handdator

Visa fullständig version : kondition, mjölksyra och utmattning.


aliquis
2004-06-03, 17:17
Som en och annan av er vet leker jag lite med HST, dagens pass såg ut så här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&postid=470989#post470989

Problemet är bara att man skall som sagt träna helkropp varje pass, och då kan det av naturliga skäl inte vara 4 övningar för varje muskelgrupp. I rekommendationen heter det väl 1 set/övning också, men de flesta kör fler. Man skall även bara gå till failure på sista passet i en 2-veckors cykel.

Hur som helst, för att få med lite lagom med övningar för alla delar på kroppen kör jag knäböj, stela marklyft, 45gradig vadpress, bänkpress, dips, marklyft, skivstångsrodd, chins, militärpress, stående rodd till hakan, smal bänkpress, skivstångscurl och benlyft.
För att det skall kännas iaf pyttelite i varje kroppsdel kör jag 2 set av respektive övning.
För att jag är viktkåt och vill pressa mig till max mot slutet kör jag inte på alltför lätta vikter i början av varje 2-veckors cykel (på 15, 10 resp 5 reps) och ligger väl i princip på failure ändå och pressar mig över failure på de andra passen...

Nåja, problemet är att jag blir helt jävla total slut och deppig under passen, så vill jag ju naturligtvis inte ha det och jag undrar vad det beror på, jag antar att mjölksyra spelar en viss roll, känns inte som jag failar på att jag inte orkar mer utan snarare på att jag inte orkar pressa mig mer så att säga, slut på syre och ont mao.

Vad beror detta på? Vad kan jag göra åt saken? Vad borde jag förändra?

Jag har inte kört kondition på ett tag, har jag bara för dålig kondition som gör att jag inte klarar av 15-reppare? Har jag låg mjölksyratröskel? Är det att man inte "kan" köra så många set av tunga basövningar på ett pass? Problem med återhämtning mellan passen då det bara går en vilodag emellan och sedan ska alla muskelgrupper få sitt igen?

Det känns ju mesigt att köra ännu färre övningar, och det känns mesigt att bara köra 1 set av varje då man inte får arbeta ett skit med respektive muskel, men det kanske räcker hormonmässigt? men kommer jag verkligen växa på det ändå? Som det är nu vet jag vare sig ut eller in, men passen är bara jobbiga och tråkiga och inte roliga så det är inte rätt som det är iaf.

-=(WatchTower)=-
2004-06-03, 18:41
Jag själv har ingen koll på vad HST är för något men har några tips som kanske kan hjälpa. Ett av delproblemen var visst att du hade problem med "deppigheten" under träningspassen. Du skrev att du funderade på jobb/studier och hade en massa tankar som gjorde dig deppig.

För mig är gymet en plats där jag fokuserar totalt på att föra "krig mot vikterna", en helt annan värld där mina vardagliga problem/tankar inte existerar. Dem enda problemen är vikterna som är mina fiender och som jag måste besegra till varje pris!! Visst inverkar mjölksyran negativt på min "stridsmoral" under passet, men "stridsmoralen" kommer tillbaka lika fort igen när jag lurar min fiende(vikten) genom att göra några extra reps eller besegrar en större fiende(vikt) än den förra. Försök att fokusera så ska du se att deppigheten försvinner!!

Jag tycker det låter tufft med endast en vilodag emellan och hade personligen inte klarat av att köra igenom ett nytt pass utan att det skulle blivit ett sämre pass. Testa att vila mer eller kör på ett annat träningsupplägg som du tycker är roligare!

Delta
2004-06-03, 18:55
Ett tips är att minska på intensiteten. Jag har själv provat HST i en cykel, och kör man tre helkroppspass i veckan till failure så blir man trött och sliten.

Om det är psyket som spökar så kan det hjälpa att se vikterna som sina fiender. Att bli förbannad och riktigt attackera dom. Kolla in www.animalpak.com , där finns det riktigt bra artiklar som man kan använda för att skapa en bra attityd.

Sparrisen
2004-06-03, 19:30
45-gradig vadpress?

Whey
2004-06-03, 19:40
Originally posted by SwedeForce
45-gradig vadpress?

Tror han menar 90-gradig, men är inte säker...

ivandrago
2004-06-03, 19:41
Om det inte funkar för dig så lägg ner HST, vad det nu är, och börja köra vanlig hederlig gymträning där du kör en eller två muskelgrupper per pass och ordentligt med vila före du kör samma muskel igen. Det är ingen mirakelmetod, men det funkar för alla som lägger manken till och är riktigt riktigt kul! :thumbup:

aliquis
2004-06-03, 20:04
Originally posted by SwedeForce
45-gradig vadpress?
vet inte vafan den skall kallas, 90 grader som whey sade lät ju rimligare, har bara sett den beskrivningen på den någonstans, kanske är någon vinkel folk får i en benpress som är lutande.

Nåja, det jag menar är "sträckande av vaderna mot underkanten på benpressplattan" ;D