handdator

Visa fullständig version : Irriterande!


Wicked_kid
2004-05-31, 15:56
Tjena!

Har ett problem som jag inte lyckas lösa på egen hand.
När jag kör pressövningar, framförallt Bröst men även Axlar, så känns det alltid som om att armar(mest underarmar) får ta emot all vikt.
Dvs när jag kör t ex bröst så är det armarna som inte orkar mer(känns det som iaf), kontakten med bröst verkar vara minimal.
Jag måste väl köra helt fel...eller?

Upptäckte för ett tag sen att jag greppade stången/hantlarna alldeles för hårt & trodde att det var problemet....men icke.

Vad kan man pröva att göra?

Sänka vikterna & köra ännu striktare...nix, hjälpte inte.
Pröva olika greppvidder på stången...nix, hjälpte inte.
Köra "super" tunga set med få reps...nix, samma sak.

Tror att jag tar i lite för mycket med armarna i alla övningar...eller är det normalt att ha lika "stora" underarmar som överarmar? :rolleyes:

Om ni vill ha mer info...just ask.

Allan
2004-05-31, 15:57
Mer info tack. I vanlig ordning. Ålder, vikt, längd, tränat hur länge etc...

allan

Arne Persson
2004-05-31, 15:58
Originally posted by Wicked_kid
Tjena!

Har ett problem som jag inte lyckas lösa på egen hand.
När jag kör pressövningar, framförallt Bröst men även Axlar, så känns det alltid som om att armar(mest underarmar) får ta emot all vikt.
Dvs när jag kör t ex bröst så är det armarna som inte orkar mer(känns det som iaf), kontakten med bröst verkar vara minimal.
Jag måste väl köra helt fel...eller?

Upptäckte för ett tag sen att jag greppade stången/hantlarna alldeles för hårt & trodde att det var problemet....men icke.

Vad kan man pröva att göra?

Sänka vikterna & köra ännu striktare...nix, hjälpte inte.
Pröva olika greppvidder på stången...nix, hjälpte inte.
Köra "super" tunga set med få reps...nix, samma sak.

Tror att jag tar i lite för mycket med armarna i alla övningar...eller är det normalt att ha lika "stora" underarmar som överarmar? :rolleyes:

Om ni vill ha mer info...just ask.

Träna greppet och underarmarna ordentligt så slipper du dylika besvär. Karl Alfred har faktiskt större underarmar än över armar.;)

Zakath
2004-05-31, 16:03
Originally posted by Arne Persson


Träna greppet och underarmarna ordentligt så slipper du dylika besvär. Karl Alfred har faktiskt större underarmar än över armar.;)

I dagens samhälle är det större underarmar än överarmar som gäller, allt annat är undertränat :hbang:
Hmmm, kanske inte ;)

MEn mer info om hur länge du tränat, det hela kan ju bero på att din kropp bara anpassat sig lite fel till övningarna nu i början.

Wicked_kid
2004-05-31, 16:34
Ålder: 23år.
Längd: 175Cm.
Vikt: 82Kg
Träningsbakgrund: "Spontan" träning ca: 1år i 15-16 års åldern, Började träna lite mer seriöst 2001 men men tog en viloperiod pga div problem( EJ träningsrelaterat.) tränade då ca: 1,5 år.
Tog upp träningen i september förra året(efter jag löst allt annat.) och har tränat hela tiden sen dess, förutom 3x1Veckas vila.

Övrigt: Ökar bra i styrka, får rejäl träningsvärk, men massan går lite trögare(eller så kollar jag i spegeln för ofta:em: ).

Brukar hålla tummarna ca: 10cm ifrån axlarna i bänkpress, det tar minst på armarna.

Underarmarna tränas lika hårt & ofta som övriga delar, grepp träning är det lite sämre med.

Nå´t mer ni behöver veta?

U mama...
2004-05-31, 17:42
Håll bak axlarna ordentligt, pressa ihop skulderbladen och pressa ram bröstkorgen samt sänk vikten, då borde dina problem lösas tycker jag :)

Fatalist
2004-05-31, 22:03
Det brukar även fungera bra att verkligen tänka på den muskelgrupp man använder när man utför övningen. Det hjälpte mig mycket i början!

Metal_boy_
2004-05-31, 23:13
känndig inte onormal..jag hade mindre underarmar än överarmar innan jag började träna...men jag e kanske onormal hehe;)

Wicked_kid
2004-06-01, 16:22
Ok, slutsats:

Träna mer grepp.
Försöka koncentrera sig på den muskelgrupp man kör.
Hålla bak axlarna, pressa ihop skulderbladen & pressa fram(upp) bröstkorgen mer.

Sänka vikterna...näe...då får jag bara "pump" i armar = mer irriterad.

Kommer ni på nåt mer så släng till det också, nästa bröstpass är inte förrän på måndag.


Nu är det dags för lite "konditionsträning"....:kinky:

Tack till alla som kommit med tips!:bow:

Nils
2004-06-01, 16:58
Nu gillar jag iofs greppträning mer än de flesta. Men varför är det massa prat om greppträning här?
Jag menar pressövningar (och ben) är det enda jag klarar när finger tendiniten från greppöverträning verkligen slår till.
Man behöver ju i det närmaste inget grepp alls för just pressövningar som han nämner?! Jag har svårt att förstå hur greppträning skulle kunna hjälpa upp detta.
Nils

Fatalist
2004-06-01, 18:57
Du kan testa att köra lite pec-deck för bättre kontakt i bröstmusklerna, kanske helt enkelt är de som är för svaga så du kopplar in armar & axlar istället?

Wicked_kid
2004-06-02, 21:03
Jag brukar alltid köra nån "Disco" övning som avslut på bröstpasset, varierar mellan Pec-deck, Flyes & cable-cross.
Brukar då köra lite lättare, ca: 4 set á 12reps.

Hur är det med greppet nu då?:confused:
Har det nåt med mitt problem att göra?
Jag kör greppövningar 1ggr/vecka(har nyligen börjat att köra grepp.). Ska jag träna mera grepp?

Johan308gts
2004-06-02, 23:18
För att lättare få kontakt med bröstet kan du pröva att pressa ihop skulderbladen så axlarna dras tillbaka, skjut ut bröstet också.
Jag får lättare kontakt med böjd rygg, men det gäller inte alla.
Låt aldrig häcken lämna bänken dock.
Föreställ dig sen när du lyfter att du ska "dra isär" skivstången så kopplar du ur delar av axeln.
Till sist kanske du skulle trivas bättre med ett bredare grepp ändå?
Träna lugnt och kontrollerat, speciellt den negativa fasen och försök få kontakt med muskeln.
Det ska nog gå bra, men just bänkpress ÄR svår att hitta.
För vissa är det lättare i maskiner eller med Smith förresten, andra föredrar hantlar.
Testa runt bara.

pellepedal
2004-06-03, 10:34
Jag hade samma problam förut.
Lösningen för mig var att köra mycket hantelpress.
Jag körde ungefär 12-15 reps. Gick ner lite i vikt.
Sen försökte jag köra så strikt som jag bara kunde. Ganske långsamt...
Försök visualisera muskeln framför dig, hur den arbetar, in i minsta detalj.
Sen försökte jag öka vikterna varje pass, men fortfarande ha kvar det strikta utförandet.

Sen kom kontakten , och tillväxten.

Wicked_kid
2004-06-07, 18:05
Nu har man nyligen kommit hem efter ett rejält Bröst/Triceps-pass.

Provade på att trycka bak axlar/skulderblad samt pressa fram bröstet & försökte koncentrera mig till max(vilket är svårt på "mitt" gym...)
Provade åxå att köra utan handskarna(ja, jag gillar inte valkar..).

Resultatet då?

Det gick kanon!!!
Kontakt med bröstet, inget "mega"-pump i armarna.
:thumbup:

Riktigt slut i "pecsen" nu, bara att äta å invänta träningsvärken(vilket nog blir den grymmaste hittlis!):devil:

Tack för alla tips!!!:cheers: