handdator

Visa fullständig version : om II i B&K


Metal_boy_
2004-06-02, 11:50
kapar lite text från II svaret:

När det gäller mejeriprodukter och kroppsfett så har magra mejeriprodukter, trots att de stimulerar en hög insulinfrisättning, visat sig ha påtagligt bra effekter för den som vill bränna fett. Så magra mejeriprodukter kan du äta så mycke du bara orkar. Kombinerat med regelbunden träning så hjälper magra mejeriprodukter dig inte bara att komma i form. Tack vare ett högt innehåll av leucin och BCAA hjälper dem dig även att bygga upp en ökad muskelmassa. Och tack vare ett högt innehåll av kalcium får du desutom ett starkt skelett. Paliolitikerna som förespråkar en ortodox stenålderskost får säga vad de vill. Jag vill dock betona att det finns mycket som är bra med den palieolitiska kosten (vilket jag av utrymmesskäl inte kan gå in på här), men inte dess förbud mot att äta magra mejeriprodukter. Enligt min mening och egen erfarenhet är magra mejeriprodukter naturens "vita guld", oavsett om du vill bygga muskler, skaffa en stark benstomme eller komma i form.

så om de här stämmer så är det ju bra för alla mejerinördar
:D

Zozza
2004-06-02, 11:56
Originally posted by Metal_boy_
"leucin" "BCAA"


Vad menas? :confused:

Metal_boy_
2004-06-02, 12:02
Originally posted by Zozza


Vad menas? :confused:

leucin är en aminosyra och BCAA tror jag är en samansätning av esentliga(stavning??) aminosyrer

men jag e inte säker så litea inte på mig :D

Max
2004-06-02, 12:05
Till BCAA (branched chain amino acids) räknas aminosyrorna leucin, isoleucin och valin.

Zozza
2004-06-02, 12:09
Ok! Då har man lärt sig nått nytt igen! :thumbup:

Metal_boy_
2004-06-02, 12:25
haha ingen erfaren har komenterat b&k svaret...kanske e så att nån kommit fram till att det där med mycke leucin och BCAA ersätter de sämre muskelförutsätningar som insulinpåslag i sig annars ger...

att det orsakar enbart lättare inlagring ifettvävnaden med högt II men inte orsakar mindre muskelökning för det när det gäller mejeriprodukter

King Grub
2004-06-02, 13:03
Originally posted by Metal_boy_
de sämre muskelförutsätningar som insulinpåslag i sig annars ger...

Vem har sagt att insulinpåslag ger sämre muskelökningar i sig?

Tvärtom. Insulin är ett synnerligen anabolt hormon.

Det är insulinresistens och dålig insulinkänslighet som ger sämre muskelökningar.

joa
2004-06-02, 13:06
Jag kan bara tala av erfarenhet, men sedan jag slutade bygga mina mellanmål på magra mejeriprodukter (lättfil, minimjölk och naturell lättyoghurt) så har då min viktminskningskurva rört på sig i rätt riktning.
I övrigt har jag inte ändrat någonting i vare sig träning eller kost.

//Jocke

King Grub
2004-06-02, 13:08
Originally posted by joa
Jag kan bara tala av erfarenhet, men sedan jag slutade bygga mina mellanmål på magra mejeriprodukter (lättfil, minimjölk och naturell lättyoghurt) så har då min viktminskningskurva rört på sig i rätt riktning.
I övrigt har jag inte ändrat någonting i vare sig träning eller kost.

//Jocke

Jag har också gjort samma iaktagelser vid experiment. Samma energiintag, men med mycket mjölkprodukter, oavsett fetthalt: lägre fettminskningstakt.

Nackdelen med att dra ner helt på mjölkprodukter är ju att man går miste om en ypperlig källa till näringsämnen. Men tajmar man mjölkintaget och insulinpåslagen rätt så kan man både äta kakan och ha den kvar.

joa
2004-06-02, 13:21
Nu kör jag bara på morgonen (fil och Bran plus eller Bran musli) och efter träning. Kör mer ägg och kokt/rökt skinka för att få upp andelen protein

King Grub
2004-06-02, 13:45
Originally posted by joa
Nu kör jag bara på morgonen (fil och Bran plus eller Bran musli) och efter träning. Kör mer ägg och kokt/rökt skinka för att få upp andelen protein

Efter träningen? Om du menar direkt efter är det bättre med vatten+druvsocker+vassle än att slöa ner proteinet med kasein.

joa
2004-06-02, 14:14
Efter träningen gör jag en gainer med vassle + kolh i mjölk.
Menar du då att det är bättre att skippa mjölken pga kaseinet i den och köra gainern på vatten!?
Har faktiskt inte tänkt på att Kaseinet i mjölken slöar ner. Trodde andelen kasein i 3-4 dl mjölk inte spelade så stor roll

King Grub
2004-06-02, 14:18
Originally posted by joa
Efter träningen gör jag en gainer med vassle + kolh i mjölk.
Menar du då att det är bättre att skippa mjölken pga kaseinet i den och köra gainern på vatten!?
Har faktiskt inte tänkt på att Kaseinet i mjölken slöar ner. Trodde andelen kasein i 3-4 dl mjölk inte spelade så stor roll

Skillnaden är faktiskt signifikant:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24648

Whey
2004-06-02, 14:24
Originally posted by King Grub


Vem har sagt att insulinpåslag ger sämre muskelökningar i sig?

Tvärtom. Insulin är ett synnerligen anabolt hormon.

Det är insulinresistens och dålig insulinkänslighet som ger sämre muskelökningar.

Och insuliresistans samt dålig insulinkänslighet får man av insulinpåslag, eller?

Whey
2004-06-02, 14:28
Läste en annan artikel som ger mejeriprodukter, i synnerhet mjölk, ett plus. Enligt en undersökning, som jag inte kommer ihåg var eller när den gjordes, så är de ungdomar och barn som dricker mjölk i regel smalare och mer aktiva än de som inte gör det. Stämmer även ganska bra in när jag kollade själv, alla som jag känner som är överviktiga dricker inte mjölk, medan de som är normalviktiga dricker mängder med mjölk....... Min lillebror t.ex. hinkar i sig, och det gjorde jag också innan jag hörde talas om II. (sen att min lillebrors kost är baserad på kakor, tårtor, socker och stora måltider men att han trots det är låångt ifrån överviktig är en annan sak, tränar mkt gör han inte heller)

Fangface
2004-06-02, 14:32
Borde väl vara väldigt bra att ta ALA regelbundet om man är rädd för att få i sig mycket produkter med högt II, eftersom det förbättrar insulinkänsligheten......eller har jag fått det om bakfoten...:smash: ?

King Grub
2004-06-02, 14:39
Originally posted by Whey
Läste en annan artikel som ger mejeriprodukter, i synnerhet mjölk, ett plus. Enligt en undersökning, som jag inte kommer ihåg var eller när den gjordes, så är de ungdomar och barn som dricker mjölk i regel smalare och mer aktiva än de som inte gör det. Stämmer även ganska bra in när jag kollade själv, alla som jag känner som är överviktiga dricker inte mjölk, medan de som är normalviktiga dricker mängder med mjölk....... Min lillebror t.ex. hinkar i sig, och det gjorde jag också innan jag hörde talas om II. (sen att min lillebrors kost är baserad på kakor, tårtor, socker och stora måltider men att han trots det är låångt ifrån överviktig är en annan sak, tränar mkt gör han inte heller)

Antagligen mycket beroende på att de som inte dricker mjölk häller i sig cola och läskeblask i stället.

Whey
2004-06-02, 15:45
Visst, det kan vara så. Men ingen jag känner dricker lika mycket cola som jag drack mjölk. Och energiinnehållet är ju nästan detsamma - vad kan det då bero på? Jag får ju också försämrad insulinkänslighet och blir insulinresistent....

King Grub
2004-06-02, 15:46
Cola ger kraftiga blodsockersvängningar. Det gör inte mjölk. Dessa leder till hungerkänslor - som dämpas med något sött. Eller mer cola. I en ond spiral.

Whey
2004-06-02, 15:49
Visst, men mina måltider innnehåller mer energi än deras "billys pan pizza" och tidigare fikade jag flera gånger per dag + att jag åt massa socker. Sen så äter flera av dessa inte i skolan heller, och under högstadiet fick jag säkert i mig 1000+kcal till lunch varav relativt mycket bestod av mättat fett och socker från sylt/ketchup...

Anlag?

King Grub
2004-06-02, 15:51
Det är varken mjölk eller läsk eller insulinpåslag som ligger bakom skillnaderna, utan livsstilen som helhet. Visst finns det anlag med i bilden, men i grund och botten är det för mycket skräpmat och för mycket stillasittande som är boven bakom den ökande barn- och ungdomsfetman.

Whey
2004-06-02, 18:34
Ja, men sambandet att mjölkdrickare i regel är normalviktiga måste ju ha någon anledning. Normalviktsanlagare gillar kanske mjölk enligt sin genetik?