handdator

Visa fullständig version : Linfrö i cornflakes


hajder
2004-06-05, 13:12
Nu har föräldrarna skaffat in en fet familjekartong med cornflakes (ovetandes om hur dåligt det är). Sjävklart vill man inte slänga bort allt så jag gick ner till affären och köpte lite linfrön jag kan dra ner i mjölken för att sänka GI:t och äntligen har jag nu nåt att variera gröten med.

Men vad ligger GI:t på linfrön? Hur mycket frön behöver man för att sänka GI:t till 60-70? Vet att man tar ett medelvärde av allt och att cornflakes ligger nånstans över 100. Räknar man med med mjölken förresten?

tack...

King Grub
2004-06-05, 13:19
Det är krossade linfrön som ger den ordentliga GI-sänkande effekten. Dock bör du inte äta mer än cirka 2 matskedar krossade per dag, eftersom de innehåller vätecyanidproducerande ämnen.

Äter du hela linfrön slipper du glykosiderna... men sänker inte GI:t nämnvärt heller.

Men vad ligger GI:t på linfrön?

:rolleyes:

Hur mycket frön behöver man för att sänka GI:t till 60-70?

Cornflakes har ett GI på 110-120, beroende på sort. Äter du 50 gram flingor behöver du minst 15 gram krossade linfrön för att komma ner till 80 eller lägre. Hade det varit psylliumfrön hade det räckt med hälften.

Obs att du får en rejäl kaloriboost med krossade linfrön; det får du inte med psyllium.

Räknar man med med mjölken förresten?

Allt som ingår i måltiden; allt med kolhydrater i, vill säga.

Köp All-Bran Plus nästa gång. ;) Eller någon bra müsli.

hajder
2004-06-05, 13:24
Ja men då kan jag ju krossa dem och sen ha i dem.. :) eller det funkar inte riktigt så?


Jag har inte öppnat förpackningen än så jag kan ju fortfarande dra ner och byta ut den mot psyllium.

King Grub
2004-06-05, 13:26
Visst kan du krossa dem själv.

Vill du ha det extra fettillskottet du får av linfröna: använd dem. Annars: byt till loppfrön.

hajder
2004-06-05, 13:31
Ok perfekt. Visst vill jag ha fettet, inte så att jag har överskott precis.

En sista fråga: två matskedar > 15 gram ? :)

Tack...

King Grub
2004-06-05, 13:33
Originally posted by hajder
En sista fråga: två matskedar > 15 gram ? :)

Det får du väga upp själv. Jag har inga linfrön i skafferiet.

Sparrisen
2004-06-05, 14:17
kapar tråden en smula... angående all bran plus - finns de i större förpackningar än typ 350g? Hittar inga större!!!

King Grub
2004-06-05, 14:26
Originally posted by SwedeForce
kapar tråden en smula... angående all bran plus - finns de i större förpackningar än typ 350g? Hittar inga större!!!

Ja! De finns i större förpackningar!

...

375 gram. ;)

Anki
2004-06-06, 00:15
Originally posted by King Grub
Det är krossade linfrön som ger den ordentliga GI-sänkande effekten. Dock bör du inte äta mer än cirka 2 matskedar krossade per dag, eftersom de innehåller vätecyanidproducerande ämnen.

Äter du hela linfrön slipper du glykosiderna... men sänker inte GI:t nämnvärt heller.


De cyanogena glykosiderna i linfrön avger cyanid vid hydrolys. Kan man då inte tänka sig att linfrön som är krossade redan när man köper dem hunnit reagera med fukten i luften, så att den flyktiga cyaniden avgår när man öppnar förpackningen?

Och om man krossar hela linfrön och låter dem stå i, säg, en kvart - borde inte samma sak hända då?

Har försökt hitta artiklar som tar upp ämnet via sökorden flaxseed AND cyanide, men inte hittat några som besvarar denna fråga.
Någon som vet hur det ligger till?

Sverker
2004-06-06, 06:45
Pröva att sök på "amygdalin AND cyanide ".

Det är främst glukosiden amygdalin som avger cyanid ( mer känt i deckare som kaliumcyanid eller blåsyra ).

Vad jag minns från min tid i skolan sker nebrytningen av amygdalin till cyanid i den sura magmiljön. Det är möjligt att jag minns fel. Flera texter i min sökning uppger att enzymet beta-glukosidas bryter ned amygdalinen.


Sammanfattat: Bildningen av cyanid sker i magen eller tarmarna.