handdator

Visa fullständig version : Bruna böner


luna
2004-06-03, 09:37
Vad tycker ni om att äta bruna böner ,är det ok
för en som tränar ,och ,kyckling falukorv 14 fett,per100g

Yooo
2004-06-03, 11:21
Jag har för mig att bruna bönor innehåller kopiösa mängder socker..

aliquis
2004-06-03, 11:31
personligen tycker jag att det finns godare bönor ;D

aliquis
2004-06-03, 11:32
Originally posted by Yooo
Jag har för mig att bruna bönor innehåller kopiösa mängder socker..
Ska det vara ett skämt eller?
Kolhydrater ja, men inte socker, aftonbladet som har varit framme igen?

King Grub
2004-06-03, 11:42
Inget fel på bruna bönor, om man gillar dem. Angående sockermängden: det är väl ett par matskedar sirap som brukar ingå i "normala" recept, inga "kopiösa" mängder.

Yooo
2004-06-03, 12:17
Källan till mitt svar var min far, förlåt mig ;)

Anki
2004-06-03, 13:59
Sirap är den tredje ingrediensen i bruna bönor - det är alltså ganska mycket socker i.

King Grub
2004-06-03, 14:05
Originally posted by Anki
Sirap är den tredje ingrediensen i bruna bönor - det är alltså ganska mycket socker i.

4 dl bönor - 2 matskedar sirap. Ett normalt recept. Mycket?

Anki
2004-06-03, 14:20
Originally posted by King Grub


4 dl bönor - 2 matskedar sirap. Ett normalt recept. Mycket?

Beror på vad man jämför med. Men varför inte välja mat som INTE innehåller en massa socker? Jag är medveten om att ett par matskedar sirap hit och dit inte gör någon skillnad för någon som tränar och sköter sig i allmänhet, men vi uppmuntrar livsmedelsindustrin att pumpa maten full med socker när vi äter deras produkter och låter maten tysta mun.

Nu börjar det i alla fall röra på sig lite, och snart hittar vi i alla fall inga nyckelhålsmärkta produkter med socker i! Nyckelhålet har lurat mången konsument...

Yankeee
2004-06-03, 14:25
Originally posted by Anki

Nu börjar det i alla fall röra på sig lite, och snart hittar vi i alla fall inga nyckelhålsmärkta produkter med socker i! Nyckelhålet har lurat mången konsument...

Är man så dum att man inte kollar upp själv vad grejerna innehåller får man skylla sig själv. Riktigt löjligt att skylla på nyckelhålet. Nyckelhålet som jag har förstått visar bara om en vara är en av de bättre inom en viss kategori inte att den ska vara socker/fettfri.

Honn
2004-06-03, 14:35
Originally posted by Anki


Beror på vad man jämför med. Men varför inte välja mat som INTE innehåller en massa socker? Jag är medveten om att ett par matskedar sirap hit och dit inte gör någon skillnad för någon som tränar och sköter sig i allmänhet, men vi uppmuntrar livsmedelsindustrin att pumpa maten full med socker när vi äter deras produkter och låter maten tysta mun.



Nu är det iofs så att även hemlagade bruna bönor innehåller sirap, så jag tycker inte att det går att skylla på livsmedelsindustrin i det här fallet.

Anki
2004-06-03, 14:52
Vad är då bekymret? Lagar man maten själv, så bestämmer man ju också själv om man vill ha sirap i eller inte.
I helfabrikatsvarianten finns det en del sirap. Det var det jag menade med "tredje ingrediensen".


Originally posted by Honn


Nu är det iofs så att även hemlagade bruna bönor innehåller sirap, så jag tycker inte att det går att skylla på livsmedelsindustrin i det här fallet.

King Grub
2004-06-03, 15:11
Originally posted by Anki


Beror på vad man jämför med. Men varför inte välja mat som INTE innehåller en massa socker? Jag är medveten om att ett par matskedar sirap hit och dit inte gör någon skillnad för någon som tränar och sköter sig i allmänhet, men vi uppmuntrar livsmedelsindustrin att pumpa maten full med socker när vi äter deras produkter och låter maten tysta mun.


Från en annan tråd:

Originally posted by Anki
Sockerarter av störst intresse för folk i allmänhet är glukos, fruktos, galaktos, sackaros, laktos och maltos.

Jag vill påstå att det inte finns några dåliga kolhydrater.

:confused:

Jan
2004-06-03, 15:55
Originally posted by Yankeee


Är man så dum att man inte kollar upp själv vad grejerna innehåller får man skylla sig själv. Riktigt löjligt att skylla på nyckelhålet. Nyckelhålet som jag har förstått visar bara om en vara är en av de bättre inom en viss kategori inte att den ska vara socker/fettfri.

Alla människor har inte kunskap, tid eller orken att kolla upp vad matvarorna innehåller. Jag tycker det är en jättebra ide nyckelhålsmärkningen.

Yankeee
2004-06-03, 16:00
Originally posted by Jan


Alla människor har inte kunskap, tid eller orken att kolla upp vad matvarorna innehåller. Jag tycker det är en jättebra ide nyckelhålsmärkningen.

Det är deras problem. De kan inte förvänta att staten ska gå in och säga vad som är nyttigt och vad som inte är det. Lite kan man faktiskt tänka själv.

Anki
2004-06-03, 19:07
Originally posted by King Grub


Från en annan tråd:



:confused:

Det jag menar är att allt handlar om mängder. 80% av allt socker (sackaros, fruktos och glukos) som medelsvensken får i sig kommer från halv- och helfabrikat. Sackaros ska inte ses som en dålig kolhydrat i sig - rent kemiskt är det inget fel på den. Men faktum kvarstår - folk i allmänhet får i sig mer socker än vad som är bra för dem många gånger. Detta i kombination med att många socker- men även fettrika produkter (åter igen pratar jag om hel- och halvfabrikat) innehåller lite vitaminer och antioxidanter, gör att fria radikaler och AGE-proteiner bildas i större mängd än kroppen kan hantera.
Det finns bra studier på sambandet mellan fria radikaler och patologiska tillstånd såsom diabetes typ II och CVD.

Angående innehållsdeklarationer och nyckelhål:
Av erfarenhet vet jag att många människor har svårt att tyda dem. Det kanske låter underligt för oss som aldrig köper en ny produkt utan att lusläsa innehållet, men det finns de som aldrig skulle få för sig att titta på vad de egentligen får i sig.

En del kanske tycker att folk får skylla sig själva när de inte tar reda på saker och ting. Det får man tycka. Men när man inser att en del inte förstår VARFÖR man ska ta reda på något, i det här fallet vad maten man äter innehåller och i vilka mängder, inser man också vidden av problemet med både nyckelhålsmärken och kostrelaterade patologiska tillstånd.

Låt mig ge ett exempel:
För inte så länge sedan träffade jag på en kvinna som trodde att Grüne Punkt-märket var samma sak som KRAV. Man behöver inte veta att GP-märket i själva verket anger vilka producenter som betalar avgift till det tyska återvinningssystemet, men om man blandar ihop det med märken som avser själva produkten och inte förpackningen, är det riktigt illa.
Ibland ställer alltså märkningar till det lite för gemene konsument.

Sverker
2004-06-03, 19:37
Vad är AGE-proteiner ?

King Grub
2004-06-03, 19:48
Originally posted by Sverker
Vad är AGE-proteiner ?

Det är förkortningen för Advanced Glycation End products.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=11270668

http://www.ncbi.nlm.nih.gov:80/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12225243

Sverker
2004-06-03, 20:11
Ahaa !
Glukos reagerar med olika proteiner i kroppen. Då vet jag. Kände inte igen förkortningen AGE.

z_bumbi
2004-06-04, 10:29
Originally posted by Anki


Det jag menar är att allt handlar om mängder. 80% av allt socker (sackaros, fruktos och glukos) som medelsvensken får i sig kommer från halv- och helfabrikat.

I fallet med bruna bönor så är ju inte sirapen något som dominerar om man ser till mängden kolhydrater? Det finns ju mycket värre saker att välja bort och vänder man sig till någon som tränar så är ju någon procent sirap inte så farligt.

Bruna bönor är väl förövrigt en av de färdigrätter som kan anses vara okey för de flesta att äta?

Anki
2004-06-04, 10:50
Originally posted by z_bumbi


I fallet med bruna bönor så är ju inte sirapen något som dominerar om man ser till mängden kolhydrater? Det finns ju mycket värre saker att välja bort och vänder man sig till någon som tränar så är ju någon procent sirap inte så farligt.

Bruna bönor är väl förövrigt en av de färdigrätter som kan anses vara okey för de flesta att äta?

Den ursprungliga frågan var om det var ok för en som tränar att äta bruna bönor. Ja, för en som tränar och sköter sig i allmänhet innebär säkert inte sirapen några bekymmer, var min reaktion då. Men om man studerar livsmedel på marknaden idag kan man ganska snart konstatera att de flesta halv- och helfabrikat innehåller tillsatta sockerarter av något slag.

Bruna bönor är säkert inte det enda man äter med tillsatta sockerarter, så mängden sockerarter man får i sig kan bli ganska stor varje dag.

Min poäng var att man kanske ska begränsa sitt intag av tillsatta sockerarter över huvudtaget.