Visa fullständig version : Björksav näring?
U mama...
2004-05-31, 10:01
Jag har en ny liten hobby att tappa björkar på sav nu på våren.
Det är gott, lite sött.
Jag vet inte med exakthet vad den innehåller dock.
Någons som vågar spekulera i frågan eller vet?
Vad för slags socker är det?
Vilka ämnen kan tänkas hittas i björksav?
Bra gainer?
Herkulez
2004-05-31, 10:14
du kan ju använda det som kolisar efter du haft sex :rolleyes:
Hört att de ska höja testonivåerna... inget som jag är säker på dock. Som herkulez redan sa, efter sex vore det optimalt.
U mama...
2004-05-31, 10:35
Originally posted by Herkulez
du kan ju använda det som kolisar efter du haft sex :rolleyes:
Kan inte du bara vara tyst och inte svamla massa gojja utan att tillföra något och bara söka poäng hos de andra...
Ruggigt irriterande person med menlösa inlägg vart jag än tittar här på Kollo.
Försök att svara på frågan, annars var tyst, iallafall i mina trådar!
Herkulez
2004-05-31, 10:36
Originally posted by U mama...
Kan inte du bara vara tyst och inte svamla massa gojja utan att tillföra något och bara söka poäng hos de andra... som sagt ....:rolleyes:
Kan inte du bara vara tyst och inte svamla massa gojja utan att tillföra något och bara söka poäng hos de andra...
Finns fler som tycker att hans inlägg är GULD än dem som tycker det är gojja. Om du skriver sådana här trådar o lägger upp en sån bild får du faktiskt skylla dig själv lite. Man vet jue inte om man ska ta dig på allvar eller ej.... :laugh:
Xylitol är ju "björksocker", sedan om det i princip bara är xylitol eller andra sockerarter vet jag inte.
Xylitol har extremt lågt gi så efter träning lär det ju inte vara rätt.
King Grub
2004-05-31, 11:55
Björksav består till allra största delen av vatten. Sammansättningen påminner om kraftigt utspädd sportdryck: kalium, fruktsocker, druvsocker, en kombination av andra sockerarter i mindre mängd, samt lite protein.
Hela 28 posts, och redan börjat gnälla på andra medlemmar:furious: :smash:
Var snälla mot våra nya medlemmar nu :whipped: Så är dom snälla tilbaka :D
Tycker förövrigt det här med björksav verkar lite småintressant, men aldrig riktigt lyckats med det själv :em:
Originally posted by Zakath
Var snälla mot våra nya medlemmar nu :whipped: Så är dom snälla tilbaka :D
Tycker förövrigt det här med björksav verkar lite småintressant, men aldrig riktigt lyckats med det själv :em:
Bryt av en gren och sätt en burk om, låt det inte stå för länge och rinna i då det är mums för diverse tillväxt av otrevligheter. Det går även att borra hål i trädet och tappa den vägen.
Självklart gör man det bara på sina egna tomt eller mark då det annars är förbjudet och kan orsaka att trädet dör.
U mama...
2004-05-31, 17:48
Originally posted by z_bumbi
Bryt av en gren och sätt en burk om, låt det inte stå för länge och rinna i då det är mums för diverse tillväxt av otrevligheter. Det går även att borra hål i trädet och tappa den vägen.
Självklart gör man det bara på sina egna tomt eller mark då det annars är förbjudet och kan orsaka att trädet dör.
Det ingår i allemansrätten att tappa björkar på sav, så det är inte alls olagligt!
U mama...
2004-05-31, 18:03
Originally posted by Arwen
Hela 28 posts, och redan börjat gnälla på andra medlemmar:furious: :smash:
Det är okej att vara rolig och skojjsig, men att vara det på någon annans bekostnad är inte okej....det kallas mobbning!
Jag tolererar inte sådant...
Men mobbing är även när man säger att någon är ful, som du själv sa till herkulez, så du har ingenting att säga om den saken killen.
f.ö. så är säv gott, vad jag minns
Buckethead
2004-05-31, 19:35
Det ingår i allemansrätten att tappa björkar på sav, så det är inte alls olagligt!
Sen när? Inte störa, Inte förstöra. Det är det allemansrätten går ut på, om man borrar hål i träd så förstör man.
Löjtnant Blank
2004-05-31, 19:44
Ha, ha, ha! Jag bara måste lämna mitt avtryck i den här menlösa, sjuka, förvridna tråden - så att jag också går till historien! Björksav som hobby! Jag dööööör! Du skulle må bra av några sessioner hos farbror psykologen, U mama... Ha, ha, ha!
Callister
2004-05-31, 20:20
Herregud, brist på uppmärksamhet i tidig ålder eller? :sleep:
Inte menat till ovanstående inlägg. :cool:
Håll er till ämnet och ge fan i att komma med personangrepp. Det gäller ALLA!
//Jörgen - på dåligt humör! :devil:
Sen när då?:confused:
Läs på vad allemansrätten innefattar innan du uttalar dig.
Erkänner att jag inte har järnkoll på exakt vad som omfattas av allemansrätten, men det verkar väl inte helt orimligt att savtappning räknas ungefär som att plocka bär och blommor, såvitt man inte gör det i stordrift åtminstone. "Inte störa, inte förstöra" i all ära, men nog stör man väl i så fall en hel del när man berövar de stackars blåbärsplantorna deras dyrbara barn/bär ...
Jag vet faktiskt flera som tappar/har brukat tappa björkar, fast de är samtliga mer än lite äldre än klientelet här (måste dock säga att jag själv aldrig skulle komma p tanken; jag tycker att saven smakar alldeles för illa). I det stora ländet i väster gör man väl något liknande med lönnar, om jag inte minns fel.
Buckethead
2004-06-01, 16:22
Taget från Naturvårdsverkets hemsida om allemansrätten:
I Brottsbalkens 12 kap 2 § räknas de naturprodukter upp som det är förbjudet att ta på annans mark: "Den som i skog eller mark olovligen tager växande träd eller gräs eller, av växande träd, ris, gren, näver, bark, löv, bast, ollon, nötter eller kåda eller ock vindfälle, sten, grus, torv eller annat sådant som ej är berett till bruk dömes för åverkan."
Allt som inte är med(inom rimlig gränser) där är tillåtet att plocka, t.ex. bär och blommor. Om någon skulle gå runt och borra eller bryta av kvistar på farsans mark så skulle han nog inte bli vidare glad. Om man däremot frågar och får tillstånd är ju en helt annan sak, han brukar själv tappa björkar på sav på våren. Men om någon tar sig friheter utan att be om lov så blir man bara förbannad.
Erkänner och ursäktar mig för dålig koll. När jag tänker på saken har de "savtappare" jag känner till hållit sig till träd på egen mark/tomt. Samt knappast tappat fatvis (vad man nu skulle göra med sådana mängder sav).
Lite vid sidan av: Blommor är det ju tillåtet att plocka, även på annans mark, men hur är det med att ta kvistar av blommande träd, t.ex. hägg? Nu menar jag förstås ett par stycken att för sätta i en vas, inte ett vinterförråd av ved eller vinterfoder för en getfarm eller så.
Det är okej att vara rolig och skojjsig, men att vara det på någon annans bekostnad är inte okej....det kallas mobbning!
Jag tolererar inte sådant...
uhmm...
Buckethead
2004-06-02, 09:40
Originally posted by Tolkia
Lite vid sidan av: Blommor är det ju tillåtet att plocka, även på annans mark, men hur är det med att ta kvistar av blommande träd, t.ex. hägg? Nu menar jag förstås ett par stycken att för sätta i en vas, inte ett vinterförråd av ved eller vinterfoder för en getfarm eller så.
Enligt lagen så är det inte tillåtet, men man kan ju höra med markägaren eller så kan man ta från statlig skog. Men om man är lite diskret så märks det inte.
Metal_boy_
2004-06-02, 11:58
:laugh: :laugh: :laugh:
nog för att jag vet att det finns en del grabbar här inne som gillar att ta på varandra men när det kommer till att suga musten ur riktigt stora stockar så tycker jag det gått för långt:D
Herkulez
2004-06-02, 15:36
Originally posted by Metal_boy_
:laugh: :laugh: :laugh:
nog för att jag vet att det finns en del grabbar här inne som gillar att ta på varandra men när det kommer till att suga musten ur riktigt stora stockar så tycker jag det gått för långt:D :laugh: sicko
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.