handdator

Visa fullständig version : Lätt för att gå upp i vikt

Fredrik S
2004-06-03, 00:27
Jag undrar över följande:

Det är så att jag har EXTREMT lätt för att gå upp i vikt.

De senaste 2 veckorna har jag äntligen kommit igång med träningen igen efter att ha fått hela den gångna vinterns träning förstörd pga någon mystisk sjukdom som aldrig ville ge med sig.

Jag räknar inte kalorier utan äter när jag är hungrig, problemet är att jag går upp kraftigt i vikt trots att jag håller igen.

Kan det finnas några medicinska(stavning?) orsaker till att man har lätt för att gå upp i vikt eller är det helt enkelt så att jag äter för mycket och har gjort under en lång tid?

Tacksam för svar

/Fredrik

Prankie
2004-06-03, 06:24
Om du har hormonrubbning så ja, men det är sällan folk har det. Oftast handlar det om hur mycket du rör dig. Om du bara sitter vid datorn utöver den timme du är i gymmet så har du klart lättare att gå upp i vikt än de som håller sig i gång.

King Grub
2004-06-03, 06:47
Har man riktiga, sjukliga, hormonrubbningar som påverkar ämnesomsättningen åt något håll vet man antagligen om det. Man mår vanligtvis inte så bra då.

Skriv upp vad du väger och vad du gör och äter under en vanlig dag. I detalj.

skaparn
2004-06-03, 07:05
En medicinsk förklaring kan ju vara Hypothyreos, vilket är en rubbning av produktionen av sköldkörtelhormon. Så vansinnigt tydligt är det dock inte alltid, tror att jag själv gock med sjunkade körtelaktivitet i ett par år innan det blev så illa att jag besökte en läkare som ordinerade levaxin. Men som prankie sa, det är inte så värst vanligt, övervikt beror ofta inte på hormonrubbning. För matdagbok i några veckor, sen kan du ju gå till en läkare för lite tester.

Apoteket:

Symtombilden varierar också från person till person. Hos äldre är symtomen många gånger mer otydliga och förväxlas ofta med "normalt åldrande".
Några vanliga symtom vid hypotyreos är stark trötthet, en känsla av kraftlöshet, att man snabbt blir uttröttad, frusenhet, nedsatt närminne, nedstämdhet, trögtänkthet, muskel- och ledvärk, viktuppgång, mensrubbningar, svullnad i ansiktet, trög mage, domningar, håravfall samt torr och grov hud. Hjärtat slår långsammare och pulsen sjunker. Hos en del påverkas stämbanden och man kan bli hesare än vanligt.

Action
2004-06-03, 07:12
Jag har alltid ansett mig själv vara en person som går lätt upp i vikt. Vilket jag fortsatt tycker!

Det jag får tänka på är kolhydratsintaget. Om jag inte äter kolhydrater kvällstid så går jag inte upp i vikt. Så fort jag lägger in pasta, ris etc efter 19.00 så kommer kilona i snabb takt.

Att dra ner på kolhydraterna tidigare på dagen är ingen bra idé för min del då jag vill ha mycket energi inför träningspasset som brukar vara vid 17 tiden.

Så om du inte vill räkna på kalorier så skippa bara kolhydraterna på kvällen och se hur resultatet blir.

Tips på mat är.

Sallad, med kalkon eller kycklingfilé, avocado, ägg o annat grönt som du gillar.

Kesella med fun light

Fredrik S
2004-06-03, 11:32
Tack för alla svar.

Lite pinsamt det här men jag har precis varit inne på uppladdningen och räknat ut min energiförbrikning samt laddat ner hälsovakten och det ser faktiskt ut som att jag helt enkelt äter för mycket. :em:

Jag skall äta 2900 kalorier på icke träningsdagar enligt uppladdningen och jag hade gissat på ca 3500 så där har vi ju ett par kilo i månaden direkt. Kommer att föra matdagbok fr.o.m. idag samt 1 timme promenader på icke träningsdagar. Provar nog även att dra ner på kolhydrater efter 19.00 som Action föreslår. Så får vi se vad som händer.

/Fredrik

cez
2004-06-03, 13:30
Jag har också samma problem men jag har testat hälsovakten osv, har ganska bra koll på vad jag äter, äter inge tomma kalorier.
Men har också mycket lätt att gå upp i vikt även fast jag tränar 5-7 ggr i veckan.
Jag ligger på runt 2800kcal om dan är 180cm lång och 97kg tung :|
Jag har hållt mig extremt aktiv hela mitt liv men väger ändå bly :(