handdator

Visa fullständig version : Svåraste dialekten att förstå?


Allan
2004-06-02, 19:47
Somliga verkar ha enorma problem med skånska, vilket jag inte har. Men vilken dialekt tycker ni är svårast att begripa (och nu menar jag inte fulast för då har ju jag min favorit klar direkt, nämligen xxxxxxxländska)?
När två gotlänningar snackar med varandra är det nära nog omöjligt att begripa. Och då har jag ändå släkt där.

Vad tycker ni?

allan

Kwon
2004-06-02, 19:47
Måste faktiskt säga SKAUNSKA!

:thumbup:

RobbeliRobban
2004-06-02, 19:50
Den där fula dialekten som vissa i Tornedalen har, norrländska med småfinsk brytning. "Svenskan" de "Svensktalande" i finland har, är smått svår med.

Action
2004-06-02, 19:50
Då är det nog ingen som hört hur de pratar som bor en bit utanför Karlshamn i Blekinge. Egna ord och grym dialekt..

Karelin
2004-06-02, 19:50
gammeldags pitemål... huvva...

Sparrisen
2004-06-02, 19:52
Skånska är ju rena barnleken om man jämför med tex riktigt inhemsk gotländska och vissa norrländska dialekter!

Däremot har jag grymt svårt med danska!!! ;)

Monoxide
2004-06-02, 19:53
Listerländska!

Allan
2004-06-02, 19:54
Originally posted by Monoxide
Listerländska!

Är det samma som Action menade?


allan

Monoxide
2004-06-02, 19:54
Originally posted by Allan


Är det samma som Action menade?


allan


Yes, indeed.

Björn S
2004-06-02, 19:56
Gotlänningar!

Haurue ein eauka ie röaven eiloer!

Herkulez
2004-06-02, 19:56
rinkebysvenska :D



vissa skånska dialekter har jag lite svårt för, jense tex förstår jag iaf 90% av vad han säger

Metal_boy_
2004-06-02, 19:57
Skånska är svårast för mig att förstå..det är för mig inte svenska helt enkelt..

Skånska tycker jag nog me e allra fulast..när man ser en snygg brud tex o som sen börjar kråka sig på skånska så tycker jag de är avtändande på nått sätt..

fulroligast e min egna dialekt som iofs är mycke starkare i mindre byhålor runt om i länet...och de e många vet jag som tycker det låter roligt med Östgötska när den är riktigt grov..
ni har väl alla hört Magnus Samuelsson prata:D fast han har ju övat bort mycke eller så är den inte så stark..finns värre exempel

Jense
2004-06-02, 19:58
jag förstår inte skånska riktgit

Action
2004-06-02, 19:59
Originally posted by Monoxide
Listerländska!

så det fanns ett namn på den dialekten också.

till o med de som är uppvuxna i Karlshamn och bott där hela livet förstår inte den dialekten..

AFanatic
2004-06-02, 19:59
Gotländska alla gånger...

Skånska e ju coolt även fast det kan vara lite svårt att hänga med ibland...speciellt om det är någon som kommer från ett ställe som slutar på -torp. :D

*Flash*
2004-06-02, 20:03
Skånska, har hittills inte hört något värre än den värsta skånskan jag hört...

Gotlänska är rena barnleken i jämförelse..

palme
2004-06-02, 20:08
Gotländska och dalmål stör jag mig på nåt enormt *rys*

Skånska är dock klart fulast, helst som de pratar i lund och om man heter jet.

Slayerized
2004-06-02, 20:09
På fullaste allvar: Jag förstår inte heller riktig skånska, ordentligt.

Annars är Gotländskan svår som fäsen också.

Nexus
2004-06-02, 20:11
Njae.. tycker nog inte skånskan e så illa..
Så jag måste nog säga gotländskan..

Alex85
2004-06-02, 20:12
Originally posted by Monoxide
Listerländska!

Huga va fult det är! själen får spasmer när man utsätts för listerländska.

raZmus
2004-06-02, 20:14
Jag tycker jag har svårt att göra mig förstådd med min lilla gnutta småländska ibland :)

Jag kan säga äe, kan inte säga äe.. kan inte, kan inte, kan inte riktigt säga äe!

(r)

King Grub
2004-06-02, 20:15
Riktig grötskånska är inte lätt att förstå. Nästan så att det skule behövas en textremsa, när de intervjuas på TV.

AFanatic
2004-06-02, 20:15
Originally posted by raZmus
Jag tycker jag har svårt att göra mig förstådd med min lilla gnutta småländska ibland :)

Jag kan säga äe, kan inte säga äe.. kan inte, kan inte, kan inte riktigt säga äe!

(r)

Säg 'skjorta' säg det ...snääääääällla! :D

raZmus
2004-06-02, 20:18
Originally posted by AFanatic


Säg 'skjorta' säg det ...snääääääällla! :D


[schotta]

En vam aj åm = En varm arg orm
Tassan = Tarzan
En köva = En kurva
Kåv med brö = Korv med bråd


Åker man längre norrut så säger dom

en kaav tack (en korv tack)


Nu jag har inte såå bred dialekt, men det är skoj att diskutera hur det låter på olika ställen :D

AFanatic
2004-06-02, 20:19
Originally posted by raZmus



[schotta]

:laugh: :laugh: :thumbup:

Edit: Lättroad? Någon?

ivandrago
2004-06-02, 20:23
Var någon dialekt på Värsta Språket på svt som var heeelt omöjligt att förstå.. Kanske var den där listerländskan. Annars är som sagt skånska jävligt svårt ibland.

abjorn
2004-06-02, 20:24
älvdalska (vet inte om det heter så) är rätt omöjligt att förstå.

raZmus
2004-06-02, 20:27
Det berättade på Jay Leno för kanske ett år sedan om ett ställe i USA som hade en helt egen ordföljd. Bara ett litet litet område, där folket var ganska svårt att förstå.

Som exempel tog han följande om en kille som letade efter sina skor. Något i stil med:

"I was looking for my shoes but I couln't find them anywhere. I looked in the kitchen and in the bathroom, but I didn't find them. Then I remembered that I put them in the closet. I opened the closed and there they where, both of them, gone."

Vill gärna veta var detta var och var man kan läsa mer om det ;) Tycker det var ett skojigt fenomen och ett bra sätt att berätta att skorna var borta. :thumbup:

Allan
2004-06-02, 20:29
Jo, men det finns dialekter som är så säregna att de klassas som språk. Tornedalska, pitemål, älvdalsmål, nån dialekt på västkusten, och den gotländska de snackar i När (och DET måste bara vara ett eget språk - finns inte ett ord man begriper..) och några till.
När det gäller den fulaste dialekten får gärna nån annan starta en tråd om det.

allan

-AG-
2004-06-02, 20:30
Appropå pitemål... Så här pratar vi i mina hemstrakter :)

http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Norrland/Norrbotten/Pitea/pit_om.mp3

Vet inte om den är så svårbegriplig... tror jag (svårt att bedöma om den är svår när man är uppvuxen med en sån dialekt). Det kan nog vara "värre" beroende på vad man pratar om.

EDIT: Några länkar till
En liten sång...
http://staff.mh.luth.se/rz/kattonga.mp3
och några till
http://staff.mh.luth.se/rz/PiteaVisklubb.html

goatass
2004-06-02, 20:31
Originally posted by Karelin
gammeldags pitemål... huvva...

Helt klart pitmål! sku väll tippa att det är gode likvärdigt till "listerländska".

"Isch sko it nopp schnotren!" ursäkta om stavningen är fel.

Flygplan
2004-06-02, 20:34
Det piper nåt så fruktansvärt när stockholmare pratar! Vilken frekvens ligger ni på egentligen?! Nån måste helt ärligt ha mixtrat med era stämband så att rösten slutade utvecklas vid 12 års ålder.

Men om man bortser från det, så måste jag nog säga gotländska.

Johan1986
2004-06-02, 20:38
Folk från gnällbältet och Sthlm har jag svårt att förstå.

Mago
2004-06-02, 21:03
Haha, Listerlänska. :D

Det är ju bara för det sker så mycket inavel där.

nordland
2004-06-02, 21:04
Originally posted by Allan
Jo, men det finns dialekter som är så säregna att de klassas som språk. Tornedalska, pitemål, älvdalsmål, nån dialekt på västkusten, och den gotländska de snackar i När (och DET måste bara vara ett eget språk - finns inte ett ord man begriper..) och några till.
allan

Finns inget som heter Tornedalska, det heter Tornedalsfinska....
Vilket är en blandning av Finska och Svenska... Mest Finska...
Numer så pratar man bara "Meänkieli" med äldre personer, då de flesta yngre inte kan ett dyft Finska....

Svårast att förstå? Skulle vara sånt som inte ens låter som Svenska...

Edit: Meänkieli = Vårt språk

Action
2004-06-02, 21:07
Originally posted by raZmus



[schotta]

En vam aj åm = En varm arg orm
Tassan = Tarzan
En köva = En kurva
Kåv med brö = Korv med bråd


Åker man längre norrut så säger dom

en kaav tack (en korv tack)


Nu jag har inte såå bred dialekt, men det är skoj att diskutera hur det låter på olika ställen :D


Den tjejen är kort... Säg det.... säg det.... :D :D

Biceps
2004-06-02, 21:24
göteborgska är ju den absolut fulaste diaklekten iallafall. jag kommer direkt att tänka på weiron i ottan när jag hör en göteborgare.... proletäärer :D

skånskan må va lite väl om det e riktig bondskånska. det e dock enorm skillnad om ni hör en person från Lund eller en från Tomelilla :rolleyes:

stockholmska e.... störigt :notme:

Metal_boy_
2004-06-02, 21:31
säg tårta skåningar;)

tåwgta:notme:

Ninjasmurf
2004-06-02, 21:35
riktig gammal gotlänska e ialla fall omöjlig att förstå....

Laan
2004-06-02, 21:39
Nu när jag var i skellefte förra veckan så var det en av mina kompisars kompisar som kom från finland och bara lärt sig urnorrrländska som knappt fattade vad jag och en till boråsare sa..
lite komiskt, då vi pratar rikssvenska i borås! :angel:

Edit:stava kan jag inte heller..

AFanatic
2004-06-02, 21:40
Originally posted by Action



Den tjejen är kort... Säg det.... säg det.... :D :D

Hehe smålänningar e roliga :D

Svarten81
2004-06-02, 21:46
ja jag fattar inte ett smack när samerna drar igång...

Sallae
2004-06-02, 21:54
Originally posted by Svarten81
ja jag fattar inte ett smack när samerna drar igång...
men samiska är inte en dialekt utan ett eget språk..:booty:
jag fattar inte när jappsarna pratar... konstigt..:MrT:

Svarten81
2004-06-02, 21:58
Originally posted by Sallae

men samiska är inte en dialekt utan ett eget språk..:booty:
jag fattar inte när jappsarna pratar... konstigt..:MrT:

var dock menat som ett skämt men med tanke på att smerna är de riktiga svenskarna så pratar det ja just det svenska:D

raZmus
2004-06-02, 22:01
Originally posted by Action



Den tjejen är kort... Säg det.... säg det.... :D :D

Det där skulle möjligen funka på folk från halmstad eller någonstans i skåne.

Här blir det:
Den tjejen är kott.

På intet sätt anspelande på någons lustar.

Hnke
2004-06-02, 22:06
haha, det där funkar inte här heller (skåne!)

Karl_alfred
2004-06-02, 22:07
Originally posted by SwedeForce
Skånska är ju rena barnleken

Däremot har jag grymt svårt med danska!!! ;)

E inte de samma:confused:

Hnke
2004-06-02, 22:13
hahahahahaha. :insane: du ska vara j*vligt passiv annars åker du på en hyvel :D

:cheers:

Mart|n
2004-06-02, 22:14
Jag är ju som sagt skåning... Och jag har lite problem med diverse skånska dialekter, typ dom från Österlenhållet och liknande... Men egentligen är det ju en vanesak. Har ibland svårt för att höra vad Bingoberror (Göteborgare) säger, även alla andra med... Ska bli spännande att åka till Umeå. Kommer säkert behöva en tolk :)

Jense
2004-06-02, 22:27
jag skojade med att jag inte förstår skåningar, det gör jag, jag förstår alla andra dialekter jag hört också.. tycker de flesta bör göra det - tydligen inte

emlo
2004-06-02, 22:40
På den tiden när jag arbetade på kundservice för ett energföretag fick jag ett samtal från en invandrad kines som flyttat till Malmö och således lärt sig svenska med skånsk brytning. En minst sagt spännande språklig kombination... :MrT: Ett av de få orden som vi lyckades att enas om var "lampa", weee vilket givande samtal det var! :D

Powerbear
2004-06-02, 22:49
Originally posted by Mart|n
Ska bli spännande att åka till Umeå. Kommer säkert behöva en tolk :)

Det finns säkert en del tolkar här på kollo från Umeå som ställer upp om det blir problem :D

Jag har stora problem med skånedialekter som många vet redan.
En länk så här talar i mina hemtrakter, inte så svårt egentligen. :D

http://swedia.ling.umu.se/Norrland/Vasterbotten/Vindeln/ym.html

O.W.
2004-06-02, 23:07
Originally posted by Mart|n
Jag är ju som sagt skåning... Och jag har lite problem med diverse skånska dialekter, typ dom från Österlenhållet och liknande... Men egentligen är det ju en vanesak. Har ibland svårt för att höra vad Bingoberror (Göteborgare) säger, även alla andra med... Ska bli spännande att åka till Umeå. Kommer säkert behöva en tolk :)


Det talas rikssvenska i Umeå stad;) men om du däremot menar alla du kommer att träffa från andra delar av Sverige så kan det kanske bli endel missförstånd:cool:

kelk
2004-06-02, 23:12
skånska helt klart

Alex85
2004-06-02, 23:19
skånska är rena rama rikssvenska jämfört med listerländska

Edan
2004-06-02, 23:36
Älvdalska talar dom i älvdalen och det är tommefan obegripligt bor 10 mil därifrån och är mycket van olika dialekter men jag kan inte ens begripa mig på ett enda ord ur deras dialekt den påminner inte ens om svenskan.

kirk.k
2004-06-02, 23:49
älvdalskan är en urgammal dialekt med en del fornordiska kvar med andra ord obegripligt. andra svår förstådda dialekter är särnamål idremål och dala-husbymål

Örjan
2004-06-03, 01:44
Vad gäller dialekters svårhet får jag säga att jag tycker det beror mer på hur bred dialekten är, dvs hur långt ifrån närmsta stora stad talaren kommer ifrån, än från vilken landsdel. Har bott 20+ år i skåne och 6 i värmland, men bonddialekerna i båda landskap kan fortfarande vara knepiga. Däremot är t.ex. umemål lätt.

Vilken dialekt som är fulast? Enligt en gammal källa (70-tal) är skånska och stockholmska de mest hatade dialekterna i landet. Detta är mycket intressant eftersom det vad gäller skånska måste härledas till själva språket, alltså folk tycker det låter fult med själva grötigheten (härtill ogillas också gotländska och danska). Men när det gäller stockholmska måste avskyn härledas till vad vi tycker om stockholmare. Annars skulle vi ju ogilla riksspråk och mellansvenska dialekter överhuvud taget, men det gör vi inte. Vi ogillar stockholmska eftersom vi ogillar stockholmare*. Uppfattningen "uppblåsta", "kaxiga", tycks ha hängt med vid bedömningen av språket. Detta är för övrigt något som gäller ofta men inte ständigt: fransmän anses romantiska liksom franska, arbetarklassen hatar lidingö-i, osv. Bästa exemplet på fall där det inte stämmer är väl då finskan, som anses ohygglig, medan vi inte har någon sådan attityd till finländare.

* Ja, alla motståndare till generaliseringar, dvs. letande efter det allmänna, sökande efter principer, här har ni lite att hugga på. Varsågoda!

henke_in_training
2004-06-03, 05:20
skånska är ingen dialekt, det är ett läte.

:notme:

Emilia
2004-06-03, 08:43
Jär i Österbottn ere mangleis tå e kombär ti dialekte. Ti som bor jär åpp mot jeppishaldi haar noo sjyni svårt ti föstaa töm som kombä från Närpes.

Närpesisk e no mysjogast språåtji ja naan gang a höörd, å tå kombä ju Stenlundas Anna å Beckers Johan taanifrån.

Fa ni ti gumilande (södra Finland) så talar ti ju höögsvensk, he som vatusvenskan (rikssvenskar) tå ansiir at e "muminsprååtji". He ir ju naa ååv e tydligast svensk som fins i heila norden.

Arne Persson
2004-06-03, 09:05
Skånska är brutalt!:thumbup: Skånska blir man grov av!

Slartibartfast
2004-06-03, 09:14
Emilia, Ja kombä ti tätt ikväld tå ja ha iti. Har så töögot jä på arbeiti et ja får reint feili i hövo! :insane:

Mart|n
2004-06-03, 09:17
Emilia och Slartibartfast: Har för mig att detta är ett Svenskt forum. Kan ni inte hålla er till Svenska då? :)

Slartibartfast
2004-06-03, 09:46
Originally posted by Mart|n
Emilia och Slartibartfast: Har för mig att detta är ett Svenskt forum. Kan ni inte hålla er till Svenska då? :)

Kva säir et!? Hitche er ju svensk! :D

snej
2004-06-03, 10:29
Inbitna, inavlade TJÖRNBOR! Man hör inte ett ord vad dom säger, helt egna ord och sååååå ful dialekt. Det skumma är dock att bara ca 1 mil in på fastlandet så pratas det flytande rixsvenska :)

Öbor e inte kloka.

AFanatic
2004-06-03, 10:42
Originally posted by snej
Inbitna, inavlade TJÖRNBOR! Man hör inte ett ord vad dom säger, helt egna ord och sååååå ful dialekt. Det skumma är dock att bara ca 1 mil in på fastlandet så pratas det flytande rixsvenska :)

Öbor e inte kloka.

Ja jösses...Däruppe kring Uddevalla så pratar dom inte OM saker ...utan dom pratar på: "Jo vi pratade lite på det..." wtf? :confused: :MrT:

abjorn
2004-06-03, 11:34
slänger upp lite malungsmål så ni får nåt att bita i. texten kommer från nån melodi jag klippte från google :thumbup:

O väln't ä bärô vär,
ô dsern't ä vontär
ja ent ä plågôr sô i troL i dôr
O ent ä ofre ô våld i värla
ja ent ân klena vär hän aller vôr
O Gud han é då gåte ô gym säg
ân a fulln't fônn säg nôro ânne rå
Ja Gud han e då gåte ô gym säg
fö allt i finn e an fangrå

Då kâm ä viskLons,
sôm fro e duva
e röst sô kostlä, som källa klar:
"I e full mä däg, int skâ du ågôs
skull i âdd lämn däg, skull i, ân Fa?
Hä lär du lär däg vill du kôm när mäg
sô lär du ga en odält stenu stig
men ôm du troL ä GudomLä oLä
dser i däg viLa, dser i väg liv"

manko
2004-06-03, 11:44
kalix dialekt och skånska första gången man hör dom, men sen så flyter det bara på :)

Fridebe
2004-06-03, 21:26
Originally posted by raZmus



[schotta]

En vam aj åm = En varm arg orm
Tassan = Tarzan
En köva = En kurva
Kåv med brö = Korv med bråd


Åker man längre norrut så säger dom

en kaav tack (en korv tack)


Nu jag har inte såå bred dialekt, men det är skoj att diskutera hur det låter på olika ställen :D

Ja, de säger också att de är : I FAAAM... (i form...)

Metal_boy_
2004-06-03, 21:37
gate upp och gate ner *pratar me östgötsk dialekt*

Viveqa
2004-06-03, 21:43
Jag gillar skånska (från skåne-landsbygden själv) speciellt
riktig "bondskånska" det låter så härligt =)

Goaste ordet: Rullebörn = Skottkärran

Fulaste dialekten: stockholmska!

Fartman
2004-06-03, 22:05
Originally posted by manko
kalix dialekt och skånska första gången man hör dom, men sen så flyter det bara på :)
helvete, som dom pratar i kalix är det väl fan inte svårt att förstå.. det går ju så jävla seeeeeeeegt.. iofs så kan det vara lite svårt när man glömt bort ordet före det dom just håller på att säga..

"vet ni hur en k-pist låter i kalix?"
"- ra...... ta....... ta......... ta......."

:D

Herkulez
2004-06-03, 22:32
Originally posted by Fartman

helvete, som dom pratar i kalix är det väl fan inte svårt att förstå.. det går ju så jävla seeeeeeeegt.. iofs så kan det vara lite svårt när man glömt bort ordet före det dom just håller på att säga..

"vet ni hur en k-pist låter i kalix?"
"- ra...... ta....... ta......... ta......."

:D uuuursäääktaaaa miiiig oooom jaaag lååååååååter streeeeeeeeeeeeeesaaad :D

Jompi
2004-06-04, 00:00
Originally posted by manko
kalix dialekt och skånska första gången man hör dom, men sen så flyter det bara på :)


kaliiix, diaaaaaaaaaaaalekt, flyter?:laugh:

Rolig kille.

Det lättaste måste ju helt kalrt va Boden`ska

Och svåraste vet jag inte, älvsbymål"va nå sånt" och skånska kanske?:D

Jompi
2004-06-04, 00:03
Originally posted by Arne Persson
Skånska är brutalt!:thumbup: Skånska blir man grov av!

groov?:D när jag tänker på skånska tänker ja på killen i ica reklamen:notme:

Hnke
2004-06-04, 00:08
Originally posted by Viveqa
Jag gillar skånska (från skåne-landsbygden själv) speciellt
riktig "bondskånska" det låter så härligt =)

Goaste ordet: Rullebörn = Skottkärran

:cheers: skånska e lätt bäst...

vet inte riktigt vad som e den svåraste att förstå... är stockholmska kanske?

plutte
2004-06-04, 03:10
Riktig bonneskånska.. man fattar inte ett jävla piss.. till och med jag som är från Skåne har lite svårt att fatta vad de menar när de sätter igång med sina skånska påhitt.

Wilson
2004-06-04, 03:33
förstår all skånska... men bonnaskånska e fan rätt fult. Särskilt när en tjej pratar det.

Dialekten kring kristianstad och blekinge är nog sveriges fulaste...
broomööölla .:D

roligaste är nog värmländska.

Finaste är helt klart göteborgska :love: (även staden är sveriges finaste btw)... blir alltid glad av att höra göteborgska... har iofs vatt där mycket under mina år så kanske därför också

Action
2004-06-04, 06:11
Originally posted by Wilson
förstår all skånska... men bonnaskånska e fan rätt fult. Särskilt när en tjej pratar det.

Dialekten kring kristianstad och blekinge är nog sveriges fulaste...
broomööölla .:D

roligaste är nog värmländska.

Finaste är helt klart göteborgska :love: (även staden är sveriges finaste btw)... blir alltid glad av att höra göteborgska... har iofs vatt där mycket under mina år så kanske därför också

Då undrar jag vad det är som är så fint med Göteborg?? Har varit där en hel del och inte sett det där fina du pratar om. Absolut inte något fel på den, men det finns många städer som är finare i Sverige. ;)

Tolkia
2004-06-04, 06:53
Jag undrar om inte de flesta dialekterna i sin "originalform", d.v.s. talade av någon ålderstigen inföding kan ge oss som fostrats med rikssvensk radio och TV, gått i skola X år m.m. en hel del huvudbry. Om man jämför en yngre och en äldre "inföding" brukar det kunna skilja ganska mycket i hur utpräglad dialekten är. Själv hade jag med jämna mellanrum rejäla problem att förstå min egen morfar, som ändå inte talade en dialekt som anses som särskilt extrem ("bondska" från en by va 10 mil nordöst om Umeå) eller tillhörde ett helt annat dialektområde än mitt eget (avstånd ca 30 mil, plus att båda mina föräldrar ju kom från västerbotten, varför jag borde varit "tillvand" - det var bara det att de inte pratade hälften så märkligt som han ...).

Om jag ändå måste välja en "omöjligaste" dialekt skulle det vara rotvälskan (no offense, finlandssvenskar!) som talas i Närpes (det fanns visst några illustrativa exempel ovan); det finns några "Närpesingar" här där jag bor, och det är en skruvat känsla när man här folk bakom en i ICA-kön som pratar något som LÅTER som svenska, men där man, om man börjar lyssna noggrannare knappt fattar ett ord. Snacka om kortslutning i språkcentrum!

(om jag skall välja en FINASTE dialekt är en riktigt vacker, tydlig finlandssvenska om inte klar vinnare så i alla fall en stark kandidat - därmed inte sagt att alla finlandssvenskar talar vackert och tydligt ...)

För övrigt: Min kompis är gift med en kille från Laholm, och han blir ständigt och av alla (både i Göteborg, där de bor, och hos svärföräldrarna i Norrland) ombedd att säga "gurkburk". :D (vilket han naturligtvis vid 36 års ålder börjar bli mer än lite less på ...)

Emilia
2004-06-04, 12:20
De exemplen som fanns ovan (mitt och Slartis inlägg) var exempel på Jakobstads-dialekt. (finska västkusten, norra Österbotten). Om jag kunde skulle jag mer än gärna bifoga ett exempel på Närpesiska, men tyvärr fattar inte ens jag mer än ett par ord av språket och kan absolut inte följa med i en diskussion mellan två Närpeser.

Jag talade med en svensk utbyteselev för en tid sedan och han tyckte det var skoj att varje kommun, till och med olika byar inom samma kommun, har en egen dialekt här i svenskfinland. Finlandssvenskarnas "bondspråk" är nog det som talas i Österbotten om man frågar en finlandssvensk från "gumilandet" (södra Finland).

Fatalist
2004-06-04, 12:35
Allt från gnällremsan i sverige är så fruktansvärt fult :smash:

Jävla Linköpingsbor.. Arrr :insane:


Btw: I kalmar pratas det rikssvenska!

Grahn
2004-06-04, 12:36
Beror mest på vilken dialekt som är mest avlägsen från den man själv har.

Sen finns det ju mer eller mindre utdöda dialekter som jag personligen inte tycker räknas.

Metal_boy_
2004-06-04, 12:40
Originally posted by Fatalist
Allt från gnällremsan i sverige är så fruktansvärt fult :smash:

Jävla Linköpingsbor.. Arrr :insane:

eh nu kommer du få en bunt linköpings och som jag norrköpingsbor på dig..vi ligger inte i gnällbältet!!! Östergötland kallas det här....om du vill höra östgötska så kolla på filmen Strul med Björn Skifs och lyssna på han som sjunger gullefjun...DÄR har du våran dialekt:thumbup:

Fatalist
2004-06-04, 12:46
Originally posted by Metal_boy_


eh nu kommer du få en bunt linköpings och som jag norrköpingsbor på dig..vi ligger inte i gnällbältet!!! Östergötland kallas det här....om du vill höra östgötska så kolla på filmen Strul med Björn Skifs och lyssna på han som sjunger gullefjun...DÄR har du våran dialekt:thumbup:

Jag vet! Det var meningen!

Jag har träffat en tjej som pratade östgötska och jag lovar att hon gnällde värre än nånsin.

"Jaaag pratar östschötska, folk kallar mig vodka för jag drack så mycket eeen gång"

Gå och häng dig loser :smash:

Metal_boy_
2004-06-04, 13:11
Originally posted by Fatalist


Jag vet! Det var meningen!

Jag har träffat en tjej som pratade östgötska och jag lovar att hon gnällde värre än nånsin.

"Jaaag pratar östschötska, folk kallar mig vodka för jag drack så mycket eeen gång"

Gå och häng dig loser :smash:

hon kanske gnällde på dig i allmänhet för att du verkar så j*vla blåst

gnäller en östgötte så är den fan imej inte här i från iaf du tycks inte veta vad gnällbältet ligger och hur fan det låter

hette du sa du? aha Ben Rangel bra då vet jag:thumbup:

Metal_boy_
2004-06-04, 13:26
Fatalist: tänk lite och ta reda på hur det är innan du hoppar på folk för att man tillrättavisar hur det är!men du fick tillbaka :thefinger

Metal_boy_
2004-06-04, 13:32
Originally posted by Fatalist
"Jaaag pratar östschötska, folk kallar mig vodka för jag drack så mycket eeen gång"


??? eeeh aha och vad va det där?

de går knapt skriva östgötska för det första men i sånna fall låter skriver man såhär

Kärrngjävla = Kärringjävlar

Gate upp och gate ner = gata upp och gata ner

Ja de kan vi göra dö = ja det kan vi göra du

pluss uttalet...

Johan1986
2004-06-04, 13:51
Originally posted by Jompi


groov?:D när jag tänker på skånska tänker ja på killen i ica reklamen:notme:

Tänk på Roger Zapfe (Atlas) istället. Tvättäkta Trelleborgare om jag inte minns fel

Wilson
2004-06-04, 14:57
Originally posted by Action


Då undrar jag vad det är som är så fint med Göteborg?? Har varit där en hel del och inte sett det där fina du pratar om. Absolut inte något fel på den, men det finns många städer som är finare i Sverige. ;)

hmm jadu.. nåt speciellt med göteborg är det iaf.

Ta bara spårvagnen. Den är ju helt unik i Sverige:)

Glömt en del namn på olika platser i stan, men hela stan är uppbyggd på ett fint sätt. B.l.a. så finns det många långa ner- och uppförsbackar, vilket inte heller är så vanligt i Sverige. Åtminstone inte förrän man kommer längre uppåt.
Jag kanske mest gillar göteborg för jag vatt där så mycket under min barndom... stockholm är nog rätt fint det med (har inte vatt där så mycke), men fan man skulle inte orka med dialekten:D

Du kanske inte har varit så mycket utanför centrala göteborg? man måste se lite runt omkring också...

Solle
2004-06-04, 15:02
Finns spårvagnar här i det påstådda gnällbältet Norrköping också :whipped:

Wilson
2004-06-04, 15:09
Originally posted by Solle
Finns spårvagnar här i det påstådda gnällbältet Norrköping också :whipped:
Haha hade jag ingen aning om :em: men göteborg var säkert först!;)

Metal_boy_
2004-06-04, 15:22
Originally posted by Solle
Finns spårvagnar här i det påstådda gnällbältet Norrköping också :whipped:

haha precis påstådda :laugh: delar dom inte ut atlas böcker längre i skolorna kan man ju undra :D

Wilson
2004-06-04, 15:29
Originally posted by Metal_boy_


haha precis påstådda :laugh: delar dom inte ut atlas böcker längre i skolorna kan man ju undra :D

ja för det står ju i atlas-boken var det finns spårvagnar :thumbup:

Solle
2004-06-04, 15:43
Originally posted by Wilson

men göteborg var säkert först!;)

Har för mej att Norrköping var före Göteborg om jag ska vara ärlig :angel:

Bra färdmedel är det iaf...men dom är mest ivägen vid bilkörning :insane:

Grahn
2004-06-04, 15:45
Action är inte det trevliga med Göteborg att den har lite småstadskänsla i en för sverige rätt stor stad?

z_bumbi
2004-06-04, 15:49
Originally posted by Metal_boy_

Östergötland kallas det här....om du vill höra östgötska så kolla på filmen Strul med Björn Skifs och lyssna på han som sjunger gullefjun...DÄR har du våran dialekt:thumbup:


Jalle, Julle och Hjulius är väl ett bättre exempel på Pekingska. :D


Förövrigt finns det spårvagnar på fler platser än i Göteborg och Norrköping...

Tolkia
2004-06-04, 15:51
Originally posted by Emilia
De exemplen som fanns ovan (mitt och Slartis inlägg) var exempel på Jakobstads-dialekt. (finska västkusten, norra Österbotten).
Hoppsan, tramp i klaveret. Får väl erkänna att jag, när jag såg de mer eller mindre obegripliga exemplen resonerade ungefär enligt: "Jamen det där är säkert den där extremdialekten ... vad var det den hette nu igen ..."Närpesiska" var det, ja!"

Något som jag som svensk tycker är ganska kul med "vanlig" finlandssvenska är hur vissa ålderdomligheter lyckats leva kvar, dels ord som låter arkaiska i största allmänhet, dels ord som i "sverigesvenskan" ändrat betydelse, men som i finslandssvenskan fortfarande används på det ursprungliga (eller åtminstoe äldre) sättet. Det senare kan ibland leda till roliga missförstånd, som t.ex. när en kursare till mig utbredde sig över hur "snål" han var på sin bamseförpackning glass som han hade hemma i frysen ... ;)

Wilson
2004-06-04, 15:59
Originally posted by z_bumbi



Jalle, Julle och Hjulius är väl ett bättre exempel på Pekingska. :D


Förövrigt finns det spårvagnar på fler platser än i Göteborg och Norrköping...

stockholm? visste faktiskt inte det fanns där..... hmm tänk så lite man vet.

1-2-3
2004-06-04, 16:04
Bemästrar numera så gott som alla dialekter och brytningar, tack vare mitt underbetalda kundtjänstjobb sedan 4år tillbaka.. men i början var "goåttlänskan" och "muhammedsvenskan" svårast.

Viveqa
2004-06-04, 16:59
Originally posted by Hnke

:cheers: skånska e lätt bäst...

vet inte riktigt vad som e den svåraste att förstå... är stockholmska kanske?

Jepp, kommer ursprunligen ifrån Örnakärr, dialektalt uttalat "Örer-nes-kä-aer"

Slå det "ort"snamnet någon ifall ni kan! :thefinger

Grahn
2004-06-04, 17:01
viveqa, bögböle är ändå värst. :D

Viveqa
2004-06-04, 17:09
hahaha :laugh:
Jo det finns mycket värre
Men jag menade ställen där folk faktiskt har bott...
Har du växt upp i bögböle :D

hittade föresten för ett tag sedan en lista på "udda orts-och gatunamn", pungpinevägen fanns det nåt som hette :thumbup:

Grahn
2004-06-04, 17:12
Viveqa nej växte upp i Härnösand ;)

Såg skylten till bögböle en gång när jag åkte förbi bara. :)

Viveqa
2004-06-04, 17:44
På tal om något som inte har 100% med ämnet att göra;

Är det sant att ekorre heter "tallefjant"
på norska?

Att det inte stämmer att sovsäck heter
"kroppskondom" tar jag nog för givet.. :D

Tolkia
2004-06-04, 20:51
Min lillebror frågade ut besökarna från vår norska vänort när vi var i småskoleåldern (han var fullt allvarlig, men de skrattade gott ...):

- nej, toalett heter inte "brusefåtölj"
- nej, ekorre heter inte "tallefjant"
- nej, rullstol heter inte "cp-truck"

- ja, storasyster ville bara sjunka genom jorden ... :em:

Fatalist
2004-06-04, 21:41
Originally posted by Metal_boy_


hon kanske gnällde på dig i allmänhet för att du verkar så j*vla blåst

gnäller en östgötte så är den fan imej inte här i från iaf du tycks inte veta vad gnällbältet ligger och hur fan det låter

hette du sa du? aha Ben Rangel bra då vet jag:thumbup:

Har du så lite att komma med att du tar till personangrepp? Vafan har jag sagt till dig som du kan ha funnit stötande, det där gå och häng dig var inte menat till dig. Kolla vart det pekar. Till den gnällande tjejen, för övrigt så var jag inne i henne samma kväll så inte fan kan hon ha stört sig på mig. (Jag betalade inget).

Visst du kanske ser mig som ett benrangel men du kan knappast tro att jag tar åt mig, jag vet att jag är smal men jag tränar & äter som en galning för att ändra på det.

Var det verkligen så meningsfullt att börja kasta skit?

Jag kastar iaf inte skit tillbaka, så låt det inte hända igen.

Mvh han som kallar sig Fatalist på kolozzeum

Fatalist
2004-06-04, 21:42
Originally posted by Metal_boy_



??? eeeh aha och vad va det där?

de går knapt skriva östgötska för det första men i sånna fall låter skriver man såhär

Kärrngjävla = Kärringjävlar

Gate upp och gate ner = gata upp och gata ner

Ja de kan vi göra dö = ja det kan vi göra du

pluss uttalet...

Det var så hon sa det, och hon såg till att säga det fleera gånger så alla skulle höra det och ge ett litet läte som liknade sympatiskratt.

bosse_brutal
2004-06-04, 21:49
det kom ner en skåning på gymmet idag, ja fatta inte ett ord va han kväkte ur sig:
skeauuuneeeeääauuåöäpööeåuaaauuuuaneeeuaaöaeeuaeeä ö ungefär lät det.

jag har även fått vissqa uppgifter om att skånska igentligen inte är en dialekt, utan en halssjukdom.

Otto GROV
2004-06-04, 22:20
jep han kväkte på rätt bra bosse.
skånska är inte bara en halskykdom de är den värsta sortens halsjukdom

Jorgen
2004-06-04, 22:24
Originally posted by Otto GROV
skånska är inte bara en halskykdom de är den värsta sortens halsjukdom
Avundsjukan lyser som vanligt genom. Har snön smält där ni bor än? :rolleyes:

//Jörgen

Otto GROV
2004-06-04, 22:30
jörgen. ja bor i värmland o här är det underbart väder.
undrar om halstabletter hjälper mot skååååneska;)

Metal_boy_
2004-06-04, 22:32
Originally posted by Fatalist


Det var så hon sa det, och hon såg till att säga det fleera gånger så alla skulle höra det och ge ett litet läte som liknade sympatiskratt.

de e många som tom har dialekten och kommer från östergötland men när dom ska härma den med flit så låter de inte som de ska

känner flera som inte ens kan härma sin dialekt...de e långt ifrån gnälligt..ring mig ska jag göra mig till på dialekten så ska du få höra på annat

ok då missförstod jag...jag trodde det va menat till mig..du kunde ju skrivit kärring eller nått efter meningen...nä jag vet inte om du e spinkig, jag har aldrig sett dig gav bara tillbaka för jag trodde du slängde ur dig de där till mig så jag ber om ursäkt :thumbup:

Metal_boy_
2004-06-04, 22:35
Originally posted by Tolkia
Min lillebror frågade ut besökarna från vår norska vänort när vi var i småskoleåldern (han var fullt allvarlig, men de skrattade gott ...):

- nej, toalett heter inte "brusefåtölj"
- nej, ekorre heter inte "tallefjant"
- nej, rullstol heter inte "cp-truck"

- ja, storasyster ville bara sjunka genom jorden ... :em:

heter banan guleböj då? :D

Jorgen
2004-06-04, 22:36
Originally posted by Otto GROV
jörgen. ja bor i Norrland o här är det underbart väder.
undrar om halstabletter hjälper mot skååååneska;)
Jojo, vissa gillar ju minusgrader och snöstorm, vissa gillar 25 plus och bad. Smaken är som bekant olika.
Och nej, halstabletter hjälper inte. Har testat att ge det till norrlänningar men dom blev inte ett dugg bättre för det. :D

//Jörgen

Metal_boy_
2004-06-04, 22:38
Originally posted by Wilson


ja för det står ju i atlas-boken var det finns spårvagnar :thumbup:

syftade på gnällbältet

Otto GROV
2004-06-04, 22:41
Originally posted by Jorgen

Jojo, vissa gillar ju minusgrader och snöstorm, vissa gillar 25 plus och bad. Smaken är som bekant olika.
Och nej, halstabletter hjälper inte. Har testat att ge det till norrlänningar men dom blev inte ett dugg bättre för det. :D

//Jörgen

de var 25plus här i går:booty:

Jorgen
2004-06-04, 22:43
Originally posted by Otto GROV
de var 25plus här i går:booty:
Det räknas inte när du mäter vid vedspisen. :smokin:

//Jörgen

Hnke
2004-06-04, 22:45
Originally posted by Jorgen

Avundsjukan lyser som vanligt genom. Har snön smält där ni bor än? :rolleyes:

//Jörgen
hahaha *high-five*!

om tråden:
Varför snacka skit om varandras dialekter? halssjukdom hit o dit.. jag kan oxå säga vad jag tycker om t.ex. norrlänska, stockholmska m.m. det var den svåraste dialekten det handlade om! INTE racka ner på dem.. skärpning tycker jag!

Otto GROV
2004-06-04, 22:48
Originally posted by Jorgen

Det räknas inte när du mäter vid vedspisen. :smokin:

//Jörgen

hahahahaha:thefinger

Otto GROV
2004-06-04, 22:51
Originally posted by Hnke

hahaha *high-five*!

om tråden:
Varför snacka skit om varandras dialekter? halssjukdom hit o dit.. jag kan oxå säga vad jag tycker om t.ex. norrlänska, stockholmska m.m. det var den svåraste dialekten det handlade om! INTE racka ner på dem.. skärpning tycker jag!

skämtade bara med det dära med halskjukdom;) men om jag ska svara på frågan så tycker ja att skånska är klart svårast att förstå

Allan
2005-07-25, 21:32
Efter att ha haft en redig skåning som inneboende måste jag revidera min åsikt - skånska är inte alls svårt att förstå!


allan

Jense
2005-07-25, 21:33
Efter att ha haft en redig skåning som inneboende måste jag revidera min åsikt - skånska är inte alls svårt att förstå!


allan



nä, alltså jag förstår inte var det kommer ifrån. herkan förstår vad jag säger utmärkt också.

kanske du och herkan som är lite underbarn dock

Allan
2005-07-25, 21:35
nä, alltså jag förstår inte var det kommer ifrån. herkan förstår vad jag säger utmärkt också.

kanske du och herkan som är lite underbarn dock

Herkan skriver tidigare i den här tråden att han bara förstår nittio procent av det du säger annars....
:)


allan

Jorgen
2005-07-25, 21:36
Efter att ha haft en redig skåning som inneboende måste jag revidera min åsikt - skånska är inte alls svårt att förstå!


allan
Och jag pratar ändå bred skånska.

PopEye2
2005-07-25, 21:38
skånska, nån pratade om gammal pitemål men blanda inte in bondska för de e lika svårt som latin

Jense
2005-07-25, 21:40
Herkan skriver tidigare i den här tråden att han bara förstår nittio procent av det du säger annars....
:)


allan


"ändå 90" och då skämtade han lite.


jorgen, minns du min dialekt? va jag bredare på skånskahållet än dig?

Jorgen
2005-07-25, 21:40
jorgen, minns du min dialekt? va jag bredare på skånskahållet än dig?
Ja. Och nej.

sunkan
2005-07-25, 21:41
skånska, nån pratade om gammal pitemål men blanda inte in bondska för de e lika svårt som latin

pitebondska :bow:

Jense
2005-07-25, 21:43
Ja. Och nej.


coolt. din jävla bonde.

Frantic
2005-07-25, 21:50
Det finns ett litet ställe i värmland som heter Ekshärad. De flesta här inne skulle nog ha ruskigt svårt att förstå vad de säger

PopEye2
2005-07-25, 21:57
pitebondska :bow:

ok då säger jag bondska, fattar ingenting av kalixbondska tex, då e skånska mkt enklare, ja garanterar att ingen här på kollot förstår bondska i norrbotten

JLL
2005-07-25, 22:14
Riktig värmländska är obegripligt. Sånt som folk från Filipstad pratar.

Tolkia
2005-07-25, 22:25
Jag säger bara: Se Slartis och Emilias inlägg tidigare i tråden (på sidan 3 eller så). Yurgh! :(

Krokodil
2005-07-25, 22:26
Jag var på kurs med tre killar från Bjuv en gång och deras gutturala bräkande måste slå alla rekord. Det var helt jävla omöjligt att ens höra vilka vokaler ett ord innehöll, och då ansträngde de sig ändå för att göra sig förstådda! På kvällarna fyllnade de till och pratade ännu grötigare! :cryout:

Bärs
2005-07-25, 23:53
De exemplen som fanns ovan (mitt och Slartis inlägg) var exempel på Jakobstads-dialekt. (finska västkusten, norra Österbotten). Om jag kunde skulle jag mer än gärna bifoga ett exempel på Närpesiska, men tyvärr fattar inte ens jag mer än ett par ord av språket och kan absolut inte följa med i en diskussion mellan två Närpeser.

Jag talade med en svensk utbyteselev för en tid sedan och han tyckte det var skoj att varje kommun, till och med olika byar inom samma kommun, har en egen dialekt här i svenskfinland. Finlandssvenskarnas "bondspråk" är nog det som talas i Österbotten om man frågar en finlandssvensk från "gumilandet" (södra Finland).


Är faktiskt detta från Jakobstad? :confused:

Kva säir et!? Hitche er ju svensk!


Jag vill i rättvisans namn tillägga att det nog också talas rejält med dialekt i Nyland och Åboland. Även Åland har kvar dialekter även om utvecklingen bland ungdomen där går mot ökad rikssvensk påverkan.

Endumen
2005-07-26, 00:03
Skånska är ju rena barnleken om man jämför med tex riktigt inhemsk gotländska och vissa norrländska dialekter!

Däremot har jag grymt svårt med danska!!! ;)


Same shit different name ;).

Jag har svårt för alla dialekter inom "gnällbältet" (bla. Örebro). Men den grötiga skånskan och den fisförnäma dialekten som alla Lidingöbor har står även dom i en klass för sig!

mangemani
2005-07-26, 00:05
jag förstår svenska,inte skånska.

Axon
2005-07-26, 04:05
Jo, men det finns dialekter som är så säregna att de klassas som språk. Tornedalska, pitemål, älvdalsmål, nån dialekt på västkusten, och den gotländska de snackar i När (och DET måste bara vara ett eget språk - finns inte ett ord man begriper..) och några till.
allan

Haha Allan, var du i När o spelade golf kanske=)?

Slartibartfast
2005-07-26, 06:30
Är faktiskt detta från Jakobstad? :confused:

Kva säir et!? Hitche er ju svensk!

Nä, egentligen Närpesiska.

Hades
2005-07-26, 07:03
Har inga direkta problem att förstå några dialekter. Men jämtländsk dialekt kan vara lite knepig. Lika så listerländska som några har nämnt.

bedlam
2005-07-26, 07:18
gammeldags pitemål... huvva...
Jupps, riktigt pitemål är riktigt knepigt att förstå ibland.
lyssna här (http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Norrland/Norrbotten/Pitea/pit_om.mp3)
nog för att jag hört grövre.
edit: Jag själv har lite svårt att dra en gräns mellan pitebondskan och pitemålet, om det nu finns någon gräns :)

Anna_N
2005-09-17, 10:49
Jag får anstränga mig direkt jag lämnar lappland för att folk ska förstå mig. T.o.m. i Lulè får jag ta om mycket av det jag säger när jag brer på dialekten. Vi hade lektioner i lågstadiet om skillnader mellan lokala bondskan och svenska vilket var som att lära ett nytt språk för vissa av oss. Det var nog först i mellanstadiet jag lärde mig att det inte heter 'gatt'* utan 'var tvunden'.

*används: I jitt (Jag måste) , I gatt (Jag var tvungen), I ha gutte (jag skulle ha vatrit tvungen).

Svårast för mig att förstå är utan tvekan skånskan. Jag har försökt länge att skorra på 'r'en som skåningarna gör men det går bara inte.

_Magnus_
2005-09-17, 11:11
Till alla er som säger skånska. Det är ingen dialekt det är ett läte! :)

Arne Persson
2005-09-17, 11:12
Till alla er som säger skånska. Det är ingen dialekt det är ett läte! :)

Har du förstoppning?

Cilia
2005-09-17, 11:23
Till alla er som säger skånska. Det är ingen dialekt det är ett läte! :)
näää enligt programmet "värsta språket" så är det ett talfel.

det sa jag till min skånska kollega
du behöver inte oroa dig.
det är bara ett talfel

kexelg
2005-09-17, 11:26
älvdalska (vet inte om det heter så) är rätt omöjligt att förstå.
Håller med men det är kul att lyssna på när två pratar det. Dett är inte heller så lätt att hänga med i http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Norrland/Norrbotten/Overkalix/oka_om.mp3 Överkalixmål

/.

Davil
2005-09-17, 12:24
Jag har svårt att förstå skånska och gotländska.

Fulast tycker jag riktigt gnällig nerkemål är, typ arbetskompisar från kumla.
Finast tycker jag dalmål är. Söderkisar från sthlm låter dryga. :)

Jompi
2005-09-17, 12:44
Håller med men det är kul att lyssna på när två pratar det. Dett är inte heller så lätt att hänga med i http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Norrland/Norrbotten/Overkalix/oka_om.mp3 Överkalixmål

/.


Haha, dåligt å döma en dialekt när det är en seg gammal gubbe som pratar.

Hade det varit en youngster hade ni nog förstått.

Krokodil
2005-09-17, 12:47
Nån som hört gammaldags knoparmoj? Det är helt omöjligt att förstå!

hasse36
2005-09-17, 13:14
Danskar från Själland har svårt att förstå skånska men förstår utan större problem stockholmska. Det beror på att våra skriftspråk är ganska lika och stockholmskan ligger när skriftspråket.

Nu hjälper inte det särskilt ofta eftersom stockholmarna sällan förstår danska.

Så de dialekter som är svårast att förstå är de som är geografiskt mest avlägsna och avviker kraftigt från skriftspråket.

Det som talas i När och andra ställen på Gotland är närmast att betrakta som ett annat språk. Det brukar kallas gutamål eller gutniska.

Den gotländska som talas i Visby förstås av alla - såvida de inte gör sig till och talar lite gutamål.

Rockhard
2005-09-17, 13:39
linköpingsgnäll *spy*

bosse_brutal
2005-09-17, 13:51
näää enligt programmet "värsta språket" så är det ett talfel.

det sa jag till min skånska kollega
du behöver inte oroa dig.
det är bara ett talfel

rally- jag kan inte säga R

FinnPower
2005-09-17, 16:38
De flesta dialekter funkar rätt bra men den där Närpesiskan blir jag inte klok på...
http://swedia.ling.umu.se/Finland/Osterbotten/Narpes/index.html

FinnPower
2005-09-17, 16:41
De flesta dialekter funkar rätt bra men den där Närpesiskan blir jag inte klok på...
http://swedia.ling.umu.se/Finland/Osterbotten/Narpes/index.html
Den unge mannen var nog ingen riktigt renodlad närpesiska för jag förstod allt... Den unga tjejen däremot var det värre med.

Yankeee
2005-09-17, 16:55
Den unge mannen var nog ingen riktigt renodlad närpesiska för jag förstod allt... Den unga tjejen däremot var det värre med.

Jag hörde bara vad den äldre kvinnan sa :D

Allan
2006-05-07, 19:04
BUMP!


allan

Baan
2006-05-07, 19:06
inget är omöjlig att förstå, men hmmm några jag personligen haft problem med:

skånska - kan bli lite svårt om personen i fråga pratar fort om man inte är riktigt koncentrerad
småländska - vissa dialekter, lite bonnesmåländska kan vara svårt
finskzigenaresvenska - dom har nog rekordet i kötta ut 40 ord i sekunden

Termy
2006-05-07, 19:08
Den dialekten som min Morfar pratade (Han talade Svenska samt Tornedalsfinska) fattade jag ibland ingenting av... väldigt gutturalt.

Larsson
2006-05-07, 19:59
Finns ju en del smådialeketer som är helt omöjliga att förstå. Folk som pratar bred skånska snabbt har jag också svårt att förstå.

mela
2006-05-07, 20:05
Riktigt grov bohuslänska är skitsvår att förstå, ren norska nästan.
Samma sak med grov skånska och gotlänska.

Va på varpaläger i sthlm och snacka med tränare från Gotland, jag fattade INGENTING!

Allan
2006-05-07, 20:06
Va på varpaläger i sthlm .....

Nåt du kanske kan berätta om i en annan tråd? :cool:


allan

mela
2006-05-07, 20:07
Nåt du kanske kan berätta om i en annan tråd? :cool:


allan

Inget intressant att berätta :D

Sheogorath
2006-05-07, 20:08
Skånska är svårast för mig att förstå..det är för mig inte svenska helt enkelt..

Skånska tycker jag nog me e allra fulast..när man ser en snygg brud tex o som sen börjar kråka sig på skånska så tycker jag de är avtändande på nått sätt..

fulroligast e min egna dialekt som iofs är mycke starkare i mindre byhålor runt om i länet...och de e många vet jag som tycker det låter roligt med Östgötska när den är riktigt grov..
ni har väl alla hört Magnus Samuelsson prata:D fast han har ju övat bort mycke eller så är den inte så stark..finns värre exempel

Du skulle höra min lilla tös. Sån där klingande malmöitiska som bara går rakt in i hjärtat och värmer på ett sånt där moderligt sätt. "När en flicka talar skånska..." *myser*

dynamo
2006-05-07, 20:17
Appropå pitemål... Så här pratar vi i mina hemstrakter :)

http://swedia.ling.umu.se/Ljud/Norrland/Norrbotten/Pitea/pit_om.mp3

Vet inte om den är så svårbegriplig... tror jag (svårt att bedöma om den är svår när man är uppvuxen med en sån dialekt). Det kan nog vara "värre" beroende på vad man pratar om.

EDIT: Några länkar till
En liten sång...
http://staff.mh.luth.se/rz/kattonga.mp3
och några till
http://staff.mh.luth.se/rz/PiteaVisklubb.html

Ordentlig hemlängtan fick jag när jag hörde de där.


Skånska och nån viss typ av gotländska har jag svårt att förstå.

Sheogorath
2006-05-07, 20:24
Någon som har någon länk med listerländska?

Larsson
2006-05-07, 20:26
Någon som har någon länk med listerländska?
Var pratas det?

Janna
2006-05-07, 20:27
hmm eller jag tror jag ska hålla snattran här :D

Jorgen
2006-05-07, 20:28
hmm eller jag tror jag ska hålla snattran här :D
Inte då. Dig förstår man ju. Oftast iallafall. :D

Sheogorath
2006-05-07, 20:30
Var pratas det?

Saxat från Wikipedia:

"Listerländska

Listerländska är en dialekt inom gruppen nordostskånska mål som talas av några hundra personer på Listerlandet i västra Blekinge.

Flertalet talare är äldre, helt rena former av dialekten är ovanlig bland yngre även om spår märks i det nutida talspråket.


Fonetik
Listerländska präglas av omfattande diftongering: ål - aul, äta - aida, en mås - äjna maus. De icke-tonande konsonanterna p, t och k blir efter lång vokal i medial och final position tonande b, d och g: sopa - soba, gata - gada, vik - vig. Vokalen "i" uttalas långt bak i svalget med tydligt j-efterslag: ij. Till skillnad från andra sydsvenska dialekter har listerländskan inte tungrots-r utan rullande, främre r. Före annan konsonant faller r bort och det föregående vokalljudet förlängs och blir mera öppet; båt uttalas alltså baut och bort uttalas bååat.

Svenskans sv blir till sje-ljud, så att svårt uttalas sjauat. V uttalas som engelskt w när det står efter annan konsonant: två - twau, kvart - kwaat. Listerländska ord: manet - aulawabel, ekorre - igane, åker - sticke, potatis - pära, orka - tya. Listerländska ordspråk: da a ente gjoat ij äjtt braurag, sa drängen (det är inte gjort i ett brådrask, sa drängen). Da a sau sjauat sau da gaua öva mitt fåstaunn å in pau sissas (det är så svårt att det går över mitt förstånd och in på hustruns)."

Niclaaas
2006-05-07, 20:32
jag har faktiskt extremt svårt att förstå skånska. men annars så finns det ju massor, älvdalska t.ex. är som ett annat språk. samma sak med alla dialekter i småbyarna i dalarna. kommer ihåg när min farmor pratade någon slags "siljansnäsdialekt" med sin väninna, förstod kanske ett ord :confused:

Mago
2006-05-07, 20:34
Haha, Listerlandet. :D Riktig bonnadialekt.

Det roliga är den utbredda inaveln som var där i början av 1900-talet typ.
Mycket mobbat ställe det där..

The Somberlain
2006-05-07, 22:10
Ju mer likt norska (Obs! generalisering) desto fulare, undantag Dalarna.

Dumleman
2006-05-07, 22:17
Riktigt grov skånska är lite svårt att förstå, lär dock finnas nån okänd liten muppdialekt som är än svårare att förstå.

Sheogorath
2006-05-07, 22:20
Ju mer likt norska (Obs! generalisering) desto fulare, undantag Dalarna.

Skärp dig. Hur sexigt är inte norska?! En liten nätt blond snärta som glatt hoppar omkring på ett dansgolv och sen studsar fram och säger något sött på sitt tomtespråk. Hur gulligt som helst, ju!

Krokodil
2006-05-07, 22:25
Skärp dig. Hur sexigt är inte norska?! En liten nätt blond snärta som glatt hoppar omkring på ett dansgolv och sen studsar fram och säger något sött på sitt tomtespråk. Hur gulligt som helst, ju!:D

mathor
2006-05-07, 23:38
var dock menat som ett skämt men med tanke på att smerna är de riktiga svenskarna så pratar det ja just det svenska:D

Vad i helvete snackar du om? Samer är samer, och de var långt ifrån de första att bosätta sig i Sverige.

Tolkia
2006-05-07, 23:40
Stod framför tre tjejer från Närpes i busskön igår. När det kom fram en person och frågade varifrån de kom och de svarade på "vanlig finlandssvenska" förstod jag vad det berodde på att jag tyckte mig höra svenska men inte fattade ett enda ord. Skum känsla. :D

Trance
2006-05-07, 23:44
Skärp dig. Hur sexigt är inte norska?! En liten nätt blond snärta som glatt hoppar omkring på ett dansgolv och sen studsar fram och säger något sött på sitt tomtespråk. Hur gulligt som helst, ju!

Håller helt klart med.

larre
2006-05-07, 23:52
Skärp dig. Hur sexigt är inte norska?! En liten nätt blond snärta som glatt hoppar omkring på ett dansgolv och sen studsar fram och säger något sött på sitt tomtespråk. Hur gulligt som helst, ju!
Du menar förstårs att hon studsar fram till dig och säger något som du inte begriper ett ord av och du vill bara fälla henne så att hon kanske slår i käken i led och börjar tala som folk.

Nina L
2006-05-08, 07:07
Säg 'skjorta' säg det ...snääääääällla! :DJa! :laugh:

På småländska/blekingska passar denna fransen att be om:

"Släpp skjortan, jag har inte gjort nått!" :hbang:

Dipshit
2006-05-08, 07:32
Ja! :laugh:

På småländska/blekingska passar denna fransen att be om:

"Släpp skjortan, jag har inte gjort nått!" :hbang:
men är ju bara 60år+ folk som snackar så..

blir bara:
släpp shottan, ja ha inte gjott nåt..

s_himself
2006-05-08, 07:32
de e många som tom har dialekten och kommer från östergötland men när dom ska härma den med flit så låter de inte som de ska

känner flera som inte ens kan härma sin dialekt...de e långt ifrån gnälligt..ring mig ska jag göra mig till på dialekten så ska du få höra på annat

ok då missförstod jag...jag trodde det va menat till mig..du kunde ju skrivit kärring eller nått efter meningen...nä jag vet inte om du e spinkig, jag har aldrig sett dig gav bara tillbaka för jag trodde du slängde ur dig de där till mig så jag ber om ursäkt :thumbup:


Vi pratar nog lite öskötska här nere i västervik också. även att det är småland. jag tycker verkligen inte om den dialekten :( Men jag pratar den lite lite... men det är kul när rediga smålänningar pratar :) med sina kåååååvaj och jööööödgööbaj ;)

sedan finns det vissa skåningar man inte förstår. Osby ligger ju på gränsen till småland precis men nog fan kan dom va svåra att förstå.

Fatalist.. pratar man rikssvenska i kalmar? tåååååååta = tårta, måååmååå = mormor? hm :P

AmericanDragon
2008-01-27, 20:07
Riktig värmländska är obegripligt. Sånt som folk från Filipstad pratar.

Nemen, därifrån är ju jag ju! Så farligt är det väl inte? *whistle*

Arf Pingvin
2008-01-27, 20:09
Nemen, därifrån är ju jag ju! Så farligt är det väl inte? *whistle*

Ta det där igen på svenska så vi andra förstår :confused:

Lellan
2008-01-27, 20:12
Älvdalska. Fast JAG tycker inte det är svårt, eftersom jag kan prata det.. :D

Men jag har aldrig mött någon (förutom älvdalingar) som fattar.

Smakprov: http://www.ehf.se/ulumdalska/pages/frames.html (under fliken "ord&uttryck" kan man lyssna).

Honken
2008-01-27, 20:14
Gotländska. Danska är ju inte vackert det heller precis.

Norska. *cupid*

Allan
2008-01-27, 20:14
Älvdalska.

Det är ju ett eget språk!

Rahf
2008-01-27, 20:19
Har faktiskt lite svårt för skånska ibland. Skulle tro att de har minst lika svårt att förstå mig om jag drar igång som jag gör med gudmor:

"Han't du hett på sövle? Pären börj' ju till å koke snart!"

Översättning: "Har du inte satt på såsen? Potatisen kokar snart!"

"Vars ska du?"

"Ja måst på huse'!"

Översättning: "Jag måste gå på toaletten!"

Lite intressant blir det när sörlänningar försöker förstå :D.

Eddie Vedder
2008-01-27, 20:19
Nemen, därifrån är ju jag ju! Så farligt är det väl inte? *whistle*

Filipstad är ju inga problem alls ju, värre är det mot norska gränsen (typ Charlottenberg och Gunnarskog) samt den sjuka dialekten i Ekshärad.:D

Lellan
2008-01-27, 20:37
Det är ju ett eget språk!

Folk har iaf lättare att förstå danska och norska.. ligger väl typ mellan dem och finska el isländska i svårighetsgrad kanske?

Fast många ord låter mer engelska.. Trådvinnare iaf kanske? *popcorn*

fajiwara
2008-01-27, 21:45
För att ge min käära skånska lite propps, så är det faktiskt rätt lätt att förstå om personen i fråga är uppväxt i ett någorlunda tätbebott område. Men däremot tycker jag stockholmskan är rätt svårt att fatta, speciellt om man fokuserar på att urskilja kön hos personen man pratar med, de flesta män från stockholmstrakten låter ju som flickor?

Timme
2008-01-27, 21:49
Grov skånska fattar man inte ett ord av. Grov norrländska är ganska klurigt med ibland. Jag måste lyssna noga när Tomas Sundström pratar :D

bubbe
2008-01-27, 22:06
Morpekanska är lite smålustigt, http://sv.wikipedia.org/wiki/Morpekanska

Lellan
2008-01-27, 22:11
Hittade en bra länk! Älvdalska fanns med, liksom många andra som nämnts.. :thumbup: http://swedia.ling.gu.se/

Motorbreath
2008-01-27, 22:20
Skånska, utan tvekan

Tomme
2008-01-27, 22:38
Grov skånska fattar man inte ett ord av. Grov norrländska är ganska klurigt med ibland. Jag måste lyssna noga när Tomas Sundström pratar :D

Haha :hbang: men så grovt pratar jag ju inte ;)

Biceps
2008-01-28, 01:33
Antar att folk som nämner skånska som obegripligt syftar på typ Plötsligt i Vindslöv-gänget eller Peps Persson upphöjt till 100

e det nån som liksom har svårt att förstå t ex David Batra ? det e typ den skånskan jag e van vid här i lund :confused:

Frida.B
2008-01-28, 01:44
Jag har svårt för grötig skånska och riktigt grov norrländska. Det svåra är att skånskan har samma ord som vi som snackar göteborgska men det betyder olika saker. Som flabba, grina etc.

Corpobal
2008-01-28, 02:54
e det nån som liksom har svårt att förstå t ex David Batra ? det e typ den skånskan jag e van vid här i lund :confused:


Det där är ju inte skånska egentligen, mer en variant av tv-svenska med diverse influenser från olika delar av landet. Antagligen beroende på universitets dominans i Lund så är det en liten språkö mitt i Skåne, det säger jag själv som bott där i 20 år. Kanske skulle någon utanför Skåne kalla det som talas i Lund skånska men för någon från omgivande ställen är det lundensiska.

Glada Grodan
2008-01-28, 03:06
Svåraste dialekten är nog riktigt grötig skånska. Den fulaste dialekten jag hört är nog den som talas runt örebro (tror det är där) den dialekten där man krystar fram orden och samtidigt låter lite gnällig.

Psychological
2008-01-28, 04:08
Riktigt grötig skånska är svår att förstå.. Bred värmländska kan oxå vara svår att fatta och den låter riktigt bonnig oxå..

130kg finsk sisu
2008-01-28, 06:45
Denna då?*drool* http://www.youtube.com/watch?v=qUue-MhpHv8

Hur mycket fattar ni i %????

WHITEFOLKS
2008-01-28, 06:57
"Jag testade och lyfte 100kg första gången och förstod jo det här är jag nog bra på."

:D

nr16
2008-01-28, 07:08
Norrlänska är i princip omöjlig att förstå, även vissa gottländare pratar som om vi inte bodde i samma land..

Stoltz
2008-01-28, 07:11
Denna då?*drool* http://www.youtube.com/watch?v=qUue-MhpHv8

Hur mycket fattar ni i %????

:laugh: Vad i helvete! Jag förstår vart fjärde ord!

Arf Pingvin
2008-01-28, 07:18
Norrlänska är i princip omöjlig att förstå

Tror du ens själv på det där?

davvvan
2008-01-28, 12:43
Tror du ens själv på det där?

Jag håller med, hur tänkte du här?

LunaSpice
2008-01-28, 12:50
I djupaste västergötland hade jag grova problem måste jag erkänna. Paddlade längs Tidan förra sommaren och fick stanna vid en gård för att fylla på vatten. Jisses...det var ingen lätt match mot den bonden. Fattade inget vad han sa och han blev bara mer och mer förbannad när jag sa "eeeh...va?" hela tiden. Han kallade mig storstadslymmel eller nåt liknande till slut. :P Vatten fick jag fixa vid ett senare stopp.

Exdiaq
2008-01-28, 12:53
Bred norrländska, utan tvekan. Men samtidigt den skönaste dialekten med.

Däremot känns det som ingen förstår mig när jag kommer uppåt landet. Bred skånska är piece of cake ;)

Exdiaq
2008-01-28, 12:57
Jag har svårt för grötig skånska och riktigt grov norrländska. Det svåra är att skånskan har samma ord som vi som snackar göteborgska men det betyder olika saker. Som flabba, grina etc.


Flabba = skratta
Grina = gråta

Ni gör fel, vi rätt ;)

fonzie
2008-01-28, 13:32
Jag bor på gotland. Och jag kan både prata och förstå gotländska. :thumbup:

Dock den inhemska dialekten Gutamål är typ som finska. Vet dock inte om det är dialekt eller ett språk. Fårömål är också rätt knepigt.

scum
2008-01-28, 14:42
Flabba = skratta
Grina = gråta

Ni gör fel, vi rätt ;)
samma för småland kan tilläggas.

oath5
2008-01-28, 15:38
Laholmska som Fredrik i bonde söker fru snackar. Fattar inte ett ord.

jwzrd
2008-01-28, 15:40
Flabba = skratta
Grina = gråta

Ni gör fel, vi rätt ;)

Grina = skratta i skåne, gråta i resten av sverige.

Osten80
2008-01-28, 19:20
Det där är ju inte skånska egentligen, mer en variant av tv-svenska med diverse influenser från olika delar av landet. Antagligen beroende på universitets dominans i Lund så är det en liten språkö mitt i Skåne, det säger jag själv som bott där i 20 år. Kanske skulle någon utanför Skåne kalla det som talas i Lund skånska men för någon från omgivande ställen är det lundensiska.

Lund är ett konstigt ställe. En del pratar med tungspets-r, och en del med tungrots- r. Jag kan för övrigt nämna att skånska med tungspets-r är min hatdialekt.

Osten80
2008-01-28, 19:21
Grina = skratta i skåne, gråta i resten av sverige.

Grina betyder skratta i Blekinge också.

ZyphoX
2008-01-28, 19:49
Grina betyder skratta i Blekinge också.

Va? ^^.
Jag har aldrig hört någon som bor i Blekinge säga grina när de menar skratta (ja, ja bor i Blekinge).
Grina = Gråta
Flabba = Skratta