handdator

Visa fullständig version : Korta Vs långa muskler


Flossy
2004-05-31, 19:08
Jag undrar om man har olika förutsättningar om man har långa respektive korta muskler/muskelfästen när man går olika kampsporter?

Allan
2004-05-31, 19:18
Flyttas till ett mer kompetent forum

allan

Jense
2004-05-31, 20:23
jag undrar det rent styrke och utseendemässigt också

Herkulez
2004-05-31, 21:02
Originally posted by Jense
jag undrar det rent styrke och utseendemässigt också jorå både styrkemässigt så hänvisar jag till hävstångs principen

utseende mässigt har det stor betydelse, tex om man har korta eller långa biccar, korta brukar få mer peak men det lämnar ett stort gap efter sig, långa ser mycket fylligare ut om du förstår vad jag menar, samma sak med lår, bröst etc

Fatalist
2004-05-31, 21:53
Originally posted by Flossy
Jag undrar om man har olika förutsättningar om man har långa respektive korta muskler/muskelfästen när man går olika kampsporter?

En fördel borde väl vara att ha långa muskler då man kan utveckla mer kraft i slag & sparkar (om jag har förstått det hela rätt, nån kunnig får gärna förklara bättre så jag kan lägga det på minnet)?

Men å andra sidan går det väl snabbare för en kort muskel att kontrahera sig än en lång?

Aja nu förvirrade jag säkert dig lika mycket som mig själv :D

Jense
2004-06-01, 00:58
Originally posted by Herkulez
jorå både styrkemässigt så hänvisar jag till hävstångs principen

utseende mässigt har det stor betydelse, tex om man har korta eller långa biccar, korta brukar få mer peak men det lämnar ett stort gap efter sig, långa ser mycket fylligare ut om du förstår vad jag menar, samma sak med lår, bröst etc

än en gång blir jag glad över mina långa fästen

muzzelman
2004-06-01, 01:11
Jag har nog korta för jag känner igen det där med peak och mellanrum :(

joonah
2004-06-01, 14:42
Originally posted by muzzelman
Jag har nog korta för jag känner igen det där med peak och mellanrum :(

Du får vika handen framåt istället för in mot huvudet så "försvinner" gapet till stor del:thumbup:, det gör det åtminstone på både mig och min bror.

Arne Persson
2004-06-01, 15:04
Satte in en bild, för länge sedan, på lite radiusar som visade lite olika bicepsfästen finns den kvar?

Grahn
2004-06-01, 15:27
Långa muskler är guld värda men dock tar det längre tid att få dem bulliga för det riktigt muskulösa utseendet.

Allt har för och nackdelar.

FELLO
2004-06-01, 17:05
Hej

Jag har aldrig fattat det där med korta och långa muskler? En person som har överarmar som är 30cm lång har längre muskler än den som har 20cm? När kan man kalla de långa eller korta, finns det en gräns?

Min bicep såg normallånga ut när de var mindre, nu med mer massa ser de kortare ut. Men muskelfästen sitter ju på samma plats.

Ang gapet på bicep, den blir mindre när man låter överarmen och handen se ut som en Z när man spänner sig. Är muskeln lång då eller fortfarande kort som när man spänner bicep med handen inåt.

Zodd
2004-06-01, 19:38
Originally posted by FELLO

Ang gapet på bicep, den blir mindre när man låter överarmen och handen se ut som en Z när man spänner sig. Är muskeln lång då eller fortfarande kort som när man spänner bicep med handen inåt.
Det blir så för att bicepssenan går runt ett ben i underarmen.

Arne Persson
2004-06-01, 23:12
Gapet på biceps beror uteslutande på bicepshuvudenas (speciellt det korta (inre) huvudet) längd!

z_bumbi
2004-06-02, 14:20
Originally posted by Flossy
Jag undrar om man har olika förutsättningar om man har långa respektive korta muskler/muskelfästen när man går olika kampsporter?

Det är väl bara en som har försökt svara på frågan hittils så jag gör ett försök.

Det är skillnad och gäller det att lyfta något från golvet så är det bra om musklerna är långa, de får en kortare hävarm på så sätt.

Ska du slå någon vill du ju ett snabbt och snärtigt slag och då kommer nog en kortare muskel att lättare få till snabbheten då den har kortare väg att dra ihop sig.

Ta en linjal vid nollpunkten med högra handens fingrar och sen testar du att hålla vänster hand vid 15 cm och 25 cm och se hur det funkar.
Hur lång väg måste du röra vänster hand för att få spetsen på linjalen att röra sig 10 cm vid då två olika lägenena?
Om du hänger en vikt i spetesen på linjelen vilket läge blir tyngst?

Om det har någon praktisk betydelse vet jag inte då det nog hänger mycket mer på hur man tränar än vilken muskletyp man har för resultatet samt så brukar inte alla muskler på hela kroppen vara korta eller långa så det jämnar nog ut sig på de flesta även om en del har mycket högre andel av den ena typen.

RobbeliRobban
2004-06-02, 14:29
Nu ger jag mig in på ett territorium där jag inte kan något. Men är det inte så att korta muskler har högre "kraftutveckling" (i brist på ett bättre ord) alltså kontraheras "fortare" och därmed kan utveckla mer kraft?

Kan vara en myt, men gjordes inte operationer på atleter där man flyttade muskelfästen, och förkortade muskler av detta ändamål.


Rent (o)logiskt borde i så fall en längre muskel ändå i slutändan kunna utveckla mer kraft eftersom den har potential att växa mer.

mangs
2004-06-03, 11:14
ahhh,

jag såg denna tråden nu.

Jag har korta muskler på hela kroppen, biceps, lårbiceps, underarmar, vader och lats? Med de smala leder som jag utrustats med får det mig att se relativit otränad ut jämfört med den styrka jag har. Min slutsats är därför att med långa muskler ser man starkare/mer muskolös ut än man egentligen är och med korta musklefästen är man starkare än man ser ut.

Det kan ju ha för och nackdelar, men en person med korta muskelfästen borde ju väga mindre då musklerna är kortare och kan därför pressa sig ner i en lättare viktklass med samma styrka som en med långa fästen som väger emr, eller tänker jag fel nu?

Jense
2004-06-03, 13:10
Originally posted by mangs
ahhh,

jag såg denna tråden nu.

Jag har korta muskler på hela kroppen, biceps, lårbiceps, underarmar, vader och lats? Med de smala leder som jag utrustats med får det mig att se relativit otränad ut jämfört med den styrka jag har. Min slutsats är därför att med långa muskler ser man starkare/mer muskolös ut än man egentligen är och med korta musklefästen är man starkare än man ser ut.




det är ju precis tvärtom =)

jag har inte sett en enda strongman med korta muskelfäste, faktiskt.

RobbeliRobban
2004-06-03, 13:22
Originally posted by Jense




det är ju precis tvärtom =)

jag har inte sett en enda strongman med korta muskelfäste, faktiskt.

Kolla in biceps på Tibor Meszaros, där har vi korta fästen.

Grahn
2004-06-03, 13:26
i början kan det väl vara så att en kort muskel blir starkare då den snabbare ökar i tvärsnittsyta men den maximala tvärsnittsytan blir ju mindre och därför blir längre muskelbukar starkare i slutändan.

Assazel
2004-06-03, 15:10
kan man se om man har korta eller långa på ett bra sätt? JAg har inte så mycket muskler ännu (alt mycket underhudsfett) att jag inte ser direkt på kulan hur jag är...

Fatalist
2004-06-04, 14:00
Ja, finns det nåt lysande bra exempel på hur man enklast kan avgöra om man har korta eller långa muskelfästen?

Jense
2004-06-04, 14:02
hm, ja spänn din biceps. handen in mot kroppen, vinkla in handen allså, så som man ska spänna armen.

har du en liten bula har du korta fästen där, har du så bicepsenär mer lång och inte så uppstickande har du långa fästen

z_bumbi
2004-06-04, 14:49
Originally posted by Fatalist
Ja, finns det nåt lysande bra exempel på hur man enklast kan avgöra om man har korta eller långa muskelfästen?

Ha rimligt lågt kroppsfett och sen kolla varje muskel av intresse.

Fatalist
2004-06-04, 21:29
Okej då har jag jävligt långa muskler/muskelfästen :thumbup:

muzzelman
2004-06-04, 21:33
Originally posted by Fatalist
Okej då har jag jävligt långa muskler/muskelfästen :thumbup:



:thefinger