handdator

Visa fullständig version : vacuumförpackad skinka


Diana
2004-06-04, 16:46
ät ALDRIG ALDRIG! skinka från en förp som fått vack-släpp(dvs förpackningen har blivit slapp och sladdrig):nono: :nono: :nono: jag och en vän gjorde skinksallad på ett sånt paket igår:smash: och satan va illa vi mådde! ok man kan ju ha tur och vacksläppet ha hänt nyligen så de inte hunnit bli så mkt bakterier(de hoppades vi på):D och nu e de ju snart rötmånad oxå då blir de ju extra känsligt me maten.. skumt egentligen att ja aldrig hört talas om vack släppens ondska förr?

King Grub
2004-06-04, 16:54
Minsta lilla hål i plasten så kommer det in allehanda otäcka saker. Det är nog rätt lätt hänt.

emmzan
2004-06-04, 18:22
Diana> mådde ni illa väldigt snart efter ni ätit skinkan?

Typisk för just kokt skinka är stafylkocker som tillförts t.ex vid förpackningen och som sedan vid bra miljö (dvs pajad vacc-packning t.ex) kunnat producera toxin..

Sverker
2004-06-04, 18:51
Blir du matförgiftad av stafylkocker genomlider du tre faser:

- Första dagen är du så sjuk att du tror att du skall dö.

- Andra dagen vill du dö.

- Tredje dagen är du fullt frisk.

Ervin
2004-06-04, 18:55
va underbart det är med moderatorer som kan sitt shit! :hbang:

Kanon bra jobbat! :thumbup:

emmzan
2004-06-04, 18:56
Originally posted by Sverker
Blir du matförgiftad av stafylkocker genomlider du tre faser:

- Första dagen är du så sjuk att du tror att du skall dö.

- Andra dagen vill du dö.

- Tredje dagen är du fullt frisk.

Vart har du fått dom fraserna från? Vi fick höra exakt samma sak av vår professor..

Först tror du att du ska dö
Sen vill du dö
Sen är du frisk igen :D

GhostFace
2004-06-04, 22:41
Så vad gäller när man handlar?

Ta inte första bästa paket du ser!
Känn efter om förpackningen verkar hel!
Läcker förpackningen? Säg till personal så de kan ta bort och ngn annan slipper må dåligt i flera dagar.

Riktigt synd när kunder blir dåliga av mat de köper.

Sverker
2004-06-05, 06:43
Originally posted by emmzan


Vart har du fått dom fraserna från? Vi fick höra exakt samma sak av vår professor..

Först tror du att du ska dö
Sen vill du dö
Sen är du frisk igen :D

När jag pluggade, av föreläsaren.
Jag tycker det är en bra beskrivning. Staffar är ju inte de farligaste matförgiftarna och de ger klara förgiftningstecken.
Det är ju lite sämre med att få salmonella. Du är sjuk några dagar, frisk två veckor och risig i magen en vecka igen.

emmzan
2004-06-05, 10:39
Originally posted by Sverker


När jag pluggade, av föreläsaren.
Jag tycker det är en bra beskrivning. Staffar är ju inte de farligaste matförgiftarna och de ger klara förgiftningstecken.
Det är ju lite sämre med att få salmonella. Du är sjuk några dagar, frisk två veckor och risig i magen en vecka igen.

Eller så får du nån rolig komplikation som artrit eller varför inte Bechterews syndrom (stavning?) :)
Vågar ju knappt äta mat längre! :D

Sverker
2004-06-05, 10:59
Originally posted by emmzan


Eller så får du nån rolig komplikation som artrit eller varför inte Bechterews syndrom (stavning?) :)
Vågar ju knappt äta mat längre! :D

artrit är väl en inflamation i tarmen men vad är Bechterews syndrom :confused:

King Grub
2004-06-05, 11:06
Det är en reumatisk sjukdom som sätter sig i ryggraden. Om jag inte minns fel drabbar den mest, eller t o m uteslutande, unga män.

Diana
2004-06-05, 11:36
ok nu e ja ju verkligen ingen expert på sånthär men vi antog att de berodde på skinkan eftersom vi båda började må illa o få nästan som kramper i magen ungefär en timme efteråt. De andra inggredienserna kunnde me 100% säkerhet uteslutas som boven i dramat, men nått som va MKT skumt va att de magonda försvann när vi efter nåra timmar käkade igen(dock inte samma mat som innan:D )de va precis som att såfort den nya maten kom tillmagsäcken så vart allt bra igen:confused: :confused: Nån som sitter inne me nån logisk förklaring till detta? kan de va så att den nya maten fick magsäcken att tömma sej snabbare så den dåliga maten åkte vidare? De gick alltså från mkt-svårt-att-resa-sej-från-soffan kramper till att va helt bra igen på bara nån kvart:confused:

Diana
2004-06-05, 11:39
Originally posted by emmzan
Diana> mådde ni illa väldigt snart efter ni ätit skinkan?

Typisk för just kokt skinka är stafylkocker som tillförts t.ex vid förpackningen och som sedan vid bra miljö (dvs pajad vacc-packning t.ex) kunnat producera toxin..

Jo ja tror ja hört nått om de nångång ochde konstiga va ju att de va rökt skinka vi käkat.. trodde inte den kunnde drabbas av sånt?

emmzan
2004-06-05, 13:04
Originally posted by Diana


Jo ja tror ja hört nått om de nångång ochde konstiga va ju att de va rökt skinka vi käkat.. trodde inte den kunnde drabbas av sånt?

Alltså bakterierna har då tillförts skinkan efter den rökts, t.ex när man förpackat den. Stafylokocker är normalflora på händer, näsa, svalg etc så det är inte ovanligt att mat kontamineras med just stafylokocker. Sedan växer de ej till i syrefri miljö men är förpackningen skadad så finns det ju inget som hindrar dess tillväxt.

Sverker: Artrit är inflammation i lederna och Bechterews (stavning igen) kan bl.a orsaka att ligamenten mellan kotorna i ryggraden förbenas.


Diana> varför du fick bukkramper etc så fort av den och mådde illa kan bero på en himla massa olika bakterier/virus etc.

Några exempel:

*Stafylokock-toxin: inkubationstid på ca 1-6 timmar, huvudsymtom är kraftiga kräkningar och illamående, diarré drabbar kanske 50%

*Bacillus Cereus-toxin: inkubationstid på antingen 1-6 timmar (den varianten ger kräkning) eller 6-12 timmar (ger diarré).


Hur hanterade du burken? Dvs hur länge var den i värme mellan affär och ditt kylskåp? Hur länge stod salladen? Hur länge var skinkförpackningen framme när du gjorde salladen och vad fanns mer i salladen? *frågvis*

Det kan ju vara så enkelt att en för varm miljö i förpackningen tillsammans med den förstörda vacuum-miljön helt enkelt gav tillväxt av en hel hög bakterier som i sig inte är patogena men totalantalet var så stort att det ändå gav magsymtom..

brema
2004-06-05, 13:20
Originally posted by Sverker
Blir du matförgiftad av stafylkocker genomlider du tre faser:

- Första dagen är du så sjuk att du tror att du skall dö.

- Andra dagen vill du dö.

- Tredje dagen är du fullt frisk.

:thumbup: Helt klockren beskrivning!

Drabbades av detta i Malaysia. Åt nåt skräp på kvällen, dagen efter var jag helt övertygad om att jag var döende, nästa dag ville jag helst av allt rulla bort till balkongen och hoppa ut!

Tredje dagen var jag som sagt helt frisk, men tog det ändå rätt lugnt och höll mig borta från all skum mat hos gatuförsäljarna.

LunaSpice
2004-06-05, 13:46
Originally posted by King Grub
Det är en reumatisk sjukdom som sätter sig i ryggraden. Om jag inte minns fel drabbar den mest, eller t o m uteslutande, unga män.

Artrit är samma sak som RA (Reumatisk artrit). Drabbar huvudsakligen synovialleder. Atros också en degenerativ ledsjukdom fast handlar mer om förslitningsskador och inte den kroniska, autoimmuna inflammation som RA orsakas av.

King Grub
2004-06-05, 13:56
Ja?

http://www.klkntv.com/Global/story.asp?S=1230182

LunaSpice
2004-06-05, 16:54
Missförstånd, läste inte tråden fullt ut. Trodde det var definitionen av artrit det handlade om men det var Bechterews du menade. My bad...sorry.

Diana
2004-06-05, 20:07
Originally posted by emmzan


Alltså bakterierna har då tillförts skinkan efter den rökts, t.ex när man förpackat den. Stafylokocker är normalflora på händer, näsa, svalg etc så det är inte ovanligt att mat kontamineras med just stafylokocker. Sedan växer de ej till i syrefri miljö men är förpackningen skadad så finns det ju inget som hindrar dess tillväxt.

Sverker: Artrit är inflammation i lederna och Bechterews (stavning igen) kan bl.a orsaka att ligamenten mellan kotorna i ryggraden förbenas.


Diana> varför du fick bukkramper etc så fort av den och mådde illa kan bero på en himla massa olika bakterier/virus etc.

Några exempel:

*Stafylokock-toxin: inkubationstid på ca 1-6 timmar, huvudsymtom är kraftiga kräkningar och illamående, diarré drabbar kanske 50%

*Bacillus Cereus-toxin: inkubationstid på antingen 1-6 timmar (den varianten ger kräkning) eller 6-12 timmar (ger diarré).


Hur hanterade du burken? Dvs hur länge var den i värme mellan affär och ditt kylskåp? Hur länge stod salladen? Hur länge var skinkförpackningen framme när du gjorde salladen och vad fanns mer i salladen? *frågvis*

Det kan ju vara så enkelt att en för varm miljö i förpackningen tillsammans med den förstörda vacuum-miljön helt enkelt gav tillväxt av en hel hög bakterier som i sig inte är patogena men totalantalet var så stort att det ändå gav magsymtom..

Jo såhär va de, ja köpte ett helt parti? me samma sorts rökt skinka samma bästföredatum och allt. Nu tidigare idag öppnade ja en ny av dessa förpackningar och märkte att den va lika "lös" så ja dissikerade nåra fler och de visar sej att ALLA förp har denna konsistens så de måste va förpackningen/plasten som e lite skum, så jag chansade och käkade en ny och utan magkramper! de andra ingredienserna va pasta, majs, ost ,salladoch en skvätt keso, skinkan vart min första misstanke pga den lösa förpackningan men nu börjar ja tvivla eftersom alla förpackningar e så..:confused:

Sverker
2004-06-05, 20:16
Luktar de syrligt, surt ?

Har de släppt mycket vatten ? Rinner det i förpackningen ?

Är köttet grått och inte rosa ?

Allt år tecken på att köttet inte är frächt.

Annars skulle jag laga till det ordentligt varmt.

Diana
2004-06-05, 20:23
den va inte grå eller vatten släppt, men lukten tänkte ja inte riktigt på, de va ju osmart,hmm men om den blivit så sur pga bekterier borde man ine känna de lång väg när man öppnar den? men ja ska definitivt sniffa noggrannare i framtida förpackningar:D

StarkaUlf
2013-02-24, 21:53
Kan bumpa denna istället för att skapa en ny tråd.

Köpte lite rökt kalkon och skinka idag, skivad. Det innehåller alltså 3,3g salt per 100g, vilket är rätt mycket. Tror ni att man får bort stora delar av saltet, om man sköljer av bitarna i vatten först?

RobinEH
2013-02-24, 22:40
Kan bumpa denna istället för att skapa en ny tråd.

Köpte lite rökt kalkon och skinka idag, skivad. Det innehåller alltså 3,3g salt per 100g, vilket är rätt mycket. Tror ni att man får bort stora delar av saltet, om man sköljer av bitarna i vatten först?

Kanske om du låter dem ligga i vatten ett tag.
Men 3.3g, låter lite väl mycket.

Akada
2013-02-24, 23:13
Kan bumpa denna istället för att skapa en ny tråd.

Köpte lite rökt kalkon och skinka idag, skivad. Det innehåller alltså 3,3g salt per 100g, vilket är rätt mycket. Tror ni att man får bort stora delar av saltet, om man sköljer av bitarna i vatten först?
Tänk bara på att smaken kan bli ganska tråkig om skinkan får ligga i vatten. Har du inte tänkt äta några hekto per dag en tid framöver lär väl saltet inte vara något att oroa sig över?