handdator

Visa fullständig version : Gi!


lauria
2004-05-29, 22:48
Hej!! Ja undrar vilket GI det är på vanligt ris som är rått och om mna kokar det??



////Tobbe

King Grub
2004-05-30, 06:44
Rått? Vad har det för betydelse? Du äter väl inte okokt ris, hoppas jag verkligen.

Specificera vilken sorts ris det är, eller kolla i en GI-tabell. Det skiljer sig för mycket mellan olika rissorter för att kunna ge ett enda svar på "ris".

supremo
2004-05-30, 07:19
Originally posted by lauria
Hej!! Ja undrar vilket GI det är på vanligt ris som är rått och om mna kokar det??



////Tobbe

Vad är "vanligt" ris för dig?

lauria
2004-05-30, 10:09
Det är köpt på coop forum :D

Närå det står att det är långkornigt och max 5% brutna korn..






///Tobbe

lauria
2004-05-30, 10:10
Originally posted by King Grub
Rått? Vad har det för betydelse? Du äter väl inte okokt ris, hoppas jag verkligen.

Specificera vilken sorts ris det är, eller kolla i en GI-tabell. Det skiljer sig för mycket mellan olika rissorter för att kunna ge ett enda svar på "ris".


Jag testade det och det gick lättare att få i sig än kokt :D
Och jag fick idén av Monica Riscoll..





////Tobbe

Whey
2004-05-30, 10:24
Det känns som om det har ett lågt GI eftersom det verkar ganska svårnedbrutet. Men det är bara som det känns...

Hur kan du tycka att det är lättare att få i sig rått torrt hårt ris än kokt mjukt och mumsigt?

King Grub
2004-05-30, 10:41
Originally posted by lauria



Jag testade det och det gick lättare att få i sig än kokt :D
Och jag fick idén av Monica Riscoll..

Du kan inte ta upp näringen...

joonah
2004-05-30, 10:43
Långkoring ris har ett GI på 80.

LunaSpice
2004-05-30, 11:01
Originally posted by lauria



Jag testade det och det gick lättare att få i sig än kokt :D
Och jag fick idén av Monica Riscoll..





////Tobbe

Otäck kvinna. Hon har kommit med många konstiga idéer måste jag säga.

lauria
2004-05-30, 11:13
Originally posted by Whey
Det känns som om det har ett lågt GI eftersom det verkar ganska svårnedbrutet. Men det är bara som det känns...

Hur kan du tycka att det är lättare att få i sig rått torrt hårt ris än kokt mjukt och mumsigt?



Jag testade de bara...Och jag är så grymt less på koktris..



////Tobbe

King Grub
2004-05-30, 11:25
Originally posted by lauria




Jag testade de bara...Och jag är så grymt less på koktris..



////Tobbe

Ät pasta, korngryn, kornris, matvete, All-Bran Plus, flerkornsbröd, havregröt, rågflingegröt, rågmjölsgröt eller bulgur i stället då.

lauria
2004-05-30, 14:26
Originally posted by King Grub


Ät pasta, korngryn, kornris, matvete, All-Bran Plus, flerkornsbröd, havregröt, rågflingegröt, rågmjölsgröt eller bulgur i stället då.


Okeej..

King Grub
2004-05-30, 14:27
Originally posted by lauria



Okeej..

Tveksam? Varför äta något som du är så less på, när det finns lika bra, eller bättre, alternativ?

lauria
2004-05-30, 14:34
Nejnej..Jag litar fultut på vad du säger och ät inte tveksam;)





/////Tobbe

Alcazara
2004-05-30, 14:43
Bulgur? Till vilken familj hör det? Ris-sort eller?

Är bulgur och matvete jämförbart med ris?

King Grub
2004-05-30, 14:46
Bulgur? Till vilken familj hör det? Ris-sort eller?

Krossade, förkokta och torkade vetekorn.

Är bulgur och matvete jämförbart med ris?

Lika bra och nyttiga, eller bättre.

doolo
2004-05-31, 00:37
Bulgur är ungefär som cous cous fast lite större. Det görs även det av durum vete.

Att sätta ett fast GI värde på t.ex. klibbigt ris är väldigt svårt, om inte omöjligt. Risets GI beror bland annat på hur odlingsförhållandena var, mängd amylos/amylopektin, hur du kokar det, om du kylt det och därmed har en del av stärkelsen omvandlats till resistent stärkelse, vilket dessutom påverkar produktens GI.

Att bli för fixerad i att äta produkter med lågt GI så att man börjar äta en väldigt ensidig kost är enbart negativt. Att äta varierad kost kommer däremot påverka dina resultat och hälsa positivt.

Alla de produkter king grub räknade upp är bra produkter. Anamma dessa och försök variera ditt kostintag. Det kommer både vara roligare och nyttigare.