handdator

Visa fullständig version : Kastarm


Per83
2004-05-30, 12:15
Hejsan

Nu vet jag inte om detta är riktigt rätt forum men jag gör ett försök iaf.

Jag undrar om det kanske finns nån gammal handbollsspelare eller baseballlspelare här som har koll på diverse styrke- och teknikövningar för att förbättra kastarmen.

Länka även gärna om ni vet några hemsidor som berör ämnet.

Mvh
Per

Fatalist
2004-05-30, 12:18
Vad jag har förstått vore väl rotatorcuff & axelträning vara en vis idé när man vill förbättre sitt kastande.

Givetvis alla andra muskler runtomkring som biceps,triceps,bröst & lats också.

Arne Persson
2004-05-30, 12:51
Originally posted by Fatalist
Vad jag har förstått vore väl rotatorcuff & axelträning vara en vis idé när man vill förbättre sitt kastande.

Givetvis alla andra muskler runtomkring som biceps,triceps,bröst & lats också.

Tveklöst HELA kroppen!

Pressarn
2004-05-30, 14:28
Originally posted by Arne Persson


Tveklöst HELA kroppen!
Japp... massa och teknik, framförallt teknik.

Per83
2004-05-30, 14:31
Jodå, nog vet jag att det mest hänger på teknik, frågan var väl egentligen om någon visst några teknikövningar eller hemsidor angående detta.

samurai
2004-05-30, 14:56
Jag var inte särskilt välbyggd när jag lirade handboll, men jag hade en ruskig slägga. Allt handlar om teknik som ovanstående redan sagt. Ut och kasta sten i några timmar :thumbup:

Per83
2004-05-30, 15:19
Vad körde ni för övningar då? Stod ni bara och drog iväg bollar?
Inge tekniktips du kan ge mig?

Pressarn
2004-05-30, 16:54
Använd så mycket som möjligt av kroppen när du kastar. Snärta iväg bollen med handleden och fingertopparna på slutet.

Fatalist
2004-05-30, 17:18
Originally posted by Arne Persson


Tveklöst HELA kroppen!

Det förstår väl alla.. Vad jag försökte lista var de muskler som jag trodde spelade in mest vid ett vanligt kast, roterar man bålen på ett effektivt sätt (karate-hikite någon?) är det ju givetvis bra med starka mag & ryggmuskler.


Jag vet inte hur du gör Arne men jag sprattlar inte med benen när jag kastar grejer.

Arne Persson
2004-05-30, 17:44
Originally posted by Fatalist


Det förstår väl alla.. Vad jag försökte lista var de muskler som jag trodde spelade in mest vid ett vanligt kast, roterar man bålen på ett effektivt sätt (karate-hikite någon?) är det ju givetvis bra med starka mag & ryggmuskler.


Jag vet inte hur du gör Arne men jag sprattlar inte med benen när jag kastar grejer.

Jag har kastat spjut en gång i tiden och jag var inte inte dummare än att jag fattade att man måste träna hela kroppen. Om du inte förstår att du använder dina ben som en del i kastet så är det mycket synd!

HenrY
2004-05-30, 17:49
Jag har hört att starka bröstmuskler också ska ha en del med styrkan i kastet att göra??
Vet dock itne vad jag hört det, eller om det är rätt...så rätta mej om jag har fel ;)

Grahn
2004-05-30, 17:54
Är väl som Arne säger hela kroppen, hela kedjan ska ju engageras för att som en pisksnärt slunga iväg valfri projektil.

Är dock ingen expert och skulle föreslå att man hittar något forum för den aktuella sporten som det gäller och frågar där.

Fatalist
2004-05-30, 18:27
Originally posted by Arne Persson


Jag har kastat spjut en gång i tiden och jag var inte inte dummare än att jag fattade att man måste träna hela kroppen. Om du inte förstår att du använder dina ben som en del i kastet så är det mycket synd!

Men det handlar inte om att kasta spjut såvitt jag vet, visst förstår jag att man använder benen men jag är övertygad om att du kastar lika bra när du knäböjer 70kg som när du knäböjer 80kg.

Prio ligger knappast på benen om du nu vill bli bättre på att kasta.

Om du inte förstår det är det mycket synd!:thefinger

Arne Persson
2004-05-30, 18:29
Originally posted by Fatalist


Men det handlar inte om att kasta spjut såvitt jag vet, visst förstår jag att man använder benen men jag är övertygad om att du kastar lika bra när du knäböjer 70kg som när du knäböjer 80kg.

Prio ligger knappast på benen om du nu vill bli bättre på att kasta.

Om du inte förstår det är det mycket synd!:thefinger

Suck!

Grahn
2004-05-30, 18:32
Fatalist prio ligger väl på hela kroppen samt en jäkla massa kastövningar.

Per83
2004-05-30, 18:34
Så det ni föreslår är att det enda rätta är att träna hela kroppen som vanligt, alltså inte fokusera på några speciella muskelgrupper eller övningar?, något säger mig att det inte är riktigt så te x. baseball/handbollsspelarna tränar.

Grahn
2004-05-30, 18:36
Originally posted by Per83
Så det ni föreslår är att det enda rätta är att träna hela kroppen som vanligt, alltså inte fokusera på några speciella muskelgrupper eller övningar?, något säger mig att det inte är riktigt så te x. baseball/handbollsspelarna tränar.

Fråga dem :) handbollspelare speciellt borde vinna något enormt på de olympiska lyften tex då de ska både hoppa och kasta.

Fatalist
2004-05-30, 18:38
Originally posted by Grahn
Fatalist prio ligger väl på hela kroppen samt en jäkla massa kastövningar.

Givetvis!

Men det vore ju roligt att påstå att benen är viktigare än armar/överkropp i vanliga kastövningar.

Grahn
2004-05-30, 18:40
Originally posted by Fatalist


Givetvis!

Men det vore ju roligt att påstå att benen är viktigare än armar/överkropp i vanliga kastövningar.

Jo men du måste ju oxå ställa dig frågan, vad är det som de har mest eftersatt?

Per83
2004-05-30, 18:41
Jag frågade ju här i hopp om att det skulle finnas någon handbollss/baseballspelare som kunde komma med något tips. menmen

emmzan
2004-05-30, 18:45
Originally posted by Per83
Jag frågade ju här i hopp om att det skulle finnas någon handbollss/baseballspelare som kunde komma med något tips. menmen

Man kan säga såhär : det finns en uppsjö olika övningar som t.ex kastare av olika slag använder för att träna upp exempelvis bålstyrkan. Men ingen av dom övningarna är något man bör lära sig skriftligt via ett forum, det är övningar man bör lära sig av en kunnig TRÄNARE!

Grahn
2004-05-30, 18:45
tja verkar inte finnas någon

läs här och se om du hittar ngt matnyttigt
http://www.pitching.com/conditioning_program.php

z_bumbi
2004-05-30, 19:19
Originally posted by Per83
något säger mig att det inte är riktigt så te x. baseball/handbollsspelarna tränar.

Fråga deras tränare hur de gör? Tränare brukar av någon anledning kunna prata träning hur mycket som helst om man bara frågar..

Just baseboll sliter väldigt mycket på kastarmen så där krävs det att man har erfarenhet av att träna kastare samt att man kan analysera vad som behöver förbättras för att kunna försöka göra något med styrketräningen.
Så långt är jag med på hur de tränar med jag har nog aldrig träffat en riktigt kastare i hela mitt liv så mer vet jag inte.

Handbollspelare har ett mer komplicerat sätt att träna för just kasten då de ju måste träna för flera olika funktioner samtidigt. De jag känner har tränat allsidig styrketräning och sen har det var bra med det förutom en hel del specialövningar för rotationstyrkan men det är inget man lär sig på ett forum. Såg t ex Tomas Svensson köra någon intressant "gående rotationsövning" för något år sedan men den är inget jag någonsin kommer att lära ut om jag inte träffar personen som ska lära sig den.

Jorgen
2004-05-30, 19:51
Originally posted by Fatalist
Givetvis!
Men det vore ju roligt att påstå att benen är viktigare än armar/överkropp i vanliga kastövningar.
Det är ingen som har påstått att benen är viktigare än armar/överkropp i vanliga kastövningar. För att utveckla maximal kraft så gäller det att koppla in så många muskler som möjligt, alltså hela kroppen precis som Arne skrev. Det är ytterst sällan någon står helt stilla med underkroppen när dom får iväg ett rejält hårt kast. Teknik och styrka i ett bra samspel så kan du kasta hårt.

//Jörgen

Arne Persson
2004-05-30, 20:01
Originally posted by Fatalist


Givetvis!

Men det vore ju roligt att påstå att benen är viktigare än armar/överkropp i vanliga kastövningar.

Jag kan väl även framhärda att jag lyckades kasta en handboll med hyfsad hastighet och kraft. Trots att jag tränade hela kroppen. I lumpen kastade jag en sten över skyddsplanket på skjutbanan när jag stod på 100 meters markeringen. (Obs! Våldsamt skryt).

Fatalist
2004-05-30, 23:13
Jag skrev de övningarna jag personligen trodde skulle hjälpa personen att kasta bättre, och då är inte benen det första man tänker på. Inte jag iaf. Det är väl en självklarhet att han ska träna HELA kroppen och inte bara de muskelgrupper jag skrev.

Jorgen
2004-05-30, 23:35
Originally posted by Fatalist
Det är väl en självklarhet att han ska träna HELA kroppen och inte bara de muskelgrupper jag skrev.
Vad gnällde du om då? :confused:

//Jörgen

Grahn
2004-05-30, 23:37
självklarheter bör klargöras de med. ;)

Fatalist
2004-05-30, 23:42
Originally posted by Jorgen

Vad gnällde du om då? :confused:

//Jörgen

Jag gnällde inte om något, jag skrev min åsikt och flera andra missuppfattade den så jag var tvungen att klargöra för er vad jag menade.

Vad gnäller du om?

Jorgen
2004-05-31, 07:47
Originally posted by Fatalist
Jag gnällde inte om något, jag skrev min åsikt och flera andra missuppfattade den så jag var tvungen att klargöra för er vad jag menade.
Vad gnäller du om?
Gnäller och gnäller. Jag undrade varför du fortsatte argumentera att man inte behövde träna hela kroppen om man skulle bli en bra kastare när du sen skrev att det var en självklarhet att man behövde det.Jag vet inte hur du gör Arne men jag sprattlar inte med benen när jag kastar grejer. Prio ligger knappast på benen om du nu vill bli bättre på att kasta. Det är väl en självklarhet att han ska träna HELA kroppen och inte bara de muskelgrupper jag skrev.
Men nu är det slutgnällt, jag missupfattade tydligen det. ;)

//Jörgen