handdator

Visa fullständig version : fibrer med lagt GI


Trytter
2004-05-30, 20:06
Hade tankt dra ner pa mitt fiberintag eftersom jag misstanker att det ligger bakom min minsta sagt skumma mage.
Har inte lust att borja trycka i mig en massa formfranska..

For det forsta ar det inte gott.
Och GI och II ar vi ju ack sa medvetna om:angel:

Tips skulle uppskattas!

...av mig och min omgivning:D

doolo
2004-05-31, 00:00
Ett bra tips tycker jag är att se efter andra saker som påverkar ett livsmedels glykemiska index. Andelen kostfiber i brödet är inte den enda faktorn som påverkar.

1. Andelen intakta kärnor i brödet. (Det finns bröd med ganska låg halt kostfiber, men som innehåller kärnor.) Bl.a påverkar korn och rågkärnor GI värdet

2. Organiska syror dvs. surdegsbröd har ofta ett lägre GI.

Det finns flera andra faktorer som påverkar GI.

Du kan också försöka att höja ditt kostfiber intag stegvis. En snabb höjning kommer som en chock för kroppen... vilket du säkert märkt ;)

MVH //doolo

Trytter
2004-05-31, 06:56
Ofan trodde, hela kärnor var smockfulla med fibrer.
Men det är ju inga problem då!
Är 5min från danmark, deras rågbröd är ju i princip kärnor som är ihopklibbade av surdeg!
Sjukt gott är det också!!:eating: :eating:

doolo
2004-05-31, 10:18
va bra! ;-)
kolla halten av kostfiber i de bröden. Olika kostfiber har olika påverkan på matsmältningssystemet. Du kan ju prova.

Om du äter ett bröd med relativt högt glykemiskt index till en måltid där de andra KH har lågt GI, så påverkar det inte måltidens totala GI så mycket. Det vet du säkert redan ;-)


/Doolovic

Trytter
2004-05-31, 10:40
Originally posted by doolo
va bra! ;-)
kolla halten av kostfiber i de bröden. Olika kostfiber har olika påverkan på matsmältningssystemet. Du kan ju prova.

Kan bli svårt eftersom jag köper det hos bagerier.

skaparn
2004-05-31, 18:09
Ett varningens ord utfärdas. Om du får taskig mage av fibrer kan hela kärnor ställa till med endel också. Men prova dig fram, det är det bästa sättet att få veta, tyvärr.