handdator

Visa fullständig version : Mitt matschema!

Matte_Maiden
2004-05-30, 11:35
Tänkte lägga upp en normal matdag för bedöming och kritik. Skriv gärna vad som skulle kunna ändras till det bättre etc.

07.30 - Frukost:
250 gram keso
Havregrynsgröt (1 dl fiberberikade havregryn) med 1 banan och kanel på
2 äpplen

11.30 - Lunch:
Antingen egen mat (helg) eller mat i skolan, försöker få i mig proteinrikt och sparsamt med det absolut onyttigaste. Gör jag maten själv så försöker jag hamna runt 600 kcal bestående av kyckling och ris med grönsaker till.

15.00 - Mellanmål

16.00 till 17.00 - Styrketräning

17.05 - Återhämtningsmål
En skopa vassle och 3 skopor gainer blandat med vatten (ungefär 40 gram protein och 60 gram maltrodextrin)
1 äpple efter några minuter när jag fått ner drinken

18.00 - Middag
Antingen mat med familjen och då blir det proteinrikt och så som lunchen. När dom andra inte äter ungefär samtidigt som mig gör jag mat ungefär som vid helg-lunchen.

20.00 - Mellanmål
Tonfiskburk med lite olivolja på

22.00 - Kvällsmål
5 kokta ägg

Väger just nu 72,5 kg och är 178 cm lång. Tränar för att bygga muskler, men inte råbulka. Försöker alltså att bygga bra med muskler men inte lägga på mig onödigt mycket fett.

Ungefär såhär ser en normal mat dag ut... Synpunkter?

Tacksam för svar!

Herkulez
2004-05-30, 11:41
protein vid 15:00 målet, annars ser det bra ut

(lägg in ett gott ord hos din syrra som tack :D )

King Grub
2004-05-30, 11:43
15.00 - Mellanmål

Protein?

20.00 - Mellanmål
Tonfiskburk med lite olivolja på

22.00 - Kvällsmål
5 kokta ägg

Varför inte kolhydrater efter klockan 18:00? 13 ½ timmar utan kolhydrater är ett fint upplägg för lågt blodsocker och muskelnedbrytning. Kolhydrater är det mest anabola av näringsämnena, och inget att undvika om du vill bygga muskler.

Matte_Maiden
2004-05-30, 11:49
Originally posted by Herkulez
protein vid 15:00 målet, annars ser det bra ut

(lägg in ett gott ord hos din syrra som tack :D )

Okej... Om jag plockar bort bananen och lägger in 2 ägg där i stället... Vore väl rätt bra eller? Då blir det ju ca 20 gram protein på den måltiden.

Jorå får väl hälsa henne ;)

Herkulez
2004-05-30, 11:51
Originally posted by Matte_Maiden

Okej... Om jag plockar bort bananen och lägger in 2 ägg där i stället... Vore väl rätt bra eller? Då blir det ju ca 20 gram protein på den måltiden.

Jorå får väl hälsa henne ;) eller så behåller du bananen, och som grub sa tryck in lite kolisar på näst sista målet iaf

Matte_Maiden
2004-05-30, 12:14
Jag kan slänga in lite gröt på sista målet och köra in 2 ägg på målet innan träningen... Kan bli svårt att trycka in mer kolhydrater till tonfisken utan att gå för högt i kcal tror jag. Ska se om jag kanske äter en portion gröt även där.

Matte_Maiden
2004-05-30, 12:15
Om jag ska ha kolhydrater på ett av dom två sista målen, vilket ska jag ha dom på då?

King Grub
2004-05-30, 13:36
Originally posted by Matte_Maiden
Om jag ska ha kolhydrater på ett av dom två sista målen, vilket ska jag ha dom på då?

Om du bara skall välja ett av dem, skulle jag rekommendera det sista, eftersom du ändå ätit ett rejält kolhydratrikt mål två timmar för det näst sista.

Matte_Maiden
2004-05-30, 13:47
Originally posted by King Grub

Om du bara skall välja ett av dem, skulle jag rekommendera det sista, eftersom du ändå ätit ett rejält kolhydratrikt mål två timmar för det näst sista.

Okej! Jag tackar förövrigt för svaren, väldigt kul att ni lägger ner tid på oss ovetande :bow: