handdator

Visa fullständig version : Nolla kolhydraterna


Zozza
2004-06-01, 10:32
Hur skulle min kropp reagera om ja i en hel vecka åt så lite kolhydrater som möjligt? Jag tänker i viktnedgång-perspektiv.

Jag har 2 veckor kvar på deffen och ungefär 1500, 2000 gram att gå ner.

Vore det en idé att testa det, att äta så lite kolhydrater som möjligt, och få i sig mest näring från proteiner och fett?

Jag kommer iofs få i mig en hel del kolhydrater under middagen, men dom andra målen kan jag ju skippa kolhydraterna om det vore en idé för att få bort dom 2 sista eggande kilorna.

Är det någon annan som testat detta?

Är det en dålig ídé?

Grahn
2004-06-01, 10:36
Kan inte säga att jag har erfarenhet av tävlingsdiet så förslaget är helt teoretiskt.

Men nolla på kvällen och ät endast kolhydrater i samband med träning isf.

Ska du bara ner under en viktgräns så finns det ju alltid vätska att bli av med temporärt för invägning etc?

Zozza
2004-06-01, 10:41
Originally posted by Grahn
Kan inte säga att jag har erfarenhet av tävlingsdiet så förslaget är helt teoretiskt.

Men nolla på kvällen och ät endast kolhydrater i samband med träning isf.

Ska du bara ner under en viktgräns så finns det ju alltid vätska att bli av med temporärt för invägning etc?

Haha, nejdu jag tävlar inte. Kör bara för min egen skull, har ett datum ( 15:e Juni ) jag vill vara på min "mål-gräns".

Har försökt gå ner i vikt sen September så det vore trevligt om jag kunde lyckas bli färdig då.

Nolla kolhydraterna på kvällen låter som en bra idé.
Kör nog på det.

tenchi
2004-06-01, 20:23
nollar du kolhydraterna så får du bra resultat om du sköter din träning och inte sänker intensiteten på styrketräningen.

Det jag inte gillar med lågkolhydratsdieter är att orken försvinner, det är inte lätt att orka träna lika hårt som tidigare. Då behåller jag hellre kolhydraterna men drar ner på alla kcal totalt (håller fettintaget ganska högt dock).

Koffein är en vän under dieten, speciellt lågkolhydrats :)

Löjtnant Blank
2004-06-01, 22:03
Jag hade vilovecka förra veckan (efter tre veckors diet), och då låg jag på 100-150 g kolh./dag. Jag tappade c:a ett kilo, men det var nog en 50-60% vatten eftersom jag gick upp till samma vikt som innan när jag började äta kolhydrater igen. Dessutom mådde jag ganska dåligt nästan konstant. Så jag skulle inte rekommendera dig att skippa kolisarna, speciellt inte om du träna eftersom du garanterat kommer att känna dig urlakad.

För mig verkar det här upplägget fungera bäst: 50% kolh./30% prot./20% fett.

Wilson
2004-06-01, 22:36
jag skulle absolut inte kunna träna med lite kolhydrater. För mig funkar endast en diet med mycket kolhydrater...minst 50% av energibehovet...

-=(WatchTower)=-
2004-06-02, 20:01
Jag hade istället ÖKAT kolhydraterna dem 2 sista veckorna och snörat på mig löparskorna och dragit ut på någon/några rundor varje dag istället.

z_bumbi
2004-06-02, 20:32
Originally posted by Löjtnant Blank
Jag hade vilovecka förra veckan (efter tre veckors diet), och då låg jag på 100-150 g kolh./dag. Jag tappade c:a ett kilo, men det var nog en 50-60% vatten eftersom jag gick upp till samma vikt som innan när jag började äta kolhydrater igen. Dessutom mådde jag ganska dåligt nästan konstant. Så jag skulle inte rekommendera dig att skippa kolisarna, speciellt inte om du träna eftersom du garanterat kommer att känna dig urlakad.


Det tar minst en vecka för kroppen att ställa in sig på att den får lite kolhydrater så att du mådde lite dåligt är inte så konstigt, hade du fortsatt en vecka till på samma nivå så kanske det kunde ha funkat även om alla är olika.

Löjtnant Blank
2004-06-02, 22:08
Originally posted by z_bumbi


Det tar minst en vecka för kroppen att ställa in sig på att den får lite kolhydrater så att du mådde lite dåligt är inte så konstigt, hade du fortsatt en vecka till på samma nivå så kanske det kunde ha funkat även om alla är olika.
Möjligt. Men jag hade omöjligt orkat med träningen och jobbet (som är väldigt fysiskt) på så lite kolhydrater. Så jag övervägde inte ens att fortsätta ketodieten.

mangemani
2004-06-02, 22:19
blir lite fundersam nu när man läser att alla äter mycket kolhydrater under diet osv.
själv har man dragigt in på kolhydraterna drastisk nu under min diet(har deffinitivt inte uteslutigt dom,får i mej en hel del ändå)...gör som så att jag käkar mycket kolhydratrika mål på frukosten,innan träningen och efter träningen,i resterande mål så drar jag på med fett så det heter duga(men käkar också kolhydrater tillsammans med det,inte mycket,men ändå)...men alltså,är det bättre att käka mer kolhydrater än fett(omättat) under en diet?

z_bumbi
2004-06-03, 09:19
Originally posted by mangemani
men alltså,är det bättre att käka mer kolhydrater än fett(omättat) under en diet?

Nej.. men det omvända är inte heller sant.

Det beror ju på hur man är van att äta, hur mycket man tränar, vad man tränar osv.

Funkar det bra att träna och deffen fungerar så är det ju inte så mycket att ändra på skulle jag tro.