handdator

Visa fullständig version : ost


Metal_boy_
2004-06-02, 20:35
lite undran av intresse bara ...ost har ju inget högt II så om man smälter osten tex i micron eller i ugnen så undrar jag om detta blir högre då?

King Grub
2004-06-02, 20:42
Inga tester gjorda. Men det är inte omöjligt, om magsäcken töms fortare i och med detta.

Metal_boy_
2004-06-02, 20:43
Originally posted by King Grub
Inga tester gjorda. Men det är inte omöjligt, om magsäcken töms fortare i och med detta.

ok synd..hade vare kul o veta

200sx
2004-06-02, 20:49
hmm ost har alltså lågt II?? jag som trodde alla mjölkprodukter gav högt II....tänk manlär sig nått nytt varje dag :)

King Grub
2004-06-03, 06:38
Originally posted by 200sx
hmm ost har alltså lågt II?? jag som trodde alla mjölkprodukter gav högt II....tänk manlär sig nått nytt varje dag :)

Hårdost är undantaget. Jag frådgade professor Jennie Brand-Miller på University of Sydney, som utfört de största och bästa studierna på GI och II frågade jag samma sak, och fick svaret:

"I honestly don't know why cheese and milk have such a different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why."

200sx
2004-06-03, 15:30
ah okej där ser man, intressant....

emlo
2004-06-03, 16:56
Originally posted by King Grub


Hårdost är undantaget. Jag frådgade professor Jennie Brand-Miller på University of Sydney, som utfört de största och bästa studierna på GI och II frågade jag samma sak, och fick svaret:

"I honestly don't know why cheese and milk have such a different Insulin- and Glycemic scores. Maybe because of the way galactose is metabolized, maybe protein, maybe the fat, maybe all of them. I'm not sure. When it comes to milk, cottage cheese, and yoghurt, we are sure that it is bovine proteins that cause the massive insulin secretion, but why it differs so much in cheese is as of yet unknown. We know that it is so, but not why."

Så ostens fett-% kan spela roll för II? Jag har precis varit och inhandlat 3 kg Delite 5 % (50 kr/kg :) ), så det vore lite kul att veta.

snej
2004-06-03, 17:26
Hårdost med så låg fetthalt, går det att skära den? Jag köpte 10%ig ost en gång, och den bara rasade samman efter halva osten typ, blev mjuk som fan o gick i bitar typ :insane:

King Grub
2004-06-03, 17:28
Originally posted by emlo


Så ostens fett-% kan spela roll för II? Jag har precis varit och inhandlat 3 kg Delite 5 % (50 kr/kg :) ), så det vore lite kul att veta.

Ju lägre fetthalt, desto högre II. Gäller alla mjölkprodukter.

emlo
2004-06-03, 18:50
Well well man kan ju inte få allt! :)

snej --> konsistensen på både Västan 5 % och Delite 5 % kan närmast beskrivas som seg. Däremot de danska och mer smakrika magra varianterna smulas gärna sönder + att man luktar apa efter att ha vidrört dem! :booty:

a_p
2004-06-03, 23:33
Okej, rätta mig om jag har fel.. Here it goes:

II mäts på en bestämd mängd kcal va? Till skillnad från GI som mäts efter massan. Beror de lägre II värdena på att fett inte bidrar till att höja insulinnivåerna? Jag har fått för mig att det är så iaf. Då borde man alltså få samma insulin utsöndring från X g ost oberoende av fetthalten? Lite lurigt i så fall och ganska missvisande.

King Grub
2004-06-04, 09:00
Originally posted by a_p
Okej, rätta mig om jag har fel.. Here it goes:

II mäts på en bestämd mängd kcal va? Till skillnad från GI som mäts efter massan. Beror de lägre II värdena på att fett inte bidrar till att höja insulinnivåerna? Jag har fått för mig att det är så iaf. Då borde man alltså få samma insulin utsöndring från X g ost oberoende av fetthalten? Lite lurigt i så fall och ganska missvisande.

II-värdena är satt vid energiintag, så man kan jämföra olika livsmedel.

Det är "the bovine protein" som ger mjölk dess höga II.

Ju mer fett, desto mindre plats för "the bovine protein" i en viss energimängd, och därmed lägre II.

a_p
2004-06-04, 09:18
Originally posted by King Grub


II-värdena är satt vid energiintag, så man kan jämföra olika livsmedel.

Det är "the bovine protein" som ger mjölk dess höga II.

Ju mer fett, desto mindre plats för "the bovine protein" i en viss energimängd, och därmed lägre II.

Ok, då hade jag alltså rätt. :D

King Grub
2004-06-04, 09:33
Originally posted by a_p


Ok, då hade jag alltså rätt. :D

http://www.81x.com/Authors/dragonfire88/bananamoose.gif

z_bumbi
2004-06-04, 10:36
Originally posted by emlo
Däremot de danska och mer smakrika magra varianterna smulas gärna sönder + att man luktar apa efter att ha vidrört dem! :booty:

Jag som köpte några kilo dansk ost och la i frysen, får väl bli pizzaost av dem då. :eating:

a_p: Du har nästan helt rätt, GI mäts på t ex 25 eller 50 g kolhydrater och inte bara massan på livsmedlet. :D

emlo
2004-06-04, 13:02
Originally posted by z_bumbi
[B]

Jag som köpte några kilo dansk ost och la i frysen, får väl bli pizzaost av dem då. :eating:


Det kan nog bli riktigt gott, för smaken är det inget fel på! :thumbup:

bubbleman
2004-06-04, 15:54
Ju mer fett, desto mindre plats för "the bovine protein" i en viss energimängd, och därmed lägre II.

Altså så unsöndras lika mycket insulin av ett glas minimjölk som ett glas standardmjölk?

King Grub
2004-06-04, 16:33
Originally posted by bubbleman


Altså så unsöndras lika mycket insulin av ett glas minimjölk som ett glas standardmjölk?

Lika mycket av samma vikt är väl svårt att säga, men 250 kcal från minimjölk ger större insulinutsöndring än 250 kcal från standardmjölk. Mäta och kolla med mängder får du göra själv.