Visa fullständig version : Har vi nån vegan lr vegetarian här?
JustinCredible
2004-06-01, 17:05
Heej
skulle ni isf kunna beskriva kortfattat vad ni äter under en dag och ungefär hur mkt kcal ni får i er/dag (gissa bara om ni inte vet) och om ni märker nån skillnad än när ni inte åt kött (förutom att det smakar skit:D )
Semiramis
2004-06-02, 17:52
Jag är lacto-ovo-vegetarian, ligger för det mesta på 2000 - 2 500 kalorier per dag (kvinna). Kosten är högst varierad men så här kan det se ut.
Frukost - rågmjölsgröt med lättmjölk, krossade linfrön, banan och en kopp kaffe med mellanmjölk i (kan inte förmå mig till att ha lättmjölk i kaffet).
Mellanmål - grov macka med Tartex (bredbar vegetarisk pastej) eller ost och en frukt
Lunch - Wokade grönsaker med tofu eller sojakött och råkost
Mellanmål - (skippar oftast det om jag inte ska träna men det ska jag ju nästan jämt) 2 dl lättfil med fun light i, en skiva grovt bröd och ett par torkade aprikoser och litet cashewnötter.
Efter träningen - Vasslepulver med ½ dl druvsocker och 3 dl minimjölk.
Kvällsmåltid - Linssoppa med massor av grönsaker
Tycker att jag använder litet för mycket mjölkprodukter men jag tål dem bra och det är ett lätt sätt att få fullvärdigt protein.
Jag har inte ätit kött på 15 år så jag kommer knappt ihåg vad skillnaden var, det mest påtagliga var att jag aldrig känner mig däst efter maten, sen hade jag markant bättre blodvärden och blodtryck efter det att jag bytt kost men det är ju inte säkert att det berodde på det.
Den stora skillnaden för mig var när jag började träna på allvar och dels började äta mellanmål vilket jag aldrig hade gjort tidigare eftersom jag sällan var hungrig och dels upptäckte att jag behövde mer protein än jag var van vid, därav mjölken. Innan jag började träna såg min kost ungefär likadan ut minus mellanmålen coh proteindringen och minus proteinet till lunchen.
Det bästa med kött kost är bla att man får i sig kreatin. Särskilt rött kött.
Svårt att få i sig kreatin mej veterligen på annat sätt, kroppen kan väl ombilda lite också kanske.
Men kan det vara så att vegiterianer lätt får kreatin brist?
Särskilt om man tränar mycket?
Undra sa flundra.....
Originally posted by cali
Svårt att få i sig kreatin mej veterligen på annat sätt, kroppen kan väl ombilda lite också kanske.
Undra sa flundra.....
Kreatinpulver :confused:
Originally posted by Yankeee
Kreatinpulver :confused:
Jag kan inte käka sånt. Får massa sjuka biverkningar.
Men jag undra lite om man som vegiterian kanske borde äta just ett kreatin tillskott om man tränar mycket?
Herkulez
2004-06-02, 18:30
Originally posted by Yankeee
Kreatinpulver :confused: :laugh:
Originally posted by JustinCredible
Heej
skulle ni isf kunna beskriva kortfattat vad ni äter under en dag och ungefär hur mkt kcal ni får i er/dag (gissa bara om ni inte vet) och om ni märker nån skillnad än när ni inte åt kött (förutom att det smakar skit:D )
vegan
3000+ kcal
lite fullkornspasta och råris
en hel del baljväxter (bönor och linser)
lagom med grönsaker
en hel del rågbröd
mixade nötter att ha på brödet, eventuellt hummus(kikärtor + sesamfrön) eller avokado.
linfröolja
några frukter
uppemot 100g sojaprotein
Skillnad? Med tanke på att jag var en 17 år yngre när jag åt kött så har jag inte så mycket att gå efter. Tycker inte mina ökningar är något vidare men det beror säkert på att jag äter för lite helt enkelt, enda nackdelen skulle väl vara att man missar den snabba effekt vassleprotein ger, annars borde ju kosten vara överlägsen den allmäna allätarkosten. Naturligtvis finns det allätare som äter bra mat också, men jämfört med vanliga Svenssons skulle det inte förvåna mig om min vegankost vinner på de flesta punkter.
Originally posted by cali
Undra sa flundra.....
Kroppen gör ju kreatin i levern, så antagligen gör den det som behövs, det är nog inte livsnödvändigt med något via kosten skall du se.
Kött och fisk ger ju inga mängder kreatin, även om det är mer.
Själv tar jag kreatin utan uppehåll och det är ju knappast svårt att få i sig så...
Originally posted by aliquis
Kroppen gör ju kreatin i levern, så antagligen gör den det som behövs, det är nog inte livsnödvändigt med något via kosten skall du se.
Kött och fisk ger ju inga mängder kreatin, även om det är mer.
Själv tar jag kreatin utan uppehåll och det är ju knappast svårt att få i sig så...
Okej! Bara en undran som slog mig :)
Runt en 3000-4000kcal per dag
Mycket beroende på aktivitetsnivå
finns dagar då jag ligger på en 2000 kcal också:MrT:
Pasta
BRÖD!
baljväxter så det står ut ur öronen (speciellt kikärter)
Jordnötssmör
Cashewnötter
Yogurt, kesella,mjölk, messmör
äpplen, bananer
diverse grönsaker
havregryn
ägg
Vet inte om det är någon skillnad på resultaten i träningen eftersom det är längesen jag käka kött och på den tiden var det lite lallande med vikterna då och då, definitivt inget seriöst.
JustinCredible
2004-06-04, 14:26
tack för svaren:thumbup:
Lite nyfiken bara.
Varför undrade du?
Jag sköter knappast min kost idealiskt, får i mig alldeldes för lite av det mesta. Men men, ligger väl runt 2500 kcal, skulle jag gissa.
Frukost: Lättyoggi med allbran plus. Ett glas juice, omega 3.
Lunch: Pasta med någon linsröra eller något. Tomat, alternativt broccoli+morötter.
Middag: Se ovan, fast falafel, linsbollar, kikärtssallad eller liknande.
Kvällsmål: Som frukost.
Ni andra äter alltså pasta/ris med baljväxter? Jag äter snarare baljväxter med pasta/ris då jag tycker det blir så mycket sädeslag av brödet ändå, så pastan/riset är väl mest där för att komplementera proteinet lite.
Falafel eller andra typer av färdiga burgare blir det sällan då de i energiprocent mätt inte innehåller så mycket protein.
Originally posted by aliquis
Ni andra äter alltså pasta/ris med baljväxter? Jag äter snarare baljväxter med pasta/ris då jag tycker det blir så mycket sädeslag av brödet ändå, så pastan/riset är väl mest där för att komplementera proteinet lite.
Falafel eller andra typer av färdiga burgare blir det sällan då de i energiprocent mätt inte innehåller så mycket protein.
Njaa, jag är nog mer inne på din linje där faktiskt..
Skrev inte i någon direkt ordning i min post faktiskt.
Ganska sällan jag äter pasta och ris har jag aldrig riktigt fått smak för
ovo lakto.
lever på halvfabrikat och protein pulver.
2200 nu under dieten.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.