handdator

Visa fullständig version : Linfrön, HJÄLP!!!


Muskelsmurfen
2002-06-04, 13:02
Hej.
Jag har Funderat på att börja äta krossade linfrön i hopp om att sänka GI'et på snabbare kolhydrater.
Nu innehåller ju Linfrön en hel del fett och det fettet lär ska innehålla Omega-3, Omega-6, m.m.

Är det någon som vet vilka fettsyror det innehåller och hur mycket?
Jag skulle bli jätteglad om någon visste.
Tack på förhand :)

Droog
2002-06-04, 18:16
Krossade linfrön är mitt fiskoljesubstitut. Skitbra att ha i havregrynsgröten på morgonen. Innehåller rätt mycket omega-3 och omega-6, står det inte på förpackningen hur mycket? Har inte kvar min egen påse.

Ett tips är att förvara dina linfrön i en burk i kylskåpet. Då håller sig de viktiga fettsyrorna längre.

supremo
2002-06-04, 23:56
Håller med, linfrön är perfekt att äta för att få i sig nyttigt fett...

eiselt
2002-06-05, 11:21
Hur var det med det där ämnet (blåsyra eller vad det nu var) som finns i krossade linfrön. Man bör inte äta för mycket av det.

/ Henrik

Droog
2002-06-05, 14:14
Blåsyra (cyanvätesyra, cyanväte, kemisk beteckning HCN) är dödligt i doser runt 0,05 gram. I linfrön så finns det 0,01-0,03% fritt HCN. Alltså krävs 170g-500g för att dödlig dos. Har för mig att linfrön som används i livsmedel är ångkokta - därmed fria från HCN. 2 msk om dagen har inte dödat mig än iaf.

Danne S
2002-06-09, 10:43
Droog>> Köper du redan krossade linfrön eller krossar du själv vartefter?? om man köper krossade håller de tillräckligt länge??

Droog
2002-06-19, 11:39
Ursprungligen skickat av Danne S:
<STRONG>Droog&gt;&gt; Köper du redan krossade linfrön eller krossar du själv vartefter?? om man köper krossade håller de tillräckligt länge??</STRONG>

Sorry att jag inte svarat. Jag har hälsat på brorsan i Göteborg och toppat formen i Hultsfred.

Jag köper färdigkrossade som jag förvarar i en burk i kylskåpet. Då kan man vara ganska säker på att de håller sig i minst några månader.

Patte
2002-06-19, 12:07
Men hur e det om man krossar dem själv? E inte det bättre isåfall?

Jag har ätit linfrön nu ett tag på deffen för att få i mig Omega och jag kör dem i mixern tillsammans med Protec+, sen e dem totalt nermalda och det smakar mums =)