Logga in

Visa fullständig version : Kolhydrater under passet?

Micke_B
2004-06-01, 14:09
Om jag ska ta kolhydrater under träning, i vilken mängd bör jag då ta? Om jag håller passet till ca 45 minuter, fördelat på 1 liter vatten, hur mycket(g/kg kroppsvikt) druvsocker ska jag då blanda i? :) Vill bara ha lite mer energi under passet ...

Beast
2004-06-01, 14:16
dra i dig 30-50g innan träningen med proteinaren och 50g efter med proteinaren så ska du se att du har energi, meningslöst att lägga energi på sånt mitt i passet, då ska man träna och inget annat!

Micke_B
2004-06-01, 14:25
Jag brukar äta bra(lunch eller middag) innan passet, men i bland känns det som om energin går ur en, känns som om jag har lågt blodsocker vissa pass, trots att jag tränar ca 1-1,5 timme efter jag ätit. Så min tanke med kolisar under träningen är att höja blodsocker nivåerna så jag kan pressa mig mer.

Micke_B
2004-06-01, 14:52
Nån som har någon rekomendation ?

nordland
2004-06-01, 15:21
ca 50g under den första delen av passet.... Men då hellre maltodextrin än dextros, då dextroset har en tendens att fucka till magen om man tar det under träningen...

Helst av allt, bör du få i dig lite fruktos också...

Beast
2004-06-01, 18:21
Varför dricka UNDER passet? Kommer verkligen inte ge dig nåt mer än om du drar i dig det innan och efter passet än att det tar tid från dig när du ska koncentrera dig på att lyfta

Micke_B
2004-06-01, 18:45
Men jag dricker juh lika förbannat vatten under träningspasset, inte FAN sitter jag och "konsentrerar" mig hela tiden. Och inte FAN är det så jobbigt att ta en klunk mellan setten. Man gör sina lyft pustar ut tar en klunk vatten(som jag tänkte späda ut med lite druvsocker) eller två sen lyfter man igen. Eller har inte du tid med vattnet ?!:rolleyes:

Grahn
2004-06-01, 18:46
vissa gillar snabba klollisar under passet andra inte, only one way to find out.

skaparn
2004-06-02, 08:20
Kan rekommendera att INTE blanda i mer än ca 60 gram druvsocker/liter vatten. Och då är detta ganska högt satt eftersom jag kombinerar min sportdryck med en klunk vatten i de flesta fall. Kanske 40 gram är bättre, annars kommer det druvsockret att dra till vatten in i magsäcken, osmos tror jag fenomenet kallas med koncentrationsutjämning (samma sak som duffusion?). Under styrketräning tror jag dock att det enda kolhydraterna hinner göra är att få hjärnan att piggna till lite grann, du hinner på intet sätt få ut nån märkvärd energi i musklerna.

Dock. Skippa sportdrycken, det kommer inte att ge så mycket, utan sporadiskt drickande kommer nog endast leda till karies. Gör som alla ovanstående säger och ät en stund innan passet istället.

Micke_B
2004-06-02, 15:05
Grejjen är den att det just lite piggare i "skallen" jag är ute efter. Som jag förklarade ovan så är det i skallen jag känner mig lite seg, kroppen funkar bra. Och jag äter före passet... Men men.... Provade i dag, med 30g druvsocker i vattnet, funkade bra tycker jag, kände mig pigg hela passet(i skallen) :) Men jag känner av socker ganska snabbt, men passet gick lättare, kunde hålla focus hela tiden utan att hjärnan började slöa ned, helt klart något jag rekomenderar och man har samma problem som jag.

Beast
2004-06-02, 20:01
Usch dricka nåt super sött under passet? nejtack
Har du ens tesat som ja sa ? 30-50g direkt innan träning och 50g efter ??

z_bumbi
2004-06-02, 20:36
Originally posted by Beast

Och skillnaden blir?

cali
2004-06-02, 20:48
Originally posted by Beast

Gör lemonade om du tycker det blir för sött!
Sjukt gott och enkelt!
Tag en sån citronplast med citronsaft i. Spruta ner med lite druvsocker och rör om. Gott :)

Det kör jag ibland om jag vill lyxa på passen ...

Metal_boy_
2004-06-02, 20:53
folk tror att dextrosol o sånna grejer man kan köpa i affären är uppiggande bara för att det står att det ger energi..pga att folk inte har koll på sånn energi som kolhydrater och sånt ger..som en kompis till min tjej frågade när jag hade massa dextrosol på bordet en gång...jaha är det sånt här ni äter för att hålla er uppe på nätterna:rolleyes: de e ju liksom inga kofeinpiller direkt..de e ju helt annan energi de e frågan om..inte sånn energi som gör att du är pigg tex

bubbe
2004-06-02, 22:39
brukar vanligtvis blanda i 30 gr vanligt socker i en vattenflaska
och ha en utan, då kan jag dricka lite av sockret emellanåt under
passet, och ändå få i mig vatten om jag känner att passet inte
blir så tungt för stora muskelgrupper.

typiskt en dag jag vill ge järnet, ladda innan ca 1 tim med pasta,
el äggnudlar samt sambal olek (gillar krydda), innan ivägkörningen till gymmet, oftast runt 11 tiden på fm, laddar jag
med lite koffein. under passet dricker jag småklunkar av sockervattnet efter mina tyngsta och jobbigaste set. räknar med
att blodsockret skall hålla sig lite högre mot slutet av passet om
jag fyller på med lite socker långsamt under passet. efter
gymet men innan duschen, så slappar jag i omklädningsrummet
och tar min kolhydrat/protein drink med snabba kolisar och
vassle. vid hemkost är det så dags för en riktig lunch med
massor av protein och lite mer moderata långsamma kolhydater.