handdator

Visa fullständig version : Saftig kyckling! vill ha tips


kollle1
2004-05-30, 14:54
tja,jag undrar hur man får kycklingen saftig,och inte torr så drygt o äta den så torr,nån som har nåt tips?

Alcazara
2004-05-30, 15:15
Jag brukar klippa/skära kycklingfilén i bitar för att sedan koka den i buljong på svag värme. Precis så att den inte är rå...kanske tar ca 5-10 min. Sedan kan jag göra vad jag vill med den, woka t ex. men inte FÖR länge för då blir den lätt "seg".

Lycka till!!

Scratch
2004-05-30, 15:37
Om det är saftig kycklingfilé du vill ha så kör dom i ungnen, sen tar du en skvätt vatten i formen. Ca 170 C i 40-45 minuter funkar för mig, ha dom inte innne för länge, men akta dig också att ta ut dem för tidigt, de ska inte vara rosa utan vita.

[ZipX]
2004-05-30, 20:28
Förstek dem i stekpanna, krydda dem enligt behag. När de fått lite färg så skickar du in dem i ugnen på 125-150 grader. Använd termometer så tar du ut dem när denna når ca 70 grader.

ivandrago
2004-05-30, 22:38
Ugnen i 20min i 170-180c ger jävligt saftig kyckling iaf. Dock får den ingen som helst stekyta, så den kan se lite tråkig ut och sakna knaprighet.

kollle1
2004-05-31, 00:14
kom nog på de bästa i dag kanske,jag tinade kyckligen helt skar den och hädde på plattan på fullt väntade på att de blev varmt stekte dom i olja på full värme ett tag..dom vart hur saftiga som helst skitgott,lite brända men inte farligt alls

Cinna
2004-05-31, 11:22
Gör en god marinad (ex lite olja, soja, senap och kryddor) och skicka sedan in kycklingen i ugnen ca 30 min - hur mör som helst :thumbup:

Nalle_Björn
2004-06-03, 16:40
Jag skär filéer i mindre bitar och lägger ner dom i en ugnsform. Häller på lite olja, och salt peppar och allroundkrydda, och in i ugnen på 225, i 15 minuter.
Blir saftigt och gott tycker jag. Även dagen efter då man värmer på portionen som blev över.

abjorn
2004-06-03, 19:25
skär i bitar och kör dom i pannan några minuter. på med vatten, lite mjölk och redning. Krydda med salt, peppar och en massa curry. Koka några minuter. Hur saftigt och gött som helst :eating:

Whey
2004-06-03, 19:45
Originally posted by kollle1
tja,jag undrar hur man får kycklingen saftig,och inte torr så drygt o äta den så torr,nån som har nåt tips?

Är du inte rädd för fett så kan du testa:

dela kycklingfiléerna i två delar på längden och stek dem en stund i lite goda kryddor som du fräst i olivolja + smör
(goda kryddor är ex. koriander, ingefära, spiskummin, curry, e.t.c.)

häll på grädde, släng i en grönsaksbuljongtärning och häll i lite sojasås. krydda gärna ännu mer :D

koka på svag värme i en timme typ

NJUT! (med klibbigt ris/bandpasta och wokade grönsaker/färsk sallad)

stocktown
2004-06-03, 20:44
dela fileerna i 2 delar låt dom ligga och dra i 10 min i santa maria chili marinad, häll över grillkrydda och sesammfrön. laga i ugn 20 min 200 grader. *fantasi gott*

cez
2004-06-10, 13:47
Snälla testa det här ( på ätardagen ).

Enormt lätt att snabbmarinera kycklingfilé!

Majsolja, indonesisk soja, kanel, timjan/rosmarin, salt, sweet chili sås. Det låter konstigt men är HUR gott som helst!
Bara knåda kycklingen i marinaden lite snabbt sen ner i stekpannan ungefär 15min blir huuuur gott som helst och RIKTIGT saftigt kan jag lova dig!

Alternativt kan du göra nåt liknande utan oljan om du vill dra ner på kalorierna och flambera den i rom! Hur lätt som helst, hur gott som helst!
Sen till det brukar jag koka risotto ris med linfrön i och spruta lite limejuice över // God I love eating days :P

Milad
2013-04-01, 15:37
Kan man dra över aluminiumfolie? Så att inte kycklingen blir torr?

mij82
2013-04-01, 15:57
Kan man dra över aluminiumfolie? Så att inte kycklingen blir torr?

Stekpåse är ett hett tips! Blir riktigt bra! :)

Feelgood
2013-04-01, 15:58
Kan man dra över aluminiumfolie? Så att inte kycklingen blir torr?

Nice bump av en 9 år gammal tråd ;)

Milad
2013-04-01, 19:27
Nice bump av en 9 år gammal tråd ;)

Vet inte om du var ironisk?
Men du vet hur det blir om man startar upp en tråd där ämnet redan diskuterats. Blir pekfingret då. Även fast en ny diskussion kan innebära nya infallsvinklar.

Milad
2013-04-01, 19:28
Stekpåse är ett hett tips! Blir riktigt bra! :)

Tack så mycket skall absolut testas.

Ristretto
2013-04-01, 19:46
Bryn filéerna i stekpanna, släng in i ugnen på 100-120° tills innertempen är 71-72°.

Vicke7
2013-04-02, 14:52
Bryn kycklingfileerna ordentligt så att ingen saft kommer ut, lägg sedan dem i en form och häll på vatten och hönsfond o sedan in i ugnen på låg värme så får du riktigt saftig kyckling :)

Milad
2013-04-02, 23:08
Bryn kycklingfileerna ordentligt så att ingen saft kommer ut, lägg sedan dem i en form och häll på vatten och hönsfond o sedan in i ugnen på låg värme så får du riktigt saftig kyckling :)

Wow. Här rasar det in tips! Tackar och bockar.
Det här lät riktigt smarrigt.

Zorban
2013-04-02, 23:48
Bryn kycklingfileerna ordentligt så att ingen saft kommer ut, lägg sedan dem i en form och häll på vatten och hönsfond o sedan in i ugnen på låg värme så får du riktigt saftig kyckling :)
Varken bryningen eller tillagningen i vätska kommer påverka hur mycket saft som kommer ut. Däremot leder vätskan värme bra och passar bra med låg temperatur. Och det är temperaturen som är ansvarig för hur saftigt köttet blir.

Vicke7
2013-04-03, 15:47
[QUOTE=Zorban;6372915]Varken bryningen eller tillagningen i vätska kommer påverka hur mycket saft som kommer ut.

Du kan mycket väl ha rätt, jag studerar till kock nu och min lärare som mycket väl kan ha fel sade åt mig när jag skulle helsteka en lammstek att jag skulle först bryna ordentligt i stekbord innan jag bräserade den i ugnen just för att behålla köttsaft, och visst jävlar vart den saftig :)

Zorban
2013-04-03, 16:29
Du kan mycket väl ha rätt, jag studerar till kock nu och min lärare som mycket väl kan ha fel sade åt mig när jag skulle helsteka en lammstek att jag skulle först bryna ordentligt i stekbord innan jag bräserade den i ugnen just för att behålla köttsaft, och visst jävlar vart den saftig :)
Slå honom :) Det är en gammal myt som vägrar att dö. Däremot ger stekytan en massa smak, så det finns all anledning att fortsätta med det. Brässeringen i sig gör inte köttet saftigare, men som sagt så är det ett bra sätt att laga saker vid låg temperatur. Temperaturen är främst ansvarig för hur saftigt köttet blir. Längden på tillagningen påverkar främst hur mört det blir. Low and Slow ger både saftigt och mört kött.

Amfksp
2013-04-03, 17:23
"Bryn filéerna i stekpanna, släng in i ugnen på 100-120° tills innertempen är 71-72°. "
Exakt, svårare är det inte. Och köp färsk kyckling för fan.

Vicke7
2013-04-03, 18:40
Slå honom :) Det är en gammal myt som vägrar att dö. Däremot ger stekytan en massa smak, så det finns all anledning att fortsätta med det. Brässeringen i sig gör inte köttet saftigare, men som sagt så är det ett bra sätt att laga saker vid låg temperatur. Temperaturen är främst ansvarig för hur saftigt köttet blir. Längden på tillagningen påverkar främst hur mört det blir. Low and Slow ger både saftigt och mört kött.

Haha, det är en hon! (SKRÄLL) det låter vettigt det du säger!