handdator

Visa fullständig version : Tänkt på det här länge


Thony
2004-05-28, 19:39
Är det nån här inne som käkar välling ? vanlig eller fullkorn, spelar ingen roll ;) Ja menar näringsmässigt ser det HELT OK UT.. Billigt är det osså ;=)

King Grub
2004-05-28, 19:43
Alldeles utmärkt mat! Mättar gott och ligger hur skönt som helst i kistan också.

Jag tittade på Sempers fullkornsvariant per 100 gram:

Protein 16 g

Kolhydrat 60 g
Varav:
mjölksocker 21 g
fruktsocker 2,5 g
druvsocker 1 g
socker 0,5 g

Fett 17 g

Varav:
mättat fett 5,5 g
enkelomättat fett 7,5 g
fleromättat fett 4,0 g

Socker och druvsocker 1,5 g av 100 g
33 % mättat fett.

Faktiskt riktigt bra, med någon bra proteinkälla till.

Zozza
2004-05-28, 20:03
Det var ett tag sen man käkade välling.. ;)

T.o.m glömt bort hur det smakar(NÄHE?), borde kanske testa.. kommer få skumma blickar från familjen , men det får man väl ta :D

Det är rätt billigt med välling va?

Aeis
2004-05-28, 20:28
Dricker det morgon och kväll. Enkelt att göra och mättar bra.

Men måste man ha en bra proteinkälla till det. Jag tycker 18 g protein lät ganska mycket?

King Grub
2004-05-28, 20:31
Originally posted by Aeis
Dricker det morgon och kväll. Enkelt att göra och mättar bra.

Men måste man ha en bra proteinkälla till det. Jag tycker 18 g protein lät ganska mycket?

Hur mycket sörplar du i dig då? 150 gram pulver ger ju 1 liter välling.

Edit: 20 gram protein per 100 gram pulver var det, enligt hemsidan. Du får dricka en liter för att få i dig ynka 30 gram protein. Men det kanske du inte har något emot?

Aeis
2004-05-28, 20:38
Vet faktiskt inte hur mycket pulver jag blandar.
Brukar försöka göra den ganska tjock...
Fast nog har du säkert rätt. Jag bara undrade=P

King Grub
2004-05-28, 20:39
Det är klart att du kan frångå Sempers vätskerekommendationerna och göra den tjock som betong, om du gillar det. :)

Metal_boy_
2004-05-28, 20:50
fullvärdigt protein?

borde det inte va ett alternativ för insulinjägare istället för dagliga proteindrinkar utspritt på dagen??

King Grub
2004-05-28, 20:59
fullvärdigt protein?

Ja.

borde det inte va ett alternativ för insulinjägare istället för dagliga proteindrinkar utspritt på dagen??

Njaaaej. Vällingen innehåller både skummjölkspulver, vasslepulver, och mjölkprotein, så II:t är nog inte att leka med. :D

Thony
2004-06-01, 18:51
Tack för alla svar...Bra att det inte är ja som är helt koko i huvedet då ;)


Skall införskaffa mej det snart :hbang:

Beast
2004-06-02, 00:12
Kanske värt ett test, men hur smakar välling? Inte direkt som att man kommer ihåg hur :)

King Grub
2004-06-02, 08:58
Originally posted by Beast
Kanske värt ett test, men hur smakar välling? Inte direkt som att man kommer ihåg hur :)

Det är rätt svårt att beskriva smaker för någon. ;) Prova. Så dyrt är det inte att det borde vara den avskräckande faktorn.

cali
2004-06-02, 09:40
Jag drack kopiösa mängder välling förut!
Skitfint för magen, mättar bra och relativt billigt.
Sen kolla jag innehållsförteckningen och fann att det var ju hugaligen mycket fett. Jag åt barnvarianterna.
Man känner verkligen hur fet den är för det är himla svårt att få rent blajan man drack i, det ligger som en fet hinna.

Jag kom fram till att fet mat är bra för bebisar men inte för mej. Inte så mycket fett iallafall som välling innehåller.
Varför har man i så mycket fett?
Det är väl för att bebisarna mår gott av det...eller?

Jag slutade dricka välling för jag ansåg att det blev för mycket fett. Jag drack en 1 liters balja välling tjock som kräm, kanske 200 gram pulver till frukost :)
Vuenvarinaterna frukostvälling har mindre fett men är för dyr. Går inte att köpa 60 liters förpackningar som jag gjorde :)
Alla i affären trodde jag hade massa småbarn hemma, men icke....det var jag som drack den....haha

Den godaste vällingen är för övrigt Nestle fullkorn, löser sig lättare och är mycket godare än sempers.
Fast smaken är som baken och den välling
variant man brukar gilla mest är den man äter första gången. Ren vanesak altså.

Hur den smakar?

Mjukt, lent, lite sött och fett, som sagt det går inte att beskriva det utan måste provas :)

Metal_boy_
2004-06-02, 11:53
Originally posted by King Grub
fullvärdigt protein?

Ja.

borde det inte va ett alternativ för insulinjägare istället för dagliga proteindrinkar utspritt på dagen??

Njaaaej. Vällingen innehåller både skummjölkspulver, vasslepulver, och mjölkprotein, så II:t är nog inte att leka med. :D

aåfan ..visste jag inte...tur att jag slängt nappflaskan ;)