handdator

Visa fullständig version : Vilket kosttillskott...?


klyftan
2002-05-13, 18:21
Jag är 17 år och ska köpa kosttillskott. men jag vet inte vilket jag ska köpa? Är dom billiga sämre än dom dyrare, tex Twin Lab?

jag har kollat upp några kosttillskott:

Twinlab Super Mass Fuel 4kg - 539 :-

TOP OF THE LINE Gainer pro 4kg - 279 :-

Mega Mass 4000 7kg - 599 :-

Whey- 100 4kg (90 % protein)- 869 :-

Vilket skulle ni rekomendera att jag köper?

Petrus
2002-05-13, 18:28
Beror helt och hållet på vad du har för mål med träningen och hur länge du har tränat.
Vänligen,

Petrus

King Grub
2002-05-13, 18:33
Det sista jag skulle köpa är i alla fall Weiders Mega Mass 4000. Det största proteinkällan i den är hydrolyserat kollagenprotein. Kollagen är ett protein som finns i bindväv, brosk, hud och ben, och det är synnerligen uselt.

Personligen skulle jag välja det rena vassleproteinet och själv komplettera med kolhydrater med högt GI, som maltodextrin.

klyftan
2002-05-13, 18:38
Jag har tränat i ca 1 år nu... och målet är att öka muskelmassan och gå upp i vikt.

Petrus
2002-05-13, 18:43
Eftersom du inte har tränat så länge kommer du förmodligen få ganska liknande resultat oavsett om pulvret kostar 100kr eller 500kr.
Vanliga gainers är ett billigt alternativ...
Sen vad det får kosta får du själv (eller plånboken) bestämma... :D
Vänligen,

Petrus

klyftan
2002-05-13, 18:48
Okey... men är inte det dära:

(Star TOP OF THE LINE Whey-100 4kg (90 % protein)- 869 kr)

ett bra det kosttillskott?

z_bumbi
2002-05-13, 18:55
Klyftan: Whey 100 är helt okey men om man inte har problem med laktos är ju whey 80 ett billigare allternativ.

klyftan
2002-05-13, 18:59
okey... finns det något annat kosttillskott som ni kan rekomendera?

RaZoOrD
2002-05-13, 19:00
Använd Kreatin för ett bättre resultat

dared
2002-05-14, 07:03
Jag tror inte du kommer märka så stora skillnader på whey-100 respektive 80...

Testa whey-80 sen när du tränat ett tag kan du försöka testa andra vassle för eventuellt bättre resultat
Twinlab gillade jag inte det gjorde inte heller plånkan...
Star gainer, den var god som fan men den var lite mättande för mig skull, vill du gå upp i vikt och du tar den efter träning kan du inte äta lika mycket riktig mat hemma.

[ 14 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Dared ]

klyftan
2002-05-14, 13:07
Okey, då ska jag nog köpa Whey 80 så fort jag får lite pengar...

supremo
2002-05-14, 16:38
Ta inte detta fel, men har du koll på näringslära?
Det är det första du ska lära dig, innan du börjar med kosttillskott...
För äter du inte som du ska, kommer inte ett tillskott hjälpa ett dugg...Det är ju som sagt bara TILLSKOTT

Annars; Mitt tips: Eiselt...bra produkter över lag!
Köp ett proteinpulver, det är basen, komplettera själv med snabba kolhydrater, som någon före mig skrev...
Nåt annat du kan prova är kreatin, och glutamin...De har jag fått rätt bra resultat av...
Lycka till!

HenkeGr
2002-05-14, 16:58
Billigt proteinpulver är mitt tips. Whey-80 funkar utmärkt.

Sen ska du följa Supremos råd och lära dig mer om näringslära.
Eftersom du är 17 år så gissar jag att du bor hemma. Låt päronen ta den ekonomiska smällen och ät massor av mat! Mjölk i mängder, och sen morsans mat, då blir hon glad och du grov, två flugor på samma smäll. I din ålder (om du inte har väldigt lätt för att lägga på dig fett dvs) så är det bara att äta allt man kommer åt.

/Henke

klyftan
2002-05-14, 20:10
Supremo:
A det stämmer ganska bra... jag har inte så bra kolla på näringslära.
Kan du lära mig lite om det, skulle vara tacksam då.

Hur får man i sig snabba kolhydrater?

muskelbyggarn
2002-05-14, 20:19
>klyftan

Jag håller nog med vad några andra skrev, i din ålder och den träningstid du lagt ned så är det ofta så att kosten är den första faktorn som behöver justeras - förbättras.

Näringslära är ett stort ämne, men det finns en del böcker som du kan läsa i ämnet. Paulun har skrivit en del som är bra att komma igång med.
När du vet hur du skall använda (och varför) de olika näringsämnena + i vilken mängd, så har du kommit en bra bit på vägen.


Snabba kolhydrater, enklast är att köpa dextropur i matvaruaffären, 400g för ca: 16:-


Vänl,,,
Tobbe

muskelbyggarn
2002-05-14, 20:53
Glömde skriva att bara genom att du börjar dricka 1-2 liter extra med mjölk per dag är en väldigt bra start!!!

Enkelt, gott och billigt :D

Vänl,,,
Tobbe

Warrior
2002-05-15, 00:19
Aa, exakt KESO! Hehe :p

supremo
2002-05-15, 10:24
klyftan, som nån tidigare sa, paulun har skrivit många bra böcker, speciellt 'Allt om näringslära'...

Kolla in hans sida: http://www.paulun.com

Toya
2002-05-15, 11:35
Eiselt gainer 4kg 399 bra med protein i och prisvärd!
mycke yougurt är bra tips! :D

Mvh/Toya
"Hög intensitet"

klyftan
2002-05-15, 16:37
okey... tack för alla svar, har kollar på den dära sidan: www.paulun.com (http://www.paulun.com)
den är bra.

>Toya
Vart kan man köpa den dära: Eiselt gainer 4kg, för 399kr ?
Jag har kollat på www.*************.com (http://www.*************.com)
där hade dom inte den.

supremo
2002-05-15, 17:00
klyftan>
Den finns visst på *************:
http://*************.com/test/gymshop/enter.html?target=KOSTTILLSKOTTEISELTVIKTvpKNING.h tml

Toya
2002-05-15, 17:58
www.nutritionoutlet.nu/ (http://www.nutritionoutlet.nu/) :)

Mvh/Toya
"Hög intensitet"

klyftan
2002-05-15, 18:57
>supremo

Åfan.. hmm... hittade inte den förut när ja letade efter den...

>supremo
vet du om den är bra? alltså: Eiselt gainer 4kg.

supremo
2002-05-15, 19:02
klyftan>
Har aldrig provat någon Gainer sp jag vet inte...
Jag kör Vassleprotein, blandat med Druvsocker, efter träning

klyftan
2002-05-15, 19:20
>Supremo

Okey... vilket Vassleprotein kör du med?

supremo
2002-05-15, 20:05
Eiselt's Hi-Whey
Har sett att många här kör ASTs VP2, har själv inte testat denna

Petrus
2002-05-15, 20:17
>Klyftan,
Tycker inte att du behöver slänga ut dom summorna på ett protein som Vp2 eller Hi-Whey. Precis som många innan mig skrivit: Först ska man äta vanlig mat, sedan tillskott till den! Som start räcker det säkert med ett billigare elternativ som Whey-80...
Vänligen,

Petrus

klyftan
2002-05-16, 09:52
Okey... tack för alla svar.
Jag ska nog köpa Whey-80 sen efter sommarn, då jag får pengar efter sommarjobbet.

En fråga till:
Ska man äta tillskottet varje dag,även då man inte tränar, eller bara efter träningen den dagen man tränar?

King Grub
2002-05-16, 10:26
Protein behöver du varje dag, vare sig du tränar eller inte. Det behöver ju dock inte komma från pulver, utan äter du hyggligt proteinrikt till varje mål så bör det räcka. Det enda undantaget kan vara direkt när du stiger upp på morgonen efter minst 8 timmars fasta. Då kan det vara bra med ett snabbt vassleprotein, i stället för något som tas upp under flera timmar.

Big_ShaQ
2002-05-18, 17:44
Tjena klyftan! Jag tycker att borde satsa istället på riktigt mat! Men åt andra sidan så hittar du Eiselt gainer för 399:- i södra stationen. När du går ur pendelnstationen gå till höger om dig, där finns ett hälsokost butik. Fråga bara efter de som jobbar där, så blockar där fram åt dig. För det andra se till att ta det 5-6 gånger om dan. Lycka till ;)

Toya
2002-05-18, 19:05
Big_ShaQ> Du menar väl ändå inte att man ska käka gainer 5-6ggr om dagen? menar du Nutrition Outlet på skånegatan 66?

Mvh/Toya
"Hög intensitet"

Flood
2002-05-18, 20:37
Jag ska bidra med lite också.

Jag brukar tänka i form av steg (med variation.

1. Protein el. Gainer efter träning
2a. Efter träning, på morgonen och eller på kvällen.
2b. Efter träning + kretin och/el. glutamin
3. 2a+2b
4. nått ytterligare tillskott, men det är långt fram i träningskarriären. för att det ska va nån mening.

Om man periodiserar träningen kan man ju ligga på ett högre steg när man har en tung period och på ett lägre när man tar det lugnt.

under en vilovecka kan man ju ta på morgonen och/eller på kvällen eftersom det inte är nån träning då istället för steg 1.

Men i början är det som andra säger i första hand maten som du ska få lite mer koll på.

Tre enkla råd för att komma igång:

1. Läs på paketen på maten Näringsvärde/100g och läs i kosttabellerna här på sidan.

2. Läs på Paulun.com och andra sidor om kolhydrater, proteiner och fett och vilka typer av dessa som finns.

BV och aminosyror för protein, GI och vad det är för kolhydrater och dom olika typerna av fett som finns, mättat, omättat och fleromättat O3 och O6. (man behöver inte ha järnkoll på dessa men en uppfattning i alla fall.

3. Utifrån det så fundera på vad du äter på en dag och kolla vad du kan ändra till det bättre. Utan och förstöra familjefrid så klart.


Men som Muskelbyggarn, Tinner och flera andra säger:

Varför lägga flera hundra i månaden på tillskott när det går lika bra att dricka extra mjölk, men har du tränat i ett år så kan du ju samtidigt som du dricker extra mjölk, köpa ett billigt protein eller gainer och börja från båda ändar så att säga.

Men jag tycker att det är bättre att hålla sig på "steg 1" tills man fått en hyffsad koll på näringslära och vad man ska äta.

[ 18 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Flood ]

klyftan
2002-05-20, 18:39
Tack för alla dom bra svar som jag har fått av er...
Hmm... men vad tycker ni att jag ska köpa?
Protein eller Gainer?

j_p
2002-05-20, 18:49
Jag tycker du ska köra på protein. Kolhydraterna är relativt lätt att få i sig på annat vis. Om du vil ha en gainer vid något tillfälle kan du göra den själv m.h.a. av proteinet och t.ex Dextropur som du köper på ICA.

Big_ShaQ
2002-05-20, 19:19
Troya> Yes, my friend! Jag tog gainers nästan varje gång, ja åt mat. Jag brukar inte lägga på mig mycket fett. o nu har. Men har nu ja blivit mer lik en kudde. Hade 8% kroppsfett då-->nu mellan 8-12 procent. Nej, tror inte att det é de på skånegatan. Kan kolla upp adressen ifall du intresserad? Hör bara av dig! Där har de även protein från 13-protein importen+ stora gainers för 520:-. ;)

[ 20 Maj 2002: Inlägget har ändrats av: Big_ShaQ ]

klyftan
2002-05-26, 19:54
Min kompis har käkat kreatin ett tag nu, och han har växt jävlit mycke, asså inte på höjden utan på bredden, och blivit större.
Han är lika gammal som mig, 17 år,
Är det bra att käka kreatin när man är så ung?
ja har hört att det kan vara dåligt...?