handdator

Visa fullständig version : From scratch, nästan varafall :)


Bjorne
2004-05-30, 14:19
xx

Allan
2004-05-30, 14:22
Mer basinfo tack - längd, vikt, ålder, fysiskt skick etc.


allan

Bjorne
2004-05-30, 14:29
Originally posted by Allan
Mer basinfo tack - längd, vikt, ålder, fysiskt skick etc.


allan

Räcker den info'n, eller vad skulle ni mer kunnas tänkas vilja veta?

Castro
2004-05-30, 14:31
Vad du har för målsättning hade nog också varit bra.

Bjorne
2004-05-30, 14:34
Originally posted by Castro
Vad du har för målsättning hade nog också varit bra.
Sådär? :)

Johan O
2004-05-30, 14:43
Originally posted by Bjorne
Tjenare killar och tjejer!

...benen är inte alls högprioriterade.

:smash:

Bjorne
2004-05-30, 14:45
Originally posted by Johan O


:smash:
:eek:

King Grub
2004-05-30, 14:47
Originally posted by Bjorne

:eek:

De förstår inte att du har editerat originalinlägget. :D

Shadow Warrior
2004-05-30, 14:48
Originally posted by Bjorne

Sådär? :)

Fortsätt med mjölken du måste ju ha protein för f*n!

Sedan så borde du överväga att söka upp ett "riktigt" gym och inte det maskin gym du nu verkar/ska börja gå på.

Här är ett bra nybörjar vänligt upplägg:

Måndag: Bröst, Axlar & Triceps
Plan Hantelpress
Lutande Press
Stående Press med hantlar
Pushdowns

Onsdag: Rygg & Biceps
Sittande kabelrodd med axelbrett underhandsgrepp
Latsdrag med bredare än axelbrett överhandsgrepp
Hyperextensions med vikt
Skivstångscurl

Fredag: Ben
Fulla Knäböj
Lårcurl
Benspark
Stående Vadpress

Bjorne
2004-05-30, 15:03
Originally posted by Shadow Warrior
Fortsätt med mjölken du måste ju ha protein för f*n!Mjo, men mjölk innehåller också en massor utav andra grejor.

Sedan så borde du överväga att söka upp ett "riktigt" gym och inte det maskin gym du nu verkar/ska börja gå på.


Pushdowns
Sittande kabelrodd med axelbrett underhandsgrepp
Latsdrag med bredare än axelbrett överhandsgrepp
Hyperextensions med vikt
Skivstångscurl
Fulla Knäböj
Lårcurl
Benspark
Stående Vadpress


De där övningarna hade jag gärna fått en lite förklaring på :) Frågar man på gymmet kommer de bara anmärka på hela schemat osv :D Vad skillnaden på stånde vadpress och sittande vadpress?

Jorgen
2004-05-30, 15:35
Originally posted by Bjorne
De där övningarna hade jag gärna fått en lite förklaring på :) Frågar man på gymmet kommer de bara anmärka på hela schemat osv :D Vad skillnaden på stånde vadpress och sittande vadpress?
Ta en titt på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html .
Stående vadpress tar på hela vaden (Gastrocnemius och Soleus) medans sittande kopplar ur Gastrocnemius till stor del.

//Jörgen

Bjorne
2004-05-30, 16:46
Originally posted by Jorgen

Ta en titt på http://www.exrx.net/Lists/Directory.html .
Stående vadpress tar på hela vaden (Gastrocnemius och Soleus) medans sittande kopplar ur Gastrocnemius till stor del.

//Jörgen

Den sidan hjälpte inte mig något vidare :)

Någon som kan kommentera schemat Shadow Warrior skrev? :)

Btw, hur länge rekommederar ni att man pausar mellan varje set? Olika från övning till övning, men men :)

tazz
2004-05-30, 17:17
Har du kollat i "best of"? Där hittar du bland annat: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

rossi
2004-05-30, 17:29
Originally posted by Bjorne


Btw, hur länge rekommederar ni att man pausar mellan varje set? Olika från övning till övning, men men :)

Det optimala är exakt 53,12sek i framåtstupad sidoläge :angel:

Bjorne
2004-05-30, 17:49
Originally posted by rossi

Det optimala är exakt 53,12sek i framåtstupad sidoläge :angel:
Men på ett ungefär, 1 minut eller 5 minuter? Vad är för länge, osv :)
Originally posted by tazz
Har du kollat i "best of"? Där hittar du bland annat: http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=9555

Vill inte träna som en nybörjare :D

Jorgen
2004-05-30, 17:53
Originally posted by Bjorne

Men på ett ungefär, 1 minut eller 5 minuter? Vad är för länge, osv :)
Vill inte träna som en nybörjare :D
45-120 sekunder. Tills du känner att du kan prestera igen.
Du är en nybörjare och kommer så att vara i över ett år till. ;)

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-05-30, 17:54
Originally posted by Bjorne

Men på ett ungefär, 1 minut eller 5 minuter? Vad är för länge, osv :)


Vill inte träna som en nybörjare :D

Vila 45sec mellan "lätta övningar" och upp till 2min på tyngre mer komplexa övningar såsom knäböj.

Sen så är det knappt någon skilldnad på hur en nybörjare och en som tränat i ett halvår ska köra, schemat jag gav dej är basic rätt enkla övningar, när du känner dej redå kan du tex lägga in marklyft, byta ut kabelrodden emot skivstångsrodd osv.

För övningsutförande på det olika övningarna får du kolla runt i tidningar, snacka med folk och söka på nätet.... borde inte ta sån lång tid att komma undrfund med då det inte var några knepiga övningar.

Jorgen
2004-05-30, 17:58
Originally posted by Bjorne
Den sidan hjälpte inte mig något vidare :)
Där finns massor av övningsbeskrivningar och kroppens anatomi. Saker som faktiskt kan vara rätt bra att kunna.
Någon som kan kommentera schemat Shadow Warrior skrev? :)
Visst. Stående press med hantlar tycker jag inte du skall köra som nybörjare då det är tämligen ostabilt. Bättre att byta ut den mot sittande hantelpress eller i Smithmaskin. Skulle även bytat ut knäböjen mot benpress. Böj anser jag inte vara en nybörjarövning.
Pushdown (http://www.exrx.net/WeightExercises/Triceps/CBPushdown.html), skivstångscurl (http://www.exrx.net/WeightExercises/Biceps/BBCurl.html), stående vadpress (http://www.exrx.net/WeightExercises/Gastrocnemius/BBStandingCalfRaise.html) osv osv. Alla övningarna finns på den sidan som jag länkade till innan. Men det bästa är att fråga någon kunnig på det gymmet där du tränar.

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-05-30, 18:03
Helt korrekt angånde hantelpressen Jorgen, han borde givetvis börja med en stabilare övning först.

Men knäböj tycker jag däremot han ska köra fast mycket lätta sådanna till en början för att få in tekniken, om han nu är totalt ovig så kan han köra lätta knäböj först följt utav lite tyngre benpressar.

Jorgen
2004-05-30, 18:14
SW: :thumbup: I agree.

//Jörgen

Fatalist
2004-05-30, 18:30
Originally posted by Bjorne

Men på ett ungefär, 1 minut eller 5 minuter? Vad är för länge, osv :)


Vill inte träna som en nybörjare :D

Men du är ju en nybörjare?

Dessutom är de scheman riktigt bra och jag lovar att även seriöst tränande personer kör efter dem/variationer på dem.

Bjorne
2004-05-31, 13:26
Okej, jag körde Shadow Warrior måndags-pass igår. Kändes som man träna samma muskel hela tiden, men men :p


Det känns som jag är tillbaks på noll nu, då jag ändå kanske skulle kört på schemat som fanns i nybörjar tråden :S det är bara att jag förstår verkligen inte vad alla övningarna betyder. Vet fortfarande t ex inte vad:
Fulla Knäböj
Lårcurl
Sittande kabelrodd med axelbrett underhandsgrepp
Latsdrag med bredare än axelbrett överhandsgrepp
Hyperextensions med vikt

Från Shadow's schema innebär. Har kollat på den sidan, men står ju andra namn (antagligen) osv...

aliquis
2004-05-31, 14:44
Originally posted by Bjorne

Fulla Knäböj
Lårcurl
Sittande kabelrodd med axelbrett underhandsgrepp
Latsdrag med bredare än axelbrett överhandsgrepp
Hyperextensions med vikt

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=23704&perpage=15&pagenumber=3
Kika herkulez ben, finns fler som har fina sådana också.
Knäböj heter squat på engelska, står med en skivstång liggandes över axlarna och böjer ner kroppen i knäna så långt ner det går och så upp igen. Fulla = inte till 90 graders vinkel mellan underben och lår utan så långt ner man kommer.
Lårcurl = Böja benet bakåt, samma sak som om du gör bicepscurl fast för benet mao.
Med underhandsgrepp menar de nog handen under stången och tvärtom med överhands, rodd gissar jag att du förstår vad de menar med, latsdrag är har händerna utsträckta uppåt och drar neråt mot bröstet alternativt bakom nacken. Tänkt att belasta latsen som är musklerna du har "längst ut åt sidorna" på ryggen och som ger v-formen.
Hyperextensions är att ligga ner över en rak eller lutande bänk med framkroppen vänd mot golvet, och lyfta upp överkroppen med hjälp av (länd-)ryggen.
Hoppas det blev förstårligt och inte alltför fel.

Allan
2004-05-31, 18:05
Lägg upp en journal och var lite aktiv i de andras också, så kommer du att få fortlöpande feedback av folk!:thumbup:

allan