vassle
Som dagen ser ut: Vore det bättre att lägga passet efter skolan men före middagen? Hur ser annars upplägget ut?

En vanlig träningsdag:

nyss fyllda 16år, tränat i ett halvår med gott resultat.
172cm och 62-63kg, vill som sagt gå upp i vikt. Dock är ekonomin begränsad!

Frukost:

3ägg + filmjölk o flingor/ mackor <--- vet detta e kasst. Käkade gröt ett tag men lessnade. Funderar på o börja igen med detta dock. Kanske behövs lite mer protein?

Lunch:
Skollunchen med allt vad detta innebär, brukar äta rätt rejält av detta.

Mellanmål:

Mackor/fil o flingor och vissa dagar käkar jag ris och chicky bits/ pasta o köttbullar. <--- inte särskilt bra här heller.

Middag:

Vad morsan lagar, brukar oftast vara en bra kost! Husmans, biff o potatis, pasta köttfärssås osv.

Träning(varar ca 1.5h)

Efter träningen äter jag en tonfiskburk och vitt bröd. Här tänkte jag lägga till gainers + vasslepulver. (äter jag snabba kollisar här, kanske jag har svpårt att söva?) Då jag ibland kommer hem från träningen äter detta och sover direkt. Tränar alltså väldigt sent.

Sova.

Så alla svar blir jag glad över!

Bör intaget av både protein och gainers vara efter träning?
Var ska det annars vara?

Kanske bör jag lägga en tonfiskburk även på mellanmålet, om jag äter flingorna? Så blir det vettigare. Gröten ska jag börja med, men är rädd att frukosten är på tok för tanig!

Mvh Jacob:kickass:

Jonesss
2004-06-05, 19:22
du kan alltid lägga in lite vassel efter frukosten
jag käkar ca 0.5 L mjölk + 50g protein efter varje frukost också
och lite då och då vassel och 0.5L mjölk precis före läggdags...
annars ser det ganska bra ut...
förstår inte varför du köpte en gainer dock?
billigare och bättre att köpa vanligt vassel och sedan tillsätta kolisar (maltodextrin eller dextropur)

Jacobg
2004-06-05, 19:29
kanske ska tillägga:

jag tränar 4ggr/veckan

Hartänkt att enbart äta protein dagarna jag tränar då vassle är snabbt? Kanske är dumt, men ser det som ekonomiskt =). Äter hellre en tonfiskburk extra de dagarna då mor och far betalar dessa.

Tack!

Gainers har jag tänkt för att gå upp i vikt(både muskelmässigt och allmänt d v s fett). Skulle lätt kunna lägga på mig 4kg fett utan att vara i närheten av överviktig :/.

Nån som har nåt tips för en lätt viktuppgång utan gainers?

Mvh Jacob

Jonesss
2004-06-05, 19:33
om du blandra Vassel +(maltodextrin eller dextropur) = en gainer som är billigare + du kan själv kontrolera hur mycket Protein/kolhydrater som du ska få i dig;)

King Grub
2004-06-05, 19:40
Lägg gärna upp kostschemat i Kostforumet för bedömning. :)

Angående kostillskotten:

Bör intaget av både protein och gainers vara efter träning?

En gainer är vassleprotein, bara att de snabba kolhydraterna redan är tillsatta. Det du tjänar på att köpa en gainer är i princip bara bekvämligheten. Du får samma effekt av att blanda vasslet med vatten och druvsocker, och då kan du också bestämma hur mycket av allt du vill ha.

En sådan drink, eller en gainer, passar endast efter ett hårt pass. Vassleproteinet kan du dock använda för sig också, för att boosta proteininnehållet i någon måltid, t ex. Ett ypperligt exempel på detta vore att ta en drink till frukost, så du får i dig lite snabbt protein efter nattens fasta.

Jacobg
2004-06-05, 19:51
King grub :bow: och Joness.. tack..
Tänkte slå 2 flugor i en smäll o lägga upop det i samma tråd ;).

Okey, då skippar jag nog gainern från och med nu.

Bör jag lägga om träningstiden? Eller vill du att jag ska posta det i en annan tråd
:thefinger :angel:

Om vi säger att jag köper vassle.

Ska jag alltså äta vi säger 30gram till frukost varje dag(äter ju ägg också).

ca 60gram vassle + dextropur 60gram efter träning. (sömnproblemet, nån som vet?) =). Och en tonfiskburk efter träningen.

De dagar jag inte tränar skippar jag helt sonika eventuellt vasslet efter träningen och dextropuret. är detta en jätte dum idé? (måste även se det ekonomiska).

Tacjk på förhand:)

WHITEFOLKS
2004-06-05, 20:05
om du inte tränar under en dag så har du ju ingen efterträningsdrink att "skippa" heller? :)

King Grub
2004-06-05, 20:13
Ska jag alltså äta vi säger 30gram till frukost varje dag(äter ju ägg också).

Låter finfint.

ca 60gram vassle + dextropur 60gram efter träning. (sömnproblemet, nån som vet?) =). Och en tonfiskburk efter träningen.

Gärna vasslet och druvsockret direkt efter passet, men sedan när du kommer hem behöver du äta ett mål till, oavsett vad klockan är, om du har tränat. Målet direkt efter (vasslet och druvsockret) är bara till för att påbörja återhämtningen, ge en anabol insulintopp och få ut aminosyrorna snabbt. Du behöver ett riktigt mål för näringstillförsel och tillväxt under natten. Tonfisken låter bra, men du behöver någon kolhydratkälla också - bröd, pasta, ris, osv. Långsamma kolhydrater här.

De dagar jag inte tränar skippar jag helt sonika eventuellt vasslet efter träningen och dextropuret. är detta en jätte dum idé? (måste även se det ekonomiska).

Om du inte har tränat... vilken träning är det du pratar om att skippa drinken efter? :D

Jacobg
2004-06-05, 20:48
hehe .. sant ..

Tack för hjälpen. Känns som om tråden kan låsas. Har fått min hjälp. Bockar och bugar..

Nu är det dags för polaren o mig att dra hem en beställning :D

-=(WatchTower)=-
2004-06-05, 21:03
Du nämner att ekonomin är begränsad och därför skulle jag direkt föreslå att du utesluter kosttillskotten som du använder. Dem tycker jag verkar totalt helt meningslösa och satsa hellre på mat!

Jag tittade på vad du åt och ser inget fel i det du äter ett bra tips kan vara att be morsan laga lite extra middag varje dag så äter du ytterligare ett middagsmål efter att du har tränat! Har du problem att gå upp i vikt, ät några extra mackor med något gott pålägg till dem övriga målen när du äter mackor. 1-2extra mackor.

Vilken tid du tränar spelar inte så stor roll, träna när det känns bäst för dig!

Du skriver också
>nyss fyllda 16år, tränat i ett halvår med gott resultat.

Fortsätt på samma sätt som du tidigare gjort, varför ändra på något som fungerar??

Att gå upp i vikt gör du lättast genom att köpa en dunk med rapsolja och drick några klunkar till varje måltid men försök tänka en gång till innan du drabbas av "viktfixeringen" , bygg hellre på dig muskler istället för att käka upp dig 10kilo och bli lönnfet.

Sparrisen
2004-06-05, 21:26
Originally posted by -=(WatchTower)=-
Du nämner att ekonomin är begränsad och därför skulle jag direkt föreslå att du utesluter kosttillskotten som du använder. Dem tycker jag verkar totalt helt meningslösa och satsa hellre på mat!



Proteinpulver är oftast billigare än "mat", om man ser till priset per gram protein...

-=(WatchTower)=-
2004-06-05, 21:35
Originally posted by SwedeForce


Proteinpulver är oftast billigare än "mat", om man ser till priset per gram protein...

Killen skriver:
>Äter hellre en tonfiskburk extra de dagarna då mor och far >betalar dessa.

Genom att slopa proteinpulver så har han just gjort en kostnadsbesparing. Dessutom förstår jag inte varför killen skulle behöva extra proteintillskott överhuvudtaget?

King Grub
2004-06-06, 07:20
Originally posted by -=(WatchTower)=-
Genom att slopa proteinpulver så har han just gjort en kostnadsbesparing. Dessutom förstår jag inte varför killen skulle behöva extra proteintillskott överhuvudtaget?

Därför att det inte finns snabbt protein i matform som är lämpligt efter träningen, om man inte vill dra i sig ett halvt kilo äggvita?