handdator

Visa fullständig version : Stacketing


pellepedal
2004-06-01, 10:02
Nån som provat AST:s Stacketing-metod?
Vad har ni att säga om det?

Edit: Ändrade till Bracketing i trådnamnet.

King Grub
2004-06-01, 10:05
Menar du bracketing?

Drusocker+vassle både direkt före och efter passen fungerar alldeles utmärkt, så länge man håller passen korta (30-45 minuter, kanske), så man inte inte får något blodsockerfall mitt i. Vassle och druvsocker innan träningen ger en väldigt anabol miljö i kroppen under passet.

Micke_B
2004-06-01, 10:06
Du menar "Bracketingmetoden" ??

pellepedal
2004-06-01, 10:11
Det stämmer. Bracketing ska det vara. Måste ha slintit på tangentbordet. :em:

Om jag kommer ihåg rätt är det väl en hel del kreatin man ska ta med. Både före och efter passet.

Är det nån som har märkt en extra stark tillväxt efter att ha testat detta?

200sx
2004-06-01, 11:09
Hmm extra stark tillväxt vågar jag inte svara på men funkar mkt bra tycker jag, om man som Grubben påpekar inte har för långa pass...

Whey
2004-06-01, 13:25
Finns det nackdelar med att ha "för" långa pass om man kör med bracketing? Är en insulintopp under träningen en skadlig sådan, eller är den liksom den efter passet enbart positiv?

Johan1986
2004-06-01, 13:51
Om det är insulinet som ger den anabola effekten borde man inte uppnå samma effekt genom att äta en större mägnd mjölkprodukter innan passet?

Whey
2004-06-01, 14:06
Nja, om det är det så innehåller ju mjölkprodukterna inte lika snabbt protein...

King Grub
2004-06-01, 14:12
Originally posted by Johan1986
Om det är insulinet som ger den anabola effekten borde man inte uppnå samma effekt genom att äta en större mägnd mjölkprodukter innan passet?

För liten andel vassle, för stor andel kasein. Kasein är ett anti-katabolt protein, inte ett anabolt.

Johan1986
2004-06-01, 14:21
Originally posted by King Grub


För liten andel vassle, för stor andel kasein. Kasein är ett anti-katabolt protein, inte ett anabolt.

Ok tack. Men messmör då? Innehåller inte det mcyket vassle?

z_bumbi
2004-06-01, 16:50
Originally posted by Johan1986


Ok tack. Men messmör då? Innehåller inte det mcyket vassle?

Du är inte ute efter en så hög insulinreaktion som möjligt utan att ha glukos och aminosyror i blodet under passet.

Äter man en måltid två timmar innan passet så blir effekten mindre av att köra en halv gainer innan träningen men det kan ligga något i tankegångarna i alla fall.

King Grub
2004-06-01, 17:03
Originally posted by Johan1986


Ok tack. Men messmör då? Innehåller inte det mcyket vassle?

Nej. Det är inte rent vassleprotein i messmör. Du får äta 3 burkar om du skall komma upp i några proteinmängder därifrån, och då får du megamycket kolhydrater (långsamma sådana) på köpet.

Insulinsvaret får du från druvsockret (högre II än mjölk) och vasslet; sedan utnyttjar du den toppen anabolt under passet som Z_Bumbi beskriver, med höga nivåer av glukos och aminosyror i omlopp.

Beast
2004-06-01, 18:25
Funkar utmärkt. Anledningen att man ska dra i sig kreatinet då också är för att det ger bättre upptag med kollisarna.
Och det är ju inga super mängder 5g innan o 5g efter (kreatin då) räcker

Johan1986
2004-06-01, 19:00
Originally posted by King Grub


Nej. Det är inte rent vassleprotein i messmör. Du får äta 3 burkar om du skall komma upp i några proteinmängder därifrån, och då får du megamycket kolhydrater (långsamma sådana) på köpet.

Insulinsvaret får du från druvsockret (högre II än mjölk) och vasslet; sedan utnyttjar du den toppen anabolt under passet som Z_Bumbi beskriver, med höga nivåer av glukos och aminosyror i omlopp.

Ok då förstår jag. Tack Grub :bow:

aliquis
2004-06-01, 19:20
Originally posted by Johan1986

Ok tack. Men messmör då? Innehåller inte det mcyket vassle?
7g protein totalt, hur mycket som är vassleprotein vet jag inte, allt? 5g fett och 48g socker varav mesta delen mjölksocker... så tja, nej.

pellepedal
2004-06-02, 09:44
Jag kör igång en test av Bracketing metoden idag. Återkommer med hur jag tycker det fungerar.

Kan ju meddela att det blir väldigt sliskigt med dubbla dosen druvsocker varje träningsdag i alla fall.

joa
2004-06-02, 11:18
Låter intressant. Hur lång tid innan passet skall man ta druvsockret och vasslen? Kroppen måste ju hinna ta upp det.
Vilken mängd är lagom innan passet (väger runt 70 kg i "hyffsad" form).
Efter gissar jag att det är den vanliga mängden :eating:

//Jocke

King Grub
2004-06-02, 11:52
Originally posted by joa
Låter intressant. Hur lång tid innan passet skall man ta druvsockret och vasslen? Kroppen måste ju hinna ta upp det.
Vilken mängd är lagom innan passet (väger runt 70 kg i "hyffsad" form).
Efter gissar jag att det är den vanliga mängden :eating:

//Jocke

Direkt före. Då får du toppen mitt i passet. Aminosyreutsöndringen när det gäller vasslet börjar omedelbart, och detsamma gäller glukosupptaget. Sedan påfyllning igen direkt efter passet.

joa
2004-06-02, 12:36
Ok. Hur är det med mängden? Beror kanske hur länge sedan man åt ett ordentligt mål!?

pellepedal
2004-06-02, 13:20
Originally posted by joa
Ok. Hur är det med mängden? Beror kanske hur länge sedan man åt ett ordentligt mål!?


Surfa in på AST's sida och sök efter Bracketing.
Där hittar du hela artikeln, med referenser till forskningsresultaten och allt...

traidmill
2004-06-02, 13:30
Hur pass effektiv är bracketingmetoden just i synpunkt att utveckla större muskler?, jag har kört med Bracketing redan sen jag började träna Augusti 03, men tänkte nu (för att dra ner på lite kostnader) ta bort min drink före träning, provade igår och det funkade alldeles utmärkt kände ingen skillnad under själva passet, jag dricker fortfarande en drink med snabba kolisar och vassle efter träningen, men hur stor påverkan har Bracketingdrinken på "muskelbyggandet"?

joa
2004-06-03, 13:00
Då blir det till att testa en gainer direkt före och en efter baserat på vassle, maltodextrin och vatten, inte mjölk ;)
Benpass idag

//Jocke

King Grub
2004-06-03, 13:22
Originally posted by traidmill
Hur pass effektiv är bracketingmetoden just i synpunkt att utveckla större muskler?

Det är väl i just det avseendet man använder sig av metoden? En anabol miljö i kroppen skall resultera i ökad muskeltillväxt.

joa
2004-06-03, 13:28
Det har väl ingen större påverkan på fettförbräningen?
Svårt att kombinera tillväxt med fettminskning iofs.
Blir ju ett påslag på dagens energiintag, men det är väl energiminus som är det viktiga!?

Whey
2004-06-03, 16:58
Hur är det med bracketing om man kör dryga 40 minuter styrketräning och därefter HIIT innan nästa drink. Ingen idé eller?

200sx
2004-06-04, 05:23
Originally posted by Whey
Hur är det med bracketing om man kör dryga 40 minuter styrketräning och därefter HIIT innan nästa drink. Ingen idé eller?


Funkar finemang.....

aliquis
2004-06-04, 09:41
Originally posted by Whey
Hur är det med bracketing om man kör dryga 40 minuter styrketräning och därefter HIIT innan nästa drink. Ingen idé eller?
Blir ju bara någon timme totalt.

Whey
2004-06-04, 10:20
En dryg timme är ca. 20 minuter mer än 45 minuter. Och om jag inte läste fel skrev Grub korta pass (mellan 30 och 45 min)

King Grub
2004-06-04, 10:34
Efter den tiden har du inte aminosyrorna från vasslet och glukosen i omlopp längre. Om det gör att du inte vill köra kondis är upp till dig. Den aeroba träningens effekt på din kondition blir inte sämre, om du inte får ett kännbart blodsockerfall och inte kan prestera.

Edan
2004-06-06, 21:49
Hur ska fördelning av kolhydrater/proteiner vara för ett 45 minuter pass då?
om jag tar ca 110 gram dextrou och 70 gram vassle efter?

FyllSkalle
2004-06-07, 13:28
Jag brukar äta 1 timme före passet, ta min "gainer" mitt i passet och slutligen äta en måltid igen c:a 1 timme efter "gainern"( passen tar c:a 60-70 min).
Läste nånstans att fördelen med att ta "återhämtningsdrinken/gainern" mitt i passet istället för efter, var att kroppen befann sig i anabol miljö direkt efter träningen, men tog man den efter träningen så tog det en stund att komma i samma anabola tillstånd. Tror dock inte att det har så superstor betydelse om man tar drinken mitt i eller efter träningen men det kanske ger en liten fördel att ta den mitt i.
Bör kanske tilläggas att jag fixar inte att köra marklyft eller andra riktigt tunga övningar om jag tar "drinken" mitt i passet. Risken är då stor att den ligger i en pöl på golvet i stället för i magen och på golvet gör den inte stor nytta, men biceps och vader t.ex. går utmärkt.

Zozza
2004-07-19, 18:40
*bump*

Med denna metoden ska man alltså ta först halva drinken före passet och halva efter ?

Man ska ha 0.5 g protein och 1.2 g kolhydrater per kg/kroppsvikt (cirka) i drinken ?

Eller blir det för lite för att återhämta sig efter passet?

Ska man istället ta 2 drinkar, en före och en efter?

Tacksam för svar.

pellepedal
2004-07-19, 18:50
Originally posted by Zozza
*bump*

Med denna metoden ska man alltså ta först halva drinken före passet och halva efter ?

Man ska ha 0.5 g protein och 1.2 g kolhydrater per kg/kroppsvikt (cirka) i drinken ?

Eller blir det för lite för att återhämta sig efter passet?

Ska man istället ta 2 drinkar, en före och en efter?

Tacksam för svar.

Ta en vanlig gainer, gärna med kreatin i före passet, och en likadan efter.

Eller läs på AST's hemsida.