handdator

Visa fullständig version : Fett!


Hoffa
2004-05-31, 20:33
Har stannat lite i min deff igen..

Har kommit ned till 13,3% enligt min senaste kaliper mätning..

Har nu börjat äta mer fett för att se till att mitt energiunderskott tas från fett depåerna..man måst ju äta fett för att förbränna fett..

Väger 82 kg..försöker få i mig 90 gram fett om dagen största delen omättat/fleromättat...

Tänkte då testa att äta lite jordnöttsmör varje dag..gick och köpte en burk skippy`s jordnötssmör..innehållande 22 gram protein, 14 kolhydrater, 58 gram fett

Problemet är att jag inte vet hur fettfördelningen är? På SLV`s databas står det att jordnöttsmör bara innehåller 24,6% enkelomättade fetter och 12,35% fleromättade fetter
Resten måste då vara mättat fett?

Det kanske inte är en så bra fettkälla trots allt eller? 22 gram protein är ju i och för sig mycket bra..

Becel smör har jag börjat äta också..jag vet att det innehåller höga halter av det cancer framkallande ämnet PAH..men säg något som inte är cancer framkallande? :naughty:

Becel innehåller 35 gram fett per 100 gram..varav 15 gram fleromättat och 9 gram enkelomättat och resten mättat..
Är det godkänt eller?

Metal_boy_
2004-05-31, 20:58
Grub sa en gång till mig att det innehåller till störst del bra fetter...och att det ytterst lite mättade va för konsistensen eller nått..rätta mig om jag har fel Gruben :)

Thin Lizzy
2004-05-31, 20:58
Varför inte äta nötter naturellt sas?

aliquis
2004-05-31, 22:17
Jag förstår det inte heller, jordnötter sägs ju innehålla transfetter och jag har hört att cashewnötter ska vara bättre, men när jag jämför fettsyror så verkar jordnötter vara ok, monkis jordnötssmör har ok fettfördelning mellan mättat, enkelomättat- och fleromättat fett. Estrellas jordnötspåsar lika så.
Funderar på om det kan skilja sig mycket för min zeta jordnötsolja stelnar i kylen och kung markattas jordnötssmör e hårdare.

Skippys jordnötssmör skulle jag inte köpa, tillsatt palmolja och druvsocker.

Fungerar ju att mixa cashewnötter eller ännu hellre mandel (skålla först?) eller hasselnötter. Avokado e ju schysst också.

Sverker
2004-06-01, 06:00
" jordnötter sägs ju innehålla transfetter "

Inget vegetabiliskt fett innehåller transfetter:nono:
Transfetter bildas vid härdning av olika oljer och i magen på idisslande djur som får och kor.

Vad jordnötter innehåller är ca 1 % av mycket långa mättade fettsyror. Fettsyror som är 20 eller 22 kol långa mot normala 18 kol.
De är visseligen mättade men förbränns som vilket annat mättat fett som helst.

Sverker
2004-06-01, 06:10
" Becel smör har jag börjat äta också..jag vet att det innehåller höga halter av det cancer framkallande ämnet PAH..men säg något som inte är cancer framkallande?

Becel innehåller 35 gram fett per 100 gram..varav 15 gram fleromättat och 9 gram enkelomättat och resten mättat..
Är det godkänt eller? "

Halten av PAH är låg ! Letar man så hittar man PAH överallt men halterna är inte högre i BECEL jämfört med någon annan olja eller margarin..

BECEL är ett margarin. För att ett margarin skall vara bredbart behövs en viss andel mättade fettsyror.
BECEL har en lägre halt mättat fett och därmed också en lägre halt av det fleromättade fettet.

Finns en produkt gjord på rapsolja, fiskolja och grädde som har en högre andel fleromättat fett, bättre balans mellan Omega-6 och -3 men även en högre halt mättat fett för att få margarinet mer bredbart. Tillverkas av den stora mejeristen.

BECEL är bra, inget snack om den saken så ät för att den är god.

Max
2004-06-01, 15:18
Inget vegetabiliskt fett innehåller transfetter
Transfetter bildas vid härdning av olika oljer och i magen på idisslande djur som får och kor.
Bildas det vid någon speciell temperatur? vid t.ex. stekning med olja.

Vilken sort (mättat osv.) bildar härdat fett, alla tre varianterna?

Hoffa
2004-06-01, 15:22
Okej Tackar så mycket Sverker!

Fast det är svårt att få i sig 80-90 gram fet t per dag och det ska vara mest enkel o fleromättat..

Om jag äter 100 gram becel så får jag bara i mig 35 gram..
Äter jag också 100 gram Hasselnötter så får jag i mig 50 gram där..då är
jag uppe i 85 gram..
MEN 100 gram hasselnötter är runt 700 kcal och 100 gram becel runt 320 kcal..

Har inte lust att hälla i mig olivolja...:booty:

der_rickard
2004-06-01, 18:57
Om man nu ska käka jordnötssmör, så käka det inte av märket skippy då det innehåller härdat fett. Det goaste är helt klart Mississippi Belles krokantvariant, där slipper du också de härdade fetterna.

Sverker
2004-06-01, 19:00
Originally posted by Max
Inget vegetabiliskt fett innehåller transfetter
Transfetter bildas vid härdning av olika oljer och i magen på idisslande djur som får och kor.
Bildas det vid någon speciell temperatur? vid t.ex. stekning med olja.

Vilken sort (mättat osv.) bildar härdat fett, alla tre varianterna?

Rapsolja, solrosolja, sojaolja, bommulsfröolja osv är billiga fleromättade oljor som är flytande.

Smör är dyrt, innehåller ca 40 % mättat fett och är bredbart i rumstemperatur.

Alltså tar man billiga fleromättade oljor och gör dem mättade genom en kemisk process som kallas härdning. Detta för att kunna tillverka bredbara billiga margariner eller kakor med god hållbarhet som inte härsknar.

Som en biprodukt i reaktionen bildas transfettsyror.
När man började med detta på 50 - 60-talet kunne ett margarin innehålla upp mot 25 - 30 % transfett.
Nu har hydreingsteknikerna förbättrats betydligt och mängderna transfett i margarin är ner på ca eller under 1 % vilket motsvarar den mängder som finns naturligt i smör.

Transfett bildas inte i stekpannan hemma.

Sverker
2004-06-01, 19:02
Originally posted by Hoffa
Okej Tackar så mycket Sverker!

Fast det är svårt att få i sig 80-90 gram fet t per dag och det ska vara mest enkel o fleromättat..

Om jag äter 100 gram becel så får jag bara i mig 35 gram..
Äter jag också 100 gram Hasselnötter så får jag i mig 50 gram där..då är
jag uppe i 85 gram..
MEN 100 gram hasselnötter är runt 700 kcal och 100 gram becel runt 320 kcal..

Har inte lust att hälla i mig olivolja...:booty:

Salladsdressingar, majonäser, smörgåspikles, kaviar innehåller fett från raps eller soja.
Ett lätt sätt att få i sig bra nyttigt fett.
Tänk på att inte få i dig FÖR mycket Omega-6 utan välj att äta fet fisk också.

Max
2004-06-01, 21:51
Tack så mycket för svaret Sverker.