handdator

Visa fullständig version : Knäböj i smith vs benpress?


Pontus
2004-06-01, 23:14
Sista veckorna innan sommarn börjar har tränar jag på friskis & svettis (som för övrigt har ett uselt utbud av utrustning) då det blir billigast så. De har inte power rack så ska jag köra knäböj får det bli i smithen eller vanlig benpress. Vilket är att föredra? Den jag får bäst kontakt i är väl bäst men jag tänkte mer på om det var större chans å få problem i knän eller annat om man gör lite fel i nån av dem, tänker mest på smithen...

Deras benpress ser ut ungefär som på bilden, fast rälset man skuter sig bak på är helt vågrätt, dvs har ingen lutning alls.

http://www.primafit.com/images/lf9000legpress.jpg

Karl_alfred
2004-06-01, 23:19
Kör i smithen!

Medusa
2004-06-01, 23:28
Jag tycker du skall köra 3-6 set på båda övningarna, finns ingen mening med att begränsa sig om man vill bygga stora ben.

JAM
2004-06-02, 00:45
Originally posted by Pontus
De har inte power rack så ska jag köra knäböj får det bli i smithen eller vanlig benpress. Vilket är att föredra?Ett tredje alternativ kan ju kanske vara att köra knäböj med fri stång, men att inte köra till failure. Efter ett tag lär man känna sig själv rätt bra och vet när det är dags att sluta.

Allan
2004-06-02, 04:01
Har de inte ens en vanlig fristående ställning?

allan

Cinnamon
2004-06-02, 08:16
Originally posted by Allan
Har de inte ens en vanlig fristående ställning?

allan

Nope, standardpolicy. De vill inte ha en massa "Stora skrikande grabbar". De är för billiga har jag fått veta. Ez stänger och skivstänger från 10kg - 32.5kg har de. Sen bara smiths.

King Grub
2004-06-02, 09:10
Jag skulle rekommendera dig att välja den du själv tycker tar bäst och är roligast. Det finns ingen "måsteövning", inte ens knäböj, för att bygga bra ben. De flesta övningar blir var du gör dem till. Varför inte variera, eller köra båda?

Officer
2004-06-02, 14:03
Originally posted by King Grub
Det finns ingen "måsteövning


Ord värda guld!

z_bumbi
2004-06-02, 14:07
Pontus: Hur lång är du och hur långa lårben har du på ett ungefär?
Smithböj brukar gå bra för folk med taxben som inte är så långa, när man kommer över 1,80 och har långa lårben ser det oftast inte så bra ut i en smith, då är benpress det självklara alternativet.
Får man till bra teknik i smithen så funkar den också men det blir mer av en framsida lår övning i vilket fall som helst och jag skulle köra både smith och benpress i så fall.

Sen går det ju att köra utfall med stång eller hantlar, knäböj med hantlar eller någon annan övning.

Jonesss
2004-06-02, 15:56
jag tränar på Friskis i malmö och där är utbudet riktigt stort :bpump:
jag säger samma sak som alla andra. Testa och känn lite själv. ta det du gillar mest eller kör varannan vecka? eller något

Action
2004-06-02, 16:32
Originally posted by z_bumbi
Pontus: Hur lång är du och hur långa lårben har du på ett ungefär?
Smithböj brukar gå bra för folk med taxben som inte är så långa, när man kommer över 1,80 och har långa lårben ser det oftast inte så bra ut i en smith, då är benpress det självklara alternativet.
Får man till bra teknik i smithen så funkar den också men det blir mer av en framsida lår övning i vilket fall som helst och jag skulle köra både smith och benpress i så fall.

Sen går det ju att köra utfall med stång eller hantlar, knäböj med hantlar eller någon annan övning.

Håller med dig där bumbi. Jag har separerat framsida och baksida till två dagar. Och kör knäböj i smithen. Går hur bra som helst och isolerar framsidan mer och man tar i mindre med rumpa och rygg. :thumbup:

Kör givetvis benpress efteråt..

Så mitt råd är att köra 4 set i båda med något uppvärmnigsset innan!

Arne Persson
2004-06-02, 16:33
Knäböj i smithen kan närmast jämföra med hacklift.

Action
2004-06-02, 16:35
Originally posted by Arne Persson
Knäböj i smithen kan närmast jämföra med hacklift.

Med skillnaden att i hackliften får jag problem med mina knän. I smithen har jag inga som helst problem med mina knän.

men det är nog individuellt hur det fungerar!

Herkulez
2004-06-02, 16:35
Originally posted by Action


Med skillnaden att i hackliften får jag problem med mina knän. I smithen har jag inga som helst problem med mina knän.

men det är nog individuellt hur det fungerar! har exakt samma problem

Arne Persson
2004-06-02, 16:36
Originally posted by Action


Med skillnaden att i hackliften får jag problem med mina knän. I smithen har jag inga som helst problem med mina knän.

men det är nog individuellt hur det fungerar!

Kör i en hacklift med stor platta och placera fötterna högt.

Pontus
2004-06-02, 16:52
Jag är 192cm lång och har långa ben, så några korta lårben har jag väl inte... Som alla sagt hittills så känner man ju vad som känns bäst.

Förstår att det inte finns några måsteövningar men då jag nyss börjat med knäböj vore det ju kul å fortsätta med det, men då i smithen, OM den räknas som en bra benövning (allan verkade inte allt för positiv om den i sin knäböjs-artikel, men han kanske jämförde men vanlig böj?). Med bra övning menar jag, förutom vad som är bäst för muskeltillväxten, också hur det är med knäna och så. En böj i smithen blir ju inte lika naturlig som i en vanlig fri knäböj. Men gör man fel kanske det känns i knäna direkt, eller är det nåt som kommer smygandes efter några månader?

Visst går det att köra fria knäböj men slutar jag när det börjar ta emot känns det inte som om de tar lika effektivt, man vill ju pressa ut det lilla sista man har. Eller behövs det ej om man kör flera set efter?

Tror jag ska köra ben ikväll så jag får väl se hur det går, testar väl med båda, såklart.

Popeye
2004-06-02, 17:35
Ta med dig en ryggsäck och lasta den full med alla hantlar du kan hitta... tag sedan deras "största" stång och kör fristående knäböj. ;)

Pontus
2004-06-02, 17:53
Ska jag köra fristående är det bara å ta bänkpressens stång, det är nämligen en vanlig internationell stång där man kan lasta på mer vikter än vad jag klarar av.

Allan
2004-06-02, 17:54
Ta inte det jag säger som en absolut sanning - finns det inga alternativ kan man visst köra i Smithen. Men....se då till att värma upp vristerna och innalåren samt gluteus ordentligt, så att du kan stå så likt en vanlig knäböj som vanligt. Försök låta bli att få fötterna långt framför kroppen.
Överhuvudtaget ska man komma ihåg att så snart hälarna hamnar framför ändan i bottenläget aktiveras gluteus maximalt. Och det gäller för benpress och hacksquat också.

allan

Popeye
2004-06-02, 17:59
Men Allan... det där var ju snudd på Hybris.
Alla andra lösningar är bättre än böj i Smithen.

z_bumbi
2004-06-02, 18:03
Originally posted by Allan
Ta så att du kan stå så likt en vanlig knäböj som vanligt. Försök låta bli att få fötterna långt framför kroppen.
allan

Hur många som är över 1,80 klarar av att inte sätta fötterna långt fram? Eller som i det här fallet över 1,90?

Jag har inte sett någon som är så lång klara av att köra bra böj i smithen utan att göra om det till en hacksquatliknande övning eller se ut att gå sönder på en gång men det kanske finns folk som klarar av det.


Action: Jo men kör man hela böjar så tar det ju nästan lika mycket på baksidan i Smithen som i vanlig böj, du kör väl någon 90 graders eller något åt det hållet så då är det ju inte så svårt att koppla bort baksidan.

Whey
2004-06-02, 18:55
Originally posted by Arne Persson
Knäböj i smithen kan närmast jämföra med hacklift.

Har man inte ryggstöd i hacklift?

Arne Persson
2004-06-02, 19:02
Originally posted by Whey


Har man inte ryggstöd i hacklift?

Jag menar rörelsen.

Whey
2004-06-02, 19:05
Originally posted by Arne Persson


Jag menar rörelsen.

Ok, men det tar väl mer på bålmuskulaturen när man kör i smith?

Allan
2004-06-02, 19:08
Originally posted by Whey


Ok, men det tar väl mer på bålmuskulaturen när man kör i smith?

Va?

allan

Arne Persson
2004-06-02, 19:10
Originally posted by Whey


Ok, men det tar väl mer på bålmuskulaturen när man kör i smith?

Jo, jmf med en hacklift. Men jag trodde vi pratade om benträning.

Yankeee
2004-06-02, 19:14
Originally posted by z_bumbi


Hur många som är över 1,80 klarar av att inte sätta fötterna långt fram? Eller som i det här fallet över 1,90?

Jag har inte sett någon som är så lång klara av att köra bra böj i smithen utan att göra om det till en hacksquatliknande övning eller se ut att gå sönder på en gång men det kanske finns folk som klarar av det..

Jag är 190 och har fötterna rakt under stången. Så att jag står väldigt lite framåt lutad. Min rörelse ser ut precis som med fri stång. Så det går :)

Whey
2004-06-02, 19:15
Arne: Ja, det gjorde vi. Jag bara kapade tråden för att få veta :D Tack!

z_bumbi
2004-06-02, 19:25
Originally posted by Yankeee


Jag är 190 och har fötterna rakt under stången. Så att jag står väldigt lite framåt lutad. Min rörelse ser ut precis som med fri stång. Så det går :)

Då är du den första jag stött på. :)

Action
2004-06-02, 19:38
Originally posted by Arne Persson


Kör i en hacklift med stor platta och placera fötterna högt.

Tack för tipsen, det borde fungera. tyvärr har vi ingen med stor platta på mitt gym. Men ska testa när jag har tillgång till en sådan!

aliquis
2004-06-02, 20:06
Originally posted by King Grub
Det finns ingen "måsteövning", inte ens knäböj, för att bygga bra ben. De flesta övningar blir var du gör dem till. Varför inte variera, eller köra båda?
watchtower körde ju inte knäböj och hans ben såg ju helt ok ut, lee priest har jag för mig säger till någon grabb att visst kan man få lika bra ben i benpressen som med knäböj.
Vad jag undrar över är om knäböj är den absolut bästa övningen för ben eller om det är en av de bästa (marklyft?) övningarna för total kroppsutveckling. Någon kommentar?

King Grub
2004-06-02, 20:12
Originally posted by aliquis
Vad jag undrar över är om knäböj är den absolut bästa övningen för ben eller om det är en av de bästa (marklyft?) övningarna för total kroppsutveckling. Någon kommentar?

För mig är knäböj den bästa övningen för låren, utan tvekan. Ingen annan benövning ger mig samma muskelaktivering och träningsvärk på precis rätt ställen. Det betyder ju inte att den är lika bra för någon annan, med andra förutsättningar.

Tunga basövningar som aktiverar stora delar av kroppen på en gång, typ knäböj, marklyft och frivändningar, är värdefulla för att stimulera tillväxt i alla kroppens muskler, mycket på grund av den stora hormonpåverkan de har.