handdator

Visa fullständig version : metallsmak i mun = mineralbrist?


Max
2004-06-03, 22:11
Min syster har nån gång nämt något om "metallsmak/järnsmak" i munnen och nu i efterhand ringde en klocka. Jag har nämligen ett svagt minne av att jag nån gång läst att någon mineral/vitaminbrist kan ge sig uttryck i järnsmak eller metallsmak i munnen men jag kommer inte ihåg vilken. Nån som vet?

Metal_boy_
2004-06-03, 22:16
jag får lite metall smak i käfta av tonfisk...jävla radioaktivt skit eller nått :)

Anki
2004-06-04, 10:16
Zinkbrist kan ge förändrade smakförnimmelser. Om det skulle ge just metallsmak i munnen känner jag dock inte till.

Zinkbrist är ganska ovanlig, eftersom denna mineral finns i så gott som alla livsmedel. Om man tillämpar någon särskilt strikt diet, äter för lite i allmänhet eller har någon mag-tarmsjukdom som försämrar det totala näringsupptaget är risken för att utveckla zinkbrist större.

Max
2004-06-04, 15:49
Tack för svaret!
Syrran äter ganska varierad vanlig svenssonmat, dock små portioner. Försämrat näringsupptag i tarmen är nog inte fallet, då borde hon nog ha fler brister, men jag har bestämt för mig symtombilden "metallsmak", vid någon näringsbrist? Jag får kila iväg till biblioteket och låna ett gäng böcker:)

cali
2004-06-04, 15:56
Metallsmaken i munnen kan bero på muntorrhet, medicinering, tandgnissling, tuberkulos eler mycket amalagam fyllningar. Tror inte hon har TBC dock ..haha

Max
2004-06-04, 16:05
Metallsmaken i munnen kan bero på muntorrhet, medicinering, tandgnissling, tuberkulos eler mycket amalagam fyllningar. Tror inte hon har TBC dock ..haha

:D Nej inget jag känner igen där är jag rädd för