handdator

Visa fullständig version : Väldigt konstigt...hmmm


Zääta
2004-06-01, 11:26
Jag tränar rätt mycke på gymmet hemma i Kungälv och har gjort d nu i ungefär 1 och ett halvt år.
För det alldra mesta blir det 6 dagar i veckan. Så för en månad sedan bestämde jag och en kompis att vi skulle "deffa". Å nu till d märkliga.
Den sisste april va vi å gjorde en kroppsmätning där man fick reda på andel kroppsfett, muskelmassa osv osv.
Vid första mätningen så vägde jag 99 kilo, hade en muskelmassa på 58 kilo och en fettprocent på 15,5%. Så vi körde "stenhårt" i en månad.
Började med morgonpromenader, mindre kolhydrater, fett och socker i kosten samt att vi började gå en halvtimme efter gymmet på eftermiddagarna.
Så va ja på den andra mätningen nu i söndags (31/5) en månad senare.
Då vägde jag 95 kilo. Min muskelmassa låg på 56 kilo men fettprocenten hade ökat till 17%.
Men om man kollar på hur kroppen har förändrat sig så ser man att jag är mer "deffad" nu än för en månad sedan...
Detta är första gången jag provar en sån här "Kroppsmätning" och skulle va glad om nån me mer erfarenhet av nått liknade kanske kunde avslöja något för mig...

gosh
2004-06-01, 11:38
Börja träna på KLK så kommer det bli bättre :D
Jag tränar nästan varje dag mellan 19:15 till 20:30

Anående mätningen så tror jag du märkt av att mätemetoden är något osäker...

Zääta
2004-06-01, 12:45
Vad är KLK?? Vet inte hur pålitliga maskinerna på gymmet är... men d kändes konstigt å se mät resultatet iaf. Aja hur räknar man ut sitt dagliga energi behov?

oath5
2004-06-01, 12:48
Originally posted by Zääta
Vad är KLK?? Vet inte hur pålitliga maskinerna på gymmet är... men d kändes konstigt å se mät resultatet iaf. Aja hur räknar man ut sitt dagliga energi behov?

Här:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningen2/testadigsjalv1-1.html

Zääta
2004-06-01, 12:59
Tack för sid tippset!! Mmmm vikken aktivitet där är mest lik ett gympass då??

gosh
2004-06-01, 13:09
KLK är bästa gymmet i Kungälv om du vill träna hårt, men du kan inte mäta fettprocent, det är väl mest fjollor som gör det :D *skämta*.

Tänkte mest på att om du tränar hårt så tycker jag du skall ta ett besök. Kul om det var en del som tränar hårt. Finns en del nu.

Zääta
2004-06-01, 13:15
Aaa okej! du tränar oxå i kungälv... har aldrig hört talas om KLK. Men vart ligger d? Och va är d för priser vi snakkar om??

gosh
2004-06-01, 13:20
Originally posted by Zääta
Aaa okej! du tränar oxå i kungälv... har aldrig hört talas om KLK. Men vart ligger d? Och va är d för priser vi snakkar om??

700 kronor halvåret, ligger i gula komarken (vid LL's), kommer inte ihåg vad affären heter nu men om det är kalles cash. Katalagatan i källaren. Kanske lite svårt att hitta men fråga bara någon för alla vet vad det finns. Man har egen nyckel med så det går att träna när man vill. Bra redksap för tung träning. Eliko och stabila maskiner.

Zääta
2004-06-01, 13:23
Aaa okej! du tränar oxå i kungälv... har aldrig hört talas om KLK. Men vart ligger d? Och va är d för priser vi snakkar om??

-=(WatchTower)=-
2004-06-01, 13:46
Vilken mätmetod använde du?

Zääta
2004-06-01, 14:40
Den där mätningen som jag gjorde på gymmet gick i princip ut på att stå på en våg som sedan oxå skickade ut elektro impuser som passerade upp genom benen och tillbaks igen samma väg. Å då mäter de olika vävnaderna i benen och gör sedan ett genomsnittligt överslag på hela kroppen.... så man kanske kan ifrågasätta träffsäkerheten i mätningen något :confused:

Jo d e klart att man börjar träna för att komma i FORM. Den som säger att han/hon INTE tränar någonting för sitt utseénde annser jag ljuger... :nono:

King Grub
2004-06-01, 14:41
Originally posted by Zääta
Den där mätningen som jag gjorde på gymmet gick i princip ut på att stå på en våg som sedan oxå skickade ut elektro impuser som passerade upp genom benen och tillbaks igen samma väg. Å då mäter de olika vävnaderna i benen och gör sedan ett genomsnittligt överslag på hela kroppen.... så man kanske kan ifrågasätta träffsäkerheten i mätningen något :confused:

Värdelöst mätningssätt.

Callister
2004-06-01, 14:44
Originally posted by Zääta
Den där mätningen som jag gjorde på gymmet gick i princip ut på att stå på en våg som sedan oxå skickade ut elektro impuser som passerade upp genom benen och tillbaks igen samma väg. Å då mäter de olika vävnaderna i benen och gör sedan ett genomsnittligt överslag på hela kroppen.... så man kanske kan ifrågasätta träffsäkerheten i mätningen något :confused:

Jo d e klart att man börjar träna för att komma i FORM. Den som säger att han/hon INTE tränar någonting för sitt utseénde annser jag ljuger... :nono:
Man behöver inte träna för sitt utseende, det behöver bara vara en bonus. ;)
Jag tränar för eget välbefinnande och få lättare att köpa kläder. :D

Zääta
2004-06-01, 14:52
Originally posted by King Grub


Värdelöst mätningssätt.


Mmm har börjat fatta att d inte är nå vidare bra tydligen... Men hur kan man, på ett bättre sätt hålla koll på sin vikt gentemot fett/muskler osv osv??

Zääta
2004-06-01, 14:54
Originally posted by Callister

Man behöver inte träna för sitt utseende, det behöver bara vara en bonus. ;)
Jag tränar för eget välbefinnande och få lättare att köpa kläder. :D

hehe! jo man kan ju se d som en bonus oxå...:D Men jag tror inte på att det finns någon som tränar "BARA" för sin hälsa eller "BARA" för att det är avstressande.

HenrY
2004-06-01, 17:11
Äh, skit i mätningarna! Dom suger, förutom vissa självklart!
Men jag testade en sån där mätare som skickar signaler genom överkroppen och på så sätt ska den mäta kroppsfett.
Hahah, skiten visade att jag hade 6,1 % BF, vilket var HELT fel!
Låg vid det tillfället på säkert runt 14-16 %
kolla i spegeln istället

Mvh

Anki
2004-06-03, 14:10
Ett säkert sätt att göra en sådana analys på är att kliva in i en BodPod. Den mäter hela kroppens sammansättning, inte bara över benen och höfterna eller i överkroppen.
De där impedansmätarna som man kan ha hemma i badrummet eller på gymmet varierar kraftigt i kvalitet.