handdator

Visa fullständig version : Svårare att bygga muskler utan underhudsfett?


Max
2004-05-28, 16:40
Jag har ganska lite underhudsfett. Nu undrar jag om det minskar min förmåga att bygga muskler? Hormonnivåer?

Så länge jag inte ligger på minus i kaloriintag.

Sverker
2004-05-28, 17:38
Ligg på lite plus i kalorier istället då:eating:
Du ligger antagligen på +-noll idag så det räcker att äta 50 - 100 kcal extra per dag.
Vad är det ? Ett glas mjölk, ett kokt ägg, två potatisar kanske.

De anabola signalerna av ett kaloriöverskott är vida större än ev. något lägre nivå av testosteron pga lite underhudsfett.

Använd huvudet och tokbulka inte:nono:

Grahn
2004-05-28, 17:39
För lågt på fett% är itne så bra..för högt är inte bra heller.

Max
2004-05-29, 11:41
Ok, ingen tokbulkning då :) Jag kanske ligger på runt 10%, detta kanske inte är så lågt att det har några konsekvenser?

Grahn
2004-05-29, 11:44
Originally posted by Max
Ok, ingen tokbulkning då :) Jag kanske ligger på runt 10%, detta kanske inte är så lågt att det har några konsekvenser?

Nej det är nog bra, men när du överäter lite under uppbyggnad så kan det ju öka. Det bör dock inte öka för drastiskt.

Whey
2004-05-29, 12:17
Mina +20% räknas väl inte som tokbulk?

King Grub
2004-05-29, 14:20
Originally posted by Whey
Mina +20% räknas väl inte som tokbulk?

Du har väl inte 20 procent kroppsfett? Då heter jag Musse Pigg.

joonah
2004-05-29, 14:48
Originally posted by Whey
Mina +20% räknas väl inte som tokbulk?

Det beror ju på om du lägger på dig som fan med fett, och fortsätter med det under lång tid. Men 20% ger ju kanske 500-600 kcal plus/dag så det går nog an.

Whey
2004-05-29, 14:51
Nej, jag menade +20% av mitt energibehov. Alltså + 500kcal i mitt fall då mitt energibehov enligt uppladdningen är dryga 2500kcal / dygn. (vet inte var jag skall placera styrketräningen och kampsporten så mitt egentliga behov kanske är större)...

Whey
2004-05-29, 14:54
Originally posted by joonah


Det beror ju på om du lägger på dig som fan med fett, och fortsätter med det under lång tid. Men 20% ger ju kanske 500-600 kcal plus/dag så det går nog an.

På den dryga månad som gått har jag knappt lagt på mig något fett alls. Det fett jag lade på mig kom mestadels veckan efter att jag börjat äta igen efter min långa svältperiod - vilket förmodligen var behövligt. Om jag lagt på mig fett runt organen vet jag dock inte, men jag tror det då mitt midjemått ökat (kan iof bero på att magsäcken och tarmsystemet är mer välfyllt).

King Grub
2004-05-29, 15:01
Originally posted by Whey


På den dryga månad som gått har jag knappt lagt på mig något fett alls. Det fett jag lade på mig kom mestadels veckan efter att jag börjat äta igen efter min långa svältperiod - vilket förmodligen var behövligt. Om jag lagt på mig fett runt organen vet jag dock inte, men jag tror det då mitt midjemått ökat (kan iof bero på att magsäcken och tarmsystemet är mer välfyllt).

Har du inte lagt på dig fett alls behöver du väl inte ens fundera på om du ligger för högt?

Castro
2004-05-29, 17:04
Originally posted by Whey
Mina +20% räknas väl inte som tokbulk?

Sådana frågor är egentligen helt onödiga att både ställa och ge svar på. Man blir inte ett fetto över en natt och det bästa man kan göra är att helt enkelt styra kcalintaget efter önskat behov. Ser du att du lägger på dig för mycket fett så sänker du en aning, annars är det ju bara att köra på!