handdator

Visa fullständig version : En undran


Nisse lull
2004-05-31, 23:13
Tänkte börja deffa och undrar därför om en sak:

Har läst att man efter träning ska käka 0,8-1,2 g kolhydrater och 0,5-1 g protein per kilo kroppsvikt. Stämmer verkligen det? Jag menar om man nu ska äta 2-3 g protein per kg kroppsvikt totalt under dagen så kan man ju bränna halva sin dagsranson av protein vid detta tillfälle.

Om jag (som väger 63 kg) skulle köra på 1 g/(kg kropp) av både protein och kolhydrater skulle detta innebära att jag bränner 504 av mina 1800 dagligen tilldelade kalorier. Jag tycker det verkar mycket att ta vid ett tillfälle.

Tacksam för svar.

Fangface
2004-05-31, 23:32
Målet efter träningen är, tillsammans med frukosten, dagens viktigaste, så jag tror inte du ska skära ner på det......
Men du MÅSTE ju inte ta 1g/kg kroppsvikt i protein-mängd.
Själv kör jag på 0,5g och tycker det funkar bra.
Men vi är alla olika.....

Deffa vid en vikt av 63kg.....:confused:
Kan väl inte vara så mycket fett att få bort......om du inte är väldigt kort dvs....

Nisse lull
2004-06-01, 09:11
Okej då är det väl så. Jag bara reagerade på att man blev av med halva dagsransonen i ett svep.

Jag är 172 cm lång, det är väl hyffsat normalt. Det är inte vikten det är fel på det är spegelbilden, jag gillar inte sladdret i navelområdet. Vill kunna se magrutorna. Tänkte bulka sen och då lär man väl öka i fett så jag vill börja från en låg nivå. Förresten såg jag bilder på Castro innan hans 8 månanders deff (tror jag det var), han var inte så bitig och han kom ju ner till en låg nivå. Tycker att jag borde kunna göra något liknande fast under en kortare tid då jag har "smådeffat" en längre tid.

Kanske är svårt dock att deffa på ett bra sätt om man inte har en stor hydda att förbränna med? Det är bara det att jag har varit lite småfet så länge jag kan minnas och därför i ca 2 år hållt igen på det mesta av onyttigheter som tex smör på mackan osv utan att hamna där jag vill. Tänkte därför göra ett försök till deff.

aliquis
2004-06-01, 09:45
Originally posted by Nisse lull
Okej då är det väl så. Jag bara reagerade på att man blev av med halva dagsransonen i ett svep.

Jag är 172 cm lång, det är väl hyffsat normalt. Det är inte vikten det är fel på det är spegelbilden, jag gillar inte sladdret i navelområdet. Vill kunna se magrutorna. Tänkte bulka sen och då lär man väl öka i fett så jag vill börja från en låg nivå. Förresten såg jag bilder på Castro innan hans 8 månanders deff (tror jag det var), han var inte så bitig och han kom ju ner till en låg nivå. Tycker att jag borde kunna göra något liknande fast under en kortare tid då jag har "smådeffat" en längre tid.

Kanske är svårt dock att deffa på ett bra sätt om man inte har en stor hydda att förbränna med? Det är bara det att jag har varit lite småfet så länge jag kan minnas och därför i ca 2 år hållt igen på det mesta av onyttigheter som tex smör på mackan osv utan att hamna där jag vill. Tänkte därför göra ett försök till deff.
Ärligt talat förstår jag inte riktigt vad du håller på med eller varför. Till att börja med om du väger 63kg, är kille, styrketränar och eventuellt rör dig vid sidan om bor du äta en hel del mer än 2300kcal om dagen om du vill öka, och om du fortsätter med styrkan osv, måste du verkligen gå så lågt som 1800kcal? Fast det där var väl den lite tveksamma biten.

Vad gäller protein och kolhydrater så kan du väl stoppa i dig 40g protein och 50g kolhydrater, summa 90g eller ca 360kcal, då kan du ju ändå stoppa i dig 1500 under resten av dagen.

Vad gäller spegelbilden är risken att folk tycker att du ser "helt normal" ut nu, och om du då deffar bort några kilon kommer du endast se smal ut, man uppfattas ju knappast som stor om man väger 58-60kg även om det inte är något kroppsfett kvar.

Småedeffa mest hela tiden tycker jag inte du skall göra eftersom du då antagligen äter för lite och därför inte bygger någon ny muskelmassa och i slutändan kvarstår problemet och du får inte ut något av din träning. Åt och bygg, tror ingen tycker du är fet ändå, och när det väl finns något att deffa fram kan du ju fundera på det.

Kan inte riktigt förstå hur du kan vara/har varit småfet om du bara väger 63kg, ja, om du inte är helt otränad då, men du skriver ju att du har smådeffat så jag antar att du har tränat? Eller har du bara undvikit en del onyttig mat? Om du väger 63kg helt otränad kanske det kan finnas lite störigt fett någonstans.

Nisse lull
2004-06-01, 12:44
Vad gäller spegelbilden är risken att folk tycker att du ser "helt normal" ut nu, och om du då deffar bort några kilon kommer du endast se smal ut, man uppfattas ju knappast som stor om man väger 58-60kg även om det inte är något kroppsfett kvar.

Jag är inte ute efter att blir stor, jag vill bara bli vältränad. Folk tycker redan att jag ser smal ut men det tycker inte jag. Jag vill se rutorna, jag vet att dom finns därunder, jag har sett dom. Hur gör man för att lägga upp en bild? Får bli en attachment, har ingen hemsa att lägga upp på. Tänkte jag kunde visa istället för att försöka beskriva.

HenrY
2004-06-01, 14:49
Originally posted by Nisse lull


Jag är inte ute efter att blir stor, jag vill bara bli vältränad. Folk tycker redan att jag ser smal ut men det tycker inte jag. Jag vill se rutorna, jag vet att dom finns därunder, jag har sett dom. Hur gör man för att lägga upp en bild? Får bli en attachment, har ingen hemsa att lägga upp på. Tänkte jag kunde visa istället för att försöka beskriva.

Men såklart, alla har ju magrutor?? Det handlar självklart om BF när det gäller om man har synliga magrutor lr ej.
Men deffar du bort allt underhusfett (vilket jag inte tror du har så mycket av) så kanske du ser dina magrutor, men du kommer bli väldigt klen i övrigt...Odå kommer du se allt annat än vältränad ut!

Petta
2004-06-01, 15:30
Håller med alla andra!
Var själv i samma situation som du Nisse för ett par år sen.
Faktum är att ifall du lyckas gå ner mer nu så kommer du se allt annat än vältränad ut (vilket var ditt mål)!

Efterklok som man är så råder jag dig att glömma allt vad deff heter och bara träna på och äta mat!

Försök att få idig bra mat i vettiga mängder så lovar jag dig att du kommer nå ett schysstare resultat än om du går på diet.

Lycka till!