Visa fullständig version : Minimjölk
Jag har sett att många har minimjölk med i sina "matschemor".
Vad är det som gör minimjölk så bra?
King Grub
2004-06-01, 20:38
Långsamt, fullvärdigt protein.
Mycket långsamma kolhydrater.
Inget fett.
Maximalt med näring på minimal kalorimängd.
Vitaminer och mineraler.
Nackdelar: högt insulinpåslag, om man är orolig för det. Laktos, om man är intolerant.
AndersHermansson
2004-06-01, 20:41
Jag fattar inte hur insulinpåslaget blir högt när både proteinerna och kolhydraterna är väldigt långsamma. GI och II borde väl följa hand i hand, om inte exakt? eller?
Originally posted by King Grub
Långsamt, fullvärdigt protein.
Mycket långsamma kolhydrater.
Inget fett.
Maximalt med näring på minimal kalorimängd.
Vitaminer och mineraler.
Nackdelar: högt insulinpåslag, om man är orolig för det. Laktos, om man är intolerant.
Ok. Tack för svaret.
Är minimjölk dyrare än vanlig arla 1 liters mjölk?
Minimjölk är dyrare men det är inte stor skillnad.
Kolla dock runt och köp inte minimjölk från den första bästa affären, priset på minimjölk kan variera med flera kronor mellan olika butiker....helmärkligt!
Veta mer om mjölk? en bra länk iallafall....
http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/5432DDF7E7F6F881412568780049707E?OpenDocument&http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/5432DDF7E7F6F881412568780049707E?OpenDocument
Originally posted by cali
Veta mer om mjölk? en bra länk iallafall....
http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/5432DDF7E7F6F881412568780049707E?OpenDocument&http://www.mjolkframjandet.se/www/mf.nsf/0/5432DDF7E7F6F881412568780049707E?OpenDocument
Tackar...alltid kul att läsa!
Vet dock de flesta fördelarna.. skulle va bra med lite fler nackdelar..
Hör tex hur många säger att de utesluter mejerivaror nästan
helt ur deffen för att det sinkar dem..även minimjölk..
varför kan detta vara? Det som Grub snacka om eller?
De är rädda för insulinpåslaget av mjölken. Mer insulin = sämre fettförbränning.
Nu tycker jag att minimjölk är en fantastisk näringslösning som du givetvis skall använda under viktminskningen.
Fördela minst 0.5 L mjölk i 2 dl portioner jämt över dagen istället. Ger jämnare frisättning av proteinetoch mycket mindre frisättning av insulin.
0.5 L ger dig minimibehovet av kalcium och vit-B12, 17 g högvärdigt protein och nästan inget fett alls.
King Grub
2004-06-02, 09:00
Originally posted by AndersHermansson
Jag fattar inte hur insulinpåslaget blir högt när både proteinerna och kolhydraterna är väldigt långsamma. GI och II borde väl följa hand i hand, om inte exakt? eller?
Nej. Inte alltid. Det har i det här fallet inget att göra med vare sig kolhydraterna eller proteinets "långsamhet", utan på att aminosyreprofilen stimulerar bukspottkörteln att producera insulin.
Läs mer här:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=24084&highlight=vad+insulin
Metal_boy_
2004-06-02, 09:27
Originally posted by Sverker
De är rädda för insulinpåslaget av mjölken. Mer insulin = sämre fettförbränning.
Nu tycker jag att minimjölk är en fantastisk näringslösning som du givetvis skall använda under viktminskningen.
Fördela minst 0.5 L mjölk i 2 dl portioner jämt över dagen istället. Ger jämnare frisättning av proteinetoch mycket mindre frisättning av insulin.
0.5 L ger dig minimibehovet av kalcium och vit-B12, 17 g högvärdigt protein och nästan inget fett alls.
jag gör så som du beskriver att jag delar upp o dricker mycke mindre varje gång me än förr....men på morgonen blir det mycket mer :)
Jag skriver ett svar i en gammal tråd och hoppas att någon uppmärksammar detta. Tyckte det var onödigt att starta en ny;)
Jag har hört (inte av pålitliga källor) att minimjölk är dåligt för skelletet då det ger benskörhet. Som jag har förstått det syftar de på för mycket A- och/eller D-vitamin. Men på innehållsförteckningen på paketen är det ingen som helst skillnad på mini, lätt, mellan och "grädde" när det gäller vitaminer och mineraler. Så hur ligger det till?
i och med att vitaminerna finns i fettet i mjölk tillsätter dom extra vitaminer i minimjölk... det är vad jag hört iaf... :D
Stämmer.
Halterna av tillsatt A- och D-vitamin är t o m högre i mini och lättmjölk föt att kompensera det lägre upptaget. Upptaget av vitaminerna blir lägre eftersom vitaminerna behöver fett för att absorberas.
För att överstiga högsta rekommenderade intag för vit A och D krävs ca 15 liter lättmjölk per dag.
När jag läste denna tråd kom jag osökt att tänka på en sak.
Det som kallas Bracketing, att man innan ett pass suger i sig något som höjer insulinnivåerna, torde ju göras med fördel genom att dricka en liter minimjölk innan passet.
Insulintopp, 34 gram protein, 50 gram långsamma kolhydrater som ger långsam utsöndring under hela passet så att man insulinet till trots minskar risken att gå in i väggen.
Jobbigt kanske att köra ett intervallpass med en liter mjölk i magen, men styrketräningen borde funka.
Synd bara att ingen gör en mini-variant av låglaktosmjölken.
King Grub
2004-07-16, 11:06
Originally posted by skaparn
När jag läste denna tråd kom jag osökt att tänka på en sak.
Det som kallas Bracketing, att man innan ett pass suger i sig något som höjer insulinnivåerna, torde ju göras med fördel genom att dricka en liter minimjölk innan passet.
Insulintopp, 34 gram protein, 50 gram långsamma kolhydrater som ger långsam utsöndring under hela passet så att man insulinet till trots minskar risken att gå in i väggen.
Jobbigt kanske att köra ett intervallpass med en liter mjölk i magen, men styrketräningen borde funka.
Synd bara att ingen gör en mini-variant av låglaktosmjölken.
Nej, det skulle inte vara något vidare. Syftet är att ha tillgång till aminosyror och glukos i blodet, tillsammans med hög insulinnivå. Kaseinet i mjölken skulle koagulera i magsäcken och förhindra detta. Glukos och insulin från druvsocker, plus aminosyror från vassle, är den överlägset bästa bracketingmetoden. Det är just snabba kolhydrater + snabbt protein som ger den anabola miljön bracketingmetoden syftar till att åstadkomma. Långsamt protein och långsamma kolhydrater vore rent kontraproduktivt.
King Grub
2004-07-16, 11:26
Insulin påverkar direkt proteinsyntesen; genom att druvsockret höjer insulinnivåerna är möjligheterna för en anabol effekt maximerade när aminosyrorna kommer i omlopp. (1, 2, 3)
Då krävs det dock att det finns aminosyror tillgängliga när insulinnivåerna toppar strax efter druvsockret. Vassle! Endast vassle är snabbt nog för att aminosyreutsöndringen skall tajmas in med insulintoppen under passet. Risken finns dock att aminosyrenivåerna sjunker innan insulintoppen, just på grund av vasslets snabbhet, och man missar därmed synergisteffekten. När vasslet absorberats sjunker aminosyrenivåerna, men de kommer inte att sjunka ner till normala nivåer, om man ätit ett normalt mål mat någon timme senare, med långsammare aminosyreutsöndring. :thumbup:
Något som är viktigt, eftersom vassle inte är ett antikatabolt protein. (4,5,6)
Insulintopp för sig själv (från t ex mjölk) utan tillgång till snabbt protein, har inte en anabol effekt. (7,8,9) Att blanda vassle i mjölken skulle inte duga, eftersom kaseinet skulle förhindra aminosyrorna från att nå ut fort nog. (6)
1. Rasmussen B. B., Tipton K.D., Miller S. L., Wolf S.E., and Wolfe R.R (2000). An oral essential amino acid-carbohydrate supplement enhances muscle protein anabolism after resistance exercise J. App. Physiol, 88, 386-392.
2. Kreider RB, et al. (1996). Effects of ingesting supplements designed to promote lean tissue accretion. Int. J.Sport Nutrition 6,3, 234-236.
3. Miller S. L., Tipton K. K., Chinkes D. L., Wolfe S.E., and Wolfe R.R. (2003). Independent and combined effects of amino acids and glucose after resistance exercise. Med Sci. Sports. Exerc. , 35, 3 449-455.
4. Bohe J., F. AiliLow, R.R. Wolfe, and M.J. Renne (2001). Latency and duration of stimulation of human muscle protein synthesis during continuous infusion of amino acids. J. Physiol, 532, 2, 575-579.
5. Dangin M., Biorie Y., Rodenas-Garcia C., Gachon P., Fauquant J., Callier P., Ballevre O., and Beaufrere B (2001). The digestion rate of protein is an indipendant regulating factor of postprandial protein retention, Am. J. Physiol. Endocrinol. Metab, 280 E340-E348.
6. Mahe R., Roos N., Benamouzig R., Davin L., Luengo C., Ganon L.,Gausseres N., Rautureau J. and Tome D (1996). Gastrojejunal kinetics and the digestion of [15N]beta-lactoglobulin and casein in humans: the influence of the nature and quantity of the protein. Am J. Clin Nutr, 63, 546-552.
7. Kobayashi H., E. Borsheim, T. G. Anthony, D. L. Traber, J. Badalamenti, S. R. Kimball, L. S. Jefferson, and R. R. Wolfe (2003). Reduced amino acid availability inhibits muscle protein synthesis and decreases activity of initiation factor eIF2B Am J Physiol Endocrinol Metab. 284,3, E488 - 498.
8. Bessman S. and Mohan, CH (1992). Phosphocreatine, exercise, protein synthesis, and insulin. IN: Guanidino Compounds in Biology and Medicine. Eds: PP De Dey, B. Marescan, V. Stalon, and IA Qureshi. John Libby and Co. p 181-186.
9. Tipton KD, Wolfe RR.Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2001 Mar;11(1):109-32. Exercise, protein metabolism, and muscle growth.
Ah! Där ser man. Bra svar, 9 olika referenser skänker viss tyngd.
Insulintopp för sig själv (från t ex mjölk) utan tillgång till snabbt protein, har inte en anabol effekt.
Det var här mitt antagande sket sig alltså, det jag trodde skulle ske var en konstant utsöndring av både protein och glukos i blodet så man skulle hålla nivåerna medelhöga, men det var alltså inte särskilt eftersträvansvärt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.