handdator

Visa fullständig version : Bevis...?


Zakath
2004-05-30, 18:48
Hej, jag är i desperat behov av lite "bevis", ett par undersökningar (ju fler, dest bättre), som bevisar att proteinpulver ger en bra effekt och inte är skadligt.

Väldigt stort PLUS om det är just Whey-80 som jag planerar att köpa.
Behöver ett par vetenskapliga undersökningar för att övertyga mina föräldrar, trots att de helt saknar motargument...!




/Stort tack för all hjälp jag kan få!

King Grub
2004-05-30, 18:54
Väldigt stort PLUS om det är just Whey-80 som jag planerar att köpa.

Ja, det kan du ju glömma direkt...

Int J Sport Nutr. 1995 Jun;5 Suppl:S39-61.

Do athletes need more dietary protein and amino acids?

Lemon PW.

Applied Physiology Research Laboratory, Kent State University 44242, USA.

The current recommended daily allowance (RDA) for protein is based primarily on data derived from subjects whose lifestyles were essentially sedentary. More recent well-designed studies that have employed either the classic nitrogen balance approach or the more technically difficult metabolic tracer technique indicate that overall protein needs (as well as needs for some specific individual amino acids) are probably increased for those who exercise regularly. Although the roles of the additionally required dietary protein and amino acids are likely to be quite different for those who engage in endurance exercise (protein required as an auxiliary fuel source) as opposed to strength exercise (amino acids required as building blocks for muscle development), it appears that both groups likely will benefit from diets containing more protein than the current RDA of 0.8 g.kg-1.day-1. Strength athletes probably need about 1.4-1.8 g.kg-1.day-1 and endurance athletes about 1.2-1.4 g.kg-1.day-1.

Herkulez
2004-05-30, 18:55
är det mamma som bråkar eller :)

Zakath
2004-05-30, 18:58
Jopp, det är mamma............:smash:


Tack Grub!
Men någon rapport som mer specifikt visar att just proteintillskott är "bra"?
Kan jag annars få länken, om det GÅR att hitta något om Whey-80 eller liknande?
Så är du snäll :love:

King Grub
2004-05-30, 18:59
Tyvärr visar ofta studierna motsatsen till vad du vill höra...

J Clin Gastroenterol. 2002 Oct;35(4):299-306.

Nutrition and sports supplements: fact or fiction.

Lawrence ME, Kirby DF.

Department of Medicine, Psychiatry, Biochemistry, and Molecular Physics, Medical college of Virginia Hospitals and Physiciands of the virginia Commonwealth University Care System, Richmond, Virginia 23298-0711, USA.

BACKGROUND: In an age of highly competitive sports, whether it be the high school student, the weekend warrior, or the professional athlete, more individuals are using "performance-enhancing" nutritional supplements. Many feel they are gaining a "competitive edge," without thinking of the potential consequences. Consumers are inundated with claims of strength, weight loss, and improved body definition, but they are rarely given information on the potentially harmful side effects. There are few large, multicenter, randomized trials of these various nutritional supplements that look at the purported claims and potential side effects. STUDY: We reviewed the available studies, including case reports, and researched data on five of the most popular performance-enhancing supplements, including androstenedione, creatine, chromium, ephedra, and protein and amino acid supplements. CONCLUSIONS: Of the reviewed supplements, only creatine may be marginally beneficial. The potential benefit would probably only be useful to the professional athlete and not the average person. All of the supplements reviewed have potentially harmful side effects; however, certain supplements clearly show harmful effects, and use should strongly be cautioned. In addition, ephedra should be withdrawn from the marketplace. At this time, without better-designed studies, these agents cannot be recommended.

King Grub
2004-05-30, 19:00
Originally posted by Zakath
Kan jag annars få länken, om det GÅR att hitta något om Whey-80 eller liknande?

Det går inte, för det finns naturligtvis inget om just det tillskottet.

Zakath
2004-05-30, 19:03
Men det kan väl fortfarande vara bra att ta en proteindrink efter träningen?
Vad kan vara sideffekterna?

Tack ändå!

King Grub
2004-05-30, 19:05
Originally posted by Zakath
Men det kan väl fortfarande vara bra att ta en proteindrink efter träningen?
Vad kan vara sideffekterna?

Tack ändå!

Ja, det är jättebra, men det verkar som om de flesta studierna ger sig attan på att bevisa att det är onödigt. :rolleyes:

Zakath
2004-05-30, 19:08
Originally posted by King Grub


Ja, det är jättebra, men det verkar som om de flesta studierna ger sig attan på att bevisa att det är onödigt. :rolleyes:



Men hur ska jag då övertyga min mamma om att jag ska få köpa det, att det inte är gjort på djurmat (hon verkar tro det) och att det är kontrollerat på något sätt.

Med kontrollerat menar jag, något bevis för att det verkligen innehåller vad som står på innehållsförteckningen.

Mindek
2004-05-30, 19:11
Är du typ 10 år eller? Dags att ta över och börja bestämma lite över DITT egna liv kanske? Om morsan ska pröjsa skiten är det en annan femma ;)

Zakath
2004-05-30, 19:13
Originally posted by Mindek
Är du typ 10 år eller? Dags att ta över och börja bestämma lite över DITT egna liv kanske? Om morsan ska pröjsa skiten är det en annan femma ;)


Hon ska inte betala och jag är inte 10år...
Jag skulle KUNNA köpa utan att hon godkände det, men det är ändå bäst att övertala henne, för det går! Och då har man inte längre några problem med det ;)

Sparrisen
2004-05-30, 19:18
Säg till henne att det helt enkelt är mjölk i pulverform! (bara det att man avlägsnat fett, kolhydrater och vissa - dvs långsamma - proteiner)

Du kan även tillägga att det blit betydligt dyrare att införskaffa samma mängd snabbt protein i form av ägg...

Ring annars till tillverkaren och be dem snällt förklara direkt till din mamma... ;)

Beast
2004-05-30, 19:19
asså, det låter på dig som att protein är nåt anabola som kommer göra så du dör eller nåt????+
det finns inga bieffekter om din njure inte är as kass redan nu.

Hur svårt kan det vara att övertala henne? protein finns i mjölk och allt kött vi käkar så då borde du fråga om lov innan du dricker ett glas mjölk??
:laugh:

Zakath
2004-05-30, 19:28
Men jag säger ju att hon inte låter sig övertalas så lätt!
Finns det någon form av oberoende byrå som kollar att såna här saker inte bara är "mumbo jumbo"? Hon tror fan att det är sockerpulver eller nåt...!

Mjölkargumenten eller såna saker biter inte på henne, hon vill bara veta att det är vad det är nu. Vart kan man bevisa/se det?

Mindek
2004-05-30, 19:32
Säg åt henne att fixa certifikat på allt hon köper :smokin:

TCOG
2004-05-30, 19:39
ahhhhhh de kommer jag också ihåg när jag började träna.

tog ca 1 år för mig att övertala. och nu har man gått över till kreatin övertalandet.

sen säger min morsa att det är inte bra att ät en massa piller samtidigt. jag tar bara fiskolja,och vitaminer!!

som gud lov så har jag nästan fria händer nu. och nu sommaren ska jag jobba och då har jag pengar för att köpa alla tillskott jag vill. ahhhhhhhhhhh

King Grub
2004-05-30, 19:40
Från svenska Livsmedelsverket:

"Hur vet jag att de kosttillskott jag köper är säkra?

För kosttillskott gäller samma regler som för andra livsmedel.

Producenter, importörer, exportörer och handlare måste följa samma lagstiftning som alla andra livsmedelshanterare vad gäller till exempel hygien, tillsatser, märkning och marknadsföring."

King Grub
2004-05-30, 19:41
http://www.paulun.se/paulun_pop.asp?idContent=385

King Grub
2004-05-30, 19:44
http://www.halsokostradet.se/default.aspx?SelSidID=10293

Mindek
2004-05-30, 19:47
Haha, rätt kul ju....

"Följande produkter från medlemmar i Hälsobranschens Leverantörförening har fram till 2004 03 01 analyserats utan att något innehåll av
anabola ämnen påträffats.
Produkterna är redovisade per företag i bokstavsordning.

Twinlab
Anabolic Evolution
Anabolic Fuel "

Twinlab väljer inte namn så smart...

Zakath
2004-05-30, 19:51
Tack Grub, du är kung :bow:
Hon är "knäckt" :D



Tack tack takc tack!!!! :bow:



EDIT: Fast Whey 80 finns ju inte med på den där listan, går det att lita på ändå?

Halldin
2004-05-30, 20:08
Same shit, different name :rolleyes:

King Grub
2004-05-30, 20:11
Originally posted by Zakath
EDIT: Fast Whey 80 finns ju inte med på den där listan, går det att lita på ändå?

Whey är det engelska ordet för vassle. Vassle är ett mjölkprotein. 20% av proteinet i mjölken din mamma dricker är vassleprotein.

Jorgen
2004-05-30, 20:14
Originally posted by Zakath
EDIT: Fast Whey 80 finns ju inte med på den där listan, går det att lita på ändå?
Köp ett annat märke då? Det är i stort sett samma grejor.

//Jörgen

Zakath
2004-05-30, 20:15
Originally posted by King Grub


Whey är det engelska ordet för vassle. Vassle är ett mjölkprotein. 20% av proteinet i mjölken din mamma dricker är vassleprotein.


Hon dricker inte mjölk :booty:
Men det har löst sig nu, ett stort tack till dig!

Ervin
2004-05-30, 20:15
jag sa till min morsa så här.... Protein är något som man måste äta och om jag köper sådant så får jag ju 148 portioner som kostar ungefär 4kr per portion.

Visst jag behöver inte köpa men 148 portioner motsvarar ungefär 1480 ägg så då kan jag ju köpa det elelr hur mamma :D

Kanske funkar? :thumbup:

GhostFace
2004-05-30, 20:25
Det än mera intressanta från Hälsokostrådets sida är ju;
"Följande produkter från medlemmar i Hälsobranschens Leverantörförening har fram till 2004 03 01 analyserats utan att något innehåll av anabola ämnen påträffats."

-Dalblads Nutrition-
Bake Pro
Createch
Gainer Explosion
ISO Whey
Kreatin
Pharma Diet
Ultra Milk Way
Whey Class +

....

-Twinlab-
Anabolic Evolution
Anabolic Fuel
CellenzymColostrum Fuel
Creatin Pyruvate
Fitness shake vanilj
MET Rx Betaphos 3
MET Rx Creaphos Apelsin
MET-RX Creatine
MET Rx Glutamine FX
MET-Rx Protein Bar Chocolate Chip
MET-Rx Protein Plus
MET Rx Protein Shake, vanilj
MET-Rx Drink Mix, Choklad
MSM
Optifuel 2 Vanilj
Ripped Fuel
Speed Booster
TwinFast, Vanilj
Whey Protein


Protein är ju ett anabolt (närings-)ämne...avsaknad av pro....
:notme:

:laugh:

muzzelman
2004-05-30, 22:39
Men herregud! Om hon nu inte ska pröjsa varför smöra? Beställ, ät och se glad ut!

gosh
2004-05-31, 00:03
Originally posted by Zakath
Tack Grub, du är kung :bow:
Hon är "knäckt" :D

Tack tack takc tack!!!! :bow:

EDIT: Fast Whey 80 finns ju inte med på den där listan, går det att lita på ändå?
Stackars din mamma, du får grymt mycket bättre resultat med riktigt hård träning än allt protein på hela jorden, kan vara bra att tänka på. Protein är dyrt och man måste träna som satan och vara rätt grov för att det skall ha någon betydelse, skippa godiset och ät nyttig mat istället.

Beast
2004-05-31, 02:00
gosh : om det inte var ironiskt det inlägget så är du den absolut trögaste person jag stött på i samband med träning... och det säger inte lite.

gosh
2004-05-31, 07:29
Originally posted by Beast
gosh : om det inte var ironiskt det inlägget så är du den absolut trögaste person jag stött på i samband med träning... och det säger inte lite.
vad var det i det jag skrev som gjorde att du tycker jag är trög ?

Grahn
2004-05-31, 07:50
Är det pga att han är så ung du rekomenderar detta då gosh för annars finner iaf jag det rätt magstarkt att en person som preppar tycker att "du får grymt mycket bättre resultat med riktigt hård träning än allt protein på hela jorden".

gosh
2004-05-31, 08:40
Grahn: Man skall inte dra för stora slutsatser. Jag har faktiskt tävlat helt ren i byggning, funderar på att göra det i år igen (men börjar tveka).
Utan prepp ligger jag på c.a. 12 på 120 i bänk, bästa är 10 på 130, dragit 11 på 220 i mark, knäböj är problem eftersom jag har ett dåligt knä (kör annorlunda för ben för att kunna ta ut dem utan att belasta förmycket).
Jag tar inga proteintillskott överhuvudtaget, men jag vet hur man tränar förjävla hårt.
Är 175 cm lång och väger 85 (smal i leder och rätt deffad för tillfället).

Jag tror nog att jag vet en hel del om hur man får bra resultat även utan prepp.

Halldin
2004-05-31, 09:27
Klart man kan få bra resultat utan tillskott, det heter ju trots allt tillskott. Men protein, kreatin och annat är hjälp på traven, om han vill lägga pengar på att få ännu bättre resultat ska väl inte du lägga näsan i blöt med nedsättande kommentarer.

lauria
2004-05-31, 10:00
Du kan ju maila/ringa efter förskningsbevis hos gymgrossiten..
Och tro mig du är inte ensam om det där me att morsan inte ger efter, fast för mig så var det både morsan och filckvännen:thumbup:
Men dem gav sig efter några veckor och nu ha ja käka pulver i nått år :D




/////Tobbe

gosh
2004-05-31, 10:00
Originally posted by Halldin
Klart man kan få bra resultat utan tillskott, det heter ju trots allt tillskott. Men protein, kreatin och annat är hjälp på traven, om han vill lägga pengar på att få ännu bättre resultat ska väl inte du lägga näsan i blöt med nedsättande kommentarer.
Jag tänkte mest på att han är 16 år, vilket betyder att han kanske tar 80 - 90 kg i bänk, eventuellt tränar han benen men många i den åldern gör inte det. rygg brukar köras fast inte övningar som mark och liknande.
Att då lägga pengar på protein och tro att det skall göra någon skillnad är som att kasta pengar i sjön. Kreatin kan göra skillnad även om den är mycket liten. När man är så ung så är det absolut viktigaste att de lär sig träna rätt. Lär man sig det så kommer hela hans resterande liv att få nytta av den lärdomen.

Nedsättande kommentar sa jag väl inte va?

Halldin
2004-05-31, 10:06
Tja, kolla i hans journal. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&postid=468118#post468118

Tycker han är stark för hans ålder

"02/03/04
Knäböj: bl.a 120kg *6
Bänkpress: bl.a 100kg *1, väldigt nära på 105kg
Marklyft: 130kg *8"

Jag tror han tränar bra som det är, tillskott är bara en fördel. Funkar det så funkar det, annars lär han ju inte fortsätta med det.

Angående nedsättande kommentar tycker jag "Stackars din mamma... ... skippa godiset och ät nyttig mat istället." har en onödig ton, men det är väl en tolkningsfråga.

gosh
2004-05-31, 10:13
Originally posted by Halldin
Tja, kolla i hans journal. http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&postid=468118#post468118

Tycker han är stark för hans ålder

"02/03/04
Knäböj: bl.a 120kg *6
Bänkpress: bl.a 100kg *1, väldigt nära på 105kg
Marklyft: 130kg *8"

Jag tror han tränar bra som det är, tillskott är bara en fördel. Funkar det så funkar det, annars lär han ju inte fortsätta med det.

Angående nedsättande kommentar tycker jag "Stackars din mamma... ... skippa godiset och ät nyttig mat istället." har en onödig ton, men det är väl en tolkningsfråga.

Ok, då kan det iofs vara ide att börja tänka på proteinet om kosten i övrigt kan ha lite att önska. Kände inte till att grabben tränade bra.

Grahn
2004-05-31, 11:52
gosh: Isf kanske du skulle köpa ngt tillskott då. ;)

Zakath
2004-05-31, 14:25
gosh, innan du börjat klaga hade det ju varit trevligt om du kollade upp min träning lite grann...

Men visst, man kan få enorma resultat utan proteinpulver. Jag tror faktiskt man kan få nästintill lika bra resultat utan, men nu är det så att pulver är väldigt mycket behändigare och lätthanterat.
Därför har jag övervägt att prova det, eftersom jag har vissa problem med att få i mig tillräckligt många gram protein annars.

Men jag tycker själv att jag sköter min kost bra, ingen alkohol, ingen läsk, inga chips, lite onyttigt fett, mycket grönsaker och frukt, mycket fisk (tonfisk o makrill), nyttiga kolhydrater m.m. m.m.

Men jag tycker ändå det är lite komiskt att ett av de vanligaste kosttillskotten egentligen säljs som djurfoder :D Men grisar växer ju av det så varför skulle inte vi växa? ;)

gosh
2004-05-31, 14:28
Originally posted by Zakath
gosh, innan du börjat klaga hade det ju varit trevligt om du kollade upp min träning lite grann...
Jag ber om ursäkt för det, har inte tiden att kolla upp historiken för någon innan man svarar, blir rätt mycket att läsa igenom isåfall. det är bättre du avgör om svaren är relevanta eller inte och tänker på att man endast går på din fråga.
ta till dig det du anser vara värt att ta till dig och skit i det andra, man kan inte få perfekta svar av alla.

Edit: jag har väl inte klagat??

Beast
2004-05-31, 23:29
Asså, att tro att man kommer längre utan protein är som att tro att man kan flyga. Visst man kan komma en hyfsad bit UTAN tillskott men inte i närheten som med.
Hade gärna velat se bilder från när du tävlade "helt ren" också. För den delen, anser du att man inte är "ren" om man dricker protein??
Och det verkar som att du tror att man kan få små resultat av kreatin (och då detta bättre än protein)
tappad bakom flötet eller?

gosh
2004-05-31, 23:40
Beast: Det är möjligt att du missuppfattat mig, givetvis måste man ha protein men frågan är om man vill köpa protein i pulverform eller få det genom maten. Jag skrev ju att han skulle äta nyttigt mat istället.

När det gäller att jag tävlat utan prepp så är det i götalands i -80, kom fyra av 16 (lite osäker om det var 16) deltagare. Faktiskt min bästa placering i byggning :D Hade då inte varit när en steroid på lite drygt två år. Det var ett antal år sedan så då fanns inte annat i kosttillskott heller, nu finns det ju massor att peta i sig som skall vara bra. Kreatin fanns vad jag vet inte då exempelvis.

muzzelman
2004-06-01, 00:22
Du tror att du hade varit där om du inte hade preppat 2 år tidigare?

gosh
2004-06-01, 00:38
Originally posted by muzzelman
Du tror att du hade varit där om du inte hade preppat 2 år tidigare?
det vet bara gud :D

muzzelman
2004-06-01, 00:55
:thefinger

Beast
2004-06-01, 01:47
Du är mycke väl medveten att proteinsyntesen ökar när du trycker... Så med andra ord mindre blir mer... Så där har du svaret till varför du fortfarande kom en bit.

gosh
2004-06-01, 08:07
Originally posted by Beast
Du är mycke väl medveten att proteinsyntesen ökar när du trycker... Så med andra ord mindre blir mer... Så där har du svaret till varför du fortfarande kom en bit.
Är det inte så att proteinsyntesen ökar just när man trycker, slutar man att trycka så går den tillbaka till där den var tidigare. Man blir "vanlig" igen.

King Grub
2004-06-01, 08:29
Håll diskussionen till trådens ämne!

-=(WatchTower)=-
2004-06-01, 13:37
Originally posted by Beast
Asså, att tro att man kommer längre utan protein är som att tro att man kan flyga. Visst man kan komma en hyfsad bit UTAN tillskott men inte i närheten som med.
Hade gärna velat se bilder från när du tävlade "helt ren" också. För den delen, anser du att man inte är "ren" om man dricker protein??
Och det verkar som att du tror att man kan få små resultat av kreatin (och då detta bättre än protein)
tappad bakom flötet eller?

Jag tycker gosh har en poäng med det som han skriver! Bra mat räcker för att få fina resultat, jag själv äter endast vanlig mat och har fått utmärkta resultat av det.

Hela den här kosttillskottcirkusen tycker jag är överreklamerad och den proteinfixeringen som råder är nästintill skrattretande. Jag tycker killens mamma verkar vara en klok mamma som förkastar proteintillskottet.

Till killen som startade tråden: Lyssna på din mamma och respektera hennes beslut i fortsättningen!

Beast
2004-06-01, 14:23
gosh : jo visst om man kör bra pct annars så lär det gå ganska käpprätt åt helvete. Men det spelar ju ingen roll för har man en gång gjort det så är man inte "all natural" längre och kommer aldrig bli. och när man sen går tillbaka till "normalt" så kommer du ju fortfarande haft den tiden då du körde... ja du fattar hur ja menar.

muzzelman
2004-06-01, 14:57
Orkar inte mer, Gosh du har preppat du skulle inte ha uppnått dom resultaten utan det det tror jag inte , om du nu körde en hel kur. Punkt slut. Nu ska han beställa sitt protein och vi ska låta hans tråd vara

Grahn
2004-06-01, 15:24
Aldrig fel att poängtera kostens betydelse dock.

Herkulez
2004-06-01, 15:30
folk verkar glömma bort att proteinpulver bara är en SUBSTITUT för vanlig mat och inget mirakelmedel

gosh
2004-06-01, 15:48
Originally posted by Beast
gosh : jo visst om man kör bra pct annars så lär det gå ganska käpprätt åt helvete. Men det spelar ju ingen roll för har man en gång gjort det så är man inte "all natural" längre och kommer aldrig bli. och när man sen går tillbaka till "normalt" så kommer du ju fortfarande haft den tiden då du körde... ja du fattar hur ja menar.

Vet inte om jag vågar skriva något mer om detta för att jag eventuellt kanske sabbar tråden :em:
Men jag skall inte hävda mer att jag varit ren, det spelar ingen roll för min del. om andra vill ha folk att klanka ner på så ställer jag upp ;)
Största orsaken till att jag nämnde det och nämnt det är att jag gärna vill få fram att det går att bli rätt vältränad utan, bara man lär sig träna hårt. Tränade själv från 13 år's ålder till 21 utan några prepp och var mer vältränad då än när jag tävlade i -80 (för det var mest en kul grej). Det går att bli rätt ok utan alltså. Jag tycker det är upp till var och en vad den gör men givetvis skall det minimeras så mycket som går om man nu beslutat sig för att testa.

Metal_boy_
2004-06-01, 17:02
Originally posted by Herkulez
folk verkar glömma bort att proteinpulver bara är en SUBSTITUT för vanlig mat och inget mirakelmedel

precis..alla småkillar jublar och tror de e värsta grejerna som är lagliga, o tror att det innehåller superduperingredienser när dom när dom läser av aminosyreprofilen på baksidan av burken..samt att det står för maximal muskelutveckling på ett av märkenas burkar

Zakath
2004-06-01, 19:32
Originally posted by -=(WatchTower)=-
Till killen som startade tråden: Lyssna på din mamma och respektera hennes beslut i fortsättningen!


Ännu en som inte läst igenom tråden...

Men det är lugnt, snacka på ni ;) Så har man nåt att läsa :D

-=(WatchTower)=-
2004-06-02, 08:52
I din träningsjournal kan man läsa på sidan 1:

>Jag vill tillägga att jag kör helt "rent".
>D.v.s. jag använder mig inte av några som helst kosttillskott >utan bara vanlig mat.
>Jag menar inte att det är något fel med att använda >kosttillskott, det är upp till var och en anser jag.
>Vaför jag inte använder det är,
>för mig känns det mer "rätt" att inte använda mer än helt >naturlig mat. Sådant som människna är gjort för att äta, på det >sättet får jag de muskler som jag är gjord för att få. Kan verka >flummig men för mig känns det mer "rätt", det är MINA muskler, >inte tack vare några tillskott.

>Självklart har jag inget emot att andra använder det, det här >var bara min personliga uppfattning som gåller MIG. Inte er. >Tack!
>postat 18-01-2004

Nu är det iof sig juni månad men vad är det som har gjort att du på bara några månader helt plötsligt byter "värderingar" och vill börja använda kosttillskott?

Zakath
2004-06-02, 18:49
Originally posted by -=(WatchTower)=-
I din träningsjournal kan man läsa på sidan 1:

>Jag vill tillägga att jag kör helt "rent".
>D.v.s. jag använder mig inte av några som helst kosttillskott >utan bara vanlig mat.
>Jag menar inte att det är något fel med att använda >kosttillskott, det är upp till var och en anser jag.
>Vaför jag inte använder det är,
>för mig känns det mer "rätt" att inte använda mer än helt >naturlig mat. Sådant som människna är gjort för att äta, på det >sättet får jag de muskler som jag är gjord för att få. Kan verka >flummig men för mig känns det mer "rätt", det är MINA muskler, >inte tack vare några tillskott.

>Självklart har jag inget emot att andra använder det, det här >var bara min personliga uppfattning som gåller MIG. Inte er. >Tack!
>postat 18-01-2004

Nu är det iof sig juni månad men vad är det som har gjort att du på bara några månader helt plötsligt byter "värderingar" och vill börja använda kosttillskott?



Haha, dags att omformulera mig där kanske ;)

Men egentligen är det så att det fortfarande delvis är min uppfattning.
Det som gjort att jag "delvis" ändrat min åsikt där är att jag inte kan få i mig något protein efter träningen förräns efter ungefär en timma då jag är hemma med bussen. När jag tränar så vill jag "ta tillvara" min, för mig, hårda träning, och inte förlora några uteblivna resultat. Sen har jag ganska svårt för att gå upp i vikt, och ligger på ungefär samma hela tiden. Styrkan går fortfarande uppåt, men ökningarna börjar minska.

Sen är det väldigt behändigt, och nu har jag "bevisat" för mig själv att jag kan komma relativt långt utan några tillskott. jag kan komma mycket längre utan också, men det kommer gå långsammare :(