handdator

Visa fullständig version : Kolla, Whey 80, en bluff???


Zakath
2004-05-30, 19:38
Läs länken!
Så det är egentligen kreatursfoder?
Eller vad är detta, ett skämt!?

http://www.milligans.co.nz/milipro/whey80.pdf

Mindek
2004-05-30, 19:40
Man kan blanda det med djurfoder för att öka proteinhalten i det ja... Är inte du ett djur :eating:


Edit: Behöver ju inte vara samma Whey-80... tror t.ex. inte det är chokladsmak på detta :D

Zakath
2004-05-30, 19:41
Så det är egentligen ett djurfoder som säljs till oss för överpris?

Mindek
2004-05-30, 19:42
Ja, på samma sätt som en jacka är en tygbit som säljs till oss för "överpris"...

Zakath
2004-05-30, 19:46
Men ändå, man skulle väl kunna få tag på det här bra mycket billigare?

Mindek
2004-05-30, 19:48
Ja, du kan ju beställa en icke-smaksatt 20 kgs säck från Nya Zeeland så kanske du får ner priset med några tior per kg eller så...

Zakath
2004-05-30, 19:49
Originally posted by Mindek
Ja, du kan ju beställa en icke-smaksatt 20 kgs säck från Nya Zeeland så kanske du får ner priset med några tior per kg eller så...


Men vad tråkig du är...
Du har en rätt jobbig ton mot mig känns det som :( Men jag kanske bara är trött, eller så är du trött på mina frågor ;)

King Grub
2004-05-30, 19:50
Originally posted by Zakath
Så det är egentligen ett djurfoder som säljs till oss för överpris?

Vassle används för att göda svin på bondgårdar, ja.

Men det är ju inte den renade och filtrerade produkten det handlar om, utan vedervärdig råvassle. ;)

Vassle är ett mjölkprotein, och det får grisar att växa också. Varför skulle inte den industrin använda sig av det?

Mindek
2004-05-30, 19:58
Originally posted by Zakath



Men vad tråkig du är...
Du har en rätt jobbig ton mot mig känns det som :( Men jag kanske bara är trött, eller så är du trött på mina frågor ;)


Inget personligt... Jag är en oförskämd suris över internet för det mesta :thefinger

Zakath
2004-05-30, 20:08
Originally posted by Mindek



Inget personligt... Jag är en oförskämd suris över internet för det mesta :thefinger


Okej, då är det lugnt :cheers:
Hahhaa!



EDIT: Skrev det här brevet till Milipro,

"Hello,
I have a little question about your product - Whey 80.
It all seems a very good product, but I have often seen it being sold as a protein supplement for athletes.
No harm in that, but I believe it may be "a little" over-prized by some retail dealers.
So what's your prize for this product (Whey 80)?


I will be greatly pleased with an answer.
/Thank you, *mitt namn*



P.S. Please, excuse my bad English if I've got something wrong."

Jag meddelar er om jag får ett svar, kommer jag bli helt utmobbad nu?

GhostFace
2004-05-30, 20:31
Initiativförmåga är inget att skämmas över!

Får väl invänta & se vad detta kan ge för svar & reaktion.

Zakath
2004-05-30, 20:36
Originally posted by GhostFace
Initiativförmåga är inget att skämmas över!

Får väl invänta & se vad detta kan ge för svar & reaktion.


Tack :em:
Ska bli mycket intressant att se vad för svar jag kan få, kommer självklart dela med mig av det :cheers: (om det inte ligger riktigt stora pengar i det då, självfallet ;))

Whey
2004-05-30, 20:56
Du menar att du tänker köpa in och sälja dyrt!?!

aliquis
2004-05-30, 21:24
Originally posted by Zakath
Läs länken!
Så det är egentligen kreatursfoder?
Eller vad är detta, ett skämt!?
http://www.milligans.co.nz/milipro/whey80.pdf
lol, jag gissar på att 20kg whey 80 som djurfoder är fan så mycket billigare än som kosttillskott från gg.

Förövrigt är det väl ingen ide att bli upphetsad över att produkten säljs som djurfoder också, kanske dags att undvika havre också då det äts av hästar m.fl.?

(förövrigt har jag uppfattat det som att nya zeeland står för större delen av vassleproteinet? både exell och eiselt hade väl protein därifrån tills nyligen?)

LunaSpice
2004-05-30, 22:02
Jag har tidigare jobbat på ett stort livsmedelsföretag. Där köptes det in gigantiska kvantiteter med kaseinprotein (25 kg säckar på pall) som användes i produktionen. Förr, innan jag började där, så var inventeringen mkt bristfällig vilket gjorde att vissa (byggare?) plockade med sig X antal av dessa säckar och sålde på gymmet i kg-enheter. Kunde tjäna en hel del på det. Det smakar hemskt men det är 95% rent kaseinprotein. ;)

Pressarn
2004-05-30, 23:43
Originally posted by LunaSpice
Jag har tidigare jobbat på ett stort livsmedelsföretag. Där köptes det in gigantiska kvantiteter med kaseinprotein (25 kg säckar på pall) som användes i produktionen. Förr, innan jag började där, så var inventeringen mkt bristfällig vilket gjorde att vissa (byggare?) plockade med sig X antal av dessa säckar och sålde på gymmet i kg-enheter. Kunde tjäna en hel del på det. Det smakar hemskt men det är 95% rent kaseinprotein. ;)
Och resterande 5% är tungmetaller? ;)

Sverker
2004-05-31, 07:02
Originally posted by Pressarn

Och resterande 5% är tungmetaller? ;)

95 % är säkert räknat på torrhalten. I så fall är de resterande 5 % mjölksocker och mineraler som kalium och kalcium.

Sverker
2004-05-31, 07:09
Originally posted by Zakath
Läs länken!
Så det är egentligen kreatursfoder?
Eller vad är detta, ett skämt!?

http://www.milligans.co.nz/milipro/whey80.pdf

" made from cheese whey " står det i länken.

Jag gissar att det är VPC gjort från survassle.

När man tillverkar vassleprotein eller messmör använder man vassle från osttillverkning. Eller vassle som enbart tagits fram för VPC-produkter.

Ostar syras med mjölksyrabakterier som tillsätts till mjölken tillsammans med löpen.
I den första vasslen som man skiljer av från ostmassan har mjölksyrabakterierna inte hunnit vakna ännu utan vasslen är av en utmärkt kvalite´.

Den sista vasslen som pressas ur ostkornen när osten formas är mycket sur eftersom mjölksyrabakterierna har hunnit arbeta en lång stund. Detta är survassle och kan oftast inte användas till vanliga livsmedel. Den är sur och smakar...surt.

Jag gissar att företaget förädlat survasslen till djurfoder

pellepedal
2004-05-31, 09:27
Förvåna mig inte om det var djurmat i min Whey-80. Smakade fan och gav bara en massa gaser.... Jag har bytt märke och kommer inte köpa whey-80 nåt mer.

Achryl
2004-05-31, 17:38
Originally posted by pellepedal
Förvåna mig inte om det var djurmat i min Whey-80. Smakade fan och gav bara en massa gaser.... Jag har bytt märke och kommer inte köpa whey-80 nåt mer.

Ganska många verkar tycka whey är dåligt, finns det något bättre märke som är prisvärt? Hur stor skillnad kan det vara på vassle?

aliquis
2004-05-31, 18:28
Ganska många verkar tycka det är bra vad jag vet, men du är på kolozzeum, köp deras exell, det är tom billigare om du köper 10kg, och 10kg går ju åt rätt fort och trist att betala frakt för 1kg hur som helst.

Achryl
2004-05-31, 18:33
Originally posted by aliquis
Ganska många verkar tycka det är bra vad jag vet, men du är på kolozzeum, köp deras exell, det är tom billigare om du köper 10kg, och 10kg går ju åt rätt fort och trist att betala frakt för 1kg hur som helst.

Hade gärna köpt exell om det inte var för aspartamet.. försöker undvika det, man är ju orsäker på om det är farligt eller inte.

King Grub
2004-05-31, 18:40
Originally posted by Achryl


Hade gärna köpt exell om det inte var för aspartamet.. försöker undvika det, man är ju orsäker på om det är farligt eller inte.

Whey-80 innehåller också aspartam...

Achryl
2004-05-31, 19:14
Originally posted by King Grub


Whey-80 innehåller också aspartam...

Men fandå... en kille snackade om att whey80 och fast3 (som är aspartamfritt) är samma pulver.
Hmm nu blir jag knäckt.. nåt bra aspartamfritt pulver, någon?

Jet
2004-05-31, 21:49
Originally posted by Achryl


Men fandå... en kille snackade om att whey80 och fast3 (som är aspartamfritt) är samma pulver.
Hmm nu blir jag knäckt.. nåt bra aspartamfritt pulver, någon?

Det är INTE samma pulver......

Spectral
2004-05-31, 22:50
Originally posted by Achryl


Men fandå... en kille snackade om att whey80 och fast3 (som är aspartamfritt) är samma pulver.
Hmm nu blir jag knäckt.. nåt bra aspartamfritt pulver, någon? finns ju whey-80 med neutral smak som inte innehåller aspartam...vet inte hur det smakar men men...

Beast
2004-05-31, 23:16
om du gnäller över whey80´s "höga" pris så kanske du blir skrämd när du sen ska köpa kvalitets protein istället.

Metal_boy_
2004-05-31, 23:56
du lär inte hitta billigare protein som är lika gott..om i såfall nån vet om nått så säg till mig:thumbup:

aliquis
2004-06-01, 00:47
samtliga twinlabs är aspartamfria, men de innehåller säkert någon annan dynga istället.

fast ska väl släppa sin gröna serie, vill minnas att de har en osmaksatt whey i den.

Vore förövrigt schysst om kolo kunde få in fast sortiment då också då det även fanns med ett sojaprotein ;), tyvärr verkar det sämre än naturell abs och säkert mycket dyrare.

adde
2004-06-01, 07:56
GG köper protein från Irland. "Det andra" whey-80 härstammar från Nya Zeeland.

NZMP, new zeeland milk products, är annars en av de största leverantörerna av protein till tillskottsbranchen.

/adde

Sverker
2004-06-01, 10:09
Originally posted by Achryl


Hade gärna köpt exell om det inte var för aspartamet.. försöker undvika det, man är ju orsäker på om det är farligt eller inte.

Köpa proteinpulver utan aspartam ?

Proteinpulver är aminosyror. Aspartam är också aminosyror. Två stycken, aspartat och fenylalanin.
Inget alls konstigt med det. Aminosyran glycin är precis lika söt som socker den också.
Har uppriktigt lite svårt att se skillnaden.
Har ännu inte sett någon larmrapport om att aspartam på något sett skulle vara farligt, i de mängder som rekomenderas.

Sparrisen
2004-06-01, 10:37
Originally posted by Spectral
finns ju whey-80 med neutral smak som inte innehåller aspartam...vet inte hur det smakar men men...

tapetklister

aliquis
2004-06-01, 19:14
Originally posted by Achryl

Men fandå... en kille snackade om att whey80 och fast3 (som är aspartamfritt) är samma pulver.
Hmm nu blir jag knäckt.. nåt bra aspartamfritt pulver, någon?
såg att best whey som är rätt billigt är aspartamfritt.

aliquis
2004-06-01, 19:17
Originally posted by Sverker

Köpa proteinpulver utan aspartam ?
Proteinpulver är aminosyror. Aspartam är också aminosyror. Två stycken, aspartat och fenylalanin.
Inget alls konstigt med det. Aminosyran glycin är precis lika söt som socker den också.
Har uppriktigt lite svårt att se skillnaden.
Har ännu inte sett någon larmrapport om att aspartam på något sett skulle vara farligt, i de mängder som rekomenderas.
Är väl kanske metanoldelen han ogillar.
http://www.dansukker.com/omsocker/sotningslexikon/skrivut.asp?id=495
"Sötningsmedlet aspartam är en dipeptid som är uppbyggd av aminosyrorna asparaginsyra och fenylalanin (som metylester)."

Sverker
2004-06-01, 20:00
Halterna av metanol är högre i apelsijuice och tomatjuice än i light läsk.
Den lilla mängden metanol hinner kroppen ta hand om.

aliquis
2004-06-01, 20:45
Originally posted by Sverker
Halterna av metanol är högre i apelsijuice och tomatjuice än i light läsk.
Den lilla mängden metanol hinner kroppen ta hand om.
Jag är medveten om det, men det skulle ju vara den enda anledningen till oro så...
Skillnaden är väl dessutom att de andra alternativen även innehåller etanol som fungerar som ett motgift, men men, ingen lär dö av några tiotusendels gram metanol ändå.

cali
2004-06-03, 13:21
Originally posted by Zakath
Så det är egentligen ett djurfoder som säljs till oss för överpris?

Intressant tråd som jag missat :)
Som jag sagt tidigare är proteinpulvrerna vi äter djurfoder.
Fast i många fall sämre än djurfoder!
Huh!?
Jo i själva processen av många sorters proteinpulver förstörs en del känsliga proteiner (lysin bla), särskilt om den inte är cold processed.
Så ur den aspekten har ett råprotein en bättre aminosyraprofil.

Ett råprotein smakar dock bra illa och innehåller en hel del fett, kolhydrater och laktos så ur den aspekten är den inte bättre.

Det bästa proteintillskott KVALITETSMÄSSIGT i mina ögon du kan äta är ett whey-isolate som är cold processed med lite fett och kolisar.
Bättre än det går inte att få, men smakar det så kostar det. (troligen inte värt det, but if money is no matter, go for the best!)