handdator

Visa fullständig version : Morgon promenad? Är det värt det?

Odin
2004-06-04, 16:45
Tänkte ja skulle ge mig på o köra morgon promenader en 4-5 ggr i veckan, grejen e bara den att ja börjar klockan 7 varje vardag. Vilket resulterar i att jag måste gå upp klockan minst klockan 5.

Är det verkligen värt det? Är förbränningen så bra att man masar sig upp mitt i natten?;)

Kör HIIT 2-3 ggr i veckan efter gymet också men känner att ja vill ha mer ös i fettförbränningen, har kört på deff i ca 3 veckor nu, har sett resultat men ja tror de kunde vart bättre.

Kosten håller jag stenhårt på så den ska de inte vara fel på.

Grahn
2004-06-04, 16:49
Får du lättare in en promenad på kvällen så är inte skillnaden i effekt så mycket sämre.

z_bumbi
2004-06-04, 16:55
Originally posted by Odin
Kör HIIT 2-3 ggr i veckan efter gymet också men känner att ja vill ha mer ös i fettförbränningen, har kört på deff i ca 3 veckor nu, har sett resultat men ja tror de kunde vart bättre.

Hur mycket har du tappat?

Och nej morgonpromenader är inte alls nödvändiga, särskilt inte om man måste gå upp väldigt tidigt för att gå dem och man är morgontrött.

Odin
2004-06-04, 16:57
Ok, energi förbrukningen är ju den samma men är inte förbränningen av just fett bättre innan frukosten ? eller är skillnaden onödigt liten?

King Grub
2004-06-04, 16:58
Ok, energi förbrukningen är ju den samma men är inte förbränningen av just fett bättre innan frukosten ? eller är skillnaden onödigt liten?

10-15 % mer från fett kanske. Det väger du lätt upp genom att knalla en kvart extra när du är pigg och har tid.

Odin
2004-06-04, 17:16
Enligt vågen så är det ungefär 2 kg, låter inte så mycke men de ser ut o vara mycke.
Brukar använda spegeln mer än vågen. tycker man stirrar sig blind på kilona bara.

Aja kanske ska köra på kvällarna istället då, fast då krockar det nästan med gymet då ja brukar träna runt 6-7.
Hur är det att gå direkt efter gymet? Tänker på muskelförlust och förbränning?

Kanske ska man ta en protein&kolhy. bar efter gymet o sen ge sig ut o gå en sväng? För att minska risken för muskel nedbrytning.

King Grub
2004-06-04, 17:22
Har du ätit vettigt innan gympasset kan du köra gå efteråt. Rädslan för muskelnedbrytning är minst sagt överdriven.

Odin
2004-06-04, 17:26
Vad menar du med vettigt? Ätit ordentligt överhuvudtaget eller ätit rikligt me protein el. kolhy.?

King Grub
2004-06-04, 17:28
Vad menar du med vettigt? Ätit ordentligt överhuvudtaget eller ätit rikligt me protein el. kolhy.?

Ett normalt mål mat någon timme eller så innan gympasset. Inga märkvärdigheter; ett mål av normal frukost-, lunch- eller middagtyp. Att du äter vettigt överhuvudtaget förutsätter vi väl?

WHITEFOLKS
2004-06-04, 17:41
alternativt dra ett cardiopass på gymmet när man ändå är där :)

Odin
2004-06-04, 19:33
jaja visst kekar ja vettigt... nu burkar ja keka en bar i bilen på väg hem från jobbet , sticker sedan te gymet. blir ungerfär en timme där emellan.

Whey
2004-06-04, 20:28
En bar? Vad har du ätit innan det?

En bar en timme innan passet låter inte som någon speciell höjdare, om den inte är riktigt stor och innehåller fett, långsamma kolhydrater och protein samt vitaminer och mineraler. En sådan bar känner jag inte till...

Löjtnant Blank
2004-06-04, 21:51
Originally posted by Whey
om den inte är riktigt stor och innehåller fett, långsamma kolhydrater och protein samt vitaminer och mineraler. En sådan bar känner jag inte till...
Ordvitsarnas mästare klämmer till med: en salladsbar. Ba-ra-bam-dish!

Odin: Jag skulle skippa gymgodiset, äta ordentligt när jag kom hem, vänta en timme eller två, och sedan åka och träna. Skulle det fungera för dig eller har du ont om tid?

Odin
2004-06-05, 10:27
Nae de ska det nog finnas tid till.
Men då får ja nästa strypa ner lite på någon annan måltid, ska ja keka mindre efter hela passet då kanske? Vilket mål ska ja strypa ner då, målet efter hela passet då eller lunchen ?
Eller göra en almän nedskärning på allt.. ta bort lite av varje.?

King Grub
2004-06-05, 10:30
Nae de ska det nog finnas tid till.
Men då får ja nästa strypa ner lite på någon annan måltid, ska ja keka mindre efter hela passet då kanske? Vilket mål ska ja strypa ner då, målet efter hela passet då eller lunchen ?
Eller göra en almän nedskärning på allt.. ta bort lite av varje.?

Jag skulle rekommendera det sistnämnda. Det SISTA du skall skära ner på är efterträningsmålet. Det skulle enbart innebära försämrad återhämtning, inte bättre deffresultat.

Det är dygnets totala intag som räknas. Det är bättre med ett antal någorlunda jämnstora mål, utspridda över dagen, för jämna och fina blodsocker- och insulinkurvor, vilket optimerar fettförbränningen.

Diana
2004-06-05, 20:14
undrar va de beror på att morgonpromenader framstår som så magiska för fettminskning? kan de va nån gammal myt som lever kvar eller helt enkelt för de flesta känner att de e större chans att promenaden verkligen blir av om man går på morronen, på kvällen kan man ju om man e omotiverad allti skylla på trötthet mm..

z_bumbi
2004-06-05, 20:27
Originally posted by Diana
undrar va de beror på att morgonpromenader framstår som så magiska för fettminskning?

De är ju ganska effektiva och ska man tävla i byggning så håller kroppen oftast inte för några tokrusningar i löpspåret de sista veckorna innan tävling. Det finns andra aspekter också som har med fiberomvandling att göra samt till viss del "tillskottsidan" hos en del byggare som inte tillåter någon annan form av konditionsträning..

Skulle jag lägga upp en träningsplan för någon som ska dieta så så skulle den nog generellt bestå av högintensiv och lågintensiv träning och som det sista skulle jag kunna tänka mig morgonpromenader vilkas antal ökar hur länge dieten fortskrider medan den högintensiva träningen ligger kvar på samma nivå eller t o m minskar något månaden innan tävling.

Att sen att många av någon konstig anledning får för sig att de ska börja gå 6-7 morgonpromenader under första dietveckan kommer jag nog aldrig att ha någon förståelse för. :)

Diana
2004-06-05, 22:24
hehe känner mej lite träffad av den där sista stycket:em: men ja känner som så att ja vill göra allt perfekt från början på samma sätt som att man redan från dietens inledning håller sej till bra mat + att ja känner att de hjälper mitt välbefinnande under deff något enormt..

gosh
2004-06-05, 23:04
Det finns ingen anledning att låta bli promenader även om man inte deffar, kroppen mår mycket bättre om dessa utförs.
Det är inte nödvändigt att gå på morgonen om man tycker det är jobbigt, byggare som skall ner så mycket som bara går kan däremot behöva göra det för att få bort allt, men så deffad brukar väl inte en vanlig bantare ha som mål att bli.

z_bumbi
2004-06-06, 08:33
hehe känner mej lite träffad av den där sista stycket:em: men ja känner som så att ja vill göra allt perfekt från början på samma sätt som att man redan från dietens inledning håller sej till bra mat + att ja känner att de hjälper mitt välbefinnande under deff något enormt..

Det var ju kul att det träffade rätt. :D (Var inte meningen på det sättet.)

Det jag tänkte på var att man tappar alltid lite förbränning ju mer vikt man tappar (Fett som försvinner, kroppen hamnar på sparlåga, totala massan minskar så det blir lättare att röra sig osv.) och har man då en reserv av promenadtid så slipper man ligga på 3 timmarspass som en del gör.
Om man väljer att börja med 30-40 minuter varje morgon så kan man ju öka tiden på passen men jag tycker det är skönare att ta en rejäl promenad när man väl tagit sig ut och bara göra det varannan dag eller så.

Diana
2004-06-06, 09:24
men e de inte enklare att bara dra ner på maten lite allteftersom eller finns de nån skillnad mellan motions-ökanden och mat-minskning som gör de ena effektivare än de andra?

LunaSpice
2004-06-06, 09:47
Kcal in vs. kcal ut är det som gäller. Sen om du väljer att äta mindre eller att motionera mer är upp till dig själv. Att motionera mer har ju även andra fördelar än att bränna kcal.

z_bumbi
2004-06-06, 09:53
men e de inte enklare att bara dra ner på maten lite allteftersom eller finns de nån skillnad mellan motions-ökanden och mat-minskning som gör de ena effektivare än de andra?

Ju mer man kan äta desto lättare är det att få i sig all näring man behöver samt så finns det någon fiktiv gräns där kroppen inte vill bränna mer utan lägger sig totalt på sparlåga. Var den gränsen går bråkar de lärde om och det varierar nog från person till person men går man för lågt i kalorierna så är man snart där.

Sen beror det ju på hur mycket man redan tränar också, kör man styrketräning 3-4 gånger per vecka, 3 riktiga konditionspass samt en 5-6 promenader så är det nog bättre för kroppen att dra ner lite på maten än att öka träningen ännu mer då träningen ju sliter på kroppen den med. Tränar man bara 4-5 gånger per vecka är det självklara valet att öka på träningen i 99% av fallen.
Det handlar hela tiden om att hålla en balans mellan kost och träningen och bara för att man tappar några kilo i vikt så minskar inte förbränningen så mycket att man måste börja strypa maten totalt eller köra 3-4 timmar med konditionsträning varje dag som vissa verkar göra så fort det går lite trögt i deffen.
I många fall beror det nog mer på att man börjat för hårt med både träning och kaloriminskningen från början och därför har hamnat för lågt i kalorierna på en gång, tränar man då mer eller äter mindre så blir det hela ännu värre osv.

Diana
2004-06-06, 13:52
jo iförsej de e nog lättare att undvika sparlågegränsen om man börjar lite försiktigare men om man tränat ett tag och känner sin kropp rätt bra känner mandå när man går på sparlåga pga kaloriunderskott/träningsöverskott tex att man minskar mkt i styrka och känner sej allmänt låg? och e detta nått kroppen kan reglera från dag till dag?ja tror nog att dendär sparlågegränsen ligger lägre än de flesta tror eftersom de finns byggare som har groteska ätardagar och ändå tappar 0,5 i veckan så då måste de logiskt ligga minst 1000kcal under sitt+/- noll de andra dagarna, men iförsej om man göder kroppen till max en dag frigörs nog en massa skojjiga hormon och grejjer som gör att de blir svårare att komma till sparlåga jämfört med nån som inte har ätardag..kanske?