handdator

Visa fullständig version : experiment, hur länge?


Trytter
2004-06-02, 18:22
Om man nu beslutat sig för att experimentera lite med upplägg osv osv för muskeltillväxt.
Hur mycket tid bör man ge ett speciellt upplägg för att veta hur bra ens muskler svarar på det?
Säkert ganska individuellt det där men någon ca gissning?

Metal_boy_
2004-06-02, 19:33
typ 1-2 mån kan va bra för att få en uppfattning

bosse_brutal
2004-06-02, 19:37
ca en månad skulle jag tippa på, men va vet jag

Fors
2004-06-02, 19:40
Jag skulle nog givit det en 2 månader.

cali
2004-06-02, 19:46
Jag brukar känna redan efter andra passet om det känns okej eller inte. Det som får avgöra är om styrkan ökat eller minskat sen passet innan, det är iallafall ett ganska lätt och snabbt sätt att få feedback på. Om volymen har ändrats är rätt hopplöst att få reda direkt och är något man först efter någon månad kan utvärdera.

Så snabb utvärdering och feedback kan du få från styrkeutveckling, rent volymässigt tar längre tid och det blir hemskt svårt att få en objektiv uppfattning också. Måttbandet kanske är att ta till då. Men jag skulle uppskatta 1-2 månader för att få feedback i form av ändrad volym iallafall.

Allan
2004-06-02, 19:51
Du ska vara rejält grundtränad för att kunna genomföra ett sånt experiment. Och du ska vara säker på att du passerat de naturliga tillväxtstadierna (ni vet - tonåringar går upp i vikt och blir starkare oavsett träning).
Däremot kan man mycket väl pröva på redan som färsking, och man ska nog göra det också. Det kan ta flera år att hitta det som passar en och då är det lika bra att pröva från början.
Men bara om man verkligen känner att det behövs och man vill. Saxa mellan olika metoder bara för sakens skull är inte att rekommendera.

allan