handdator

Visa fullständig version : Frysa in gravad lax?


Zozza
2004-06-05, 16:00
Kan man frysa in gravad lax? Hur länge håller den sig?

Arwen
2004-06-05, 16:31
tror faktiskt inte att det är en bra idé....

Zozza
2004-06-05, 16:35
Originally posted by Arwen
tror faktiskt inte att det är en bra idé....

Varför tror du inte det? :notme:

goatass
2004-06-05, 16:35
Jodå, det är inga problem (tror jag iaf) brukar grava en hel filé och dela den 2-3 bitar och frysa in. Dock kan man inte ha det fruset för länge, men nån vecka eller 4 har då aldrig varit nått problem för mej

Arwen
2004-06-05, 16:40
Originally posted by Zozza


Varför tror du inte det? :notme:

Sorry, tankefel. Men jag brukar frysa först och grava sen, går givetvis att göra tvärtom med en färsk filé. Viktigt att frysa för att ta kål på alla skumma bakterier etc.

Sverker
2004-06-05, 17:18
Genom att frysa in laxen minst 14 dagar så dödar man ev de tarmparaciter som finns i laxens kött.
Dessa tarmparasiter ( jag har glömt namnet på parasiten/infektionen men det är typ binikemask )klarar av en kallrökning eller gravning men dör av värmen på spisen eller när laxen varmröks. De dör alltså efter en vecka i frysen.


Det är aldrig bra att frysa feta livsmedel någon längre tid.
Det fleromättade fettet i fisk och i griskött härsknar mycket lätt i frysen !
Ha lax, sill, bacon och fläsk max tre månader i frysen.

Magert kött och nöt kött, som inte är lika fleromättat kan vara fryst sex månader upp till ett år.

GhostFace
2004-06-05, 18:26
Förmodar att samma gäller de rökta fiskarna?

Tolkia
2004-06-05, 21:44
Originally posted by Arwen
Sorry, tankefel. Men jag brukar frysa först och grava sen, går givetvis att göra tvärtom med en färsk filé.
Skulle jag INTE rekommendera, Det går bra att frysa gravad lax och den håller sig ganska länge, antagligen ungefär lika länge som färsk (man skall dock inte glömma att alla feta köttvaror har jämförelsevis begränsad hållbarhet i frysen), men även om man har tänkt slänga den i frysen efteråt skall man se till att frysa den innan man gravar för att ta död på eventuella oönskade "proteintillskott" i fisken. Dumt att låta dem gosa till sig i plastpåsen under gravningen ... (i och för sig kanske det inte är den sortens organismer man oroar sig för i färsk lax, men det skadar inte att försöka vara på den säkra sidan ...)

emmzan
2004-06-06, 09:54
Originally posted by Sverker
Genom att frysa in laxen minst 14 dagar så dödar man ev de tarmparaciter som finns i laxens kött.
Dessa tarmparasiter ( jag har glömt namnet på parasiten/infektionen men det är typ binikemask )klarar av en kallrökning eller gravning men dör av värmen på spisen eller när laxen varmröks. De dör alltså efter en vecka i frysen.


Är det anisakis? Eller breda bandmasken?

Jaja, tillägg är att man inte tar kål på några bakterier genom frysning de klarar sig helt okej men de kan inte tillväxa.

Det är ett problem med många köpta gravade laxar - just Listera t.ex som inte alls har något emot salta miljöer och mest gillar att bli gravad :D:D

/Emma - på jakt efter att få folk att sluta äta mat

Diana
2004-06-06, 14:43
men om fette härsknar känner man de på smaken? ja hittade för ett tag sen en frostig klump längst bak i frysen när ja skulle städa ut lite skit och de visade sej va en gammal makrill, ingen aning om hur länge den legat men ja kommer inte ihåg när ja slängde in den där iaf:D så den måste legat ett tag, iaf ja tinade den och den verkade helt ok..

Callister
2004-06-06, 15:59
Makrill är väl inte direkt någon fet fisk. ;)

King Grub
2004-06-06, 16:02
Originally posted by Callister
Makrill är väl inte direkt någon fet fisk. ;)

17 gram protein, 16 gram fett per 100 gram fisk, så makrill får väl definitivt räknas till de feta fiskarna.

Sverker
2004-06-06, 16:37
Originally posted by Diana
men om fette härsknar känner man de på smaken?

tinade den och den verkade helt ok..

Det känns på smaken. Smakar mer fisk än den borde, och smaken sitter kvar i munnen.....länge......
Ingen behaglig upplevelse.


Fettet behöver inte bli dåligt bara för att fisken varit fryst länge. Men risken ökar med tiden.

Diana
2004-06-06, 19:17
ahaa på de viset, ja trodde att om de härsknat skulle de smaka avföring ungf men ja antar att ja hade tur då..

Nate
2004-06-06, 19:22
Vi brukar ha fryst gravad lax på jobbet som vi tinar upp då och då om någon beställer en smörgåstårta. Den ligger väl fryst några månader skulle jag tro och jag har då inte märkt någon smakförändring....