handdator

Visa fullständig version : Vallmofrön


Adrian
2004-05-29, 20:46
Hur ligger dessa små rackare till, när det gäller näringen.. hittar ingen på livsmedelsverket...

har hört att dom ska vara skadliga, då måste jag ligga riktigt risit illa till,, käkade nämligen en massa idag(ätar dag),, Föräldrarna kommer från polen,, dom har typ bakelser därborta som endast består av vallmofrön, finns oxå bakelser som liknar kanelbullar fast med vallmomassa och så finns det nått liknande som motsvarar rulltårta, fast med vallmofrömassa (alla dessa tre e skit goda :D)

men som sagt vill gärna veta vad dessa innehåller kan tänka mig en massa fett men e det mättad/omättad osv osv,, Gott är det iaf :)

MVH Adrian

King Grub
2004-05-29, 21:02
Rejält med kadmium i vallmofrön:

http://www.konsumentsamverkan.se/11verk/kampanj/tungmetall/vegkadmium.html

Adrian
2004-05-29, 22:31
Wow där ser man,, men goda e dom iaf (tack för länken :)

Hittade själv lite info,, hehe fanns framför näsan på mig (hälsovakten)

100g (kcal473)

fett 42g/ mättad 4.8g, omättad 36g
kolh 4.2g
prot 20g
fibrer 20g

och så en massa vitaminer och mineraler jag inte orkar skriva upp

men trevlig helg

MVH Adrian

Tolkia
2004-05-29, 23:37
Har svårt att tänka mig att man behöver oroa sig i någon större utsträckning om man inte använder fröna som stapelföda. Jag är lite tveksam till om den eventuella ökning av njurdysfunktion som nämns i artikeln överhuvudtaget skulle gå att sålla fram ur det totala antalet (jämför försöken att beräkna antalet cancerfall i Sverige som orsakats av Tjernobylolyckan). Därmed inte sagt att man inte skall verka för att utsläppen av osympatiska kemikalier (och därmed deras vandring in i födan resp. kroppen) skall hållas så låga som det går!

Känner förresten igen de där "vallmofrökanelbullarna" från Tyskland; GRYMT goda! Kan inte de svenska bagarna börja ta lite intryck utifrån nu när vi är med i EU och allt ...

GhostFace
2004-05-30, 08:12
Hur ligger det till med myterna & historierna kring narkotikatester gjorda på människor som ätit vallmobröd?
Kan de ge positivt utslag på test?

:confused:

Har läst o hört en del genom åren - dock inte i 'Råttan i Pizzan' utan andra mera eller mindre otillförlitliga källor hehehe :D

King Grub
2004-05-30, 08:15
Originally posted by GhostFace
Hur ligger det till med myterna & historierna kring narkotikatester gjorda på människor som ätit vallmobröd?
Kan de ge positivt utslag på test?


Svaret är ja!

J Anal Toxicol. 2003 Oct;27(7):449-52.

The determination of morphine in urine and oral fluid following ingestion of poppy seeds.

Rohrig TP, Moore C.

Sedgwick County Regional Forensic Science Center, 1109 N. Minneapolis, Wichita, Kansas 67214-3129, USA.

In workplace drug-testing programs, the use of heroin, morphine, and codeine is currently determined by the analysis of urine specimens. It has been shown that ingestion of poppy seeds can cause a positive test result for morphine. In an attempt to differentiate positive results caused by poppy seed ingestion from those caused by heroin or morphine abuse, the screening cutoff concentration for urine opiates in the federal workplace drug-testing program was raised to 2000 ng/mL from 300 ng/mL. Currently, oral fluid is under consideration as a possible alternative to urine for drug testing. The suggested cutoff for oral fluid morphine is 40 ng/mL; however, the effect of poppy seed ingestion on morphine concentrations in this specimen type has not been widely investigated. Volunteers at two separate sites ingested commercially available poppy seeds and/or poppy seed bagels. Oral fluid and urine samples were collected at both sites. Oral fluid samples were collected for 24 h; urine was collected for 2 days. The samples were analyzed for the presence of codeine and morphine using gas chromatography-mass spectrometry. Morphine concentrations greater than the suggested cutoff concentrations were detected in oral fluid up to 1 h and in urine for up to 8 h. This study has demonstrated that a positive result for morphine in oral fluid may be due to the ingestion of poppy seeds.

GhostFace
2004-05-30, 08:20
Ganska olustigt.....

:D