handdator

Visa fullständig version : Phsyliumfrön?

Mac
2004-06-01, 16:14
En av skillnaderna mellan ljusa och mörka loppfrön är ju att ljusa sänker GI ca 5% mer än mörka.....men då är frågan ...sätter mörka eller ljusa mer fart på magen...alltså vilken utav dem blir man mest gasig i magen av?

King Grub
2004-06-01, 16:15
Gasig? Jag visste inte att man blir gasig av någon av sorterna.

Mac
2004-06-01, 16:21
kanske är jag som äter för mycket fibrer till? brukar blanda ner 2dl fiberhavregryn + 2 tsk phsyliumfrön + 200gram yoghurt + en massa kanel och till det ett äpple + nån fullkornsmacka!

King Grub
2004-06-01, 16:26
Till ett sådant mål är det bara onödigt och dumt att använda fröna. Varför skall du sänka ett redan lågt GI? Lågt blodsocker är inget att eftersträva.

Mac
2004-06-01, 16:38
men det är ju ett mellan mål som jag tar nu innan träningen..ska man inte satsa på lågt GI då?

när använder man sig utav loppfröna då i såfall?

King Grub
2004-06-01, 16:41
men det är ju ett mellan mål som jag tar nu innan träningen..ska man inte satsa på lågt GI då?

Det är redan lågt GI på den måltiden!

när använder man sig utav loppfröna då i såfall?

Egentligen... aldrig? Behöver man manipulera GI och II för att få maten acceptabel äter man en dåligt sammansatt kost, helt enkelt. I första hand bör man nog koncentera sig på att äta vettig, oraffinerad föda. Då behövs inga frön. Är det bara ett enstaka snabbmatsmål med högt GI behövs det inte heller.

Bra mat är lösningen, inte frön.

bubbleman
2004-06-01, 19:24
Om vi då hent hypotetiskt säger att man käkar skitdåligt, tex 100 g godis som mellanmål, hur mycket loppfrön skulle behövas för att sänka ned gi till ca 70? Snackar vi 2 matskedar eller hur mycket ungefär?

King Grub
2004-06-01, 19:40
Originally posted by bubbleman
Om vi då hent hypotetiskt säger att man käkar skitdåligt, tex 100 g godis som mellanmål, hur mycket loppfrön skulle behövas för att sänka ned gi till ca 70? Snackar vi 2 matskedar eller hur mycket ungefär?

15-20 % av "måltidens" totala vikt, på ett ungefär. Men varför bry sig om GI på ett sådant mål, när det är fullständigt värdelöst näringsmässigt i alla fall? Är det en enstaka gång spelar det noll roll.

bubbleman
2004-06-01, 20:02
Originally posted by King Grub

15-20 % av "måltidens" totala vikt, på ett ungefär. Men varför bry sig om GI på ett sådant mål, när det är fullständigt värdelöst näringsmässigt i alla fall? Är det en enstaka gång spelar det noll roll.

Kul att veta bara... Man kan säkert gottgöra lite genom att trycka i sig lite frön;) Även om det är kass föda.

King Grub
2004-06-01, 20:10
Originally posted by bubbleman
Man kan säkert gottgöra lite genom att trycka i sig lite frön;) Även om det är kass föda.

Nej, det finns ingen näring att "gottgöra" sig. Det är bara socker: helt tomma kalorier. :)

Metal_boy_
2004-06-01, 20:15
jag vet iaf att man bränner kalorier av busfrön...brorsans ungar e sånna :D