handdator

Visa fullständig version : Ephedra/Efedrin ligger ju i "gråzonen"


Callister
2004-05-30, 20:55
Men hur är det med detta preparat?

Innehåller: 20mg Salicin 99,6% 100mg Synephrine 99,9% 100mg Guarana 22% 5mg Piperine 98%
En helt ny efedrinfri fettbrännare som fungerar lika bra som de ephera innehållande produkterna. Den ger dig alla positiva effekter helt utan biverkningar.

För övrigt läste jag en 6 månder gammal tråd här och såg en hel del som verkade använda Ephedra produkter, har lagarna ändrats sedan dess eller är det policyn som blivit strängare?

aliquis
2004-05-30, 21:17
Originally posted by Callister

Innehåller: 20mg Salicin 99,6% 100mg Synephrine 99,9% 100mg Guarana 22% 5mg Piperine 98%
För övrigt läste jag en 6 månder gammal tråd här och såg en hel del som verkade använda Ephedra produkter, har lagarna ändrats sedan dess eller är det policyn som blivit strängare?
Acetylsalicylsyra(salicin...) eller vad det heter är ju A-delen i ECA, vad synephrine är har jag ingen aning om men det är väl någon wannabevariant av effedrin antar jag. Guarana ger samma effekt som koffein men är bara 1:10 så starkt. Piperine finns i peppar.
Ingen aning om vad synephrinet gör men jag gissar att du lika gärna kan hälla i dig en kopp te, ta en treo och en tsk peppar.

Effedrin har väl varit lagligt men inte under tävling, men det har snackats mycket skit om det hela tiden i forumet, vad jag har förståt det som så har försäljningen förbjudits inom eu nu? eller?

LunaSpice
2004-05-30, 21:57
Originally posted by aliquis

Acetylsalicylsyra(salicin...) eller vad det heter är ju A-delen i ECA, vad synephrine är har jag ingen aning om men det är väl någon wannabevariant av effedrin antar jag. Guarana ger samma effekt som koffein men är bara 1:10 så starkt. Piperine finns i peppar.
Ingen aning om vad synephrinet gör men jag gissar att du lika gärna kan hälla i dig en kopp te, ta en treo och en tsk peppar.

Effedrin har väl varit lagligt men inte under tävling, men det har snackats mycket skit om det hela tiden i forumet, vad jag har förståt det som så har försäljningen förbjudits inom eu nu? eller?

ASA är inte A i ECA. A:et står för aspirin. Sen att aspirin innehåller ASA är en annan sak. :D Synephrine är liknande koffein och guarana; ökar metabolism, minskar aptiten etc. Aktiv "substans" i Citrus aurantium för övrigt.

Callister
2004-05-30, 22:11
Vill någon vara snäll och berätta hur det ligger till med lagligheten ang. Ephedra?
Med konkreta källor tack, tycker man hör olika hela tiden.

gosh
2004-05-30, 22:14
Originally posted by Callister
Vill någon vara snäll och berätta hur det ligger till med lagligheten ang. Ephedra?
Med konkreta källor tack, tycker man hör olika hela tiden.
jag kan inte lagtexten men vad jag vet så är det tillåtet eftersom det är tillåtet inom EU. sverige måste anpassa sig till eu, ungefär som "boosen" (snart alltså...).
och vad jag vet så är det tillåtet med efedrin under träning men inte tävling.

Callister
2004-05-30, 22:26
Originally posted by gosh

jag kan inte lagtexten men vad jag vet så är det tillåtet eftersom det är tillåtet inom EU. sverige måste anpassa sig till eu, ungefär som "boosen" (snart alltså...).
och vad jag vet så är det tillåtet med efedrin under träning men inte tävling.
Ok.

Är det någon här som har erfarenheter av det?
Tänkte mest på hjärtklappningen, om man får det, hur länge sitter det i sig?

LunaSpice
2004-05-30, 22:33
Beror på hur mkt du doserar och hur känslig du är. Får du lätt hjärtklappning av koffein så ska du akta dig för efedrah.

För övrigt: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa.jsp?exp1=150#Doping%20-%20Idrott%20%20och%20läkemedel främst http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp?articleID=18366

Räcker som källa.

Callister
2004-05-30, 22:43
Originally posted by LunaSpice
Beror på hur mkt du doserar och hur känslig du är. Får du lätt hjärtklappning av koffein så ska du akta dig för efedrah.

För övrigt: http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa.jsp?exp1=150#Doping%20-%20Idrott%20%20och%20läkemedel främst http://www.fass.se/LIF/lakarbok/lakemedelhalsa_artikel.jsp?articleID=18366

Räcker som källa.
Jag vet ju hur känslig jag är.
Jag vet knappt vad hjärtklappning är. :)
Är det när man t.ex ligger och ska sova, så känner man sitt hjärta slå? Jag dricker i regel inte kaffe men det händer ju, har dock inte upplevt något hittils. Kanske kan testa med 6-8 koppar på en dag och se om det har någon effekt på hjärtat..

gosh
2004-05-30, 22:53
Originally posted by Callister
Jag vet ju hur känslig jag är.
Jag vet knappt vad hjärtklappning är. :)
Är det när man t.ex ligger och ska sova, så känner man sitt hjärta slå? Jag dricker i regel inte kaffe men det händer ju, har dock inte upplevt något hittils. Kanske kan testa med 6-8 koppar på en dag och se om det har någon effekt på hjärtat..
Du behöver inte oroa dig. så länge du inte tar efter 17.00 så kan du sova om du inte petar i dig för mycket (mer än en tablett gissar jag).
Ta inte varje dag heller, det är viktigt att inte vänja sig för du får mycket mer energi. Det kan göra att du blir lat och måste ta detta för att orka. Använd det smart och försök få ut så mycket som möjligt av så lite som möjligt.
Själv tar jag en tablett en till två gånger i veckan, räcker aldeles utmärkt.

LunaSpice
2004-05-30, 22:53
Att du hör ditt hjärta slå när du ska sova tyder på att du har en stark puls och/eller högt blodtryck. Hjärtklappning/palpationer är när hjärtat slår snabbt och/eller oregelbundet och som kan ge andra symtom som t.ex. svettningar och skakningar.

gosh
2004-05-30, 23:10
Originally posted by Callister
Kanske kan testa med 6-8 koppar på en dag och se om det har någon effekt på hjärtat..
Japp, överlever du det testet så överlever du säkert effe. Det är inte så många som dör, max 18% vad jag vet.

joonah
2004-05-30, 23:17
Originally posted by gosh

Japp, överlever du det testet så överlever du säkert effe. Det är inte så många som dör, max 18% vad jag vet.

Bara 18% :thumbup:

Jag upplevde hjärtklappningar när jag började med Thermo-x, ett tillskott som innehåller ~300mg Citrus Aurantium och 200mg guarana. Fast detta endast ibland under de första dagarna.

Hade ingen skillnad i blodtryck och puls under tiden jag käkade dem mot de dagar jag lät bli.

gosh
2004-05-30, 23:46
Originally posted by LunaSpice
Att du hör ditt hjärta slå när du ska sova tyder på att du har en stark puls och/eller högt blodtryck.
Det kan också bero på extremt bra hörsel. Kolla den som du inte söker för fel sjukdom.

Callister
2004-05-31, 06:58
Originally posted by LunaSpice
Att du hör ditt hjärta slå när du ska sova tyder på att du har en stark puls och/eller högt blodtryck. Hjärtklappning/palpationer är när hjärtat slår snabbt och/eller oregelbundet och som kan ge andra symtom som t.ex. svettningar och skakningar.
Jag hör det inte precis, jag "Känner" det snarare. :)
Men om jag t.ex lägger i ett tyst badkar under vattnet så hör jag det slå, men man hör ju allt bättre under vattnet.

Mitt blodtryck har alltid varit helt okej, men jag kanske har lite högt.
Senast jag kollade hade jag högt på det "högre" blodtrycket. Sen har jag stark puls också.
Vad tror du Luna? :love:
Testade hjärtat för cirka 1 år sen, i en sån där apparat, hos läkare.
Vilopulsen är för övrigt 56/min (Den var 68 för 1-2 månader sen :))

Callister
2004-05-31, 07:10
Originally posted by joonah


Bara 18% :thumbup:

Jag upplevde hjärtklappningar när jag började med Thermo-x, ett tillskott som innehåller ~300mg Citrus Aurantium och 200mg guarana. Fast detta endast ibland under de första dagarna.

Hade ingen skillnad i blodtryck och puls under tiden jag käkade dem mot de dagar jag lät bli.
Purple Burn, vad innehåller det som har så "bra" effekt då? :)
en mix på 635mg av: Guarana, Citrus Aurantium, Kola Nut, Ginseng, White Willow Bark, Acetyl-L-Carnetine.
Får man hjärtklappning av det där? :hbang:

LunaSpice
2004-05-31, 07:46
Det lär du märka.

Det är det "låga" värdet som är farligt om det sticker iväg alltför högt. För övrigt, det höga värdet kallas systoliskt tryck och det undre diastoliskt.

Grahn
2004-05-31, 07:51
Tycker det är irriterande med gråzoner, borde inte alla ivriga lagskrivare i landet kunna bestämma sig för eller emot istället för att vi ska ha "gråzonspreparat".

Callister
2004-05-31, 08:24
Kan någon intyga om Purple Burn har någon effekt?
Ephedra produkter tvilvar jag inte på men det är ju trevligt att man får 1/5 chans att dö. :nono:

gosh
2004-05-31, 08:31
Originally posted by Callister
Kan någon intyga om Purple Burn har någon effekt?
Ephedra produkter tvilvar jag inte på men det är ju trevligt att man får 1/5 chans att dö. :nono:

Det var ett skämt!! kolla PM

Callister
2004-05-31, 08:43
Originally posted by gosh


Det var ett skämt!! kolla PM
:)

calsiumpyruvat - Är det bra?
De produkter som finns på www.xxxxxxx.xx verkar ju vara helt okej eftersom de skrivit att de är godkända också, samt att de har en "riktig" butik också, med telefon-nr och skriver sina namn, de brukar "skumma" sidor inte göra annars :sleep:

Edit:
Har ändå bestämt mig för att skippa köpa något preparat ändå.
Det känns lite som undanflykter, jag måste fixa det på egen hand ändå fast det är så jävla långsiktigt ibland :insane:

LunaSpice
2004-05-31, 10:45
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=19227

aliquis
2004-05-31, 10:47
Av de jag känner har ingen dött av effedrin ;D

I samtliga fall har det rört sig om 2 till 5-6st supercaps (http://länk/ har information, de verkar även sälja dem men det kanske är förlåtet om de inte säljer några kosttillskott som kolozzeum säljer? en länk i gråzonen med kanske? ;/).
Nåja, vill minnas att det stod 833mg på dessa, men då var det väl 833mg ephedra det handlade om, dvs örten. Vet inte hur många mg av den aktiva substansen det motsvarande.
Tabletterna intogs tillsammans med alkohol och den positiva effekten var väl krypningar i huvudet ;/, till de mer negativa hörde väl störd hjärtrytm, snabb puls, svårigheter att sova på hela natten, osv.. Fast det är ju då hos de som överdrev, tror inte tjejerna som tog 1 eller eventuellt 2 fick några problem fast det var alkohol med i bilden också. Värst blev det väl för killen med diabetes, men jag vill minnas att det varnas för det på förpackningen. (Skall inte tas av hjärtsjuka osv av naturliga skäl.)

Skrivet av en otrevlig människa på IRC under natten:
05:48 <@effedrin> jag e sjukt speedad nu asså
06:23 <effedrin> hur skönt soim helst hehe
06:34 <@effedrin> uj mitt hjerte gör volter
09:39 <@effedrin> ska alfdri mer knarka
09:39 <@effedrin> buhuuu gråter
19:23 <@allsodark> då var det ju drag...fast nåra timmar senare kom illamåendet

Förövrigt gjorde jag det rätta och länkade till erowid en gång, men då togs mitt inlägg bort av någon anledning. Vet inte riktigt varför då erowid är en sida med mängder av information gällande lagliga droger, narkotika, läkemedel, örter, osv. Kan ju ge det ett försök igen:
http://www.erowid.org/

Grahn
2004-05-31, 11:55
Det var en person som dog av efedrin i USA nyligen och vips så ska det förbjudas där(eller har redan?) och prohormoner ryker visst samma väg.

Wilson
2004-06-01, 22:42
Originally posted by gosh

Japp, överlever du det testet så överlever du säkert effe. Det är inte så många som dör, max 18% vad jag vet.

om du skämtar kan du väl sätta dit en smiley, så folk förstår att du skämtar? ;)

joonah
2004-06-01, 23:31
Originally posted by Callister

Purple Burn, vad innehåller det som har så "bra" effekt då? :)
en mix på 635mg av: Guarana, Citrus Aurantium, Kola Nut, Ginseng, White Willow Bark, Acetyl-L-Carnetine.
Får man hjärtklappning av det där? :hbang:

Alla jag känner som använt dem har upplevt hjärtklappningar de första dagarna.

negative
2004-06-02, 19:58
Jag tycker att du ska ta effedrin istället för ephedra då styrkan varierar från tablett till tablett hos ephedra.

Igentligen rekomenderar jag inget av det.


Markus