handdator

Visa fullständig version : extreme makeover


Industrius
2004-06-02, 09:31
tjenis..
jag brukar kuta med min flickvän ett par ggr i veckan och dricker jag alltid kaffe innan +nån koffein tablett för att öka min fettförbränning.
men nu e det så att min flicka såg ngn dietist på "extreme makeover" som påstod att koffein inte höjer fettförbränningen, utan minskar den, vilket går emot vad jag fått lära mig..
kan det verkligen stämma.. lr vad fan yrade han om?

King Grub
2004-06-02, 09:37
Nej, det stämmer inte.

Däremot är det är en myt att koffein frisätter någon märkbar mängd fettsyror under ansträngning. Det är vid vila och de första minuterna av ansträngning som denna frisättning gör sig gällande; alltså är det av försumbar nytta under en morgonpromenad av den anledningen.

Hawley JA et.al: Strategies to enhance fat utilization during exercise. Sports Med 1998; 24 (4): 241-57.

Däremot har koffeinet en termogen effekt mellan runt 10 till 20 procent, och ökar alltså energiförbrukningen. 300 mg koffein ökade energiförbrukningen under 90 minuter med 175 kj hos tränade individer, enligt studier.

Poelhmann EJ et.al: Influence of caffeine on the resting metabolic rate of exercise-trained and inactive subjects. Med Sci Sports Exercise 1985; 17: 689-94

Industrius
2004-06-02, 09:44
tackar för ett väldigt bra svar =)

z_bumbi
2004-06-02, 09:55
Ta inget som nämdes i det programet på allvar, det var så fyllt med träningsmyter att jag blir mörkrädd.
Sen var Dr Phil där som någon sorts expert vilket ännu mer drar ner betyget..

Prankie
2004-06-02, 09:57
Är förbränning alltid pulsrelaterad? Koffein kan ju öka pulsen. Vid extreme konsumption av koffein (5gram!!) visade sig att idrottmän ökade sin maxpuls nära 100slag. Läste det nånstans men kommer inte ihåg. Vet inte heller hur trovärdig det är.

Tolkia
2004-06-02, 13:44
Ta inget som nämdes i det programmet på allvar ...
Nä, inte för att jag ingår i Dr Phil fan club (möjligen om den skulle centreras kring hans förmåga att göra pengar ...), men jag mäste säga att Extreme makeover-sällskapet får (även) honom att framstå som en sakkunskapens svurne kämpe.
Vilket säger en del om dem ...

Löjtnant Blank
2004-06-02, 22:25
Originally posted by Tolkia
Vilket säger en del om dem ...
Eller om gosh, vår egen kvasipsykolog, som har honom som förebild.
:notme:

aliquis
2004-06-03, 10:55
5g koffein är väl i princip dödliga mängder dock? Så att höja sin maxpuls med 100 slag m.h.a. 5g koffein låter ju inte särskilt intelligent. Och det är kanske just därför det blir dödligt.

Wilson
2004-06-07, 05:03
Originally posted by aliquis
5g koffein är väl i princip dödliga mängder dock? Så att höja sin maxpuls med 100 slag m.h.a. 5g koffein låter ju inte särskilt intelligent. Och det är kanske just därför det blir dödligt.
tror det krävs något mer för att vara dödlig. 5 är mycket men tror inte man dör av det om man inte har väldigt otur.
Högsta dos koffein någon har överlevt med är 24 gram, tror jag. Det är en hel del;)

mangs
2004-06-07, 12:01
hmm, en koffeintablett innehåller 100 mg.

Jag undrar vad som hände rom jag tuggar i mig 240 stycken.


:kickass:


knaper knaper knaper. :thumbup:



5 minuter senare: :cryout:

tazz
2004-06-07, 13:27
Det som sas av "dietisten" (hobby kocken) i programmet var att de som skulle deffa skulle sluta dricka kaffe för att det gav för mycket insulinpåslag.

Diana
2004-06-07, 13:27
de stod ju om folk som dött av koffeintabletter i afonbladet eller expressen för en tid sen nån som kommer ihåg hur många de käkat?va de inte runt 10st? de va ju efter de dom började me varningstext tror jag...

Grahn
2004-06-07, 13:28
Koffein har en temporär insulinresistens effekt, men samtidigt blir man ju piggare.

Kossa Mu
2004-06-07, 13:52
Originally posted by Diana
de stod ju om folk som dött av koffeintabletter i afonbladet eller expressen för en tid sen nån som kommer ihåg hur många de käkat?va de inte runt 10st? de va ju efter de dom började me varningstext tror jag...

Jag har för mig att det var närmare 40 st och det var någon späd fjortis tjej som tog dem. Har själv tagit 15 stycken när jag var ung och dum och det var ingen angenäm känsla, då hjärtat gick på högvarv.