handdator

Visa fullständig version : Handled. Ajaj.


Fatalist
2004-06-03, 21:54
För ca ett år sedan bröt jag min högra handled, och sen dess har jag inte kunnat köra rak skivstångscurl eller hålla tunga saker med handen supinerad överhuvudtaget utan att det gör ont. Till frågan:

Finns det några bra övningar för att stärka handleden (kanske kan hjälpa?) eller är det nåt jag måste leva med?

Det är inte så kul att stå med Ez-stången på bicce-passen :(

fieldmouse
2004-06-03, 22:11
Passar på att pumpa in en liten fråga angående skivstångscurl.

På mitt gym har vi ingen liten stång och det känns lite drygt att stå med hela skivstången. Eller det är kanske det man ska göra? :) Brukar köra med EZ-stången men gillar inte riktigt den.

Ska man köra med den stora skivstången eller finns det andra övningar som fyller samma funktion som skivstångscurl?

Tack på förhand!

Chris
2004-06-03, 22:14
Fieldmouse, bättre att starta en egen tråd.



Fatalist: Är du säker på att det inte beror på att armen inte läkte "rakt" och att du får ont pga det? Är lite tveksam till om det verkligen beror på musklerna i handleden.

Har du provat lindor då?

jakke
2004-06-03, 22:32
Originally posted by Fatalist
FÖr ca ett år sedan bröst jag min högra handled, och send ess har jag inte kunnat köra rak skivstångscurl eller hålla tunga saker med handen supinerad överhuvudtaget utan att det gör ont. Till frågan:

Finns det några bra övningar för att stärka handleden (kanske kan hjälpa?) eller är det nåt jag måste leva med?

Det är inte så kul att stå med Ez-stången på bicce-passen :(



När jag bröt min handled så sa doktorn att det kommer att göra lite ont i början och du kan belasta för fult..
Jag var väldigt stel men fick nån övning som jag skit i..
Jag fick endast ont när jag körde fler än 8reps, men det gick över ganska fort.

Makk
2004-06-04, 06:22
Vad är det som är fel med EZ-stången? Den avlastar väl handleder. Det är väl bara bra i ditt fall?

X-manox
2004-06-04, 07:10
Bröt min handled för dryga året sedan. Bröt upp den igen efter 6 veckor dum som jag var sket jag i att gå till doktorn andra ggr. Och i stälet stack på semester.
Kunde knapp belasta handen fram till jul. Men började styrke träna igen i februari. Ont som fan första 3 veckorna. Men sen började den ge med sig. nu känner jag ingen ting.
Så bara för att citera enpå gymet. Gör det ont? Lägg på mer vikter.

Skämt o sido. Vissa övningar funkar bättre än andra men kör i lagom tackt så blir det nog bra till slut.

Fatalist
2004-06-04, 12:23
Originally posted by Chris
Fieldmouse, bättre att starta en egen tråd.



Fatalist: Är du säker på att det inte beror på att armen inte läkte "rakt" och att du får ont pga det? Är lite tveksam till om det verkligen beror på musklerna i handleden.

Har du provat lindor då?


Jo lindor har jag testat, det hjälper en del men jag vill ju kunna köra "natural" och utan någon sorts "fusk". Läkt helt rakt har den, man går alltid på en läkarkontroll efter att man tagit bort gipset och det såg som sagt bra ut. Jag tänkte att med mer muskler så borde själva handleden belastas mindre?

Om jag bara kör på med massa vikt håller värken i i flera timmar, jag är inte rädd för smärta men däremot för att min handled ska skadas.

jakke
2004-06-04, 12:35
Originally posted by Fatalist



Jo lindor har jag testat, det hjälper en del men jag vill ju kunna köra "natural" och utan någon sorts "fusk". Läkt helt rakt har den, man går alltid på en läkarkontroll efter att man tagit bort gipset och det såg som sagt bra ut. Jag tänkte att med mer muskler så borde själva handleden belastas mindre?

Om jag bara kör på med massa vikt håller värken i i flera timmar, jag är inte rädd för smärta men däremot för att min handled ska skadas.

Snacka med den läkare som tog bort gippset och fråga om hans åsikt?

Fatalist
2004-06-04, 13:39
Originally posted by jakke


Snacka med den läkare som tog bort gippset och fråga om hans åsikt?

Kan man göra.. Men betala 350:- för det.. Nej tack.

jakke
2004-06-04, 16:00
Originally posted by Fatalist


Kan man göra.. Men betala 350:- för det.. Nej tack.

Behöv nog inte, ring bara till avdelnigen och fråga. Så gjorde jag för att få ut starkare smärtstillande när jag bröt armen..

Doctor Snuggles
2004-06-04, 16:29
Du har antagligen ärrvävnad el dyl... har ett liknande problem, både i handleden och armbågen.
Det enda som verkar hjälpa är att träna i just det momentet där det gör som mest ont, med lätta vikter och många reps för att pumpa in blod i muskeln/leder etc. Sen att stretcha mycket och massera området.

z_bumbi
2004-06-04, 17:13
Originally posted by jakke

Jag var väldigt stel men fick nån övning som jag skit i..

Grattis! Det är alltid bra att strunta i sjukgymnastiken!:thumbup:


Fatalist: Hur rörlig är du i handlederna? Är det någon skillnad när du supinerar på höger och vänster hand?

Jag gissar på att du är stelare i höger handled (Eller snarare musklerna i underarmen.) och om så är fallet så stretcha försiktigt den handen tills rörligheten är likvärdig, det finns även en bra övning att köra för just handlederna som innebär att man vrider handen med viktbelastning. Är du stel så kan jag skriva in den övningen eller försöka hitta en beskriving.

Fatalist
2004-06-04, 17:29
Originally posted by z_bumbi


Grattis! Det är alltid bra att strunta i sjukgymnastiken!:thumbup:


Fatalist: Hur rörlig är du i handlederna? Är det någon skillnad när du supinerar på höger och vänster hand?

Jag gissar på att du är stelare i höger handled (Eller snarare musklerna i underarmen.) och om så är fallet så stretcha försiktigt den handen tills rörligheten är likvärdig, det finns även en bra övning att köra för just handlederna som innebär att man vrider handen med viktbelastning. Är du stel så kan jag skriva in den övningen eller försöka hitta en beskriving.

Snällt av dig att erbjuda lite övningar för att öka rörligheten i min arm men jag kan supinera fullt ut (jag kan supinera mer i den brutna än den andra) och vrida den i olika vinklar precis lika bra som den andra. Det kanske är som du säger att det är stela muskler men smärtan känns mer i det inre benet (i supinerat läge), det känns som om det ska lossna från handen till slut :(

jakke
2004-06-04, 18:40
Originally posted by z_bumbi


Grattis! Det är alltid bra att strunta i sjukgymnastiken!:thumbup:


Fatalist: Hur rörlig är du i handlederna? Är det någon skillnad när du supinerar på höger och vänster hand?

Jag gissar på att du är stelare i höger handled (Eller snarare musklerna i underarmen.) och om så är fallet så stretcha försiktigt den handen tills rörligheten är likvärdig, det finns även en bra övning att köra för just handlederna som innebär att man vrider handen med viktbelastning. Är du stel så kan jag skriva in den övningen eller försöka hitta en beskriving.


Finns det tråkigare än att sitta och göra någon meningslös rörelse 25 gånger och sedan en tråkigare saker 25reps till..
Annars får man rätt bra stretch i bänkpress med lite vikt på stången:smokin: .

Fatalist
2004-06-04, 21:28
Originally posted by jakke



Finns det tråkigare än att sitta och göra någon meningslös rörelse 25 gånger och sedan en tråkigare saker 25reps till..
Annars får man rätt bra stretch i bänkpress med lite vikt på stången:smokin: .

Kan vara en fördel när man knappt har några muskler kvar i området X och all tyngd belastar rakt på benet :thumbup:

Makk
2004-06-05, 07:26
Originally posted by z_bumbi

Jag gissar på att du är stelare i höger handled (Eller snarare musklerna i underarmen.) och om så är fallet så stretcha försiktigt den handen tills rörligheten är likvärdig, det finns även en bra övning att köra för just handlederna som innebär att man vrider handen med viktbelastning. Är du stel så kan jag skriva in den övningen eller försöka hitta en beskriving.

Du får gärna försöka hitta någon beskrivning på den övningen till mig! Jag har problem med vänstra handleden efter två benbrott och en felläkning.
Så den övningen kan kanske vara nått för mig!