handdator

Visa fullständig version : Otroligt trött på att äta fel!


Illuvatar
2004-06-04, 22:45
Är 17 bast, har tränat i ett halvår, 1,80 lång väger 76Kg. Jag kör ett helkropps-schema och tränar 4 dagar i veckan.
Har käkat som en dåre under halvåret, men ökar inte tillräckligt mycket. Jag skulle vilja ha lite förslag på måltider.
Käkar Super Mass Fuel efter träningen. Bör jag äta mer?
Vad bör en hyfsat seriös frukost bestå av? Den får inte ta alltför lång tid att göra och smaken är skitsamma.
Hur många mellanmål och bestående av vad bör jag klämma in? äter nu bara frukost, lunch, (vid träning) kosttillskott, middag, kvällsmat.
Hur många gram protein bör jag trycka i mig efter träning och vad är bäst att äta före (dvs. på lunchen)?

Munter
2004-06-04, 22:47
Kost & Näring (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/forumdisplay.php?s=&forumid=5)
Sökning på Frukost (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=175796&sortby=lastpost&sortorder=descending)
Sökning på Protein (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/search.php?s=&action=showresults&searchid=175797&sortby=lastpost&sortorder=descending)

gosh
2004-06-04, 22:49
Bättre att öka i muskler än fett!

Ät ofta, så länge du inte är speciellt grov behöver du inte tänka på proteinet.
Du är bara 17 år med, vet inte om du är tidig eller sent utvecklad men du har precis börjat bli man och hormonerna i kroppen på dig börjar verka. Köttet kommer nog skall du se, tänk inte så mycket på vikten utan fokusera på att bli stark.

Kebab-Arne
2004-06-04, 22:52
Helkroppschema 4 gånger i veckan låter lite "saftigt". Inte mycket vila på de musklerna. Kör 2,3 eller 4-delat hellre i såna fall. Om du nu tränar styrka 4 gånger i veckan vill säga...

Kimo
2004-06-04, 23:32
På fyra dagar kan du ju dela upp träningen, tex:

1. Armar
2. Ben
3. Vila
4. Bröst och mage
5. Rygg och axlar
6. Vila
7. Vila

När det gäller kosten är det bara att botanisera bland trådarna.

Fangface
2004-06-04, 23:43
En hyfsat seriös frukost ?

Min frukost brukar bestå av följande, och jag är ganska seriös tror jag
:angel: :

100g pasta
2-3 skivor flerkornsbröd med ost
1-2 ägg
1 burk tonfisk ( eller annan proteinkälla )

Försök att alltid äta mat med lågt GI ( sök på detta, så kommer du lära dig mycket ! ), förutom efter träning, då du ska ta din Super mass fuel.
Försök även trycka in ett mål mat till om dagen, och som andra redan påpekat; 4ggr/veckan låter lite saftigt......dela upp kroppen istället !

Och om du inte är rädd för att lägga på dig lite extra ; ÄT ÄT och ÄT :eating:

Wilson
2004-06-05, 02:58
brukar variera min frukost. Just nu kör jag rätt hårt med gröt med solrosfrön och sylt :thumbup: hur gott som helst...

cali
2004-06-05, 09:54
Originally posted by gosh

Köttet kommer nog skall du se, tänk inte så mycket på vikten utan fokusera på att bli stark.

Bra sagt!
Nybörjarna har en tendens att överfokusera på volym och inte bry sig om styrkan. Jag anser at man först måste bygga upp en grundstyrka innnan man ens kan börja fundera över att få volym :)

Satsa på styrka så kommer volymen med tiden oundvikligen.

Max-ot är ett bra program som är till stor del styrkeinriktat och som seminybörjare brukar svara mycket bra på!

Sverker
2004-06-05, 10:24
Är det någon skillnad på styrka och volym ?
Jag tycker de följer varandra åt. Tränar du och blir starkare så blir musklerna också större.

Styrkeökningar är enda chansen för mig att uppfatta volymökningar.

Illuvatar
2004-06-05, 10:24
Originally posted by cali



Max-ot är ett bra program som är till stor del styrkeinriktat och som seminybörjare brukar svara mycket bra på!

Vad innebär det?

cali
2004-06-05, 10:35
Originally posted by Sverker
Är det någon skillnad på styrka och volym ?
Jag tycker de följer varandra åt. Tränar du och blir starkare så blir musklerna också större.

Styrkeökningar är enda chansen för mig att uppfatta volymökningar.

Javisst de följer varandra åt, till stor del.
Tränar man för att bli starkare blir man också större. Men riktigt så enkelt är det inte heller.
Musklerna är effektiva enheter och lägger ogärna på sig massa i onödan. Musklerna vill först utveckla dess fulla styrkepotential och styrkeökningar genomförs hellre genom andra sätt än just massa ökning. Tex utveckling av det centrala nervsystemet etc.
Massaökning är det sista kroppen vill göra för att klara en styrkeprestation i framtiden och det är också det mest ineffektiva sättet att öka muskelstyrka på.

Lägga på massa är betydligt svårare än att öka sin styrka.
Därför bör man fokusera på att utveckla sin styrka, när man väl nått sin potential så kommer kroppen börja bygga massa för det är det enda sättet att klara av framtida överbelastningar.
Att fokusera på att öka sin massa utan att bry sig om styrkan är dömt att misslyckas anser jag.
Iallafall om man inte har nått sin styrkepotential,dvs byggt upp en grundstyrka först.
Kroppen kommer inte bygga utökad massa förräns alla andra resurser till styrkeökningar är uttömda!

cali
2004-06-05, 10:40
Originally posted by Illuvatar


Vad innebär det?

:)

Det innebär att efter cirka ett halvår/ett års träning är det dags att avancera och köra mer styrkeinriktad träning. Tung intensiv träning med låga reps. Styrke fokuserad träning

Max-ot är enligt mig ett perfekt program att börja med när man väl kört in kroppen i ett halvår eller mer.

http://www.*******.se/max-ot_intro.asp

(vet inte om jag får länka dit men gör det iallafall :))

-=(WatchTower)=-
2004-06-05, 11:59
Originally posted by cali


Javisst de följer varandra åt, till stor del.
Tränar man för att bli starkare blir man också större. Men riktigt så enkelt är det inte heller.
Musklerna är effektiva enheter och lägger ogärna på sig massa i onödan. Musklerna vill först utveckla dess fulla styrkepotential och styrkeökningar genomförs hellre genom andra sätt än just massa ökning. Tex utveckling av det centrala nervsystemet etc.
Massaökning är det sista kroppen vill göra för att klara en styrkeprestation i framtiden och det är också det mest ineffektiva sättet att öka muskelstyrka på.

Lägga på massa är betydligt svårare än att öka sin styrka.
Därför bör man fokusera på att utveckla sin styrka, när man väl nått sin potential så kommer kroppen börja bygga massa för det är det enda sättet att klara av framtida överbelastningar.
Att fokusera på att öka sin massa utan att bry sig om styrkan är dömt att misslyckas anser jag.
Iallafall om man inte har nått sin styrkepotential,dvs byggt upp en grundstyrka först.
Kroppen kommer inte bygga utökad massa förräns alla andra resurser till styrkeökningar är uttömda!

Du skriver:
> "Lägga på massa är betydligt svårare än att öka sin styrka."

Blir du starkare får du också mer massa!

Ofta hör man folk som säger att dem blir starkare men har svårt att öka volymässigt och svaret brukar vara så enkelt som att det är ju muskelns tvärsnittsyta som står i proportion till dess styrka, folk mäter ofta omkretsen och den ökar inte lika dramatiskt om du skulle råka bli dubbelt så stark!

cali
2004-06-05, 12:54
Jepp jag håller med!
Fokus på styrka är nyckeln till massa. Men man kan även utveckla styrka utan att för den delen öka i massa, muskeln blir mer effektiv och tränar upp signalen till muskeln.
Det som får en muskel att dra ihop sig kan bli effektivare. Bättre "gnista", större och kraftigare kontraktion av de muskler man redan besitter. Se bara på de små styrkelyftarna hur starka de är trots ibland sin ringa muskelvolym.

En rolig parentes är den klassiska historien om en kvinna som lyfter upp en bil för att rädda sitt barn som ligger klämd under.
I en sådan situation utnyttjade hon sina befintliga muskler och styrka till 100%. Det kan man aldrig göra i gymmet, men man kan träna upp den signalen så att man aktivera mer av muskeln i varje kontraktion.

Muskeln kan utvecklas styrkemässigt utan att för den delen öka i massa.Den kommer också att göra det före massaökningar kommer att ske. (läs det jag tidigare skrev)
Det är bara det jag vill säga, men allt har ju sin gräns, någon gång måste massa ökningar ske för att öka styrkan ytterliggare.

Men nu börjar vi komma lite långt ifrån ämnet i tråden :)

aliquis
2004-06-05, 14:25
Men cali, det är ju inte bara riktigt tung träning som ger utsöndring av anabola hormoner, grub har ju bl.a. tidigare sagt att hiit ger en större utsöndring av tillväxthormon är styrketräning vill jag minnas.

Så länge man har uppbyggande hormoner i kroppen och äter mer än man gör av med lär man ju öka i muskelmassa, oavsett om man ligger på sitt styrkemässiga max eller inte, eller?

Förövrigt väntar vi fortfarande på bilder ;D

King Grub
2004-06-05, 14:26
Originally posted by aliquis
grub har ju bl.a. tidigare sagt att hiit ger en större utsöndring av tillväxthormon är styrketräning vill jag minnas.


Större? :MrT: Då vill du nog minnas fel.

Annars har jag, hemska tanke, yrat i nattmössan.

Illuvatar
2004-06-05, 14:42
Nu är jag väl en god bit från ämnet, men som nybörjare måste jag fråga: När ni säger bygga styrka, menar ni då tung träning med 5-6 reps eller kan man bygga styrka även på 8?

cali
2004-06-05, 14:49
Så länge man har uppbyggande hormoner i kroppen och äter mer än man gör av med lär man ju öka i muskelmassa, oavsett om man ligger på sitt styrkemässiga max eller inte, eller

Jo det är så sant!
Jag vet inte själv exakt, men de rör väl sig inte om så stora mängder hormoner som frigörs, samt så växer man inte så mycket heller för den delen som man skulle kunna göra, utan den mesta styrkeutveklinggen sker nog trots allt mestadels genom effektivisering.
Ponera att du är smockad med tillväxthormon, då kommer du bygga hur du än gör för då har man åsidosatt musklernas energieffektivitet.
Det jag sa om musklers energieffektivitet är rent teoretiserande och fungerar inte exakt i praktiken. Men i stort kan man säga att kroppen först vill utveckla styrka på andra sätt än ren massa ökning.

cali
2004-06-05, 14:51
Originally posted by Illuvatar
Nu är jag väl en god bit från ämnet, men som nybörjare måste jag fråga: När ni säger bygga styrka, menar ni då tung träning med 5-6 reps eller kan man bygga styrka även på 8?

Du bygger styrka på 8 reps också!
Det är när man hamnar någonstans över 15 reps som jag anser att det blir svårt att göra bra styrkeökningar.

Illuvatar
2004-06-05, 17:18
Originally posted by cali


Du bygger styrka på 8 reps också!
Det är när man hamnar någonstans över 15 reps som jag anser att det blir svårt att göra bra styrkeökningar.

Tack så mycket! Det där har jag undrat över länge!

aliquis
2004-06-05, 19:37
Originally posted by King Grub

Större? :MrT: Då vill du nog minnas fel.

Då minns jag säkert fel, det har kanske stått att hiit utsöndrar mer tillväxthormon eller något sådant, dvs mer än om man inte kör det :), yeye, slipper jag ha dåligt samvete för det iaf ;)
(nejdå, jag borde köra massa mer cardio, men tråkigt själv.)
Originally posted by cali

Men i stort kan man säga att kroppen först vill utveckla styrka på andra sätt än ren massa ökning.
Vilket för min egen del låter väldigt logiskt då vare sig jag eller kroppen lär förstå vad den skall med mer muskler till så länge de den har kan utföra arbetet.
Å andra sidan själper ju det omkull upplägg som HST (och eventuellt styrkelyftarna också, för de går väl inte alltid till failure? och är det något de tränar för så är det ju för styrka?).
Å andra sidan bygger ju HST-konceptet på att man tar 9-12 dagars vila då man tappar en del av kroppens "vana" för styrketräning och så att säga måste börja om från början, därför kan även en lägre vikt än den du hade tidigare än vilan räcka för att kroppen skall tro att den behöver bygga mer, för "muskelkopplingen" eller vad man skall kalla den är ju inte lika bra längre. Plus att man som sagt startar med en låg vikt och jobbar sig uppåt mot failure och därför eventuellt kan lyckas övertyga kroppen att den behöver växa till sig pyttelite vid varje pass istället för om man låg på samma vikt och alltid körde till failure.

King Grub
2004-06-05, 19:42
Originally posted by aliquis
Då minns jag säkert fel, det har kanske stått att hiit utsöndrar mer tillväxthormon eller något sådant, dvs mer än om man inte kör det :), yeye, slipper jag ha dåligt samvete för det iaf ;)


Det har jag däremot sagt. :) Antagligen i samband med någons oro för muskelnedbrytning vid aerob träning.

Illuvatar
2004-06-06, 10:37
Har nästan glömt att säga...Tack för alla svar!:)

King Grub
2004-06-06, 10:41
We live to serve! http://www.k-nettet.com/main/graphics/uploaded/251/thumb_whip2.gif