handdator

Visa fullständig version : Sojamjöl-användare?

Alcazara
2004-06-03, 14:59
Har funderat på det här med sojamjöl, det borde ju vara ett mkt bättre alternativ till vetemjöl? Mer protein och fett (nyttigt), relativt mkt kolhydrater. Angående kolhydraterna, vad ligger GI:t och II:t på?

Och sedan smaken, är det samma smak som sojabönor?

Yankeee
2004-06-03, 16:08
Jag har precis börjat med att ta en sojadrink om dagen. 2dl sojamjöl och 6dl mjölk. Tyvärr så var det ingen som svarade på om det var bra eller inte. Men jag ska prova. Tycker inte smaken är så dålig. Smakar som vanligt vetemjöl tycker jag, lite godare :)

GI på bönorna ligger på runt 20. Vet inte hur det är med mjölet.

Här finns att läsa:
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=343

aliquis
2004-06-03, 16:33
Det finns avbittrat och "naturellt" sojamjöl, det avbittrade skulle jag INTE vilja göra motsvarande drink på, med 6dl mjölk kanske det går ner men särskilt smaskens lär det inte bli.
Samma sak med avfettat eller inte, i vanliga fall innehåller ju sojamjöl en hel del fett.

Klart det är näringsmässigt mycket bättre än vetemjöl, lär ju vara det 10 ggr om också ;(

Problemet är väl att det man har vetemjöl till har man just vetemjöl till för att man vill ha gluten och jäsegenskaperna, och dessa finns väl inte i sojamjölet. Däremot kan sojamjöl ersätta ägg i recept och man kan säkert få en lite mer "bastant" variant av vad det nu är man vill baka eller laga, så en hel del mjöl går nog att ersätta med sojamjöl utan att det gör särskilt mycket.

Billigt hur som helst, 300g för 10kr innehållande drygt 100g protein. 1kg kostar väl inte mycket mer.

Yankeee
2004-06-03, 16:36
Vilket är det avbittrade? Jag har Risentas. 20% fett är det men det är inget problem.
Smakar lika gott (äckligt) som proteindrinkar så det går ner och mätt blir man.

Alcazara
2004-06-03, 19:19
Tack för era svar! Man kan ju ersätta hälften av vetemjölet kanske...ska testa med pannkakor...

Köper ni dem i vanliga butiker, som exempelvis ICA? Har bara sett sojamjöl i lösvikt i utländska butiker...

Yankeee
2004-06-03, 19:20
Jag har köpt mitt på willys, har inte tittat efter det innan.

stocktown
2004-06-03, 20:03
Originally posted by Alcazara
Har funderat på det här med sojamjöl, det borde ju vara ett mkt bättre alternativ till vetemjöl? Mer protein och fett (nyttigt), relativt mkt kolhydrater. Angående kolhydraterna, vad ligger GI:t och II:t på?

Och sedan smaken, är det samma smak som sojabönor?

lågt gi och II måste också vara lågt då det inte är en animalisk produkt. sen är det väldigt nyttigt på alla sätt o vis!!!!

ett perfekt mellanmål som är lätt att ta med sig blanda det med kakao/sötningsmedel/kanel/havregryn och sen mjölk el vatten
bara o njuta.......mmmmm

King Grub
2004-06-03, 20:08
Originally posted by stocktown
II måste också vara lågt då det inte är en animalisk produkt.

Jaså? Är potatis, cornflakes eller bönor på burk animaliska? ;)

Nu är II:t dock lågt. Insulinmaffian kan andas ut.

stocktown
2004-06-03, 20:18
Originally posted by King Grub

Jaså? Är potatis, cornflakes eller bönor på burk animaliska? ;)

Nu är II:t dock lågt. Insulinmaffian kan andas ut.

kanske inte, men antar att det är svårare att få ett högt II av potatis o böner än av div mjölkprodukter.

King Grub
2004-06-03, 20:24
Originally posted by stocktown

kanske inte, men antar att det är svårare att få ett högt II av potatis o böner än av div mjölkprodukter.

Det vet jag inte direkt... Absolut inte om det är raffinerade potatisprodukter, som mos, det är frågan om. Knappast cornflakes och andra krispiga frukostprodukter heller.

stocktown
2004-06-03, 20:40

Det vet jag inte direkt... Absolut inte om det är raffinerade potatisprodukter, som mos, det är frågan om. Knappast cornflakes och andra krispiga frukostprodukter heller.

jag menade kokt potatis och basvaror ej halv fabrikat, borde ha skrivit det! Men jag äter inget halv fab så tänkte inte ens på det!

aliquis
2004-06-03, 21:28

Du går hårt på dagens ungdomar, nyligen fick de sluta med alla mejeriprodukter, nu är det potatis, cornflakes o müsli, säkert bröd också ;D

Å andra sidan, vem har dött av fisk och grönsaker :)

MyKee
2004-06-03, 22:05
jag har sojamjöl i min havregrynsgröt, funkar fint!

havregryn
sojamjöl
linfrön

gott är det också.

King Grub
2004-06-04, 08:58
Originally posted by aliquis

Du går hårt på dagens ungdomar, nyligen fick de sluta med alla mejeriprodukter, nu är det potatis, cornflakes o müsli, säkert bröd också ;D

Är det raffinerade produkter och halvfabrikat de slutar med, så vore det nog en rejäl vinst, både för deras egen hälsa och för samhället.

Grundprodukterna, som allt krisp och krask och slask är baserade på, är däremot finfin mat, II eller inte II.